400V <=> 220V

Lambiek

Special Member

Heb je dat ding wel geprobeerd voor dat je hem kocht, of heb je hem zien draaien? Misschien is de trafo al brak geweest, en met de aanname dat hij op 400VAC moest was net even teveel voor de trafo.

Ik denk dat je het beste iemand erbij kan halen, en even met zijn twee er naar kijkt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb hem even zien draaien, niet meer dan 20 seconden... De verkoper zijn vrouw en kinderen zaten al in de auto te wachten om weg te gaan, dus het moest vooruit gaan.

Iemand enig idee waar ik zo'n transformator kan vinden?
EKA in Hasselt bestaat niet meer.
LAB Elektronics in Hasselt maakt een brugdag en gaat maandag pas weer open.
Bij BEA in Genk ben ik woensdag al geweest, en die hadden voorlopig max 300mA in voorraad...

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Ik heb hem even zien draaien, niet meer dan 20 seconden... De verkoper zijn vrouw en kinderen zaten al in de auto te wachten om weg te gaan, dus het moest vooruit gaan.

Is dat toevallig, of dacht hij ik moet wegwezen hier. :)

Ik hoop niet voor je dat het meer als de schroot prijs was, dat is eigenlijk al teveel voor dat ding.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik was 3 kwartier later dan afgesproken (moest daar nog een geldautomaat in de buurt zien te vinden) dus dat weet ik natuurlijk niet.

Maar waar kan ik best zo'n transformator bestellen. Als ik naar 2x 18VAC google kom ik een hele hoop chinese sites tegen. Dat is wel goedkoop, maar dat duurt ellendig lang. De winkels hier in de buurt kunnen me niet direkt helpen. Of heeft er iemand toevallig iets bruikbaars in de weg liggen?

Lambiek

Special Member

Als je bij RS of Conrad kijkt, die zullen ongetwijfeld wat hebben voor je.

Of je plaatst bij vraag en aanbod een berichtje.

EDIT:
Hier bij Conrad.
https://www.conrad.nl/nl/ringkern-veiligheids-en-scheidingstransformat…

[Bericht gewijzigd door Lambiek op vrijdag 2 januari 2015 17:14:06 (37%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 januari 2015 16:53:20 schreef pa3gws:
@JHBC
Zie mijn post. ;-)

Gelukkig, ik ben dus niet de enige die dat denkt.
Ik vind dat dus nogal verdacht.

@TS:

Als ik jou was zou ik toch eerst eens op zoek gaan naar een service manual. Desnoods neem je maandag even contact op met de fabrikant.

Ik zie op je foto's een ic-voetje zonder ic. Wie weet wat er nog meer mist of mis is met dat balanceerapparaat.

Als ik heel eerlijk ben zie ik het somber in.

Opgeruimd, wat is dat?
Lambiek

Special Member

@TS:
Als ik jou was zou ik toch eerst eens op zoek gaan naar een service manual.

Dat heb ik tig posten terug al voor gesteld. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Service manual is niet te vinden, of toch niet via de kanalen die ik normaal gebruik om zoiets te zoeken.

Zijn er misschien tips?

Op 2 januari 2015 17:57:56 schreef JBHC:
[...]

@TS:

Als ik jou was zou ik toch eerst eens op zoek gaan naar een service manual. Desnoods neem je maandag even contact op met de fabrikant.

Opgeruimd, wat is dat?

Op 2 januari 2015 14:40:30 schreef JBHC:

@fcapri: Die voeding is toch gewoon een standaard symmetrische voeding? Ik zie daar (uiteraard ongehinderd door enige officiele kennis van zaken :X ) niks raars aan.

idd, is een normale dubbelzijdig gelijkrichting symmetrische voeding met middenaftakking en 2 lineaire regelaars.
en ik poste het schema zodat TS dan eventueel ook op de print wat kan volgend en de componenten moet kunnen terugvinden.
TS moet alleen opletten met zijn half gesloopte print dat alle banen die spanning moeten krijgen, ze wel degelijk nog krijgen.

dat de motor in ster stond wil niks zeggen, die kan zo perfect rondgedraaid hebben op 230V alleen met veeeeeeeeeeel minder kracht. laat nu net een balanceermachiene niet veel kracht nodig hebben.
mijn autobrug (hefvermogen 15TON) heeft ook ff op 3x220V gedraaid terwijl de motoren in ster stonden. alles ging traag omhoog maar de motoren werden LOEIHEET. toen ik die naar driehoek zetten, ging alles een pak vlotter zonder onnodige warmte

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 2 januari 2015 21:22:05 (26%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb de overleden transformator en de printplaat afgegeven bij een vroegere buurman, die redelijk veel van elektronica kent. Hij heeft vroeger nog ehel wat radio's, versterkers en TV's hersteld, en hij had misschien nog wel een en ander liggen. Hopelijk heb ik een van de komende dagen positief nieuws :D

Vandaag antwoord gehad van de Belgische Beissbarth importeur, en zij kunnen ook niets terugvinden in de gegevens die voor hun beschikbaar zijn...
Men heeft geprobeerd nog enkele contatpersonen te raadplegen in Duitsland, hopelijk vinden zij nog ergens in een of ander archief wat terug dat mij verder helpt. (en willen ze de moeite doen om het te zoeken en door te sturen)

Op 2 januari 2015 18:24:13 schreef JBHC:
@TS:

Als ik jou was zou ik toch eerst eens op zoek gaan naar een service manual. Desnoods neem je maandag even contact op met de fabrikant.

