Waar oscilloscoop kopen?

blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Ik zie niet in wat er zo gruwelijk fout is aan dat ding te vervangen door een model wat behoorlijk wat meer wind maakt (bij minder herrie) en die een beetje te temperen. (nog minder herrie)

Als je dit goed aanpakt en je zorgt voor voldoende druk waar de orginele ook aan voldoet is er geen probleem.
Zomaar een weerstand in serie zetten is wel een probeem, zomaar een ventilator vervangen door een stille, kan vrij snel een probleem worden, ook al merk je dat in het begin niet.

Er zijn zoveel variabelen onder meer deze, bij koude, start de ventialtor wel, bij 30C omgevingstemperatuur koeld de ventilator dan wel voldoende.

Ik ben meer voor een LM317 dan een weerstand, te veel problemen gehad met weerstanden,
dit omdat de ventilator graag een voeding heeft met een lage Ri,
luister maar naar het motortje, kijk naar het startgedrag.
Een oplossing is soms over de serie weerstand een dikke elco te zetten.
In mijn ogen allemaal geen goede oplossing...

Temperatuur wordt in mijn ogen regelmatig flink onderschat, of dit nu server rekken zijn, meetinstrumenten,
PA apparatuur ik rekjes,kasten waar PA aparatuur in zit, en het daarbinnen 35C is, wel een ventilator in het plafond
maar geen sleuf die groot genoeg is aan de onderzijde van de deur om lucht aan te zuigen :-)

De gene die het goed doen is ondermeer Hameg met zijn serie Scoops,
grote ventilator die ik nog nooit gehoord heb, ja hij draaid ;-)

Mijn DELL server in het datacenter giert als een F16 *grin*
Gelukkig tijdens het configureren (hier in het LAB) draaien de ventilatoren een stuk rustiger.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Servers zijn per definitie herrie bakken, in 19" vorm al helemaal, die zijn dan ook gemaakt voor minder dan ideale omgevingen zonder daarbij rekening te houden met enige vorm van geluidsproductie.
Als je bij ons in de serverruimte staat doe je geheel vrijwillig oordoppen in.

Maar dat is uiteraard geen vergelijk met hobby scoopje wat ocharm een paar watt verstookt.

En dan is ook een R-etje niet zo schokkend, je moet het ding niet naar zijn 'ik start nog net' toerental willen brengen, maar een paar volt er af snoepen scheelt al fors in de herrie die zo'n ding kan produceren en daar heeft die waaier verder echt geen last van.

Zalman ( toch niet de kleinste waaier boer in pc-land ) levert bij hun ventilatoren zelfs tussenstekkers met weerstanden.

@Markce
Jep, ook dat werkt, een 7808 oid kan ook prima.

Ik ben meer voor een LM317 dan een weerstand

Ik heb al een paar keer een 1W-zener gebruikt, en dat werkt ook prima.

Op 26 maart 2015 20:54:44 schreef Sine:
[...]
Knip, wip, wat beters er in ! En dat hoeft daarmee niet snel of ondoordacht, en al helemaal niet specificatie vernaggelend.
Kom mensen ... we kunnen nog een *klein*beetje zelf nadenken of niet ?

Nee, nadenken lukt niet, daarvoor maken al die ventilatoren hier teveel kabaal, en bovenop zit mijn geest vol paniek over garantievoorwaarden...

Op 26 maart 2015 21:15:24 schreef blackdog:
Zomaar een weerstand in serie zetten is wel een probeem, zomaar een ventilator vervangen door een stille, kan vrij snel een probleem worden, ook al merk je dat in het begin niet.

Effe Blackdog zijn hartslag en ademhaling verhogen:

Een geweldig oplossing vond ik om in een PC met die oude Molex-stekkers, de connector van een fan er omgekeerd in te rammen, dan draait hij op 5V ipv 12V.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKgSosnXOrgoGV0GipYaS3lDJvbY-GBqDzryFAyXxxOJybMQ6G

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:53:20 (41%)

Ik dacht dat sommige ventilatoren op 5 v niet goed opstarten.
Dan kon je blijkbaar ook de ventilator op de +5 en +12 aansluiten en dan krijgt hij 7 v
http://www.pcsilencioso.com/cpemma/7volt.html

Sine

Moderator

DAT is extreem smerig !

Dan ga je 12V aan je 5V rail voeren met alle mogelijke ellende van dien. ( jaha .. ook ik heb m'n grenzen :P )

Als je een DS1054Z koopt kan je met deze webpagina de codes genereren: http://gotroot.ca/rigol/riglol/

Let wel op: je wil niet de 500uv vertical functie activeren, die heeft last van bugs (oa signaal met halve volt offset tonen). Om alle opties behalve de 500uv vertical optie te activeren kan je "DSER" in het options vakje zetten.

Ik zag trouwens dat de volgende leveringen voor Europa pas weer op 15 juni verwacht worden.
Het ding is ongemeen populair :)

Sine

Moderator

Op zich apart dat het nu pas storm loopt, het ding is alweer een tijdje leverbaar.

En voor de DS1204B bestaan er geen software opties. Grrr.

Volgende keer koop ik het meest komplete toestel, in de meest uitgeklede versie.