spanning verhogen

Ik ben bezig voor school een meter te maken.

Nu hebben we een oude computer fan gepakt(gegevens: DC12V-0,16A), deze gaat fungeren als dynamo.

Echter de waardes die we aflezen met de voltmeter zijn niet hoger dan 1V met een digitale multimeter.

De metingen zijn gedaan met een digitale meter om te kijken of het werkt. Maar ik wil gebruik maken van een analoge voltmeter van 1-10V. Om hierop wat te kunnen aflezen moeten we dus het voltage zien te verhogen.

Nu is de vraag of dit eenvoudig is en wat ik hiervoor nodig heb?

In afwachting van de racties..

Achter de stikker zit een printje met regel IC. Je kan hem denk ik niet zomaar als dynamo gebruiken.

Als het goed is meet je in de AC stand meer spanning. Anders het printje er uit halen. Je mag natuurlijk niet de spanning omvormen, als je 1v meet blijft dat 1v, onafhankelijk van de soort meter.

GMT+1
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kijk eens wat rond wat een "opamp" doet. Ook het zoekwoord "meetversterker" kan nuttige resultaten opbrengen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat Progger ook al zegt. In vrijwel alle computer fans zit een een stuurprintje wat de 12VDC omzet in een meerfase AC voor de motor.
Beste oplossing als je echt een fan wil gebruiken, is het ding demonteren en het stuur printje demonteren. Je kunt dan je AC spanning meteen van de spoelen afnemen.
Zie ook http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

ik snap niet helemaal hoe een opamp werkt..

we hebben met een multimeter al gemeten, waardes liggen tussen de 1 en de 1V

deze zouden versterkt moeten worden naar waardes tussen de 1 en de 10V....

als iemand weet hoe ik dit eenvoudig kan doen?

en waar ik zo een opamp kan kopen?

heb je al onder de sticker gekeken? lees de link van jeronimo eens.

je meet nu niet de spanning die opgewekt wordt, deze wordt door de electronica in de fan begrenst.

opamps kun je overal kopen, maar eerst moet je weten wat je meet.

GMT+1

ik meet wisselende spanningen dat komt omdat ik de rpm verander...

dus de gemeten voltages kloppen

alleen hoe versterk ik deze? kan ik een oplader van bv mobiele telefoon niet gebruiken om om te bouwen?

http://www.vego.nl/4/n/n_063_02.gif

bron:
http://www.vego.nl/4/n/n_063.htm

weet je nu of het AC of DC is wat je meet? dat scheelt ook. hier kun je 1V DC mee versterken naar 10V.

natuurlijk heb je voor 10 volt uit ook minimaal een 10 volt voeding nodig. usb adapter zal helaas niet werken.

GMT+1
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Progger: uw geduld dwingt bewondering af.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hensz

Golden Member

Eigenwijs, ik?

De spanningen kloppen ongetwijfeld (hoewel ik het verschil tussen 1V en 1V wel heel gering vind), maar het zijn, (nogmaals) niet de spanningen die door de fan zelf opgewekt worden. Er zit nog elektronica in de weg. Die zie jij niet opdat je be&I^%$ bent om een stickertje weg te plukken.
Zo'n fan moet, als ie met 12V gevoed werd, ook weer pakweg 12V kunnen genereren. Daar zit je nu ver vanaf. Dat komt zeer waarschijnlijk door die elektronica. Die moet je dus uitschakelen. Dat doe je door die elektronica weg te halen. Snappie?

Don't Panic!

Een analoge meter van 1-10 V klinkt erg onwaarschijnlijk, het zal 0-10V zijn.
Maar afgezien daarvan, is een kaal instrument (vaak 100 uA oid) hier niet veel handiger ? Gepaste potmeter van iets van 20k er tussen, naar smaak kalibreren en klaar ?

Wat er uit zo een fan komt door de elektronica (vrijloopdiodes ? ) heen zal toch al geen wonder van precisie zijn :)

oke nu snap ik er helemaal niks van

opamp is dus soort kastje met 2 ingangen en dan 1 uitgang?

daar heb ik toch niks aan?

op het plaatje staat 1 uiteinde met de tekst "1V", en daar tegenover een uiteinde (draad) met daarbij "10V".

veel duidelijker kan ik het niet maken.

je vraag was: hoe ga ik van 1V naar 10V, uit mijn link:

De schakeling versterkt dus 10 keer

dus dat is beantwoord toch?

GMT+1

Als je de spanning van de ventilator wilt verhogen zonder externe voeding te gebruiken, dus de ventilator stand-alone gebruiken als voeding dan zul je toch echt eerst de ventilator moeten gaan demonteren. Er zitten een paar spoelen in waar je met behulp van een gelijkrichter een bruikbare gelijkspanning uit kunt halen.

Momenteel heb je niets aan de ventilator omdat er nog allerhande electronica tussen de spoelen en de aansluitdraden zit.

Alternatief zou je eens kunnen kijken naar een lichtlopende fietsdynamo (naafdynamo) waar je een propellor op monteert.

Ander alernatief is een klein motortje uit een electrisch autotje / walkman / cassetterecorder halen. Die zijn ook redelijk bruikbaar als generator.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

opamp is dus soort kastje met 2 ingangen en dan 1 uitgang?

Bekijk nu eens grondig het schemaatje dat Progger postte. Daar staat het echt allemaal in, je moet het alleen maar willen lezen. Of, als er specifieke details zijn die je ontgaan, dan kun je hier specifieke vragen stellen. Maar je basisvraag is beantwoord, en wees daar maar dankbaar om.

@mbbneon: hoe de hele zaak gevoed moet worden, daarover is nog nix gezegd. Het lijkt me dat T/S zich zelfs die vraag nog niet stelt. We moeten het niet ingewikkelder maken dan nodig is, een probleem met een keer. Zeker voor deze T/S, maar eigenlijk voor iedereen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 7 maart 2015 17:13:23 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zomaar een gok (niet echt, meer een tip), vergeet die opamp. Sloop de elektronica uit de fan en zet een gelijkrichter op een van de spoelen met een kleine elco achter en meet dan eens wat de spanning is.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

jeronimo, de vraag is een beetje hoe hard dat ding normaal op 12V draait en hoe hard ze hem nu draaien. Als ie normaliter 3000RPM draait en nu als ze hem aanslingeren 250RPM, verwacht ik gewoon 1V...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja rev, dat zou zomaar kunnen, maar zolang de sturing er nog tussen zit blijft het koffiedik kijken.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Wat voor school en soort opleiding doe jij, voltage517 ?

Ik vind het best typisch dat jou gevraagd wordt om zoiets te maken terwijl je in het geheel niets elektronica weet gezien de vragen die jij stelt:

alleen hoe versterk ik deze? kan ik een oplader van bv mobiele telefoon niet gebruiken om om te bouwen?

Van een oplader een versterker maken??

oke nu snap ik er helemaal niks van

opamp is dus soort kastje met 2 ingangen en dan 1 uitgang?

daar heb ik toch niks aan?

Omdat je dit al niet weet vraag ik me dus af wat jij voor opleiding doet.