Waar oscilloscoop kopen?

Nu dat de nieuwe Rigol DS1054Z uit is ben ik van zin om mijn eerste DSO aan te schaffen.

Kent er iemand winkels in België waar ik eens kan gaan kijken of winkels met een website?

De Duitse site http://www.batronix.com/ heeft hem al in stock, iemand al ervaring met deze winkel?

Mijn DS1052E heb ik bij ARBenelux gekocht. Dat is de Rigol distributeur voor de Benelux. Heb ik goede ervaring mee (ook buiten garantie service).
Ik ben ze ook recent op de beurs van Rosmalen tegengekomen met veel uit het Rigol assortiment.

Toevallig kan je na afgelopen dagen hier alles zien wat je wilt:
EEVBlog #703
EEVBlog #704

Ik heb hem afgelopen week ook bij ARBenelux gehaald.
Hij is populair, die van mij had een levertijd van 1,5 maand.
En voor wat mijn mening waard is, ik ben er erg blij mee.

Ik had hem ondekt tijdens de tear-downs, nu die laatste 2 video's hebben voor mij de knoop doorgehakt :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:47:04 (70%)

Tussen mijn post en jouw reaktie zitten 9 minuten. Heb je de filmpjes van samen 1,5 uur versneld gekeken? ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:47:14 (50%)

rbeckers

Overleden

Ik ben wel geen entry level scoop gebruiker en die Rigol is goedkoop, maar in EEVBlog #703 worden toch aardig wat minpunten getoond.

In EEVBlog #703 worden ook de minpunten (en heel veel plussen) genoemd, maar de conclusie is dat je op dit moment aanzienlijk meer (2x) moet uitgeven voor een betere DSO.
Het is een wel heel compact model, maar het lijkt me een geweldige scope om mee te beginnen.

Volgens mij kun je'm ook bij Eleshop.nl kopen, zitten in Eindhoven en versturen ook naar België. Ik weet alleen niet wat hun voorraadstatus is.

I have no idea what I'm doing...
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik heb ook zo'n Rigol scoop, maar dan in de 100Mhz uitvoering.
Na de laatste firmware update heb ik weinig klachten voor het "normale" werk met deze scoop.

De font voor de metingen in beeld, kan je nu ook groter zetten wat voor mij prettig is.
De triggering gaat nu, voor mijn werk er mee doe goed.

Wat betreft decoderen van bussen, dat heb ik nog niet gedaan, komt bijna niet voor in mijn LAB.
Ben een Analoge Nerd :-)

Als je de goedkoopste versie koopt van rond de 300 Euro EX BTW, dan heb je een heel mooi scoopje voor dat geld.
Niet te vergelijken met de OWON scoop die ik hier ook heb, koste een jaar of drie geleden rond de 550 Euro in de BTW en heeft een accu.
De accu is de rede, dat ik die scoop nog af en toe gebruik.

Koop hem bij AR Benelux, aardige mensen en een Nederlands bedrijf.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 16 januari 2015 07:52:13 schreef mvdswaluw:
[...]

Tussen mijn post en jouw reaktie zitten 9 minuten. Heb je de filmpjes van samen 1,5 uur versneld gekeken? ;-)

Ah, nee ik had ze al gezien voordat ik hier poste :p

fred101

Golden Member

Wat dingen om mee rekening te houden.

Er zijn bere veel functies maar ook beperkingen. De review is met alle opties werkend. Let dus op of daar dingen bij zitten die jij wilt. bv: De enorme Memory depth en record functies zijn een optie

Hij gebruikt wel erg veel het woordje relative. De scoop is super voor zijn prijs. Dat is hij zeker maar dat betekent niet dat hij absoluut gezien ook super is. Als je hem straks gebruikt en iets werkt absoluut gezien beroerd en dat irriteert je op dat moment, dan denk je ook niet dat dit niet erg is gezien de lage prijs.

Hij heeft ongelofelijk veel software opties, in mijn ogen, teveel. Voor een beginner is dit verwarrend, als je niet alle termen kent zoek je je een ongeluk, maar ook ervaren gebruiker is nadeling want in de praktijk gebruik je de meeste niet maar even snel iets instellen tijdens gebruik kan een omslachtige handeling zijn.

