Tesla coil bouwen

Sine

Moderator

8kV 50mA is een mooie, als hij er meerder heeft kun je ze parallel zetten voor meer oomph

ik heb er nu 2, maar ben even met 1 aan het experimenteren.
https://www.youtube.com/watch?v=SmJGrBDJIF4&feature=youtu.be

Alleen heb ik een klein probleempje.
Als ik hem aan doe dan springt de verlichting in mijn woonkamer uit.
Het is echt alleen de woonkamer en nergens anders.
Zit ook op een andere groep andere aardlekschakelaar.
Andere bekabeling en niks met de schuur te maken.

Nu heb ik een eltako systeem eud12d-uc dat is een dim module aangestuurd door 12 volt uit mijn inbraaksysteem.
In mijn inbraakkast heb ik ook een 2e thermostaat die gaat werken zodra ik mijn alarm inschakel naar 16 graden. Gister avond was dat relaitje als een machine geweer tekeer gegaan. weten jullie wat dit eventueel kan zijn?

En weer een prive film....schiet lekker op

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 12 februari 2015 20:05:54 schreef Gadget_inc:
En weer een prive film....schiet lekker op

oeps sorry, vroeger had ik er nooit last van maar als het goed is is het opgelost. Waar ik ook achter kwam is dat de TV in de woonkamer zwart scherm geeft. Ik denk dat ik nu een stoorzender ben geworden.

Keurig resultaat!

Je hebt ook feitelijk een stoorzender gebouwd. Het principe van een teslacoil is gelijk aan dat van een ouderwetse vonkzender, alleen bij een teslacoil is de antenne 'te kort' waardoor de spanning op de antenne extreem hoog wordt en je streamers krijgt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Ehm, het mag duidelijk zijn dat je dit ding een beetje uit de buurt van elektronica wilt houden die heel moet blijven enzo :P

Wat ook niet onbelangrijk is ... gebruik NIET de aarde van het lichtnet als aarde voor de tesla !! Altijd zorgen dat je daar een aparte pen voor tikt.

Op 12 februari 2015 22:58:41 schreef Sine:
Ehm, het mag duidelijk zijn dat je dit ding een beetje uit de buurt van elektronica wilt houden die heel moet blijven enzo :P

Bedoel je die computerscherm die uit gaat elke keer?
Die heeft toch geen waarde, en daar heb ik er nog 3 van staan :).
Als hij de geest geeft weet ik wel dat ik moet oppassen.

Ik maak me meer zorgen om de TV die 10 meter verderop staat en blauw scherm geeft. Ook mijn verlichting in de woonkamer die elke keer uit gaat. maar die gaat tegenwoordig ook uit als de screens bovenin zijn.

Wat ook niet onbelangrijk is ... gebruik NIET de aarde van het lichtnet als aarde voor de tesla !! Altijd zorgen dat je daar een aparte pen voor tikt.

Goede Tip. maar maakt dat nog uit of je een TT of een TN-S stelsel hebt?
Ik dacht altijd de spanning pakt de kortste weg en ik heb een TT stelsel van 1 ohm

Nu heb ik eigenlijk een paar vragen?

Wat denken jullie over mijn primaire en secundaire spoel?
Wat ik heb gebruikt is een primaire spoel met 6 a 7 wikkelingen op een pvc 50, met sec 800 wikkelingen op pvc 40.

na dat ik mijn aarde had verbeterd gaf het even een mooie resultaat met slechte afloop.

http://www.jeroenappelman.nl/circuitsonline/tesla/IMAG0533.jpg

Ook vraag ik me af of mijn condensatoren goed zijn of dat ze door slaan als ik dit zie

http://www.jeroenappelman.nl/circuitsonline/tesla/IMAG0536.jpg

Nu experimenteer ik met 1 trafo van 8000/50 maar als ik de 2e parallel zet zie ik geen verbetering alleen maar een zwakkere vonk?

