pioneer versterker a 777 defect

Hallo allemaal mijn versterker de pioneer a 777 schakeld de relais voor de speakers niet meer in de condensator (c611) heb ik al vervangen.
Iemand andere sugesties?
Met vr.gr.peter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe bedoel je de relais schakelen niet in dus op de uitgang staat ook niets.
Gr.peter.

het protectie circuit kan dc op de uitgang zien en niet inschakelen. het protectie circuit kan ook gewoon stuk zijn, doorgaans een elco die verlopen is. werkt het ding wel als je met een fohn de boel opwarmt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met de fohn heb ik nog niet probeerd ga ik morgen meteen doen en deel de uitkomst mee.
Bedankt voor de tip gr.peter.

Als één van de eindtrappen defect is, dan staat er meestal DC op de uitgang (van de eindtrap), en het relais schakelt dan dus NIET in om de speakers te beschermen. Daar is dat relais o.a. voor.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

De fohn brengt hem niet tot leven en er staat geen dc op de uitgangen.
Gr peter.

Welke uitgangen? Zoals ik al zei beveiligt het relais de speakeraansluitingen, maar de eindtrap kan best DC geven.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Er staat inderdaad dc op de uitgang van de eindtrap en de ingang van de speakers.
Gr.peter

hoeveel dc? 50mv is niet veel zonder aangesloten speakers. maar de halve voeding is tekenen van een gare eindtor of driver. staat er tov de massa ( zwarte meetpen op massa) een positieve spanning of negatieve spanning? bij een positieve spanning zal er een npn uitliggen en bij een negatieve spaanning een pnp tor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een eindtrap is inderdaad keduk bedankt voor de info ik ga eerst nieuwe transistoren bestellen.

2 transistors zijn helemaal verbrand moet ik rekening houden met andere onderdelen welke hierdoor defect zijn geraakt?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 februari 2015 00:06:03 (38%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

2 transistors zijn helemaal verbrand moet ik rekening houden met andere onderdelen welke hierdoor defect zijn geraakt?

Ja.

Voeding? Meet de rimpel en de dc waarden.

Driver torren, Condensatoren. Bias circuit kan er uit liggen. Enz.

RAAF12

Golden Member

En niet te vergeten de eventuele bias diodes. Eerst alles doormeten en dan pas de nieuwe transistors erin solderen. Bias potmeter op nul en dan opregelen. Zolang niet alle defecte onderdelen bekend zijn zullen nieuwe transistors ook weer defect gaan.
Een hulpmiddel om na 'reparatie' de schade te beperken is een R of gloeilamp in serie met de voeding te zetten.

Bedankt voor de tips/reacties.
Gr.peter.

Hallo wie weet waar ik een ceramische condensator met 3 aansluitingen de ckcyb331k500 kan bestellen/ kopen deze is namelijk ook defect.
Gr.peter.

RAAF12

Golden Member

Lastig onderdeel, want niet meer leverbaar. De driepoot is wellicht te vervangen door iets anders. Heb je een foto?

Ziet eruit als een elco met een doorsnede van 1,5cm en een hoogte van 3cm.
Maar dan met 3 aansluitingen.

fred101

Golden Member

Klinkt niet echt als een keramische condensator. Ik heb 3 pootje die voor filtering bedoeld zijn maar dat zijn platte schijfjes met twee bultjes waar de ferrietkralen onder zitten.
Wat is het symbool in het schema ? En hoe weet je dat deze kapot is ?

Ben heel voorzichtig als je geen tot weinig electronica kennis hebt, een keer uitschieten met je probe en met wat pech ligt de andere kant van de eindtrap er ook uit. Maar al te vaak eindigen relatief simpele reparties in onherstelbare apparaten.

Tenzij iemand het apparaat kent wordt het zonder foto lastig te vertellen wat dit onderdeel is.

Zoals ex fietser al schreef, eerst de voeding controleren op spanning en rimpel. Als die goed is ga je verder.
Die torren zijn verbrandt dus daar is iets serieus mis gegaan of ze zijn te zwaar belast/te slecht gekoeld geweest.

