Tellen van stukken

Voor een project moet ik passerende stukken tellen en deze sturen ledjes aan, per gepasseerd stuk brand er een extra ledje, nu heb ik al gedacht om het tellen simpelweg met een optische sensor te doen aangezien dat het simpelste was, maar hoe kan ik nu de pulsen van de sensor tellen en daarmee ook nog eens ledjes laten branden, er mag ook geen plc in de schakeling voorkomen.

Shiptronic

Overleden

Er mag geen PLC gebruikt worden klinkt als schoolopdracht?

Gewoon een bord met 100 schakelaars, en 100 LED's , bij voorbij komend stuk een schakelaar omzetten? geen PLC nodig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Interessant is natuurlijk wat de passerende stukken voorstellen en hoe die zich voortbewegen. Het is beter in de openingspost volledig open kaart te spelen anders zitten we tot Sint Juttemis de ontbrekende info uit je te trekken.

chuckie

Honourable Member

Een paar 4017 IC's pakken, de eerste voor 0-10, de tweede voor de tientallen, de derde voor de honderdtallen, etc....

Dan heb je ook niet zoveel ledjes nodig...

Of pak gewoon een PIC o.i.d..

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ik ga er van uit dat het een schoolopdracht is, maar ik zal je wel een beetje op weg helpen.
Hier http://www.circuitsonline.net/schakelingen/14/lichteffecten/looplicht.… heb je een schakeling van een looplicht. Dit kan je gebruiken als basis voor jouw schakeling. De uitgangen doen niet precies wat jij wilt, maar met behulp van of-poorten krijg je dat wel op orde. De of-poorten kan je opbouwen uit de poorten van de 4000-serie, maar je kan ook prima met dioden en weerstanden of-poorten bouwen. Gebruik voor de weerstanden iets tussen 10 tot 100kΩ.

GJ_

Moderator

Op 24 februari 2015 20:06:33 schreef chuckie:
Een paar 4017 IC's pakken...

Wat moest jij toch beginnen zonder een bak vol 4017's :-)

Op 24 februari 2015 19:50:00 schreef Shiptronic:...klinkt als schoolopdracht?.

Beetje wel. Voor de zekerheid even verplaatst, kan altijd nog terug.

Aan TS: welkom op CO. Lees aub de [url=www.circuitsonline.net/forum/faq]FAQ[/url] even door.

Shiptronic

Overleden

Op 24 februari 2015 20:06:33 schreef chuckie:

Of pak gewoon een PIC o.i.d..

Een PIC is toch ook; Programeerbaar, Logisch & Controller ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Iedereen alvast bedankt voor de replies!
De stukken moeten "visjes" voorstellen, deze zullen uit plastiek zijn met een stukje metaal op, deze vallen in een schacht waar ik de sensor zou willen steken in een opvangbak, ik ga alvast de geposte info alvast eens bekijken.

Ah mijn excuses voor het posten in de verkeerde sectie, dit is inderdaad een schoolopdracht daarmee dat het niet mogelijk is een plc te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Jesseee op dinsdag 24 februari 2015 20:36:30 (22%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

J-K Flip Flop heet zon ding toch?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)