motor laten draaien op condensator

Rond de 10kA bij kortsluiten. Leuk speelgoed. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 januari 2015 13:02:30 schreef fcapri:
in het 2de deel zegt hij dat je GENOEG capaciteit moet hebben.

Ja, met dat woordje "genoeg" krijg je natuurlijk iedere redenering kloppend. Als ik genoeg geld (er voor over) had zou ik best met boostcaps een vrachtwagen kunnen laten starten. En voor die vrachtwagen een garage op mijn landgoed bouwen.

Een belangrijk argument om dit met condensatoren te doen was dat je bij -15 nog maar 30 Ah over hebt van een 76 Ah accu. Dan kan je dus voor veel geld een stel condensatoren in je auto zetten waaruit je wel 20 seconden 100 A kan trekken. En dat terwijl 30 Ah bij een stroom van 100 A overeenkomt met 18 minuten. Ja, die condensatoren zetten echt zoden aan de dijk.

Goed, blijft het argument dat bij een accu de spanning inzakt als je er een grote stroom uit trekt. Dat klopt, maar hoe erg is dat? Als je auto zo moeilijk start dat hij echt de maximale spanning nodig heeft is het misschien handiger om te investeren in een extra onderhoudsbeurt dan in een kostbaar accupakket. En trouwens, bij een moeilijk startende auto lijkt het me ook wel handig als ik wat langer kan starten.

En nog een geintje: die ultracaps (althans die van Maxwell) zijn gespect op een levensduur van 1500 uur bij 65 °C. Enig idee hoe warm het onder een motorkap kan worden (of zelfs maar in de auto als hij stilstaat in de brandende zon) en wat dat betekent voor de levensduur?

We dwalen wel een beetje af van de vraag van de TS.

De vraag was of je met een condensator een auto kunt starten.

Het antwoord is gewoon ja. Alleen niet de prijsberekening die de TS er op na houd. Ultracaps zijn duur. Een accu is gewoon goedkoper.

Zijn er voor delen?

Ja, de koude startstroom van een condensator is gewoon veel beter als die van een accu.

Nadelen?

Ook ja. De energie inhoud van een accu is vele malen groter dan die van een set condensatoren van gelijke grootte als de accu.
Je kunt dus maar een paar keer starten en dan is het over.

Dus? Leuk om te doen als experiment maar voor dagelijks gebruik nee. Alleen een hybride condensator-accu zou misschien een leuke upgrade zijn van het huidige systeem.

Nouja, het idee was even om geld te besparen: een accu is best prijzig. Maar je hebt wel de juiste en voldoende condensatoren nodig.

Die hybride oplossing was TS geloof ik ook al van plan: 3Ah accu en caps.

Ik zou het een leuk experiment vinden: Zodra je de auto open doet, gaat de 3Ah accu de condensatoren opladen tot 14V, en vervolgens start je daarop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

het idee was even om geld te besparen: een accu is best prijzig

Dat valt toch wel mee?
Een accu kost ongeveer hetzelfde als een volle benzinetank, de benzine gaat alleen geen 5 jaar mee :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 januari 2015 15:04:33 schreef RonV:
[...]

Een belangrijk argument om dit met condensatoren te doen was dat je bij -15 nog maar 30 Ah over hebt van een 76 Ah accu.

Blijft die accu dan netjes -15 tijdens het starten? Met 100A erdoorheen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De accu van mijn vorige auto stond onder de stoel van de passagier; dit was een calcium-zilver exemplaar, van ~200 euro, als ik me goed herinner.

Voor een hybride oplossing van een pakket supercaps en een kleinere loodaccu heb je volgens mij nauwelijks elektronica nodig; als je het hele pakket gewoon parallel zet aan de accu, zullen de condensators stroom leveren als de accuspanning inzakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

een calcium-zilver exemplaar, van ~200 euro

Mijn middenklasse auto van 11 jaar oud doet het al die jaren uitstekend met een loodaccu van 54Ah.
Vorig jaar de tweede keer in z'n leven vervangen voor de som van € 73,-

Als experiment is het leuk om met condensatoren te stoeien, maar weinig praktisch en vele malen duurder dan een standaard accu.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 25 januari 2015 17:35:06 (24%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 25 januari 2015 16:49:13 schreef SparkyGSX:
Voor een hybride oplossing van een pakket supercaps en een kleinere loodaccu heb je volgens mij nauwelijks elektronica nodig; als je het hele pakket gewoon parallel zet aan de accu, zullen de condensators stroom leveren als de accuspanning inzakt.

