batterij ontlaadcurve

i moet voor mijn GIP de ontlaadcurve van een loodaccu onderzoeken, en hierbij het wiskundige verband zoeken als tip kreeg ik dat het iets met een e-macht te maken had maar ik vind het toch maar een rare curve om dit uit te komen kan iemand mij helpen ?

on onderstaande Excel vind je alle waardes het gaat enkel over de curve met het kleine tijdsinterval. de gebruikte batterij (12V, 12Ah) is van een UPS systeem.

alvast bedankt,

Smetje

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Batterij spanning van 15V ? , lijkt me erg hoog .
kan alleen tijdens laden van een calciumaccu

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

sorry voor het laattijdige antwoord, er was een klein netwerkprobleempje.

die 15V vind ik ook maar iets raar, dit is mss een gevolg van het feit dat ik met een belasting van maar ongeveer 25Ω belasting werk.

srry voor de snelle schets, ik heb geen electronische tekensoftware op mijn computer.

Shiptronic

Overleden

Lijkt me meer een software probleem?

Wat staat er in de arduino? (sketch)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

  1. Heb je al eens uitgerekend hoelang het theoretisch moet duren voordat je accu met een belasting met 25Ω leeg zou moeten zijn?
  2. Wanneer dus bij welke spanning met de gegeven belasting zegt men dat de accu leeg is?
  3. Na hoeveel seconden is jouw accu dus al zo leeg dat je de accu daarna niet meer verder mag ontladen zonder schade aan een accu aan te brengen?
  4. Heb je de accu ook eerst opgeladen voordat je aan de proef begon?
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

het zou mss wel aan de tijdsbasis van de metingen kunnen liggen, die staat nu op 15 min.

de ontlaadtijd is om en bij de 24u met deze belasting. de rest van de specificaties is niet meer te lezen de batterij in namelijk redelijk "gebruikt" en het etiket is niet meer te lezen.

Als de tijd juist is, dan heb je duidelijk met een doodversleten accu te maken: een cel geeft het al op na 105 minuten.

15 volt om te beginnen kan ook al niet maar dat doet niets af aan de vorm van de curve. miscchien het geheel van de meetopstelling eens testen met een gekende spanning en eventueel calibreren?

waar de tip van de E-macht vandaan komt weet ik niet, maar een batterij is geen condensator en volgt dus niet dezelfde wetten, gelukkig maar.:-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat is de meetingswarde? Ik bedoel: wèlke warde wordt daar gemeeten?

Waarom is de spanning over de batterij niet gewoon (35+20)/20 maal de spanning over de weerdand?
In het schema meet je over de 20-ohm weerstand; de volle spanning valt over 35+20 ohm en zou dus (35+20)/20 maal zo groot moeten zijn. Dat komt helemaal niet uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 februari 2015 19:37:40 schreef kris van damme:
15 volt om te beginnen kan ook al niet maar dat doet niets af aan de vorm van de curve. miscchien het geheel van de meetopstelling eens testen met een gekende spanning en eventueel calibreren?
.:-)

Deze accu is onbelast max 12,7V .
bij een dip in de spanning zou ik denken aan een slechte cel

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
benleentje

Golden Member

Beste smetje. Eigenlijk is het met geheel onduidelijk wat je nu gedaan hebt.

De tijd tussen de metingen is niet bepaald
Met welke belasting meet je
Wat is je shunt weerstand waarover je de stroom meet

Een duidelijk schema of een goede uitleg ontbreekt daarover nog.

Verder heb je een verdomt goede voltmeter die ongelofelijk duur moet zijn omdat je met 10 cijfers achter de komma meet. Heb je al in de specificatie van de meter gekeken wat zijn afwijking is.

Op 25 februari 2015 20:39:49 schreef Frederick E. Terman:
In het schema meet je over de 20-ohm weerstand; de volle spanning valt over 35+20 ohm en zou dus (35+20)/20 maal zo groot moeten zijn. Dat komt helemaal niet uit.

@fet hoe kom je aan die waarden ik heb zelf nog geen schema gezien.
Zel;f zegt hij met een 25Ω belasting te werken en dan kom ik voor shunt weerstand op 2,5Ω uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Plaatje staat in de 2e post van TS , onder aan , even klikken anders niet te lezen.

Gemeten word er met een Arduino, maar over de referentie is niets bekend. Dips in de meting kan dus ook een deur of raam zijn wat open gaat, of de verlichting die in/uitgeschakeld word :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 25 februari 2015 21:54:25 (54%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een correcte beginreferentie ontbreekt, maar de vorm van de curve wijst duidelijk op een overleden cel, een tweede in de terminale faze en een derde op palliatieve .., met open of gesloten raam maakt niet uit, het gaat niet om µvolts.

Geinig. Mooie grafiek. Ik denk dat bepaalde "events" in de curve af te lezen zijn. Net als achteraf bij de boeing lithium accus uit de logfile bleek wat er gebeurd moet zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/