Vervangende mosfet voor RFX 75 module

Hoi allemaal,

Een bekende van mij heeft een Magnum Omega force s45, deze heeft de RFX 75 module er op staan.
Hij kwam gister bij me met het volgende probleem:
Na 1 uur zenden werd hij te heet en blaasde hij de mosfets op.
Hij had hem laten repareren bij een andere zendamateur die had een nieuwe module er op gezet.
Vervolgens na 1 uur zenden weer opgeblazen.
Ik vond het een beetje duur om hem een nieuwe module te laten kopen, die na 1 uur weer opgeblazen is en ben nu voor hem bezig om het goed en goedkoop te kunnen repareren.
Als eerste heb ik een massa probleem gezien, dat is snel op te lossen en kost niets.
nu ben ik aan het zoeken op de mosfets, ik zie dat hier vrij hoge prijzen voor worden gehanteerd en ben nu aan het zoeken naar vervangers die hetzelfde doen maar minder kosten.
Er zitten 2 mosfets op de eerste ERF 2030 (ongeveer €3,50), een goede vervanger IRF520 of IRF510 (tussen €0,70 en €2,-) lijkt me , corrigeer me als ik het mis heb.
Nu de ERF7530 nog, die ongeveer €15,- kost, ik heb hier niet echt een vergelijk mosfet voor gevonden, mede dankzij het niet vinden van een deugdelijke datasheed.
Misschien de IRF730 (€2,28) of IRF540. Dan is hij mooi klaar voor onder €5,- in plaats van ongeveer 50,- voor de module of €20,- aan fets. Alvast bedankt, Groeten Mas

Ik heb mogelijk een vervanger gevonden,
De IRFP150 en/of IRFP250 zijn geloof ik mogelijk.
Als iemand dit bevestigen kan zou het mooi zijn.
de kosten van deze zijn €3,50 dus dat zou een mooie vervanger zijn (als het werkt).

[Bericht gewijzigd door mas op vrijdag 13 maart 2015 15:26:05 (23%)

Bert jan

Special Member

Een IRF510 zou moeten kunnen. Ik heb daar ooit een 10 meter PA mee gebouwd
met 2 stuks parallel. Die maakte ca. 50 watt.
Een IRFP150 gaat niet lukken. Heeft geen gain meer op 27 Mc door te hoge C-in.
Maar je zult die IRF510 precies goed moeten instellen qua ruststroom en afstemming anders gaat dat gegarandeerd mis !

Bert jan

Special Member

De IRF510 heeft wel 30 volt nodig voor dit vermogen, dus dat gaat niet lukken.
Wellicht is er iets anders defect in de RFX want het is niet normaal
dat die torren zo heet worden. SWR was wel ok, neem ik aan ?

fred101

Golden Member

Ik zou eerst eens naar de rest kijken want een ding is zo goed als zeker, dat ding is weer binnen een uur kapot als je alleen de mosfets vervangt. Zeker als je ook nog andere gaat nemen. En zwaardere nemen is een lapmiddel.

Je moet eerst de oorzaak vinden.
Dat kan aan de gebruiker liggen (bv continu aan een stuk door zenden, te hoog insturen etc)
Er kan iets fout zitten in de zender zelf of mbt de afregeling
Er kan iets fout zijn aan de antenne en/of coax.

Kijk bij de fets behalve naar de standaard dingen als spanning, stroom, frequentie, ook naar dingen als de -Vg curve, max Vgs, gate capaciteit etc

Is de vorige keer na reparatie de boel op een dummy met een SA gecontrolleerd ?
Heb je de antenne/coax met een goede analyser bekeken of met een, mogelijk brakke, 27 MHz SWR meter

Ik zou daarna voor de originele mosfets gaan. Als hij 20 euro een probleem vindt kan hij beter gaan kantklossen >:-) (Als het AT hem pakt kost het ook meer dan 20 euro)
Daarnaast loop jij een risico, bv als het ding binnen een uur weer kapot is en dit keer zijn zender meeneemt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 20 maart 2015 08:43:42 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb hem voor hem gerepareerd.
Wel met de originele fet's.
De vorige persoon die dit voor hem gedaan heeft, heeft de output op 80W gehad en dat is duidelijk te veel voor dat ding natuurlijk.
Ook was het een en ander niet erg netjes gedaan, kabels gewoon vastgeknoopt zonder solderen enzovoort, ik heb hem dat even hersteld.
Ik heb in overleg met hem zijn zender terug gedraaid tot 15W. Hij heeft immers zelf nog een PA van 200W er bij staan. Nu wordt de module niet meer warm en kan hij in alle rust zijn hobby uitoefenen.
verdere meten bleek zender, coax en kabel van hem prima in orde te zijn. (ik had mijn eigen meet spullen er maar eens voor mee genomen).