Dat kan, maar dan zakt dus bij volle accu de spanning tijdens het stilstaan naar 12.6V en kan het zijn dat je de (te kleine!) accu overbelast als de condensatoren leeg raken. Ik zat dus aan een kleine step-up te denken om 14V te maken. Heb je ook net rond de 1.5V extra marge voordat de spanning zo ver gezakt is dat je lastig start.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat kan, maar dan zakt dus bij volle accu de spanning tijdens het stilstaan naar 12.6V en kan het zijn dat je de (te kleine!)

Of in elk geval een kleine weerstand waar je de condensator door oplaad. Bij een lege condensator sluit je accu anders gewoon even kort. Geen accu die dat echt leuk vindt.

Dat kan natuurlijk ook, maar het nadeel van zo'n constructie is dat de accu niet kan meehelpen tijdens het starten, en dat je alsnog iets moet een relais o.i.d. moet doen om de accu weer op te laden tijdens het rijden.

Als je de condensators via een weerstand of een andere voeding oplaadt voordat je ze de eerste keer met de accu's verbindt, zou het voor de accu's nooit een probleem moeten zijn om ze weer op te laden.

Een klein detail is natuurlijk wel dat je met supercaps een voorziening zou moeten hebben om ze te balanceren, want ze lekken verschillend (en vrij fors; een paar mA is niet vreemd), waardoor je anders het risico loopt dat een of meerdere condensators uiteindelijk leeg zijn, terwijl een andere overladen wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zoals ik al vaker hier heb gezegd: Dat hangt af van het gedrag boven de "max spanning". Als het gedrag is: "dan gaat de lekstroom omhoog" dan is de boel "self-balancing". En aangezien de fabrikanten naast 2.7V types ook 5.5V types verkopen die er uitzien als of het gewoon twee cellen in serie zijn, denk ik dat botweg in serie zetten gewoon kan.
(het blijft natuurlijk een beetje tricky.... Stel ik heb vier cellen van 100F. Die laad ik bijvoorbeeld in 10.5sec met 100A naar 10.5V. Niks aan de hand, prima! Nu laat ik ze een uur/dag/week met rust. Blijken er twee meer te lekken dan de anderen. Dus als ik terugkom is er nog 5.5V over. Die twee lekkers zijn 0V geworden de andere twee nog 2.7V. Nu met 100A laden zou in 5 seconden de spanning normaliter weer naar 10.5V kunnen brengen. Maar uitgaande van deze extreme situatie krijg je dan dus zo'n 270W aan warmte in de "extra lekstroom" van de waren-nog-vol cellen..... Tricky!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 januari 2015 15:49:09 schreef Lucky Luke:
[...]
Blijft die accu dan netjes -15 tijdens het starten? Met 100A erdoorheen...

Dat denk ik niet, maar ja, ik had het ook niet verzonnen.

Wel vreemd overigens dat niemand verder naar die levensduur heeft gekeken. 1500 uur bij 65 °C betekent dat de condensatoren in het gunstigste geval een paar jaar meegaan. Tenzij je weinig met de auto rijdt en hem ook nooit in de brandende zon laat staan. De condensatoren ergens anders dan onder de motorkap plaatsen helpt natuurlijk wel iets, maar waar laat je dan die kabels waar 100 A doorheen moet zonder al te grote verliezen?

Dus ja, het kan, maar of het praktisch en economisch is waag ik te betwijfelen. Je kan een automotor trouwens ook met AAA-cellen starten.

Evarist

Golden Member

Motoron op condonsotoren, dat lukt niet goed.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

RonV, De levensduur van condensatoren wordt gegeven als een aantal uur bij max spanning op de max temperatuur. Ga je lager in de spanning zitten of lager in de temperatuur kan je daarvoor corrigeren. D'r zijn formules voor "zoveel procent onder max spanning" en "per zoveel graden on der max temp gaan ze X keer langer mee".

Maar dat zou wel een argument zijn om de condensatoren op z'n minst te laten ontladen als je de auto uit hebt.

