PCB Elektor '82 controle

Hallo,

Ik heb een pcb layout gemaakt voor de Elektuur 1982 labvoeding. Ik zou graag feedback op mijn layout krijgen.

  • formaat: 50x100mm
  • rood = top layer
  • groen = bottom layer

Ik heb nog een vraag over de labvoeding:
Ik denk dat de hulpspanning te hoog op kan lopen en ik wil daarom 2 zenerdiodes over deze voedingslijnen zetten. Geen serieweerstand.

Gaat dat werken?

Als ik snel kijk is het wat rommelig, maar qua routing niet geheel ondoordacht.

Enige losse opmerkingen:

- Draaien de potmeters zo wel de goede kant op ?
- Ik zou R21 horizontaal doen en veel meer ruimte geven
- Mij bekruipt het gevoel dat het net als het origineel ook wel op één laag kan. Als je de print laat maken maakt het voor de kosten natuurlijk niet uit, in welk geval ik voor een gnd plane aan de componentenzijde zou gaan. Maar allicht is dat een kwestie van smaak :)

Ik ga eens aan de slag. Ik ga R21 plattleggen. Ook heb ik besloten de senselijnen toch op de print te zetten, dat kost zeer weinig aan extra ruimte.

Ik laat het globale ontwerp toch nog even zoals het is. Ik laat de pcb inderdaad maken en wil het op 50x100 mm houden. Ook heb ik besloten dat ik het project binnenkort moet afronden omdat het anders er nooit meer van komt.

Dat zegt natuurlijk niet dat ik het idee van een enkelzijdig ontwerp geen goed idee vind. Ik hou het nog in m'n achterhoofd voor versie twee of voor m'n volgende project.

Er mankeert nogal wat aan de Elektuur-voeding, met name de spanningspotmeter kan levensgevaarlijk kraken.
Als je toch nieuwe printen gaat maken, kan je het beter zo doen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=20362&start=…
Daar staat ook hoe je er meteen een symmetrische voeding mee kan maken en hoe je digitale meters kan aansluiten alsmede hoe je de vermogensdissipatie bij lage spanningen kan beperken.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476

Ligt dat kraken niet aan de potmeter? Of is de Elektuur '82 labvoeding gevoeliger voor dit soort storingen dan andere labvoedingen?

Als de loper van de pot onderbreekt schiet de uitgangsspanning omhoog. Dit is een gevolg van de gekozen topologie, zie het artikel van Elektuur voor een uitleg van het hoe- en waarom hiervan.

Die topologie is verder niet ongebruikelijk, de overbekende labvoedingen van Delta gebruikten hem ook.

Ik had het artikel aan gelezen, echter ik had er niet bij stil gestaan bij dat probleem! Ik zat het meer in de hoek van ruis/storing te zoeken.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zondag 8 maart 2015 20:38:00 (34%)

M'n project heeft even stilgelegen, maar ik heb wat aanpassingen gedaan. De pcb is 5x10cm groot. Heeft dit een goede kans om te werken?

Ik heb een printplaatontwerp gemaakt voor de bekende elektuur 1982. Voldoet mijn ontwerp en hebben jullie nog tips?

Ik ben overigens al eerder bezig geweest aan dit project, maar het is blijven liggen. Hier is het oude topic. Ik heb een nieuw topic geopend omdat het vorige topic >90 dagen oud is en omdat ik niet alles geformuleerd heb.

De uitgangspunten voor mijn ontwerp waren:

  • Het moet compact blijven, het moet op een 5x10 cm dubbellaags pcb passen
  • Through hole componenten.
  • Het circuit moet makkelijk aanpasbaar zijn.

De opzet:
De vermogenstransistoren, de gelijkrichter en de elco's voor de 'hoofdvoeding' zitten niet op de print. De potmeters passen niet direct op de print, die wil ik toch op het frontpaneel monteren. De trafo voor de hulpspanningen is ook extern. De dingen die niet op de print zitten komen op het chassis, een koelblok, etc.

Aanpassingen aan het circuit:
Ik heb het circuit iets aangepast. Ik heb wat ontkoppelcondensatoren bij de opamps gezet. Ook heb ik twee 0,5w zeners op de hulprails gezet, ik ben er vanuitgegaan dat een serieweerstand niet nodig is.

Kan dit allemaal goed gaan? Is het geen probleem dat ik wat dingen van het bord gooi of ben ik nu een oscillator of ruisgenerator i.p.v. een labvoeding aan het maken?

De VSPOS in uw schema gaat zo niet veel doen.

Op 26 november 2015 20:03:55 schreef necessaryevil:
Ik heb een printplaatontwerp gemaakt voor de bekende elektuur 1982. Voldoet mijn ontwerp en hebben jullie nog tips?

Waarom een ontwerp uit 1982? Er zijn nog best wel ontwikkelingen geweest sindsdien ..

