10 pir sensoren lijken op elkaar te reageren ipv op beweging...

Hoi allemaal.

allereest mijn dank voor alle goeie tips die ik al gekregen heb, ben alweer heel wat stappen verder en heb veel geleerd! dank!

kom ik bij mijn volgende probleempje.

ik heb 10 pir sensoren (zie foto) opgesteld in een installatie. deze sensoren bepalen of een motor links of rechtsom gaat draaien.
als ik de installatie nu start reageren de sensoren prima op beweging, dus dat gaat goed, maar daarnaast lijken ze ook op elkaar te reageren op een onduidelijke manier.

ik dacht zelf aan vervuild signaal door de ruitenwissermotoren die ik gebruik, die heb ik proberen te onstoren met m104 condensatoren (zie fotos) is dat een goede oplossing voor dit probleem? of moet ik nog wat anders doen? zwaardere condensatoren?

in het verleden heb ik wel eens eenverschijnsel gehad dat de pirsensor (werkend op een relais) ook als hij niet geactiveerd wastoch 10volt uitgaf... de sensors lopen normaal op 12v.

heeft een van jullie misschien een oplossing voor dit probleem? als er dingen onduidelijk zijn doe ik graag mijn best om goed antwoord op eventuele vragen te geven.

Met vriendelijke groet.

art

Welk type pir sensoren zijn dat? en hoe heb je ze aangesloten, liefst een tekening of schema. Dat zegt meer dan 1000 woorden ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Kunnen we alles niet beter in 1 topic houden? ( http://www.circuitsonline.net/forum/view/125053 )
Gebruik je voor de sensoren en motoren wel aparte voedingen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

1 topic vind ik prima, maar dan klopt de titel niet meer? moeilijker te vinden voor iemand anders, dacht ik zo....

ik gebruik dezefde voeding (1 grote 12v 200A voeding) voor arduino, sensor en motordriver.

een schema toegevoegd in de foto, ik gebruik de 12v pir op de foto in de eerste post, het is deze:

http://www.velleman.co.uk/contents/en-uk/p552_pir416.html

Misschien wat bijdehand, maar een P.I.R. staat voor Passief Infrarood.
Dit wil zeggen dat de sensoren alleen maar reageren op inkomende/bewegende/veranderende warmte. Ze zenden/stralen zelf dus geen signaal of iets dergelijks uit.

Zou het niet zo zijn dat jouw proces als beschreven bepaalde warmte afgeeft als het wordt geactiveerd, want hier reageren PIR's ook op.
Zo hebben wij thuis een klein nachtlampje met PIR nabij een kast waar de wasdroger in staat. Als de droger langer draait en de deur naar de kast van de wasdroger staat op een kier, dan gaat deze dit lampje ook af en toe aan. Omdat hij warmte detecteert, die ontsnapt uit de kast van de wasdroger.

nou, dat vind ik nog niet zon gekke gedachte, maar stel nu dat ik alle sensoren op een rij heb....?
dan zou dat iets moeten oplossen...

eigenlijk staan ze in 2 rijen van 5 tegenover elkaar opgesteld, dus dat zal wel problemen opleveren ben ik bang....

motoren zitten wel in een plastic casing, het geheel moet ook buiten kunnen functioneren.

de sensor is in te stellen op gevoeligheid, maar met lage gevoeligheid doet ie hetzelfde...

is het bewegende warmte? of is warmte alleen ookal genoeg?

pa3gws

Golden Member

Het licht op foto 2 is dat zonlicht?
Want daar willen ze ook op reageren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Door de fresnell lens reageert de sensor op alle veranderingen van warmte, zelfs als staat de warmtebron vast en er beweegt iets ervoor dan schakelt de sensor.

LDmicro user.

is daar iets aan te doen? het ding moet ook als de zon schijnt goed kunnen werken....

moet ik een andere sensor? of kan ik iets kleins aanpassen?

het moet wel zo eenvoudig mogelijk bijven wat mij betreft...

Proberen met af te plakken zodat de hoek zo groot niet is, gebruik aluminium kleefband.

LDmicro user.

Ik zou persoonlijk naar een ander type sensor op zoek gaan.

een pir reageert idd op ongedierte en andere warmtebronnen die verplaatsen. tocht in de zomer werkt ook, warme lucht verplaatsing.. m'n pir in het washok reageert ook op de droger als die draait. niet op de wasmachine. de magnetron triggert ook de pir, niet de stralen zelf maar het draaiende object wat warmer wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

probeer eens of ze ook reageren als je handmatig één van de motoren schakelt; mijn eerste verdachte zou toch transients op de voeding zijn. Reacties op het opwarmen van motoren en kabels lijkt me niet erg waarschijnlijk, aangezien dat, als het goed is, niet erg snel gebeurd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik voel iig. geen warmte... plus dat is ook wel af te schermen met alufolie of iets dergelijk lijk me?

@sparky, transients op de voeding? wat bedoel je daar mee en hoe los ik dat op? of is het de oplossing? (je merkt, ik vat niet helemaal wat je bedoeld..)

donderdag ga ik weer uitgebreidertesten, kijken wat dat oplevert...

@Tsec

wat voor sensor zou je aanraden?

Wat is je doel? Detecteren of er iets/iemand voor staat? Je zou kunnen kijken naar ultrasoon sensoren, dat schijnt met een Arduino ook niet bijster moeilijk te zijn.

Begrijp ik het nu goed dat je 10 pir-sensoren heb opgesteld op een oppervlakte van 2 vierkante meter?

Gr.

Erik

ultrasoon gaat met elkaar interfereren, vooral in kleine ruimte, geen goede ervaringen mee...

nee hoor ze staan in 2 rijen van 5, tegenover elkaar opgesteld, tussen elke 2 sensoren zit 2 meter ruimte. tussen de 2 rijen minimaal 5 meter....

Goede kans dat als je in het midden staat dat je gedetecteerd word door 10 sensoren tegelijk. Begin eens met 1 sensor en een looptest. Niet het Engelse woord voor loop, maar het Nederlandse woord voor lopen (wandelen). In mijn werk heb ik in sommige gevallen al moeite om 1 enkele kwaliteitssensor goed afgesteld te krijgen.

Gr.

Erik