Afkortzaak automatiseren

Hallo allemaal,

Ik wil een standaard afkortzaag aanpassen zodat hij automatisch op en neer gaat. Hij is bedoeld om een grote hoeveelheid (lange smalle stukken) hout in kleine stukken te zagen voor in de open haard.

Het inschakelen van de cirkelzaag doe ik met de hand maar daarna moet hij dus continu op en neer gaan zodat ik simpel het hout kan doorvoeren.

Wie kan me helpen om hiervoor de juiste materialen te kopen?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Lijkt me een uiterst bedenkelijke modificatie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco,

Bedankt voor je zorgen. Als ik nog vragen heb over de beveiliging die ik er om heen ga bouwen dan laat ik je dat wel weten.

GJ_

Moderator

Luchtcilinder met magnetische zuiger en instelbare buffer, 2x snelheidregelventielen, ventiel, 2x hallsensor, Siemens Logo, kleine 24Vdc voeding?

En inderdaad, Arco heeft wel een punt, het klinkt erg onveilig.

Arco

Special Member

Als je al zoiets maakt zou ik het met een voetpedaal doen om in te schakelen, zeker niet volautomatisch...
(je hoeft maar heel even afgeleid te zijn en je hand en/of vingers liggen bij het haardhout...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi GJ,

Tuurlijk heeft Arco een punt. Maar een automaat is beter te beveiligen / af te sluiten dan een volledig open afkortzaag. Het zijn lange, smalle en 2cm dikke houtstukken die bij een automaat door een sleuf onder de zaag door gestuurd kunnen worden. Verder kan de zaag volledig afgeschermd worden.

Uiteraard bedankt voor je antwoord. Ik heb er alleen geen verstand van (Ben werktuigbouwer en heb hier nou een keer weinig kaas van gegeten ?).
Hoe zou zo'n schakeling dan werken?

Hoi Arco,

Voetpedaal als kill switch zat al in de planning?

Vind ik eerlijk gezegd een gevaarlijk omgekeerde aanpak. Het is veel logischer om het voetpedaal als acteerschakelaar in te zetten. Dus de machine komt pas in beweging als je het pedaal bedient.

In jouw huidige plan zou de hele contraptie gewoon aan de gang blijven, ook al is er niemand in de buurt. Dat is gewoon een zeer onveilige situatie!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nou laat maar ik zoek mijn heil wel ergens anders.
ik niet net uit een ei ofzo

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Aub geen perslucht gebruiken, te weinig controleerbaar omdat het teveel kan samengeperst worden, vloeistof (olie) is hiervoor beter, maarja...

Maar zoals iedereen schrijft veel te gevaarlijk, als werktuigbouwer zou je dat toch moeten weten.

LDmicro user.

Nog afgezien van de veiligheid, lijkt het me ook erg onhandig als de zaag constant op en neer gaat. Als je nog bezig bent het hout door te voeren, terwijl de zaag het op weg naar beneden alweer raakt, gaat je dat vroeg of laat je zaagblad kosten, en als die krom slaat of breekt, is er een goede kans dat de rest van de machine ook beschadigd raakt.

Als je de zaag op het hoogste punt steeds even laat wachten, zodat je de kans krijgt om het hout door te voeren, staat je zelf het grootste deel van de tijd te wachten tot de zaag weer in beweging komt.

Het lijkt me handiger om met een voetpedaal de nieuwe cyclus te starten, zodat je nooit onnodig staat te wachten, maar ook altijd de kans krijgt om het hout goed in te voeren als er ergens iets blijft steken of zo. Een andere manier zou kunnen zijn om met een schakelaar te detecteren dat het hout de eindaanslag raakt, en dat als startsignaal voor een nieuwe cyclus te gebruiken.

Alsnog is de hele oplossing eigenlijk al gegeven: een pneumatische cilinder, wat smoorventieltjes om de snelheid in te stellen, en een paar ventielen met een micro-PLC o.i.d. om de beweging te sturen.

Maar als je dan toch vertrekt: doei! Ik krijg nou niet echt de indruk dat je iemand was die hier zelf een grote bijdrage zou gaan leveren.

EDIT @MGP: de comprimeerbaarheid van lucht lijkt me in deze context juist een groot voordeel; je oefent daarmee een kracht uit op de zaag, in plaats van een positie te forceren. Stel dat de motor van de zaag uitvalt, of de zaag vastloopt of zo, dan zou je met een hydraulisch systeem waarschijnlijk het blad en mogelijk de rest van de zaagmachine slopen. Met perslucht wordt het blad met een beperkte, instelbare kracht tegen het hout gedrukt, en als de zaag niet meer loopt, zal het alsnog wel heel blijven.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 24 januari 2015 17:49:39 (17%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik neem aan dat de TS verstand van zaken heeft en dat hij bij voorbaat graag zijn vingers / handen wil blijven houden en daarvoor zorg draagt qua elektronische of mechanische beveiliging. Hoe dan ook; het is en blijft zijn eigen verantwoordelijkheid.

Op deze manier jagen we de mensen weg en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

I love it when a plan comes together !

Dan had de TS een betere uiteenzetting moeten geven over welke (veiligheids)maatregelen hij in zijn planning had opgenomen.

Met een openingspost als deze is het schreeuwen om waarschuwingen onzerzijds!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 24 januari 2015 18:22:03 schreef MNM(tm):
Dan had de TS een betere uiteenzetting moeten geven over welke (veiligheids)maatregelen hij in zijn planning had opgenomen...