(Liefst gewoon de koplampen er op zetten.... In de loop van een paar minuten zie je hem dan "doodgaan". :-) )

@evarist: /dat/ moet juist prima gaan. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 26 januari 2015 11:11:04 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 26 januari 2015 10:30:32 schreef rew:
Maar dat zou wel een argument zijn om de condensatoren op z'n minst te laten ontladen als je de auto uit hebt.

Word daarna wel lastig starten dan :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zoals ik zei: Zodra de auto van het slot is begin je met de start-energie uit een accu (b.v. de 3Ah van de TS) in de condensatoren te stoppen.

Het starten van mijn dieseltje kostte rond de 100mAh. Het enige is dat er geen accus van 100mAh te vinden zijn die de benodigde 300A kunnen leveren. Vandaar dat er een 70Ah accu in zat. Als je in 30 sec tijdens het instappen de energie van je accu in je condensatoren kan krijgen, kan je prima op een veel kleinere accu toe!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat idee zou wel toepasbaar zijn bij men oldtimers. die hebben namelijk niks binnenin die stroom nodig heeft als het contact uitstaat. en die autos rijden gemiddeld 5-10keer per jaar. na 8jaar is de accu rot terwijl ze nooit gebruikt werd

ff sleutel in contact en condensatoren opladen. eens de condensatoren boven de 12V, een klein ledje laten branden en dan kan je starten. (beetje wachten zoals het voorverwarmen van een diesel)

dan zou je ook bv een compacte lipo battery kunnen gebruiken. bij lange stilstand kan een lipo grotere tijden overbruggen dan een lood accu.
moet je enkel van je dynamo een systeem maken dat de li-ion weer schoon oplaad.
een 4S accu bv van 14.4V lijkt ideaal. dan kan je ook nooit de accu overladen met je dynamo en maak je maar een DC/DC lipo laadstation (dynamospanning naar ongeveer 16V voor de 4S te laden)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

D'r is een kickstarter actie geweest waarbij ze een ongeveer-3Ah 3S lipo verkochten als 'starthulp'. Met USB uitgang om je telefoon op te laden, met USB ingang om hem op te laden. Zoiets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 januari 2015 13:10:15 schreef fcapri:
beetje wachten zoals het voorverwarmen van een diesel

Dat is ook wel iets om aan te denken; als je dit met een dieselmotor wilt doen, moet de gewone accu wel de gloeistroom kunnen leveren, maar dat zou met een LiPo o.i.d. op ~12V geen probleem moeten zijn. Bij een auto op benzine met injectie en elektronische ontsteking zou ik die ook direct uit de accu voeden; het inzakken van de spanning over de condensators is dan ook niet zo'n probleem, want dan heeft de ECU ook geen last van het inzakken van de boordspanning vanwege de grote stroom door de startmotor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 januari 2015 10:30:32 schreef rew:
RonV, De levensduur van condensatoren wordt gegeven als een aantal uur bij max spanning op de max temperatuur. Ga je lager in de spanning zitten of lager in de temperatuur kan je daarvoor corrigeren. D'r zijn formules voor "zoveel procent onder max spanning" en "per zoveel graden on der max temp gaan ze X keer langer mee".

Weet ik. Wat de spanning betreft: gezien de lage max. spanning van die dingen en de hoge prijs zal je het liefst niet te veel marge nemen. Een oplossing is dan inderdaad om ze zo kort mogelijk onder spanning te houden. Blijft wel een erg dure oplossing voor een lage Ri. Overigens is de shelf life van die dingen ("stored without charge") ook maar een paar jaar, dus ik vraag me af hoeveel zoden dat aan de dijk zet.

Wat die temperatuur betreft: over het algemeen houdt men een verdubbeling van de levensduur per 10 graden temperatuurdaling aan. Maar met die 1500 uur bij 65 °C kom je dan nog niet heel ver (nog geen 3 jaar bij 25 °C). Hoe warm is het onder de gemiddelde motorkap? En dan niet alleen tijdens het rijden maar ook als de auto in de zon staat.

