Transistor balansversterker met 2 x OC14 of OC72

In het boekje *Doe het eens met transistoren* 1960 staat een artikel over een kleine versterker met germanium transistoren. Met 2 x OC14 of 2 x OC72 in de eindtrap en een balans uitgangstrafo en vermoedelijk een balans ingangstrafo op 6 V voedingsspanning.
Wie kan mij helpen aan het schema, als het mogelijk is met de tekst erbij, dus het hele artikel, waarschijnlijk enkele pagina's.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Groeten van NPN.

evdweele

Overleden

In het Muiderkring/Amroh boekje "Jongensradio" uit 1961 staat een transistorversterker voor een grammofoon met kristalelement, ontwerp UN-57.
Als alternatieve transistoren worden genoemd OC3 en 2x OC72 of 2x OC14.
Stuur me maar een mailtje als je belangstelling voor het artikel hebt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Geachte heer van der Weele, er is een E mail bericht aan U gezonden over dit onderwerp.
Heel hartelijk dank voor Uw hulp. Het is niet exact het artikel dat ik bedoelde, maar het lijkt er zeer veel op. In elk geval een compliment voor de fantastische manier waarop U heeft geholpen. En ook nog als pdf file verzonden, daardoor eenvoudiger en sneller permanent op te slaan. Groeten van NPN.

In Jongensradio 1 uit 1958 staat hetzelfde ontwerp met aanduiding UN52 en OC72/OC14 en OC3 transistoren.

Op 25 januari 2015 07:33:08 schreef evdweele:
In het Muiderkring/Amroh boekje "Jongensradio" uit 1961 staat een transistorversterker voor een grammofoon met kristalelement, ontwerp UN-57.
Als alternatieve transistoren worden genoemd OC3 en 2x OC72 of 2x OC14.
Stuur me maar een mailtje als je belangstelling voor het artikel hebt.
[bijlage]

Ik mis in deze balanseindtrap rondom V3 en V4 een gemeenschappelijke emitterweerstand om het instelpunt te stabiliseren.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mel

Golden Member

Als die balanstrafo . s nog ergens te vinden zijn...Evenals de geranium transistors..
( we voelen ons al zo oud... ) :P
@dawmast: dit is R13 , die regelt de basissen.De Emittors liggen aan massa...
Het is weer ff wennen om een schema van De Muiderkring te lezen... :)

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 10 januari 2019 12:09:57 (31%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hugo Welther

Moderator

De originele Amroh's zijn alleen nog op beurzen te vinden.
Radio Twenthe in Den Haag heeft nog soortgelijke van Philips in de etalage staan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

@dawmast: waarom deze topic kick na 4 jaar?

Mmm, lekkere nostalgie.

Vraag me wel af of de potmeter R6 niet verkeerd getekend is ? Is het niet zo dat de loper ervan aan C2 moet komen ? of is daarvoor wel degelijk een grondige reden al zie ik die niet ?

Inderdaad Thevel, ik bedoelde R4 !

Thevel

Golden Member

Vraag me wel af of de potmeter R6 niet verkeerd getekend is ?

Ik neem aan dat je R4 bedoeld.

Frederick E. Terman

Honourable Member

R4. Hij staat nu niet als spanningsdeler, maar als stroomdeler geschakeld: hoe zachter je hem draait, hoe meer de signaalstroom naar aarde vloeit in plaats van naar de ingang van de versterker.

De gebruikte pick-up is een kristalelement. Die hadden een gekke impedantie: als een niet zo grote capaciteit. Om de geluidskarakteristiek, die anders wat schel zou zijn, wat recht te trekken werd een vrij hoogohmige weerstand in serie gezet (R1, R2). 1
Dan zit je dus met een signaal uit een hoge impedantie, en een versterker met een lage impedantie. In dat geval is de stroomdeling, zoals hier getekend voor R4, de goede oplossing.

Als het andersom zou zijn: een laagohmige bron en een hoogohmige versterkeringang, dan is de gewone spanningsdeler logischer. Dat zie je tegenwoordig meestal.

1 C1, R3 vormen in combinatie hiermee de toonregeling.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

@Danny Beide kunnen idd. Die trafo's zitten er omdat er nog geen 150Ω luidsprekers waren om direct te koppelen. Toen de AC 126 ect reeks op markt kwam leverde oa. Peerless en Philips 150Ω luidsprekers. Ietszelfde (800Ω) gebeurde eerder met buizen, transformatorloze eindtrappen met EL86's.
Het grote voordeel is natuurlijk dat de koper en ijzerverliezen er niet zijn. Een van de redenen waarom een goede transistor versterker veruit superieur is boven een willekeurige tubeamp met UGT. Enne dit schema is geen goede amp...