@Aart: oei, dat was een fout!
@JBerg54.. Waarom een ontwerp uit 1982? Het is een schema dat zich makkelijk laat aanpassen. De opamps worden apart gevoed en zien de 'hoofdspanning' niet, dus een wat hogere spanning is geen probleem. Stroom trouwens ook niet. Ook zit er een echte spanningsreferentie in (de LM723). Veel latere labvoedingen van elektuur zijn ook gebaseerd op dit ontwerp; terwijl hun allernieuwste ontwerpen schakelende voedingen zijn, ook niet altijd alles.

Wat natuurlijk mooier zou zijn is een labvoeding met een CA3140, dan heb je maar één voedingsspanning nodig, niet onhandig voor het printontwerp. En dan eventueel een LM399 als referentie. Maar ik heb niet echt de kennis om zoiets helemaal vanuit het niets te ontwerpen.

Misschien heb jij nog een goed voorbeeld van een flexibel ontwerp dat wat moderner is?

Misschien heb jij nog een goed voorbeeld van een flexibel ontwerp dat wat moderner is?

Blackdog NA-01 Labvoeding

http://www.circuitsonline.net/forum/view/110029/1/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Blackdog NA-01 Labvoeding
http://www.circuitsonline.net/forum/view/110029/1/

Dat wordt dan m'n volgende project! Ik hoef natuurlijk niet eens te kijken naar de resultaten als blackdog 'm heeft ontworpen ;-).

Het ligt er maar aan wat je zoekt.

De LM399 is echt een heel goede referentie, als je daar iets mee wil bouwen dan denk je in de richting van een heel stabiele en nauwkeurige voeding. Daar komt dan toch wel weer iets meer bij kijken.

De LM723 en zeker de 741 opamps zijn helemaal niet zo goed, daarmee bouw je eerder een middelmatige voeding. Als je daaraan denkt zou ik er een paar euro tegenaan kletsen een een op LM2596 gebaseerde voeding van aliexpress halen. Heb je ook gelijk de digitale meters op de print.

En wil je die paar euro niet uitgeven en perse iets zelf bouwen, kijk dan eens hier bij de schakelingen. Daar staan ook een paar voedingen die ondertussen al een heel aantal keren nagebouwd zijn. Die zijn gebaseerd op de LM317.

Ik wil nu dit project afmaken! Ik bouw als volgende project wel de voeding van Blackdog.

Heb nog eventjes het circuit en printaangepast op de aanwijzingen van Aart (fout in sense-lijn)

Heb ook nog even nagedacht over de opmerkingen van Jberg54. De voeding van Blackdog is duidelijk beter. Maar is de LM317 voeding op de site nou echt principieel beter? De LM317 komt ook al uit 1976.. en er zit geen echte referentie in. Of maakt dat allemaal niet uit.

Enfin, ik ga toch nog eens naar de voeding van blackdog maken, dus mijn bovenstaande vragen zijn puur uit interesse.

Op 7 maart 2015 17:44:41 schreef Aart:
Als de loper van de pot onderbreekt schiet de uitgangsspanning omhoog...

Dit kan je deels ondervangen of maskeren door over P1 een elco te plaatsen. Voordeel, je bent van het gekraak af. Nadeel, de uitgangsspanning reageert traag op gewenste spanningswijzigingen.

joopv

Golden Member

Was er eigenlijk een probleem met de orginele PCB layout uit het elektuur artikel?

Ja: die gebruikt onder andere axiale condensatoren, die zijn tegenwoordig niet of nauwelijks verkrijgbaar. Ook zit de trafo voor de hulpspanning op de print, dus daarvoor moet je dan weer een trafo voor gaan zoeken met dezelfde footprint.

Ik heb een lijstje gemaakt van een aantal schakelingen voor een labvoedingen. Ik verwacht dat die van Blackdog het beste is, maar sommige voedingen zijn wat simpeler. Dat is handig voor mij, ik heb nog niet zoveel ervaring met routen en ik wil het ook klein houden.

Blackdog(NE5532 of ADA3077-2 en de LT1021)
Diyfan v2 (TL082, LM317L)
Pros (CA3140, DAC)
Kerry Wong (NE5532, DAC)

Klopt mijn idee dat wat componenten betreft de referentie en de opamps het belangrijkst zijn?

Goed, toch nog even kijken wat ik ga doen...

Op 28 november 2015 12:46:31 schreef necessaryevil:

Klopt mijn idee dat wat componenten betreft de referentie en de opamps het belangrijkst zijn?

Meestal wel. De voedingen met een DAC kunnen ook de uitgang schakelen, of snel naar een andere spanning/stroom brengen.
Dan is het transient gedrag van de uitgangstrap ook belangrijk. Vaak heeft de uitgangstrap een veel te hoge gain om goed dynamisch gedrag te vertonen.

Je kan ook (delen van) http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=20362&sid=cf… gebruiken, en dan heb je geen last van gevaarlijk krakende potmeters, zie ook mijn post van 7 maart j.l.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476