Geen probe herkenning. Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet anders. Zeker bij omschakelbare probes. Als je die per ongeluk omschuift bv merkt de scoop daar niks van.

Mooi scherm, maar het lijkt groter dan het is omdat de menu's altijd aan blijven staan. Zou voor mij persoonlijk niet erg zijn.

4 channel op 1 verticale knop en dan ook nog veel vertraging en geen goede clicks etc. Daar zou ik na een uur al gek van worden.

Fan is bij zijn test al irritant, zoals de 1054

Geen filters, een functie die ik veel gebruik.

DC offset bij extra traces is gewoon niet goed. Dat maakt de hoogste gevoeligheid onbruikbaar. Niet erg voor veel mensen maar voor sommige een drama.

current probe custom trace is cool.

kleine fonts, kan voor oudere een probleem zijn.

Het is 1 digi-ding dat 4 kanalen deelt. Duurdere hebben er 1 per kanaal.

Onbruikbare computer software

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb toevallig vorige week een DS1054Z voor erbij besteld. Voor dat geld kun je niet verlegen zitten. Ook bij AR Benelux, gewoon het idee, kopen bij een "normaal" Nederlands bedrijf ipv webshop. Daarbij waren ze ook het goedkoopst. Volgende week krijg ik hem want dan krijgen ze weer een zending binnen van Rigol Duitsland. Ik hoorde ergens dat er een enorme run is (hobbyisten) op dit type door een firmwarehack om het van 50MHz naar 100MHz te zetten ofzo.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Op 16 januari 2015 10:33:15 schreef fred101:
Wat dingen om mee rekening te houden.

Er zijn bere veel functies maar ook beperkingen. De review is met alle opties werkend. Let dus op of daar dingen bij zitten die jij wilt. bv: De enorme Memory depth en record functies zijn een optie

Hij gebruikt wel erg veel het woordje relative. De scoop is super voor zijn prijs. Dat is hij zeker maar dat betekent niet dat hij absoluut gezien ook super is. Als je hem straks gebruikt en iets werkt absoluut gezien beroerd en dat irriteert je op dat moment, dan denk je ook niet dat dit niet erg is gezien de lage prijs.

Hij heeft ongelofelijk veel software opties, in mijn ogen, teveel. Voor een beginner is dit verwarrend, als je niet alle termen kent zoek je je een ongeluk, maar ook ervaren gebruiker is nadeling want in de praktijk gebruik je de meeste niet maar even snel iets instellen tijdens gebruik kan een omslachtige handeling zijn.

Geen probe herkenning. Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet anders. Zeker bij omschakelbare probes. Als je die per ongeluk omschuift bv merkt de scoop daar niks van.

Mooi scherm, maar het lijkt groter dan het is omdat de menu's altijd aan blijven staan. Zou voor mij persoonlijk niet erg zijn.

4 channel op 1 verticale knop en dan ook nog veel vertraging en geen goede clicks etc. Daar zou ik na een uur al gek van worden.

Fan is bij zijn test al irritant, zoals de 1054

Geen filters, een functie die ik veel gebruik.

DC offset bij extra traces is gewoon niet goed. Dat maakt de hoogste gevoeligheid onbruikbaar. Niet erg voor veel mensen maar voor sommige een drama.

current probe custom trace is cool.

kleine fonts, kan voor oudere een probleem zijn.

Het is 1 digi-ding dat 4 kanalen deelt. Duurdere hebben er 1 per kanaal.

Onbruikbare computer software

Ik heb voor het moment een oude Philips 15MHz scope, elektronica is mijn hobby ik was al een tijdje aan het verzinnen om een digitale scope te kopen en de ds1052e leek mij een goede optie. Maar nu dat de ds1054z er is een maar een 50 tal euro's duurder is denk ik dat dit de beste optie is voor mij.