Ze kunnen kapot doordat er te veel stroom door loopt, doordat ze te veel vermogen moeten dissiperen of omdat er ergens een spanning te hoog is geworden. De grenswaarden staan in de datasheet van de torren en met het schema erbij kun je kijken welke spanning waar hoort te staan en zo, voor zover mogelijk, de boel controleren voor je nieuwe torren ook dood zijn (dat kan soms in een paar seconden en zonder rook, dat het even later dan toch gaat roken kan een gevolg zijn. Snel uitzetten is dan te laat.

Werk systematisch aan de hand van het schema, meet en controleer of wat je meet kan kloppen en zo niet, controleer dan in het schema wat de mogelijke oorzaak is. Een tor die te heet wordt omdat hij vol open staat kan bv te veel op zijn basis krijgen. En als je dat vast gesteld heb ga je kijken wat er kapot moet zijn om dat te veroorzaken. als dat ding bv tussen twee 10k weerstanden hangt die tussen voeding en 0 zitten dan moet op dat punt de halve voeding staan. Meet je daar een flinke afwijking dan kan er een weerstand verlopen zijn, maar dat zelfde kan ook komen omdat de voedingsrail zelf veel te hoog is. En als dat het geval is zul je dat eerst moeten oplossen voordat je ook maar een onderdeel vervangt etc etc ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi fred 101 alvorens bedankt voor de reactie aan de hand van het schema kan ik zien om welke component het gaat het betreft de c110 op de power r assembly welke volgens de componenten lijst de ckcyb331k500 is en deze is wederom volgens google een ceramische condensator.
De linkerkant van de versterker doet het weer nadat ik van de rechterkant de verbrande transistoren heb verwijderd.
De linker en rechter assembly zitten naast elkaar zodat meten op bijde prenten om te vergelijken eenvoudig is.
Ik vermoed dat de condensator defect is omdat deze aan de onderkant een vervorming vertoond.
Om hem te vergelijken met die van de linkerkant moet ik die eruit solderen wat ik ook van plan ben om nog te gaan doen.
Als het onderdeel eenvoudig te verkrijgen was had ik hem meteen vervangen.
Met vr.gr.peter.

Doe nu eerst even een foto maken en die hier posten voordat je als een razende roeland allerlei componenten gaat vervangen.

I thought, I thought of everything

Volgens mij is het niet de c110.hoe kan ik hier een foto toevoegen?

Hallo het is de c118 en dat is de ach1059.
Word vervolgd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 februari 2015 00:05:37 (29%)

fred101

Golden Member

Wij kunnen niks met die nummers. Maar als je het schema hebt, staat daar meestal bij welke waarde het component heeft. Daarnaast staat op de meeste condensators ook hun waarde.

Er zijn elco's met 3 aansluitingen, dat was in de jaren 60-70 heel gebruikelijk. Maar dan staan er ook twee capaciteit waarden en een max spanning op de behuizing. Die kan je ze meestal ook vervangen door twee losse.

Als je wil weten of iets nog goed is moet je dat meten. Kun je dat niet dan kan je alleen maar blind dingen vervangen en hopen dat de goede erbij zit en je niet per ongeluk meer kapot maakt.

De knop bijlages upload gebruiken voor foto's.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hier is hij

En ingebouwd bij de linker helft

http://www.circuitsonline.net/forum/file/1559/forum-post

En dit de defecte transistoren.
De voeding is ok ik denk dat hij overbelast is geweest.

http://www.circuitsonline.net/forum/file/1560/forum-post

Mijn werkgebied is altijd storingen en onderhoud van de grotere telefooncentrales geweest in het gebied van Maastricht tot Arnhem.
Ik ben inmiddels al 12 jaar thuis door oa een infarct en moet verschillende dingen echt gaan opzoeken omdat alles en zeker op electronica onderdelen fout zoeken al een hele tijd achter mij ligt.

Dit is het gedeeltelijke schema waar hij opstaat kan iemand mij vertellen hoe ik hem moet doormeten?
Het gaat om de c118.

http://www.circuitsonline.net/forum/file/1561/forum-post

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 februari 2015 00:10:06 (5%)