400V <=> 220V

Lambiek

Special Member

Let er wel op dat je dat met een wisselspanning van 12VAC doet. En de uitkomst zal 0.6VAC zijn. Wikkelverhouding is 1:19.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of 1:9.5 voor een 24V "device-under-test".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Transformator is op alle mogelijke manieren overleden, ik krijg geen metingen op de secundaire aansluitingen.

jerome

Golden Member

Op 1 januari 2015 13:56:46 schreef Lambiek:
Let er wel op dat je dat met een wisselspanning van 12VAC doet.

Zou dat echt bestaan dat iemand gelijkstroom op een trafo durft te zetten?
Geef eens de weerstandswaarde per wikkeling.
Als de trafo was overleden(onderbroken) kon de zekering niet stuk gaan!

[Bericht gewijzigd door jerome op donderdag 1 januari 2015 14:35:26 (20%)

Lambiek

Special Member

Nou ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken. :)
Sommigen nemen het letterlijk over (12V), en als je er geen verstand van hebt kan ik me er nog wel iets bij voorstellen ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ jerome: uiteindelijk, toen de transformator is overleden, zijn de zekeringen inderdaad niet gesprongen ;-)

Weerstanden zijn allemaal oneindig, waarschijnlijk omdat de transformator stuk is?

Lambiek

Special Member

Op 31 december 2014 09:07:26 schreef Monster900:
Ik heb van 't weekend een banden balanceer machine gekocht, en ging er vanuit dat deze op 380V werkte.

Nooit meer zomaar ergens vanuit gaan. En je mag van geluk spreken als het alleen je trafo is die is gaan hemelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als er een 380V stekker aan hangt, mag je er normaal gezien toch vanuit gaan dat dat gebruikt wordt voor 380V... Anders hangt daar een andere stekker aan (allez, zo ben ik toch)

Lambiek

Special Member

Nee, persoonlijk zou ik het toch controleren. Het is geen nieuwe machine, dus je kan van alles verwachten. Ook al zit er een 400VAC drie fasen stekker aan, wil dat nog niet zeggen dat het zo is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat heb ik ondertussen ook begrepen. Ik wist alleen niet van het bestaan van 3x220 af...

Ik ben uiteindelijk ook alleen maar een handige harry, die alles heeft geleerd door zelfstudie

Sine

Moderator

Er bestaat niet zoiets als een "380V stekker", Die zelfde stekker kan prima gebruikt worden voor 127/230.

Dus nee, daar mag je niet van uitgaan.

-edit-

Maar daar was je dus al achter.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 1 januari 2015 15:04:25 (13%)

Lambiek

Special Member

Op 1 januari 2015 15:03:45 schreef Monster900:
Ik ben uiteindelijk ook alleen maar een handige harry, die alles heeft geleerd door zelfstudie

Daar is op zich ook niets mis mee. Maar ik snap niet dat als er een zekering springt, (zonder een bedenkbare reden) dat je niet gaat kijken wat er mis kan zijn.

En dat is dan waarschijnlijk net dat stukje ervaring wat je mist. Verder niets mis mee, maar is een beetje zonde van de machine.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tuurlijk, ik weet ook wel dat je net zo goed een 380V stekker kunt gebruiken om de verlichting op je aanhanger van 12V te voorzien, maar logisch is dat niet he...

Ik heb ondertussen tussen mijn rommel nog een oude transformator gevonden die ooit heeft gediend voor kerstverlichting te doen branden. Daar staat op dat die 24V 60VA geeft. Ipv gewoon weer te geven hoeveel ampère dat dat nu is...

Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik die eventueel op die printplaat moet aansluiten. Op die transformator zijn natuurlijk maar 2 secundaire pinnen, 24VAC, maar de transformator op de printplaat had 4 pinnen aangesloten...

pa3gws

Golden Member

Plaats even een foto van de ondekant van de print dan zien we het zo.
En 60 VA is ongeveer 2,5A.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Dat kan je dus zomaar niet over zetten!!!!

Maak eens een foto van je oude trafo, en ook een van het type plaatje, en plaats dat hier eens.

Ik heb ondertussen tussen mijn rommel nog een oude transformator gevonden die ooit heeft gediend voor kerstverlichting te doen branden. Daar staat op dat die 24V 60VA geeft. Ipv gewoon weer te geven hoeveel ampère dat dat nu is...

60 : 24 = 2.5A.

EDIT:
Zo kan je een foto of iets anders plaatsen:
http://www.uploadarchief.net/

http://www.circuitsonline.net/forum/view/108598

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op de oude trafo staat niets van typeaanduiding...

Lambiek

Special Member

Zit er ook geen handleiding bij het apparaat, of een schema?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nope.

Dit is de transformator:

En dit is de onderkant van de print:

Edit, aan de onderkant van de foto van de print, de primaire aansluitingen, aan de bovenkant de secundaire

[Bericht gewijzigd door Monster900 op donderdag 1 januari 2015 15:39:15 (34%)

Lijkt mij dan een 2 x 12Volt trafo te zijn.
Overigens lijkt het erop dat je de print ook redelijk mishandeld hebt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

En ja, ik weet het, het is niet echt netjes los gesoldeerd

Lambiek

Special Member

Ja, leuke foto's maar daar zien we niet veel aan. :)
Je moet een schema van het apparaat zien te krijgen, of je moet info bij de leverancier los zien te peuteren.

Die ene aansluiting bij de primaire kant is dat aarde? Als dat zo is zit er dus ook nog een scherm inwendig in de trafo.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op donderdag 1 januari 2015 15:44:58 (28%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Toch staat er aan de andere kant iets van 12V maar ook 24V...

Wat is het opschrift van die zwarte 3poters 7812 en 7912 oid ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lambiek

Special Member

Er zit zo te zien een symmetrische voeding op de print.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 januari 2015 15:40:59 schreef Gadget_inc:
Lijkt mij dan een 2 x 12Volt trafo te zijn.
Overigens lijkt het erop dat je de print ook redelijk mishandeld hebt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/