spanning over si diode

dag mannen,

ik zit met een voedingsbron van 60V nu in serie een ohmse weertsand van 10ohm daar in serie mee een SI diode
nu wat is de spanning die ik moet meten over de SI diode
dat is oa een vraag die ik ga krijgen op een solicitatiegesprek
kan iemand dit toelichten aub
gr guy

Shiptronic

Overleden

Wat voor eigenschappen heb je zelf al gevonden voor een Si-diode ?

https://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=&oq=Si-diod…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 19 januari 2015 17:20:54 (57%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Hangt van diode en belasting af. Kan 0.6v (bij Schottky > 0.2v) tot bijna 2v zijn...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 19 januari 2015 17:58:56 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bert_Camper

Golden Member

Is de bron gelijk- of wisselspanning? En als het wisselspanning is, rms of piek?

Thevel

Golden Member

Hangt inderdaad helemaal van de diode af, gebruik je een 1N4148 (300mA) dan spat deze waarschijnlijk uit elkaar, op de overgebleven pootjes meet je dan 60V :) :) :)

Het theoretische antwoord is 0,7 volt, voor een standaard Si-diode (geen Schottky). Maar geen enkele diode is ideaal. Zelfs een zware (bv. 25 A) diode zal bij de opgegeven +/- 6 Ampère al meer dan 0,7 volt spanningsval hebben.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het éne antwoord.
Het andere antwoord is 60V.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Tja; er staat niet eens bij hoe de diode is aangesloten >:) waar zit de anode en waar de kathode ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Antwoord waar je altijd goed mee zit: kleiner of gelijk aan 60V... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kortom: maak even voor jezelf een schetsje van de situatie. Dan zal het waarschijnlijk meteen duidelijk zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en als het je niet gelijk duidelijk wordt, post dan dat schetsje hier even. Best met erbij geschreven wat wat je zoal reeds bedacht hebt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

tekening kan ik er niet opzetten
maar spanningsbron + naar 10 ohm weertsand van de andere kant van de weerstan naar de kathode van de anode naar de -
nu staat er een foto op met een volt meter over de diode en vraagt men hoeveel de spanning is over de diode is een SI diode meer staat er niet bij
gr
guy

Dan staat de diode dus in sperrichting, en valt er 60 volt over.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Hoeveel Watt is de weerstand? (gemene vraag hè)
Bij kleiner dan 360W, 0V (de weerstand is uitgefikt) of 60V (de diode is sperrend)
Bij groter dan of gelijk aan 360W ca 0,7v of 60V
Daarbij ga ik van uit dat het geheel met 60V gelijkspanning gevoed wordt.

Als ik werkgever zou zijn en jij zou op sollicitatiegesprek komen, dan zou ik niet geïnteresseerd zijn in het juiste antwoord. Maar ik zou willen weten hoe jij het antwoord onderbouwt en beredeneert op basis van jouw inzicht en kennis.

Het antwoord kan in elk geval geen 60V worden als je een 1N4001 pakt.

rbeckers

Overleden

Wat je meet over de diode hangt ook af van de voltmeter.

@ ohm pi
Als de omgevingstemperatuur hoog is dan wordt het toegestane maximaal te dissiperen vermogen van die weerstand kleiner.

Thevel

Golden Member

Op 19 januari 2015 19:05:16 schreef sergeant112:
tekening kan ik er niet opzetten
maar spanningsbron + naar 10 ohm weertsand van de andere kant van de weerstan naar de kathode van de anode naar de -
nu staat er een foto op met een volt meter over de diode en vraagt men hoeveel de spanning is over de diode is een SI diode meer staat er niet bij

Als ik het goed lees is het dus op deze manier aangesloten.
Zoals Fuzzbass al schreef, de diode staat in sper en valt er 60V over.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, zo las ik het ook. Maar was het echt zo bedoeld?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 19 januari 2015 20:32:10 schreef Thevel:
diode staat in sper en valt er 60V over.

Ik schreef al eerder dat het afhangt van de diode...

Als de reverse breakdown spanning van de diode lager is dan 60V, dan gaat hij als een zener werken.

Bijvoorbeeld bij een 1N4001 staat er misschien maar 50V over de diode, 10V over de weerstand en loopt er 1A. En wellicht gaat het ook nog hier en daar roken.

Uitleg: https://learn.sparkfun.com/tutorials/diodes
(en daar komt ook het plaatje vandaan)

En nogmaals... het zal vermoedelijk niet alleen gaan om het juiste antwoord maar vooral om het begrijpen van de werking van de diode en de gepresenteerde schakeling.

En als de werkgever meeleest dan gaat hij morgen een totaal andere vraag stellen.

[EDIT]
Overigens... als dit (en je andere vraag) onderdeel is van de selectieprocedure van je sollicitatie en je weet het antwoord niet en kunt het met Google niet vinden, dan mag je je afvragen of je wel op de juiste functie solliciteert.

Verder bof je met de antwoorden. Als je een student zou zijn die avond voor zijn examen dit soort vragen stelde, dan hadden we je vermoedelijk terug verwezen naar je lesboek.

Maar goed... succes met je sollicitatie...

[Bericht gewijzigd door Franzki op dinsdag 20 januari 2015 00:39:54 (22%)

Wat een raar sollicitatiegesprek. Je weet van tevoren al wat ze gaan vragen, en de vraag lijkt meer op een examen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zou zeggen: het is een gesprek, dat betekent heen en weer praten. Uitzoeken of jullie iets aan elkaar hebben. Dus niet alleen of jij geschikt bent voor het bedrijf, maar ook of het bedrijf geschikt is voor jou. Je bent eigenlijk ook zelf een interviewer. Weet van tevoren wat je van hen wilt weten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ze willen je redenering volgen.

zoals in dat schema hierboven: ALS de diode het aankan, zou er 60V over staan...
dat toont toch al aan, dat je MEER weet dan het simpele antwoord.
moest ze in de andere richting staan, dan zou iedereen klakkeloos 0,7V zeggen.

soms gaan ze een volkomen onlogische vraag stellen en diegene die daar probeerd te bluffen dat die er iets van kent, valt zo uit de mand.

ooit eens een schema gekregen waar ze zeggen: knop X doet niks, waar zit de fout. de volgende vraag bij mij was: "wanneer kan je beginnen, is morgen al goed, of maandag???".
terwijl er VELEN mij voorafgegaan waren :-).
iedereen antwoorde maar klakkeloos: de knop is kapot.
mijn antwoord was: moet je dingen gaan uitsluiten, kan 'een soldering, het IC,de knop, de bekabeling of het ding dat het moet aanzetten' zijn. ik ga geen random knop gaan solderen, maar ff met een draadje de schakelaar overbruggen om die te kunnen uitsluiten. zeker in een productieafdeling kan een beetje logische nadenken veel geld besparen.

EDIT: sollicitatie gesprek, of ingangsexamen voor bij dat bedrijf verder cursussen te kunnen volgen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Misschien bij een diodefabriek? ;-)

Maar ik neem aan dat er meer vragen worden gesteld... de topicstarter had ook al een vraag over een transformator gesteld.

Shiptronic

Overleden

Hoe is de sollicitatie gegaan ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.