Er zijn misschien wel wat nadelen voor pro's maar ik denk dit dat deze voor mij een probleem gaan zijn toch zeker niet als ik van een scope kom waarvan de trigger maar half zijn gat werkt :p

PE9SMS

Special Member

Op 16 januari 2015 10:33:15 schreef fred101:
Geen filters, een functie die ik veel gebruik.

Dat is jammer, de DS1052E heeft wel filters.

This signature is intentionally left blank.

Het klopt dat de Fan erg veel herrie zou maken. Mocht dit te veel zijn, dan ga ik in de toekomst zeker kijken of deze te vervangen is. Dave Jones, heeft een leuke reverse engineering video van deze scoop.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
fred101

Golden Member

Begrijp me niet verkeerd, voor de hobby is dit de scoop. Aan de ene kant omdat de rest in dit prijs segment niet beter is en aan de andere kant omdat er een groot prijs-gat zit tussen dit en een, in absolute zin, goede scoop. En lukt iets niet gelijk of maakt de scoop een fout die jij niet herkent dan maakt dat niks uit anders dat je misschien wat baalt op zo'n moment.

Die punten die ik aangaf nav de video zijn in mijn ogen de zwakke punten en of je daar last van hebt moet ieder voor zich weten. Als je ze maar weet dan kun je er rekening mee houden.

Voor beginners heeft hij 1 echt nadeel, hij heeft veel te veel functies. Zelfs de meest ervaren gebruiker zal de meeste nooit gebruiken. En dat samen met een niet echt doordachte bediening. Maar dat hebben sommige analoge Philips scopen ook :-)

Als je niet goed weet hoe een scoop werkt, alle termen niet kent en hem maar af en toe gebruikt dan kun je het best lastig krijgen de functies die je wilt, te vinden en in te stellen.
Maar er lijkt wel een heel mooie help functie op te zitten.

Zo'n analoge philips hoort een heel goede trigger te hebben. Als je daar nu problemen mee hebt door dat je niet goed weet hoe dat werkt, dan wordt het dadelijk nog lastiger met al die opties en de wat vertraagd werkende en krakkemikkerige knoppen (maar daar is de tante truus knop meestal goed voor.)

Daarnaast leek het erop dat veel van de trigger functies een optie zijn. Maar dat weet ik niet zeker en ik had geen zin weer een uur te kijken ;-) Zal de gemiddelde hobby gebruiker toch niet gebruiken.

Toen ik de 100 MHz uit de eerste serie kocht was deze relatief goedkoop tov Agilent etc maar met meer dan 1000 euro nog steeds veel duurder dan een gebruikte super-versie van een analoge scoop maar qua prestaties kwam hij daar niet bij in de buurt. Als dat ding destijds de huidige prijs had gehad, dan had ik er waarschijnlijk anders over gedacht. (Bij mij brak de trigger knop er af (hol flinterdun plastic asje), de ene probe ging een half jaar mee, de tweede is ondertussen ook dood (beide interne draadbreuk) en de selectknop werkte nog maar de helft van de tijd. En dan heb ik het nog niet over de slechte prestaties want dat is voor hobby gebruik alleen frustrerend maar kost geen geld of ontevreden klanten.

Dat was voor mij destijds een hobby scoop, ik heb daarna een 350 MHz Hameg gekocht. Dat was toen zware overkill maar nu ik ook beroepshalve repareer ben ik er erg blij mee. Ik gebruikte mijn analoge scopen destijds veel vaker dan de Rigol, ik gebruik nu mijn Hameg voor bijna elke klus. Ik kan hem blindelings bedienen, ook weinig gebruikte functies vind ik zo terug. Hij heeft veel minder functies dan de nieuwe Rigol maar wat er op zit, is wel goed bruikbaar.

Dus bedenk wat je toepassing is. Ga je richting digitaal, bv met arduinos etc dan is die Rigol goed. Je wil zien of wat oscilleert, of poorten hoog of laag worden, wat de PWM doet etc. Je werkt hooguit met 12V dus ook weinig kans dat je een ingang op blaast.