Ik wil wel een keer een nette kast timmeren met de beste verhoudingen. Maar ben wel een beetje bang dat ik wat elektronica sloop, niet alleen van mij maar ook van de buren aangezien ik elke keer de tv moet resetten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 20 maart 2015 15:11:44 (2%)

Anoniem

Ziet er goed uit allemaal! Doet mij denken aan mijn eerste experimentjes met tesla spoelen. :)

Wat die condensatoren betreft, enige lekstroom in de vorm van corona is te verwachten bij zulke spanningen. Als je condensator echt kapot is hoor of zie je dat direct: harde klappen door overslaande vonk kortsluiting (zelfde soort vonk als nu in de vonkbrug zit) of net als in je geposte filmpje, gewoon continu doorslag op 1 punt. Dit ziet er prima uit.

Als je van die corona af wil kan je overwegen de hele flessenbank in een oliebad te zetten.

ik heb mijn flyback driver van eerder verbeterd

ik ben er nu bang voor denk ik

https://www.youtube.com/watch?v=q7YuYQF2O-M

Ik heb even zitten rekenen.
Maar mijn condensator is 7 nf en de ideale condensator behoort 20 nf te zijn klopt dat?

condensator berekening.
8000:0.05= 160 kohm

C= 1
-------------=20nf
314*0.160(=50,24)

1/50,24=0.0199Uf= 20nf

En hoe kan ik heel goedkoop zoon condensator maken of kopen?
Als ik nou deze gebruik:
https://www.conrad.nl/nl/murata-dece33j102zc4b-keramische-condensator-…

En ik zet er 3 in serie dan kunnen ze 18000 volt hebben.
En dat per 3 zet ik er 20 parallel.

Dat moet toch lukken?

Je condensator capaciteit is afhankelijk van je spoel, C resoneerd samen met L in een seriekring op de werkfrequentie.
Die waarde die jij aangeeft van 20nF heeft niets met de belasdtingsweerstand te maken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Al dat blauwe vonkenwerk doet me weer denken terug aan de tijd dat ik nog Philips K7 en K8 chassis repareerde. Maar het vonkwerk zat wel in een zwarte metalen kooi.
Ik was in het begin altijd huiverig om die kooi open te maken. Ook ondanks alle ontladingsprocedures.
Wel een prachtig gezicht, maar ik blijf er nu liever af.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Help!

Ik loop een beetje vast.
Ik ben een hele nieuwe tesla aan het bouwen en zal de specs even hier onder zetten.

Trafo 2x 8000 volt 50 ma parallel.(16000 volt 50ma)
Pijp 70
wikkeldraad 0.4mm2(500m)
Condensator 11nf(leidse fles)
(zie foto)

Hoeveel wikkelingen kan ik het beste gebruiken?
En wat is de ideale afstand tussen mijn primaire en secundaire spoel van de tesla? Ik zie mensen die het conisch doen of een spiraal omhoog.
En wat moet de diameter zijn van de primaire spoel? waarom zie ik vaak 25mm2 terwijl de trafo 50ma is?

Wie zou mij hier mee kunnen helpen of eventueel via de mail?

http://www.jeroenappelman.nl/circuitsonline/tesla/IMAG0682.jpg

http://www.jeroenappelman.nl/circuitsonline/tesla/IMAG0680.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 april 2015 19:49:20 (2%)

Ha jeroen, netjes gemaakt. Kun je engels lezen? Dan heb ik een hoop goede links voor je. Als ik zo deze vraag lees," En wat moet de diameter zijn van de primaire spoel? waarom zie ik vaak 25mm2 terwijl de trafo 50ma is?", denk ik dat je nog wat achtergrond over de werking van de teslaspoel mist. Alles staat hier ok CO natuurlijk in de teslaspoel en dergelijke thread. Maar dat wordt flink spitten in vele pagina's.