Dat ben ik dan wel weer met je eens. Zo wordt de vraag beter en kunnen anderen meedenken hoe dit te realiseren.

Maar goed; in de industrie zijn veel van dit soort machines beschikbaar. Ik zag laatst een uitzending op Discovery hoe ze honkbal knuppels maken. Inderdaad, daar hebben ze zo'n soort machine aan het werk. Was wel een hele oude :-)

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zaterdag 24 januari 2015 18:33:08 (25%)

I love it when a plan comes together !

Is een knipper niet veel handiger voor brandhout? Soort guillotine met een olie/lucht cilinder o.i.d.

Ik neem aan dat je dit niet gaat maken voor een dagje zagen maar dat het om volumes gaat.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zaterdag 24 januari 2015 18:34:00 (32%)

@SparkyGSX, ik spreek uit ervaring.

Wij hadden een snijmachine die een blok paraffine in 4 stukken moest snijden, eerst was dat gemaakt met perslucht, met alle smoor- en drukregelaars die je maar kan indenken, geld speelde geen rol, alles was voorradig in het magazijn.
Maar dat kregen we niet goed werkend en gevaarlijk op de koop toe.

Je kunt namelijk bij tegendruk niet onmiddelijk stoppen omdat de perslucht teveel samendrukbaar is en het volume altijd maar vergroot.

Met vloeistof stopt de machine op de plaats waar ze gestopt was en schiet ze niet door.

Maar ik zie de TS dat niet maken vanwege de kostprijs.

LDmicro user.

Idd de meeste automatische zagen die IK ken zijn hydraulisch uitgevoerd.
Ik heb hier een bandzaag machine staan, vol-automaat voor staal, maximale capaciteit is 350mm (HxB) dit ding is in 2007 gebouwd en hier zit geen enkele veiligheid op.(die bandzaag, maakt heel wat meters per seconde)
Daarnaast is er wel eens iemand in een houtzagerij geweest ?
Een grote, waar boomstammen gezaagd worden tot balken en planken.
Daar heb je als afkortzaag een machine staan met een blad van ca 1.20mtr in diameter.
Ding komt vanuit de lucht naar beneden zakken en werkt vervolgens als radiaalzaag. (beetje vergelijkbaar met een graafmachine).
Meer als een veiligheids hekwerk is er niet als beveiliging.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

Op 24 januari 2015 18:49:55 schreef MGP:
Je kunt namelijk bij tegendruk niet onmiddelijk stoppen omdat de perslucht teveel samendrukbaar is en het volume altijd maar vergroot.

Met vloeistof stopt de machine op de plaats waar ze gestopt was en schiet ze niet door.

Maar ik zie de TS dat niet maken vanwege de kostprijs.

Met een zaag kun je met lucht de druk op de zaag prima instellen. Je moet wel een cilinder met een instelbare buffer nemen. Uiteraard is hydraulisch mooier, alleen de pomp is prijzig. De prijzen van cilinders en ventielen vallen nogal mee, en zijn niet duurder dan pneumatisch, vooral omdat ze veeeeeeeel kleiner zijn. De druk waarmee je werk is ook zomaar bv 20x zo hoog.

Op 24 januari 2015 17:16:14 schreef Huib99: ik niet net uit een ei ofzo

HAHAHAHAHAHA, niet zo snel op je tenen getrapt zijn. Op ieder forum zul je stevige uitspraken tegenkomen. Als je iedere keer je heil elders gaat zoeken raak je snel door de fora heen ;-)

GJ, dat wil niet zeggen dat je de voorraad olie niet op druk mag zetten met perslucht, maar bediening en cilinder moeten op olie werken.

LDmicro user.

Lijkt mij een hydrauliek pomp (elektrisch) meer voor de hand liggend ivm rendement.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
jerome

Golden Member

Als je goeie noties hebt van machinebouw kan dat best, maar zeker niet met een simpele afkortzaag met het zaagblad boven de tafel en nog minder met een seriemotor gedreven.
Weet zoiets staan en is in staat te zagen op de krijtstrepen die aangebracht zijn op de planken. Zaag zal onder de tafel moeten en de tafel heeft een tunnel met borstels om het aanrakingsgevaar tot nul te herleiden. Een aantal rollen draaien continue en hebben een slipkoppeling. Boven het hout komt een persluchttampon die de plank vast stampt en dan komt de zaag op en neer, laat de tampon los tot de plank de sensor aanspreekt en de cyclus zich herhaald.
Toch niet echt iets wat je vlug in elkaar kan gooien.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 januari 2015 18:19:21 schreef ritmeester:

Op deze manier jagen we de mensen weg en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Mensen die zich door meedenken in het algemeen laten wegjagen, hebben te lange tenen. Die wil je natuurlijk niet bijzagen, maar een stevige werkschoen of wat eelt eroverheen kan geen kwaad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Dan is nog de vraag hoeveel mag het kosten!!
je kunt een motor pakken met vertraging(bv: ruitenwisser motor maar met iets meer vertraging)en hier mee zorgen dat het zaagblad op neer gaat,eventueel aan/uit schakelaar met voetpedaal buiten handbereik van de zaag!

niet ideaal,levensgevaarlijk maar wel een goedkope en simpele oplossing!

Maar aangezien hij er al vandoor is heeft bovenstaand verhaal weinig nut!misschien maar goed ook;)