Werk je met RF en/of veel analoog werk dan is hij al wat minder geschikt. De 50 MHz haalt hij volgens mij alleen met 1 kanaal. Hij switched steeds van ingang naar ingang en meet dan even. Digitale scopen meten maar een fractie van de tijd dus je hebt daar normaal al weinig over. In leken taal, je mist makkelijk incidentele signalen. Dat is een ramp bij iets als runts zoeken. Dan kan het ding wel een speciale trigger functie daar voor hebben maar dan moet die runt wel net aanwezig zijn in die korte tijd dat de scoop daadwerkelijk meet. Dit is overigens een zwak punt van de meeste DSO's en elke winst daar is bv voor mij goud waard maar er zijn waarschijnlijk genoeg gebruikers die niet weten wat een runt is en dit nooit gebruiken. Mijn Hameg zal ook zwakke punten hebben maar ik heb er voor mijn gebruik nog geen gevonden. Stel dat hij waardeloos zou zijn in een bepaalde functie die ik nooit gebruik dan zoo dat mij niet hebben tegengehouden bij de aanschaf.

Voor meten in circuit met hoge spanningen, bv switch mode voedingen, TV inverters etc zou ik erg voorzichtig zijn en gowed de specs bestuderen ivm max spanning vs frequentie. Ook kan het zijn dat de afscherming en CMRR daar tge laag voor zijn.

Maar samen gevat zou ik bij de keus tussen deze en zijn voorganger het wel weten. Voor dit geld kun je er geen buil aan vallen. Super veel voor heel weinig. Sterker nog, mijn Agilent handmultimeter was al duurder dan deze scoop.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De DS1054Z heeft een super-goede ingebouwde help-functie.

Ik heb deze scope zaterdag op het beurs in Rosmalen besteld via een formulier en ik zou hem dan thuis gestuurd krijgen met het factuur. iemand mss een enige idee hoe lang het ongeveer kan duren ?

ben ongeduldig :P

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Zou best wel eens eind mei, begin juni kunnen worden.

Er is een enorm tekort, en de Europese dealers krijgen maar mondjesmaat geleverd.

Phuuu... dat worden dus lange dagen...
Maja tot die tijd ben ik hem zeker wel weer vergeten en krijg ik dus ooit een onverwachte verassings packet.
:7

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Ik had hem in januari besteld en heb hem vorige week aangekregen :D

Wow, das lang.

Op 16 januari 2015 12:58:30 schreef fred101:
(maar daar is de tante truus knop meestal goed voor.)

Ik haat die knop.

Laatst zorgvuldig m'n scoop op beide kanalen ingesteld op de te bemonsteren signalen, deed een single-shot trigger en wilde daarna weer een auto-sweep trigger laten lopen. Nu zit er naast de RUN/STOP-knop een AUTO knop, dus in een moment van onachtzaamheid denk je dat je dan de trigger weer terug op auto kunt zetten. Druk ik op die knop, en je raad het al: alle relaisjes lekker aan het ratelen en aju-paraplu, daar gingen al m'n instellingen.

Die tante Truus knop doet eigenlijk nooit wat ik wil.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ben ik dus niet de enige die de AUTOset-knop verwens. Op de dienst waar ik ooit werkte was dit, na de aan-schakelaar, de eerste knop die men indrukte. En meestal zag men dan van alles, behalve dat wat men wil zien.
Wat miste ik toch de aloude Tektronix 465B.

Depeet

Op 26 maart 2015 09:35:19 schreef depeet:
Ben ik dus niet de enige die de AUTOset-knop verwens.

Op mijn Rigol DS1204B is deze uitschakelbaar via de bijgeleverde software, wordt in scholen weleens toegepast.

Op 15 januari 2015 22:14:05 schreef Blaffetuur:
De Duitse site http://www.batronix.com/ heeft hem al in stock, iemand al ervaring met deze winkel?

Daar heb ik enkele jaren geleden mijn Rigol DS1204B en DG1022 besteld.
Super tevreden van.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:49:56 (36%)

Ik heb hem ondertussen bij AR Benelux gekocht, ook zeer tevreden van de service.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:48:43 (56%)