De transformator laadt de condensator langzaam op met 50mA tot de spanning is bereikt waarbij de vonkbrug overslaat. Op dat moment loopt de stroom gigantisch hoog op. 100 tot een paar 1000 ampere afhankelijk van de configuratie. Dat moment is het resoneren van de teslaspoel als geheel en duurt relatief erg kort. Maar de stromen zijn dus wel heel erg hoog. wet van ohm P=I^2R. De verliezen zijn dus ook heel erg hoog gedurende dat moment. Vandaar dat alle primaire bedrading heel erg dik moet zijn. Dus alles van vonkbrug, naar condensator, naar primaire en weer terug naar vonkbrug. De hv voedings lijn dus niet. Daar loopt nooit meer als 50 mA in dit geval.

Voor kleinere coils zoals deze zou ik altijd gaan voor een platte spoel, zeker met de hoge voedingsspanning die je gebruikt. Bij conisch en spiraal loop je teveel kans op overslag tussen prim en sec en dat betekent meestal een nieuwe sec wikkelen. Bij grotere diameters 100mm en meer en wikkellengtes van 1 meter en meer kun je voordelen hebben bij conisch. Een helix vormige spoel is echt alleen voor hele grote sparkgappers of vaak in solid state coils

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op donderdag 2 april 2015 20:18:48 (17%)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@ fry,

met deze info kom ik een stuk verder.
Maar wat jij bedoeld is eigenlijk een platte sec spoel zoals deze?
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/primbig.jpg
Die jij hebt gemaakt in Tesla coil en dergelijke deel 2.

Ik denk dat dit uiteindelijk de teslacoil word.
Zo ver ik weet kan ik hem niet beter krijgen dan dit.

https://youtu.be/u-sOB6wPKqI

Op 2 januari 2015 09:38:52 schreef DK:
Welk type tc/ schema ben je aan het nabouwen?

kun je ook een tesla coil maken dat niet in het stopcontact moet?
heb eindwerk voor em en het mag niet in het stopcontact.
als u een plan heeft of dergelijke kun je het dan terug sturen aub?

Op 11 oktober 2018 11:20:22 schreef lennyboy:
[...]kun je ook een tesla coil maken dat niet in het stopcontact moet?
heb eindwerk voor em en het mag niet in het stopcontact.
als u een plan heeft of dergelijke kun je het dan terug sturen aub?

(ps.maar er moeten wel vonkjes van af komen dat is de bedoeling.)

Oude koe !!!!!!!!

Maak even een nieuw topic aan, deze is 3 jaar oud en niet van jou

Op 11 oktober 2018 11:36:59 schreef DK:
Oude koe !!!!!!!!

Maak even een nieuw topic aan, deze is 3 jaar oud en niet van jou

maar heb je een plan ervan want ik vind niks op google

Oude koe !!!!!!!!

Maak even een nieuw topic aan, deze is 3 jaar oud en niet van jou

Lezen is moeilijk voor je blijkbaar
In deze hoef je geen hulp te verwachten
Die is zo oud dat er over een uur toch een slotje op gaat

Op 11 oktober 2018 11:43:47 schreef DK:
Oude koe !!!!!!!!

Maak even een nieuw topic aan, deze is 3 jaar oud en niet van jou

Lezen is moeilijk voor je blijkbaar
In deze hoef je geen hulp te verwachten
Die is zo oud dat er over een uur toch een slotje op gaat

oke sry wist het niet

kijk even op ali / ebay

heb je voor 5 € een mooi tesla kitje... op 5 / 12 volt ( baterij)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Sine

Moderator

Op 11 oktober 2018 11:43:47 schreef DK:
Oude koe !!!!!!!!

Maak even een nieuw topic aan, deze is 3 jaar oud en niet van jou

Lezen is moeilijk voor je blijkbaar
In deze hoef je geen hulp te verwachten
Die is zo oud dat er over een uur toch een slotje op gaat

Hee DK, ook al moderator?