Controleren aanwezigheid frequenties tussen 50-500MHz

Beste forumleden,

Ik ben redelijk bekend met electronica en PIC processoren. Ben niet bekend met het ontvangen en verzenden van radiogolven, dus probeer mijn vraag zo goed mogelijk te verwoorden.

Ik heb een kleine database van apparaten die uitzenden met frequenties tussen 50 - 500mhz. Graag wil ik een ontvangst module kopen/maken waarmee ik naar deze ferquenties (bijv 189.1MHz) wil zoeken en kijken of dit apparaat uitzend. Deze feedback wil ik vervolgens aan mijn PIC processor (PIC32MX795L512) terug sturen, zodat ik met de software in de pic kan kijken of er iets uitzend op deze ferquentie.

Hoe kan ik dit het beste doen? of heeft iemand links met iets soortgelijks. Heb even een zetje in de goede richting nodig.

Alvast bedankt.

klinkt als een taak voor SDR. zoek eens op het forum, er zijn al wat topics over.

weet niet of het mogelijk is om met een PIC te doen, maar je kan dat ding misschien aansturen via de PIC. anders een Raspi, je bent niet de eerste die die 2 koppelt..

GMT+1
rbeckers

Overleden

Een RTL USB dongle t.b.v. SDR of een oudere TV tuner.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dank voor de antwoorden zover. Die SDR ziet er goed uit, zou indien mogelijk iets willen wat zonder USB op de pic kan werken. Die oude TV tuner klinkt goed. is het bereike daar ook 50-500mhz van?

@mel wat is een dipper precies?

dank

mel

Golden Member

Een dipper is een meetinstrument.Word meestal gebruikt om de resonantiefrequentie van een kring op te zoeken.

Maar om 50 to 500 MHz te zoeken, daar zul je verschillende dingen voor nodig hebben.frontends, antennes en zo..

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 20 februari 2015 13:29:00 (35%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou de sdr weg nemen, is een beproefd pad ; http://www.sdrsharpplugins.com/ , maar dan heb je natuurlijk wel weer een koffertje hardware, en ik lees net dat er 10 presets kunnen,da´s mogelijk tekort voor jouw toepassing.

Natuurlijk kun je ook een tv tuner toepassen, icm een pic, maar daar zit toch wel beetje werk aan.Ook dat is waarschijnlijk al eens door iemand gedaan... Ja hoor ; http://home.earthlink.net/~bat-detector/Scanner/

Frequenties zijn in dat geval niet toereikend, maar de gebruikte ne612 kan lachend tot enkele 100 mhz werken (mengen), dus aanpassen zou moeten kunnen.wel moeilijk.

Hugo Welther

Moderator

PE2BZ (Ben Zandstra) deed het met een tunerblikje.
Speccie: http://home.kabelfoon.nl/~zanc01/pagina4.html

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fatbeard

Honourable Member

Vroeger deed je dat met een radio scanner...

Vaak voor weinig tweedehands te krijgen, en nieuw ook niet al te duur...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dank voor de reacties,

In de tussentijd kom ik veel DIY projecten tegen in de vorm van "Frequentcy counters". Deze printplaten hebben allemaal een BNC connector. Kan je hier ook een antenne op zetten of is dit alleen voor kabels?

Bij deze krijg ik de indruk dat je de frequentcy zet dmv de PIC en vervolgens de sterkte van het signaal terug krijgt. Kan iemand bevestigen of dit vermoeden klopt? bvd

http://www.foxdelta.com/products/freqcounter/fc3-sk/fc3-school-schemat…

fatbeard

Honourable Member

Helaas voor jou, deze geeft van een aangeboden signaal alleen de frequentie (mogelijk ook de sterkte) weer. Valt niets aan in te stellen.

Toevoeging:
Een "frequency counter" is letterlijk dat: een frequentie-teller. Van het aangeboden signaal wordt gedurende een vaste tijd het aantal nuldoorgangen geteld en daaruit volgt direct de frequentie.
Als het aangeboden signaal meerdere frequenties bevat zal de aanwijzing op het display weinig waarde vertegenwoordigen omdat 'de frequentie' niet bepaald is (en kan worden) in dat geval.

