spoelen lastrafo beschadigd?

pamwikkeling

Special Member

Als er een serieuze kortsluiting in je spoel zit, is de koperdraad op de plaats van de kortsluiting op zijn minst gedeeltelijk gesmolten en heeft dus een kleinere sectie.

Zelfs al werd er door de kortsluiting geen "kortgesloten winding" op de transformator gemaakt, dan is de oppervlakte van de koperdraad op de plaats van de kortsluiting kleiner dan dat hij normaal moet zijn.

Het gevolg is dat de koperdraad op die plaats dunner is en warmer gaat worden en dus verder gaat verbranden.

Uiteraard in de veronderstelling dat de gevraagde lasstroom groot genoeg is.

Bedankt voor de reacties
Ik heb de spoel uitgebouwd en gezien dat er sporen van gesmolten staal tussen de twee spoelen lagen en bij 1 spoel is de draad over twee centimeter weggesmolten. Waarschijnlijk is er een keer een ringetje of moer of iets in gevallen wat tegen door de hitte van de spoelen de lak heeft beschadigd.

Als de trafo goed te demonteren is kan je de betreffende spoelen opnieuw (laten) wikkelen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

weet iemand wat zoiets kost en waar dat kan?

jerome

Golden Member

Dit doet mij denken aan een defecte nokken schakelaar. Meermaals gezien. Bij een driefase nokkenschakelaar met pakweg 8 standen zijn er aan de spoelen meerder tussenaftakkingen. Wanneer een nok gebarsten of gebroken is en een gedeelte wikkeling niet vrijgeeft als de volgend gaat schakelen, komt een klein deel wikkeling in kortsluiting te liggen, en het gaat verbazend snel om dat stukje wikkeling op te stoken. De kans is ook groot dat deze aluminium is gewikkeld, ondanks de mooie koperkleur die de lak kan hebben.
Als de schakelaar op bepaalde plaatsen iets meer weerstand biedt dan normaal heb je wel echt pech. Ik brand een kaarsje voor jou :-).

zoals je ziet is de stalen platen kern dusdanig dat opnieuw wikkelen niet zo makkelijk gaat , je kan niet iets rond draaien , elk draad moet er door gestoken.
de beschadiging lijkt wel van buiten af en is niet dieper dan twee windingen, dat zou misschien volstaan

het is wel koper overigens, de stand van de schakelaar heeft ook geen invloed op wanneer deze uitslaat.
het is inderdaad een lang schakelaar en de bovenste wikkelingen worden vaker (drie keer) afgetakt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 14 januari 2015 22:23:17 (28%)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

het moet een opgebouwde kern zijn waar de klant en klare spoelen overheen geschoven worden. en is dus demontabel. de vraag is hoe ze een en ander in elkaar gezet hebben.

als er dwars over het blikpakket enkele lasrupsen liggen dan wordt het wat moeilijker maar als er enkel bouten doorheen zitten (waar het op lijkt) dan is het te demonteren.

deze spoelen wikkelen mag nmm niet al te veel kosten.

post eens wat meer foto's van diverse kanten.

succes A

jerome

Golden Member

Wanneer het onheil dermate is geschiedt zal de stand van de schakelaar idd geen rol meer spelen want de wikkelingen plakken aaneen. Zie ik daar geen druppels aluminium?

[Bericht gewijzigd door jerome op woensdag 14 januari 2015 22:24:39 (12%)

Op 14 januari 2015 21:27:03 schreef manvanstaal:
Bedankt voor de reacties
Ik heb de spoel uitgebouwd en gezien dat er sporen van gesmolten staal tussen de twee spoelen lagen en bij 1 spoel is de draad over twee centimeter weggesmolten. Waarschijnlijk is er een keer een ringetje of moer of iets in gevallen wat tegen door de hitte van de spoelen de lak heeft beschadigd.[bijlage]

Het kan ook zijn dat er slijpsel in het apparaat terecht is gekomen .

Bij ons zijn er in verleden ook lasaparaten uitgefikt door door overtollig slijpsel .

