Weller LR-21, temperatuurvoeler vervangen

Anoniem

Beste mensen.
van mijn Weller soldeerbout is de temperatuur op denk ik.
Is het mogelijk hier een andere voeler(ntc weerstand b.v.) in te zetten.En weet iemand de waarde van deze.Ik kan mij niet voorstellen dat dit iets speciaal is van Weller of vergist ik mij.
De oude kan niet meer worden herlijd.

Wie helpt mij zonder de uitlating ,nieuwe kopen nog al prijzig.

Suffie.

Hugo Welther

Moderator

Bij een LR21 zit de voeler in het element. Meestal zit dit vast.
Even open maken en weer gangbaar maken. Anders nieuwe voeler halen of element met voeler.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hugo ben je zeker? Volgens de datasheet van de WECP-20 zijn het verwarmingselement en de temperatuurvoeler 2 verschillende onderdelen.

Hier koop je zeker geen nieuwe bout voor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

je kunt ook bij een magnastat zo het element ruilen met een bout die met temtronik werkt. het element is gelijk als deze voor dezelfde spanning en stroom zijn gemaakt. het magnastat deel kan je wisselen voor de ntc voeler, schuift door het element heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hugo Welther

Moderator

Op 6 januari 2015 13:15:19 schreef buckfast_beekeeper:
Hugo ben je zeker? Volgens de datasheet van de WECP-20 zijn het verwarmingselement en de temperatuurvoeler 2 verschillende onderdelen.

Hier koop je zeker geen nieuwe bout voor.

Dat bedoel ik ook. Het zit in elkaar geschoven.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Op 5 januari 2015 21:49:32 schreef suffie:
Beste mensen.
van mijn Weller soldeerbout is de temperatuur op denk ik.
Is het mogelijk hier een andere voeler(ntc weerstand b.v.) in te zetten.En weet iemand de waarde van deze.Ik kan mij niet voorstellen dat dit iets speciaal is van Weller of vergist ik mij.
De oude kan niet meer worden herlijd.

Zowel het element als de voeler is los te koop. Vooral bij hard aftikken van soldeersel kan de bout kapot gaan.
Je zou het element ohms kunnen doormeten. Weller onderdelen zijn niet goedkoop een tweedehands Weller op MP is vaak goedkoper.

Hier staat een nieuwe voeler http://nl.farnell.com/weller/52641099/temperature-sensor-for-lr21/dp/4…

buckfast_beekeeper

Golden Member

75€ excl BTW voor de 2 onderdelen vind ik niet zo overdreven. Op MP moet je ook nog afwachten of het toestel het wel doet.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Om die reden eerst bij de verkoper testen voor de koop. Bij MP is op postcode in de buurt te zoeken. Dat scheelt kilometers aan reistijd.
Studenten met een gratis OV kaart doen dit voor de lol.

Anoniem

Hier heb ik er nog eentje over,maar meet eerst de weerstand bij kamer temp. is dit c.a. 23 Ohm

Ik zit ook met een onderbreking van de sensor. Echter bij het verwijderen uit de huls is hij nu helemaal afgebroken. Toen hij nog een laatste keer werkte, heb ik de weerstand doorgemeten en ik kwam op 25 Ohm. Maar dat lijkt mij weinig waarschijnlijk. Een NTC van 25 Ohm zal niet te vinden zijn. Misschien is het dan een bi-metaal of thermokoppel sensor, maar daar heb ik geen weerstandswaarden van. Die prijzen van een vervang-sensor swingen echt de pan uit. Iemand nog een idee ? Of wie heeft er nog iets liggen ?

Thevel

Golden Member

Een NTC van 25 Ohm zal niet te vinden zijn

Bedoel je dat een NTC van 25Ω helemaal niet bestaat?
Toch wel:
https://nl.farnell.com/epcos/b57236s0250m000/thermistor-ntc/dp/9751904

Ja, zulke heb ik ook liggen met andere waarden. Maar die krijg ik nooit in die Weller sensor-huls.

mn oude bout had dit probleem ook, sensor waarde klopt wel 25 graden bij 20 graden omgeving. bij een wecp regeling duwt de sensor tegen de soldeerpunt aan en kun je die hele staaf zo eruit schuiven. echter is dat niet bij elk model zo. heb bij zo'n bout ook o=al een breuk in het element gehad. dat kon ik bereiken door de soort cement tussen element en huls los te tikken en de huls van het element te schuiven. elementdraad paar cm naar buiten geschoven en weer bruikbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Anoniem, ik zie dat "Anoniem" er nog eentje zou liggen hebben, maar dat bericht is al van in 2015. Er is ook geen email-adres aan gekoppeld, dus ik kan geen PM sturen.

Sine

Moderator

"Anoniem" zijn verwijderde accounts, die zijn dus niet meer te herleiden naar een gebruiker.

Ha Anoniem,

Weet je zeker dat het de bout is, kan ook de trafo zijn heb je dat geprobeerd met een lampje 24 V :?
Het is een veel te duur boutje voor wat het kan, dat gezegd hebbende realiseer ik me dat je waarschijnlijk diverse stiftjes heb !

Het is wat @Hugo Welther schrijft alles in een platina temperatuurvoeler Ptxxxx maar niet los kan je niets mee....
Ik vindt persoonlijk het passieve temperatuur regelsysteem qua sensor te traag, er is geen kick down aanwezig :D
Het kost dan vrij veel tijd om een groot lichaam te verwarmen of in een hoog tempo te solderen, goed dat laatste is voor de hobby van minder belang.

Eerst kijken of het station in orde is dan heb je de mogelijkheid om uit diverse boutjes te kiezen als spanning en vermogen maar toereikend zijn !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 23 oktober 2021 14:16:59 schreef Sine:
"Anoniem" zijn verwijderde accounts..

Dat vind ik niet een heel duidelijke indicatie dan, en anderen zien het ook niet blijkbaar. Wat dacht je van >>DELETED_ACCOUNT<<?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein