Autonome wagen ontwerpen

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
En zoals de titel al vermeld gaat het hier om een auto die obstakels moet kunnen ontwijken.

De vraag was hoe begin je hieraan, ik dacht aan een auto met enkele sensoren een servo en enkele chips,
Het probleem is dat ik niet van deze dingen af weet.
Als iemand me hierbij kan helpen zou geweldig zijn.

Het gaat dus om een auto die volledig zelf onbekende hindernisparcours moet afleggen.

Dat lijkt me een gevaarlijke business worden als je nauwelijks verstand van zaken hebt.

Met enkele sensoren redt je zoiets niet, je hebt een hele berg sensoren nodig. Beetje vergelijkbaar met wat er in een smartphone zit. En camera's rondom om je omgeving te analyseren. Om dat alles te doen heb je een serieuze computer nodig. Met een RPi redt je dat niet.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 28 februari 2015 16:38:44 (61%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

...ik dacht aan een auto met enkele sensoren een servo en enkele chips...

Zo simpel is 't inderdaad niet. De auto moet ook allerlei beslissingen nemen op basis van wat hij ziet (tegenliggers, hindernissen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Om wat voor auto gaat het hier? Ik vermoed dat het gaat om één of andere schoolopdracht met een omgebouwde RC wagen.

de exacte opdracht heb ik nog niet gekregen maar riskant of niet het zal toch gemaakt worden , zit namelijk in 1ste burgelijk ingenieur en dat is onze opdracht maar ik wou hier misschien wat ideen op doen.

Is hier met sensoren werken de enige oplossing of zijn er alternatieven

GJ_

Moderator

move schoolvragen. Lees aub de FAQ even door.

Arco

Special Member

Sensors alleen werkt niet zoals gezegd. Je hebt camera's nodig die alle objecten die je tegenkomt analyzeren, en op basis daarvan beslissingen nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: Het is maar helemaal de vraag hoe geavanceerd het moet zijn. Bij een echte auto heb je gelijk, maar ik neem niet aan dat ze dat bij een eerstejaars schoolopdracht van je verlangen.

Bij een miniatuurauto op een hindernisparcours hoeft het helemaal niet zo fancy te zijn. Ik neem aan dat het ook geen probleem is als de auto een beetje stuntelig, wat proberend en zoekend door het parcours rijdt. Dat was met techniek van 40 jaar geleden al mogelijk, dus vandaag moet het zeker kunnen.

TS, denk eens na wat voor dingen je zou kunnen tegenkomen, hoe je die zou kunnen detecteren en wat je dan voor beslissing zou nemen.