Motor met met regelbare weerstand

De motor deed het nog maar na het vervangen van de schakelaars kwamen we er achter dat het motortje nog maar weinig kracht had.

Zijn er dan geen fouten gemaakt bij het aansluiten van de schakelaars? Ik kan mij zo voorstellen dat de motor mogelijk 2 kanten tegelijk op wil en dat dan een bepaalde richting net de voorkeur heeft.
Een motor regelen met een weerstand is toch geen aanrader, omdat het koppel bij lagere toerentallen sterk terug loopt. Beter is een stukje electronica toe te passen en PWM sturing te kiezen. Dat geeft een vrij constant koppel bij vrijwel alle toerentallen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik zou inderdaad die motor even heel goed bekijken. Zijn de koolborstels ok? Komt er een brandgeur uit het anker/stator? Vaak is de schade fysiek zicht- of ruik-baar.

Zie je niets dan kun je wikkelingen misschien testen op isolatie weerstand. En hoe is de motor geschakeld. Zit er een condensator bij? Zit die op de juiste manier geschakeld? Is de condensator misschien defect?

Een heel oud systeem was een motor met een middentap op de veldwikkeling. Door de ene kant te gebruiken of de andere wisselde de draairichting.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als ik dit zo zie is er behoorlijk aan gerommeld. Zie ik daar geen potmeter en een dimmermodule zitten?

Als je met wat meer info of een foto van het typeplaatje van de motor of machine komt kunnen we je wel helpen. Anders even aan de linkerkant hier bij vraag en aanbod een advertentie zetten voor de reparatie.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Zo te zien zit er een Kemo dimmermodule in (zwarte blokje rechts onder in), motor is waarschijnlijk een serie motor waarvan het veld omgepoold wordt voor de draairichting.

Heb je de koolborstels al een gecontroleerd?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste mensen,

Allereerst hartelijk dank voor de reacties! Fijn dat jullie mee willen denken. Zoals ik al zij ben ik zelf nog al een leek op dit gebied. Ik heb daarom ook de aansluiting van de nieuwe schakelaars laten doen als ik jullie hoor (blijkbaar niet zo provisioneel) . De motor is via hem naar iemand geweest die er als het goed is verstand van heeft ik ken de persoon helaas zelf niet. Hij heeft de motor schoon gemaakt en een nieuwe drukveer (spreiveer) op het anker gezet. De koolborstels zijn helemaal top in orde. Ik heb het bankje werkend terug gekregen maar kwam er helaas achter dat er dus niet zoveel por in het motortje zat! Ze gaven aan dat daar verder niets aan te doen is en we opzoek moeten naar iets anders. Omdat ik van hun de indruk kreeg dat het motortje verder niet te herstellen was ben ik zelf gaan uitproberen (rommelen). Ik heb het anker er uit gehaald en heb toen lichtjes met schuurpapier de stator heel licht op geschuurd ik weet het waarschijnlijk heel dom maar als leek probeer je wat. Ik dacht dat daar oxidatie opzat maar blijkbaar is dat een isolatie. Nu doet het motortje niets meer! Ik dacht heb niet te verliezen moet zo i zo iets nieuws dus probeer wat. Maar ik leer steeds meer.

Heelaas staan er geen motor gegevens op de motor. Er zit inderdaad een kemo dimmer in. Wat moet ik nu heb ik de motor helemaal gesloopt?

Ps ja ik heb een naaimachine motor maar die draait maar in een richting ik weet niet of de velden omkeerbaar zijn zie foto.

Lambiek

Special Member

Ps ja ik heb een naaimachine motor maar die draait maar in een richting

Je kan de richting ook omdraaien door de riem er gekruist op te leggen, was vroeger een heel normale zaak.

Je zou even kunnen kijken of de naaimachinemotor loopt op de Kemo dimmer.

Als je die motor om wil polen, moet je aan de spoelen gaan rommelen. Lijkt mij geen slim plan gezien je kennis, dat is niet rot bedoelt natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op zich is dat niet echt moeilijk, de draden van de koolborstelhouder los maken en verlengen. Dan aan de koorborstelhouder (3X de woordwaarde) lange draden zetten, nu heb je dus 4 draden die uit de motor komen en verbindt deze met een kruisschakelaar, is de meest simpele methode. Mooier is een DC motor met H brugschakeling en PWM sturing, maar is weer wat moeilijker. Mocht je dit willen overwegen, misschien zijn er modelbouwers (schepen) die iets over hebben wat in combinatie met een servotester is te gebruiken. www.modelbouwforum.nl

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik zou er gewoon een DC motor opzetten. Perfect in toerental en koppel te regelen. Een H-brug etc hoeft helemaal niet. Gewoon op een voeding.

Spanning is toerental, stroombegrenzing is maximaal koppel.

Andere richting is gewoon motor ompolen. Ompolen tijdens draaien mag alleen als je een goede voeding hebt, de stroombegrenzing vangt het dan wel af, zet evt een serie (hoge spanning)- en vrijloopdiode en een RC netwerk op de voeding.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op woensdag 11 februari 2015 23:40:09 (37%)

Een dc motor zou ik best willen maar ik heb geen idee wat ik nodig heb en hoe ik er aan kom. Ik weet ook niet wat zo iets me kan gaan kosten. Het is ook niet helemaal mijn bedoeling om er honderden euro's tegen aan te gooien. of valt dat wel mee? Is er iemand die zeg van jo ik wil je daar best wel bij helpen? uiteraard tegen vergoeding maar dan wel graag vooraf even een prijs indicatie.

