MK484 + versterkertrapje

Hallo Allemaal,

Ik heb beperkte kennis van schakelingen maar ik ben vrij handig met een soldeerbout en licht aangestoken door het "radio" virus. Ik lees veel over verschillende schakelingen e.d. maar ik heb te weinig RF kennis om de verschillen uiteen te zetten.

Nu heb ik bij van Dijken Electronics het volgende setje besteld;
http://www.vandijkenelektronica.nl/preview.php?table=images&index=9284

Nu wil ik graag een AM ontvanger in elkaar zetten gebaseerd op de MK484: met 1 batterij, een speaker & koptelefoon aansluiting voorzien van volume regeling. ik wil dit alles in een klein kunstof doosje bouwen.

Vraag 1: wat voor ontwerp zal ik kiezen voor de ontvanger? (recht toe recht aan / heterodyne (?)/ anders)

Vraag 2: zijn er al schakelingen bekent met deze mogelijkheden?

Alvast bedankt!

Hopelijk weet je wat een heterodyne ontvanger is.
Maar niet getreurd hier staan heel veel schema's .
Je hebt maar te kiezen.

LDmicro user.

Waarschijnlijk heb je i.p.v. de MK484 een TA7642 gekregen (maakt wat betreft aansluitingen niets uit).

Het schema dat ik al een tijdje gebruik voor schoolprojecten is dit:

Dit wordt binnenkort ook het schema van mijn bouwpakketten (www.kristalradio.nl).

Nu gebruik ik nog dit:

Dit was (bijna) gelijk aan de schema uit de datasheet van de TA7642

Dat is een mooi duidelijk schema Chris! en hoe moet ik de 2x32ohm interpeteren? als een dubbel monosignaal uit, of 1 speakertje en 1 koptelefoon? en wat voor (klein) speakertje kan je aanraden? kan ik na C5 simpelweg een volumeregeling in de vorm van een potmeter plaatsen?

Alvast bedankt!

@MGP= ik dacht al dat ik dat verkeerd gespeld had, en google geeft (te) veel resultaten voor mij om te kiezen :p

Nee je had het niet verkeerd gespeld, maar zoiets vernoemen met de onderdelen die je gaat kopen, gaat niet samen :P

LDmicro user.

Over de laagfrequent (LF) kant van het ontwerp heb ik de volgende ervaringen:

Wij nemen altijd de goedkoopste oortelefoontjes van de Blokker of de Action. Deze bestaan dan uit twee luidsprekertjes van ieder 32 ohm. Deze worden door de juiste doorverbinding op het chasisdeel parallel geschakeld (totale impedantie wordt dan dus 16 ohm).

Je kan ze ook in serie schakelen (totaal 64 ohm:

Dit raad ik af omdat het nogal eens voorkomt dat één van de speakers defect is/raakt en je helemaal niets meer hoort. Een andere reden om niet in serie te schakelen is dat je het geluid dan in ieder oor in tegenfase wordt aangeboden (waarbij het nog maar de vraag is of de fabrikanten van de goedkope oortelefoontjes zich druk maken om de polariteit van de aansluitingen van ieder speakertje).

Verwacht van het versterktrapje niet te veel. De versterking is voldoende voor het aansturen van een oortelefoon, voor een echte luidspreker heb je echt meer versterking nodig. Let er wel op dat als je een versterker gebruikt (bijvoorbeeld voor een MP3-speler) de uitgang van de radio belast moet worden met een weerstand. Bij de scholen gebruiken we daarom hiervoor een 3,5mm splittertje waar je aan één kant de oortelefoon aansluit en aan de andere de kant de versterker.

Bedankt voor de uitleg Chris, ik ga het op jou manier doen.

@MGP= was ik (ook) al bang voor ;)

En als het werkt is het misschien leuk om er een LM386 achter te verzinnen. Dan kan er een klein speakertje aan.

PE2BAS

Dat idee had ik ook al Hardbass! leuke projectjes :) ik moet wel eerst even beter worden, want alles tolt een beetje door de griep...

Ik zou je willen aanraden zo snel als je weer op de been bent, te gaan onderzoeken of je in staat bent iets aan je antenne te doen!

Ik kan je verzekeren dat er een hele nieuwe wereld voor je open gaat met zo'n antenne!

Vanuit Noorwegen ontvang ik stations uit heel Europa. Nederland kwam zeer luid en duidelijk door.

Enkel met de ferrietstaaf is het allemaal een stuk zwakker...