Amaai, dat had ik absoluut niet verwacht, maar ik heb dus een service manual gekregen :D incl elektrische schema's, alleen staat daar nergens in wat voor transformator het is. Op de tekeningen is het alleen aangeduid als een wit vierkant met de letters TR1, en in de onderdelenlijst staat gewoon 'netzteil' zonder verdere gegevens...

Dan heb je het schema nodig om te bepalen wat er in gaat en wat er uit moet komen.

Het is toegestaan KLEINE delen van copyrighted werk ter lering en vermaak te kopieren. Dus volgens mij mag je een deel van het schema scannen en posten zodat we mee kunnen kijken. (Maar ik ben geen juridisch deskundige).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De transformator die ik vorige week had besteld bij Conrad is gisteren aangekomen. Vandaag aangesloten en getest en HET WERKT!!!

Merci allemaal in ieder geval voor de hulp, ik heb er ook weer heel wat van geleerd!

Jupla, ij het afstellen van de machine, natuurlijk weer iets stuk gemaakt :oops:

er zitten in totaal 7 trimmers op de printplaat, je moet daaraan draaien terwijl het toestel draait en ondertussen 2 LED's in de gaten houden, tot ze alletwee om beurt flikkeren en tegelijkertijd ook de display aan de andere zijde van de printplaat. Natuurlijk is mijn schroevendraaier losgeschoten terwijl naar de display keek, en is er een pootje van zo'n trimmer afgebroken...

Ik heb al allerlei trimmers gevonden op Conrad, maar natuurlijk kan ik niet identiek hetzelfde type vinden als ik hier heb liggen, dus vraag ik me af welke ik precies moet zoeken...

op de zijkant van de kapotte trimmer staat het volgende:

UK 83 23
94P 5KO K

Ook zitten er 2 andere trimmers op met het volgende opschrift:

UK 83 13
94P 200K K

Dit vond ik op conrad:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/447244/Bourns-Trimmer-THT-3006P-075…

Shiptronic

Overleden

Even een paar duidelijk gefocusde plaatjes posten doet wonderen.

Vergeet niet deze gelijk mee te bestellen, die maakt ook geen sluiting als je weer uitschiet. http://www.conrad.be/ce/nl/product/447404/Bourns-Trimmersleutel-H-90-B…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een fotootje, waarop de 2 verschillende types zichtbaar zijn

De bovenzijde:

pa3gws

Golden Member

Het zijn trimmers van 5KΩ en 200KΩ.
Hetgeen je vond bij conrad is het juiste model.
En vergeet het artikel van Shiptronic niet mee te bestellen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb deze sleutel maar gekozen, die van hierboven had een levertermijn van 11 weken...

http://www.conrad.be/ce/nl/product/425303/Vishay-Trimsleutel

Shiptronic

Overleden

Die is ook goed; wel een passende nickname voor hoe je de machine behandeld >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 januari 2015 22:35:00 schreef Shiptronic:
Die is ook goed; wel een passende nickname voor hoe je de machine behandeld >:)

Vind ik leuk!

Trimmers zijn er, allemaal geplaats, en nog krijg ik het balanceertoestel niet afgesteld...

Dan de rest ook maar eens doormeten. Op de draaiende as zitten 2 piezo's. Welk type, geen idee, ik kan op die dingen zelf geen markeringen terugvinden, en in de handleiding die ik heb, zijn vooral de bladzijden met artikelnummers zo slecht gekopieerd, dat dat niet meer leesbaar is.

Voor zover ik uit de handleiding kan opmaken wat betreft de afstelling van die piezo's, moet ik ze aandraaien, terwijl ik met een voltmeter op de printplaat moet meten. Eerst moet ik de bout aandraaien tot hij handvast zit, dan de multimeter op de juiste punten aansluiten, en verder aandraaien tot ik 2V (+/- 0,1V) meet. Dan weer losdraaien, en de bijhorende condensator ontladen. Dan de bout weer aandraaien, tot ik op de multimeter 700 mV meet (+/- 50 mV)

Bij de piezo aan de binnenste lager is dat geen probleem, bij de buitenste lager wèl. Er zit een contramoer op, op de bout te kunnen blokkeren, en je moet tijdens het blokkeren zien dat de spanning op 700mV blijft, en daar zakt hij dus langzaam aan. Ik kan moeilijk de boel steeds weer verder blijven vastdraaien, want dan draai ik het op een gegeven ogenblik stuk natuurlijk.

Eens op Conrad gezocht naar Piezo's, maar daar krijg je een enorme lijst met vanalles, maar niet echt iets wat ik zoek, op andere sites vind ik wel fotootjes van soortgelijke piezo's, maar natuurlijk ook zonder typenummers...

http://www.morgantechnicalceramics.com/sites/default/files/wheel-balancing-sensor.jpg

of zoiets

http://www.morganelectroceramics.com/media/image/MEC%20Southampton%20-%20Wheel%20balancing%20sensor.jpg