Het idee met van zoef de haast wil ik ook wel proberen.
Dat motortje heb ik toch over en wie niet probeert leert ook niks denk ik dan maar weer. ben niet helemaal onhandig alleen mijn kennis in elektronica is beperkt! Zoef ik begrijp je uitleg nog niet helemaal zou je dat nog iets duidelijker voor mij kunnen maken?

DC motors hebben vele liggen. Even zoeken naar iets met een leuke spanning en binnen het vermogen dat je nodig hebt. Anderen hier? Ikzelf heb alleen servomotoren liggen, wel goed maar beetje duur.

En dan een losse voeding. Heeft vast ook wel iemand liggen.

Gewoon even in Vraag en Aanbod vragen.

Het bestaande type motor is een prima motortje, heb ze jaren op lasmanipulator gebruikt.
alleen die kemo unit kan deze motor nooit goed gaan regelen , daar zit het probleem !

zal proberen een juist schema voor je te vinden, kan morgen voor je kijken.
misschien heb ik nog regelaarprinten liggen.

Op 11 februari 2015 15:18:17 schreef Frank leerd:
Beste mensen, *knip*

Ik vraag me af wat de kennis is van de persoon die het een en ander heeft "gerepareerd". De bedrading deugd van geen kanten net als de aanraakveiligheid. De motor is/was prima te redden geweest, je kan hem zelfs opnieuw laten wikkelen als het nodig is. Opschuren van de commutator doe je alleen in nood als paardenmiddel als hij beschadigd is door vonken of inbranden, anders nooit. Hooguit maak je de ruimte tussen de lamellen schoon en ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Het donkere laagje dat erop zit is patina dat gevormd wordt door de borstels, ook het type borstel is essentieel voor een goede werking. Zie ook https://evmc2.files.wordpress.com/2013/05/brushwearguide.pdf

Als ik jou was zou ik toch even hier een advertentie plaatsen in de rubriek vraag en aanbod om een van ons nog eens serieus naar die motor te laten kijken. Wellicht dat er niets aan de hand is en de boel gewoon verkeerd aangesloten is.

Het idee met van zoef de haast wil ik ook wel proberen.
Dat motortje heb ik toch over en wie niet probeert leert ook niks denk ik dan maar weer. ben niet helemaal onhandig alleen mijn kennis in elektronica is beperkt! Zoef ik begrijp je uitleg nog niet helemaal zou je dat nog iets duidelijker voor mij kunnen maken?

PWM staat voor pulsbreedte modulatie, dat wil zeggen dat de motor steeds volle stroomsterkte krijgt gedurende verschillende momenten. Daarmee is een lineair regelbaar toerenbereik mogelijk. In de modelbouw wordt dit ook toegepast oa. voor de aandrijving van model boten. Bovendien is het ook omkeerbaar, zodat vooruit en achteruit mogelijk zijn. Dus een vaartregelaar is hiervoor uitstekend geschikt en deze zijn er voor verschillende vermogens. Om de juiste pulsverhoudingen te krijgen gebeurt bij modellen met radio besturing waarbij zender en ontvanger de juiste puls leveren. Voor de toepassing van deze sturing op het machientje heb je uiteraard geen zender en ontvanger nodig en daarvoor kan je een servotester gebruiken. Wat de motor betreft kan je eens kijken bij een autosloop bedrijf, wordt vaak gedaan, daar zijn motoren te vinden voor bijvoorbeeld raambediening, verwarming enz. en dat kost meestal niet veel. Ik moet nu boodschappen halen, dus stop ik even.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 13 februari 2015 21:15:30 schreef Gadget_inc:
http://www.circuitsonline.net/aanbod/14928/componenten/dc-motor-met-sn…

Helaas heeft deze motor maar een toerental van 2100. dat is net even te weinig.

Ik ben heel blij met alle ideen die iedereen heeft gegeven.
Alleen ik weet nog niet zo goed wat ik moet doen.
Anders zal ik van de week eens in vraag en aanbod om hulp vragen zoals Dominic zij voor reparatie.

Kwestie van een andere poulie/poelie (hoe schrijf je dat correct ?) erop monteren.
Ik zie het probleem niet.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lambiek

Special Member

Inderdaad, ik zie het probleem ook niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat zou inderdaad kunnen maar ik denk dat hij dan best een stukje groter moet.

Als het kan ga ik liever wat hoger zitten in vermogen.
Ik heb het volgende gevonden een 24v dc 120w motor toerental van 3600 en een voeding 24v 14,6a 350W:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m883844430…

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componente…

Is dit een idee in combinatie met een pwm regelaar?
Als het kan zou ik graag 2setjes willen maken voor nog een ander draaibankje.

Ik heb eventueel ook nog (nieuw in doos) rolstoel motoren liggen ook 24Volt ik meen 360Watt/

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Beste mensen,

Is er nog iemand die mij kan helpen wat ik het beste zou kunnen doen.

Ik heb de volgende 2 opties.Het volgende heb ik gevonden een 24v dc 120w motor toerental van 3600 en een voeding 24v 14,6a 350W:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/...=mympBu…

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-...=mympBu…

Is dit een idee in combinatie met een pwm regelaar?
Als het kan zou ik graag 2setjes willen maken voor nog een ander draaibankje.

Volgende optie is deze motor.
Maar hoe zou ik die dan moeten regelen/aansturen?

https://www.youtube.com/watch?v=SWq_pRRfL78

Wat zou de beste optie zijn? ook voor langer termijn

Geen van beide, motoren zijn niet meer te koop.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Snelheid regelen kan met een regelaar voor een elektrische step, zoiets:

http://www.aliexpress.com/item/24V-350W-Electric-Bike-Motorbike-Scoote…

Die motortjes zijn trouwens ook gewoon nieuw te koop, o.a. op ebay.de