En wat helemaal uit den boze is dat sommige het apparaat uitblazen met perslucht in het slijpsel juist dieper tussen de wikkelingen blazen.

Er zijn ook lastoestellen die bij mensen staan die als ze slijpen ook recht tegen het lastoestel aanslijpen ipv andere kant uitslijpen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dat is mooi om te horen. Want dat vergemakkelijkt het wikkelen. Er zitten volgens mij geen lasrupsen op

ahum. dat is inderdaad wel gebeurd, ik blaas die dingen wel eens schoon van binnen, het is echt ook op zo, n plek waar je met blazen niet bij komt, dus als het blijft liggen dan daar.

Arco

Special Member

Meet eerst eens alle wikkelingen door. Als ze nog goed zijn hoef je niet te wikkelen. (alleen schoonmaken en de boel aflakken)
Doormeter is simpel te doen, want je hebt 3 identieke spoellichamen, die je kunt vergelijken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

moet je om te meten de spoel eerst uitbouwen of volstaat een meting zoals deze nu is uitgebouwd, en kan ik de schakelaar op nul zetten en meten of moet deze van de schakelaar af.

het lasapparaat last overigens gewoon maar 1 of soms twee fasen vliegen eruit op onbekend moment.
ik heb wel de indruk dat het erger is geworden waardoor ik nu de spoel heb uitgebouwd om te kijken

Zie ik daar geen druppels aluminium?

nou twijfel ik toch ook, aan de stugheid van de draad zou ik zeggen dat het koper is, ook het feit dat het geen merk is voor de hobby. en ook het afgesmolten stuk dacht ik dat het koper was maar op de tweede foto waar je het ontbrekende stukje draad kan zien lijkt het bolletje op het uiteinde van de draad ook licht grijs van kleur.

in elk geval bedankt voor de reacties en de tips

ik heb weer wat te doen

jerome

Golden Member

De buitenste wikkeling koelt best en omdat alu wikkelingen warmer worden dan Cu ligt primair hier buitenkant. Gezien bij zware Italiaanse laders voor heftrucks. Hebben geen nokkenschakelaar en fikken er ook bij bosjes uit. De uitzetting bij warmte is hoger voor alu waardoor de wikkeling kunnen gaan vibreren tegen elkaar en doorschuren.

het probleem lijkt opgelost,
Opnieuw wikkeling zou veel duurder worden dan de waarde van het apparaat dus dat was sowieso geen optie.
Ik heb bij de twee beschadigde spoelen heel lomp met kroonsteentjes en instalatiedraad een bypass aangelegd waarna ik nagenoeg dezelfde weerstanden in de drie spoelen kreeg.

alle vervuiling verwijderd en opnieuw gelakt met owatrol.
de eerste test lijkt goed, alleen nog geen duurtest gedaan

bedankt voor de hulp.

Waar haal jij nog owatrol ?
Ik weet dat je het zelf ook kunt maken, maar als het nog in de handel verkrijgbaar is.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

bij de scheepsbenodigdheden winkel of online.
ik weet alleen niet hoe het zich verhoud bij hoge temperaturen, het pentreervermogen van dit spul was de reden om het te gebruiken.

Op 31 januari 2015 17:27:07 schreef manvanstaal:
bij de scheepsbenodigdheden winkel

Dat is het punt juist, het is al jaren verboden.
Er is wel een vervanger voor gekomen, maar die moet ik niet.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ook ik heb een trafo die 2 fasen is opgeblazen ,maar ik heb het initiatief ,of de gekte ,genomen om de buitenste spoel te herwikkelen.
Ik probeer nu een idee van de spanningen te krijgen .
Ik heb 118 windingen ,draad is 1,2 mm dik . De secundaire spanning van een las trafo is laag ,21 volt geloof ik maar amperes 200.
Het is geen must om deze getallen te weten te komen ,maar ik wil weten of ik ergens in de juiste richting kom ,want ik heb geen elctro achtergrond .