osciloscoop bij plasma en lcd tv

RAAF12

Golden Member

Zoem komt uit de voedingstransfo of iets in de buurt.

Klaarblijkelijk zit er leven in.

@TS: Heb je al gemeten als er al verschillende spanningen aanwezig zijn op connector X6003.

Hallo,die elco is secundair en 100 procent defect.Ik ga het morgen uittesten,dus de voeding terug aankoppelen,heb nog vele slechte contacten verwijderd,dan zou de scoop terug moeten starten volgens mij.Het is C6101 is die van de 5v lijn,het schema van jullie is duidelijk maar de print niet,vind je slecht componenten terug staan geen positienummers bij,dit ten opzichte van tvs,dat werkt niet gemakkelijk zo.Als er niks anders mis is,de eerste keer dat ik aan een scoop werk.

Ok juist terug in elkaar gestoken alles.En resultaat scoop is hersteld,
start terug op.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-12-21%2005.04.20.jpg

Nu de voeding terug in het toestel plaatsen en op test houden.
Brandon bedankt voor het schema zonder was moeilijk vind niks terug op de print.ze zeggen hier iets van scoop 200 euro maar van waar halen ze dit.

Dit was een van de eerste "digitale" scopen met ouwelullen knop (auto set)Op het werk hebben we zijn witte broertje van Philips/ Fluke (de laatste Philips), fantastisch apparaat!! Zelf heb ik een ouwetje Philips school over genomen, voorloper van de Digitale scope.

maartenbakker

Golden Member

200 euro is de handelarenprijs, bijvoorbeeld Helmuth Singer. Dat krijg je er alleen voor als je hem geheel gereviseerd verkoopt aan een laboratorium of groot bedrijf. In de echte wereld ligt de prijs waarschijnlijk tussen de 50 en 75 euro (50 = 1 euro per megahertz, maar mag wat meer opbrengen omdat het een mooi apparaat is).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ja idd maar ik ga hem zelf in gebruik nemen.

Shiptronic

Overleden

Vergeet je niet je Pa een rekening te sturen oor het fixen van zijn scoop? Zolang die niet betaald heb je het recht op retentie :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb ook zo'n scoop en startte ook niet meer op, sec. de grootste elco's vervangen en werkte weer, ook die op je plaatje staat.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Ja idd Shiptronic,vandaag met de scoop aan de slag gegaan,ik heb een voeding liggen met een duidelijke slechte elco op,staat bol dit secundair,nu wou ik wat bijleren en ben ik aant meten,op goede elcos en die slecht zijn voor het verschil te zien op de scoop,wat ik zie horizontale lijn staat int midden,als ik meet gaat de horizontale lijn +-2vakjes omhoog,ook als ik daarna autoadjust doe,dus bij een goede of slechte elco juist hetzelfde fenomeen.Moet de voeding juist belast zijn of hoe zit dit eigenlijk,heb de voeding nu op werkbank liggen met alleen de netspanning aangesloten.In ga het in ieder geval straks eens vragen aan mijn pa ook.Ben met 2 voedingen bezig ze werken want ik heb uitgaande spanningen op de connectors 5v,12v,24v.

Shiptronic

Overleden

Zet de scoop op AC en meet de rimpel, maar je moet de voeding wel belasten

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Houdt er rekening mee dat als je aan voedingen met een scoop meet je direct aan de netspanning meet.
Let op met het aarden van de scoop.
Plaats een scheidings trafo voor je eigen veiligheid !

RAAF12

Golden Member

En een 1:100 probe gebruiken, bij de meeste scopes vallen de toppen van een 230V AC signaal buiten beeld met een 1:10 probe. Is mooi om bijv. de faseaansnijding te zien als een triac in een lampdimmer aangestuurd wordt.
Zoiets horen of in een boekje of forum lezen is twee keer nix, die proef moet je echt zelf uitvoeren!

Op 20 december 2014 18:13:41 schreef RAAF12:
Mooi zo, dus eerst die C vervangen, zal wel maandag worden of heb je een nieuwe liggen <G>

Een beetje off-topic, maar mag ik vragen waarom er bij veel van jouw posts (ook in andere topics) een G tussen punthaken tussen en/of achter stukken tekst wordt geplaatst?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Bij secundaire metingen (rotte elco's) hoef je natuurlijk geen isolatie en 1:100 probe te gebruiken aangezien de voeding zelf ook scheiding tussen primair en secundair heeft.

Wel moet zo'n meter onder belasting gebeuren en moet je een beetje gevoel ontwikkelen voor hoeveel "gras" er op de rechte lijn mag groeien (zelfs met perfecte elco's zul je onder belasting kleine piekjes zien).

Met de scope in de stand DC zal het scopebeeld opstijgen zodat je hem niet zo in kunt stellen dat je de rimpelspanning optimaal ziet. Je moet de scope dus in de stand AC zetten. Je beeld blijft dan netjes in het midden, en je kunt hem instellen op een lagere V/div zodat je de rimpelspanning beter ziet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 24 december 2014 15:19:22 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 19 december 2014 19:44:03 schreef RAAF12:
Typeschild op de achterzijde geeft uitsluitsel PM3055/00 is 50MHz

Op de voorkant: PM3055 60MHz
Op de achterkant: PM3055/00 NC: 9444 130 55000

Op kap is nog een schildje geplakt: "Fluke and Philips" "The T&M alliance"

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 december 2014 18:36:35 (13%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Na enige bestudering van de diverse foto's op Ebay bij 50 MHz exemplaren viel die /00 suffix op en niet bij 60 MHz types. I stand corrected, zoals ik eerder zei is het toch wat ingewikkelder te determineren aan de hand van het typeplaatje!

op die van mij staat dit, zie foto

bruine rand hoort er niet op maar de goede krijg ik niet te pakken.

maartenbakker

Golden Member

Dank.

Da's toch een erg apart geval. Op elke plek waar je een ander cijfer verwacht staat het niet, maar alleen op een normaal ongebruikte positie van de 12NC. Aan het eigenlijke typenummer of aan het serienummer kan je dus niets zien!

Feitelijk zou je kunnen betogen dat het typenummer PM13055/00 of PM93055/21 zou moeten zijn voor de verschillende 60MHz versies. Ik heb nog geen enkel ander (meest ouder) meetinstrument gevonden dat een ander cijfer dan een 0 heeft op die plaats.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor de verwarring.
En dit is mijn PM3055.

Scoop defect,ga morgen is nakijken.

JimA was je van plan om de scoop te repareren?