Voor wat jij wilt heb je een ontvanger nodig met RSSI-uitgang die je kunt afstemmen in de door jou gewenste frequentieband. Dat gaat redelijk eenvoudig met een TV-blikje, een SDR, of met een omgebouwde radio scanner.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op maandag 23 februari 2015 15:55:11 (69%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

TV-tuners lopen standaard van 47-860MHz (verdeeld over 2 of 3 bereiken, moderne tuners hebben aansluitende bereiken, simpeler types hebben er gaten tussenzitten juist in het stuk dat je nodig hebt), dus dat is ideaal als je zelf wat wilt knutselen. SDR is voor zo min mogelijk extra werk waarschijnlijk handiger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

War nog niet duidelijk wordt uit de berichten zover, is de dus van de
transmissies en de frequentie waarop de transmissies plaatsvinden.

Een "ontvanger" die een reeks van frequenties afzoekt om te kijken of
er signaal is heeft per keer toch al snel een paar honderd milliseconden
nodig om in te stellen en vast te stellen dat er een signaal is.

Een sdr (bijvoorbeeld een dabstick) aansturen is niet heel ingewikkeld,
voor de RT2832 gebaseerde dabsticks is er een osmocom library.

Data interpreteren vraagt toch om lezen van de samples en op zijn minst
de sterkte van de draaggolf bepalen, DABsticks geven minimaal 900K samples/seconde af,

Zou allemaal makkelijk met een DABstick en een raspberry kunnen

vrgr
jan

fred101

Golden Member

Een SDR stick is waarschijnlijk de eenvoudigste optie waarbij je de frequentie, modulatie en harmonische ziet. Daarnaast kun je er ook naar luisteren (als het daarvoor bedoeld is natuurlijk)
Met een antenne eraan is het ding al behoorlijk gevoelig.
Er zijn ook mensen die er een converter voor zetten om zo ook lagere frequenties te ontvangen.

Maar of je hier wat aan hebt ligt aan je toepassing. Is het hobby of professioneel ? Moet je het absolute vermogen weten, bandbreedte, modulatie, harmonischen etc.
Over wat voor apparaten en vermogens praat je ? Wat voor afstanden.

Of ben je van de aluminium hoedjes brigade ;-)

Het apparaat wat hiervoor normaal gebruikt wordt is een spectrum analyser. Een ander apparaat is de meetontvanger. Er staat er net een bij V@A dacht ik.
Aan een counter heb je niet veel. Die kan te doof zijn en je weet niet waar hij op triggert (bv op een harmonische)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 23 februari 2015 15:57:53 schreef maartenbakker:
TV-tuners lopen standaard van 47-860MHz (verdeeld over 2 of 3 bereiken, moderne tuners hebben aansluitende bereiken, simpeler types hebben er gaten tussenzitten juist in het stuk dat je nodig hebt), dus dat is ideaal als je zelf wat wilt knutselen. SDR is voor zo min mogelijk extra werk waarschijnlijk handiger.

Bij de laatse serie glasbak TV's was vaak de FM omroepband niet onderdrukt in de tuner. Er zat zelfs een stuk T lintlijn bij als rudimentaire FM gevouwen dipool antenne. Met zo'n tuner is een SA te bouwen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. Een simpele scanner zonder read-out doet hetzelfde.

fred101

Golden Member

Spectrum analyser op basis van een TV tuner.
http://www.pa4tim.nl/?p=1643

Een veel eenvoudigere SA op basis van een tv tuner wordt verkocht als kitje door Kent electronics. http://www.kent-electronics.nl/

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 23 februari 2015 18:39:46 schreef RAAF12:
[...]

Bij de laatse serie glasbak TV's was vaak de FM omroepband niet onderdrukt in de tuner. Er zat zelfs een stuk T lintlijn bij als rudimentaire FM gevouwen dipool antenne. Met zo'n tuner is een SA te bouwen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. Een simpele scanner zonder read-out doet hetzelfde.

Volgens mij hoef je daar niet eens de laatste serie voor te hebben. In de jaren '80 kwamen de "kabelkanalen" uit Duitsland overwaaien, ook wel bekend als de S en H band, of kanalen S1 t/m S40. Die tuners hadden al aaneensluitende bereiken bij mijn weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."