Ik zag dat de ultracaps van Nescap gespect zijn op 2500 uur bij 65 °C. Is al iets beter, maar houdt nog niet over.

ik denk dat je daar nog zou van verschieten. ook al staat de auto in de zon, hetgeen het meeste warmt is het zwarte dashboard achter de voorruit.
er komt geen direct zonlicht onder de motorkap, en buiten het opwarmen van een (donkere) motorkap, denk ik eerder dat het onder de motorkap koeler is dan in de schaduw.
zelfde als de benzinetank, benzine is ook tamelijk koud, ook al staat de auto in volle zon en is het 30° in de schaduw.

het voordeel van een 'kleine' accu, is dat deze ook snel VOL is als je eens met een lege staat. paar secondjes aan startkabels en het ding kan voort.
zelf met een beperkt zonnepaneel zou je de lood accu vol kunnen houden ;-)

ik wil het wel eens gaan proberen. een 6tal supercaps bij DX bestellen.
toeval wil dat ik net een batch lood accu's in overschot heb weer (32stuks van 12V 5Ah).

12 V, 1.1kw = 100 A ongeveer.
200000 uF = 0.2F. Dus spanning daalt bij 100A met 500 Volt per seconde.
Dus leeg in 12/500 = 24 milliseconden. Dan loopt de auto nog niet. Jammer.

ik ben niet goed in formules leren.
maar stel dat ik 300A wil kunnen leveren en dit gedurende 10sec. spanning mag van 13V naar 10V zakken.
dan zou ik 1000F nodig hebben?

1000F opladen met een stroom van 5A (ik neem 1C voor die lood accus van 5Ah), dan duurt het 2000sec om die te laden naar 10V?

de grootste die ik vind zijn 5000F 2,7V (kosten 8-10$). met 6 in serie heb ik net geen 1000F over.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Helemaal goed.

Ik zou rekenen op 13V->10V in 3 sec. En heb jij 300A nodig? Is het een 2500CC diesel? Stel je hebt maar 100A nodig, dan heb je ineens maar 100F nodig. Kan het dan goedkoper?

Maar 33 minuten laden is wel een beetje een probleem. Dat zou betekenen dat je ze continue op spanning moet houden voor een praktische oplossing.

Jij vind wel condensatoren die 25x goedkoper zijn dan wat ik vind. De beste die ik gevonden heb (bij DX) is 220F voor $11.

update: Op ebay zijn ze iets goedkoper, maar niet extreem. Let ook op: Ik heb jaren geleden bij Niels een supercap gekocht. Die heeft een RI in de tientallen ohms. RC om hem op te laden iets van 60 seconden. Dus er zijn ook supercaps die niet geschikt zijn voor dit project.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 27 januari 2015 10:54:10 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

capri 3.0V6, sierra 2.8V6, capri 2.3 en 2.0V6 en nog een escort1.3'tje.
die laatste zal misschien toekomen met 100A, de andere 4....

220F 2,7V is $9,78
http://www.dx.com/p/zndiy-bry-2-7v-220f-super-electrolytic-capacitor-b…

op 3seconden starten men oldtimer niet, deze staan vaak een jaar lang stil, en dan moet ik ff doorstarten voor ze aanslaan. met 3seconden red ik dat niet.
300A gedurende 10sec, dan zou ik tegen de 30sec hebben aan slechts 100A en dat lijkt in alle situaties haalbaar.
het opladen heb ik nu met 5A gedaan, maar als ik een lipo cell zou kopen die 30-75C kan leveren en 5Ah/14,4V. dan zou ik 150 (375A piek) kunnen leveren. dan krijg je de condensatoren al vlot op 1min vol (op 2min is de accu wel leeg). met een iets kleinere condensator moet het makkelijk op 10-20sec te krijgen zijn.
als stroombegrenzing zou ik een dun kabeltje kunnen gebruiken tussen batterij en condensatoren. dan kan de accu in principe ook nog 50-100A meeleveren tijdens het starten.

ben ff de condensatore aan het terugzoeken. had de condensators gezocht van één van die youtube filmjes en die condensatoren werden per 10 aangeboden tussen de $80 en $100.

AAAAAH, net de website gevonden. ze bieden 10stuks aan als minimum bestelling, maar de prijs is wel $50-91 (per stuk)
ESR: 0,23mohm
Max continous current: 250A
1,000,000 times cycle life, low ESR

k ga het toch maar bij een lood accu houden als ik de prijzen zo zie. of ik zou zo één accupacket moeten maken voor al men autos

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken