Radio met TEA5657 en afstemcondensator

Allen,

Ik zou graag mijn oude radio een modern jasje geven. Het eindversterker gedeelte (met buislampen) wil ik behouden, maar daarvoor wil ik een FM radio maken met een TEA5657.
Omdat ik het uiterlijk van de radio wil behouden zoals het is had ik de TEA5657 graag aangestuurd met de bestaande afstemcondensator die in de radio zit.
Heeft iemand hier ervaring mee, of met het ombouwen van oude radio's algemeen?

Mvg,
Christoph

Hugo Welther

Moderator

Afstemmen met de afstem-C die in de radio zit kan je met die chip sowieso vergeten.
Die chip gebruik je in samenwerking met een µController en I²C bus.

Koop bij de Action oid een FM radiotje en zet die op de PU of Tape ingang.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Of nog mooier: restaureer de radio helemaal in zijn originele staat... ;)
Vaak (maar niet altijd) worden gemoderniseerde oude apparaten toch een soort kermisattractie, met liefst veel blauwe leds er op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Dat is nog mooier natuurlijk. En dan een AM-bugje om toch nog dat station in de "FM-band" te kunnen laten horen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lichte topic-kaap: wie stelt een simpel fm-ontvangerblikje voor, dat wordt aangestuurd per I2C of zo, en signaal geeft op lijnniveau, liefst stereo?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Iets als de FM1216. Is al wat ouder maar nog wel hier en daar te koop...

http://quarndon.co.uk/images/fm1216ph.GIF

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dat is zelfs erg luxe. Je kunt er ook TV mee ontvangen, mee moduleren en mee doorlussen. Een beetje overkill.

Overigens heeft forumlid Eduard2 precies gemaakt wat de topicstarter zoekt. Een klein printplaatje dat je aan de afstemcondensator hangt en met wat externe onderdelen kunt omschakelen. Je hoeft dan niets te slopen aan je radio. Inbouw kan per type iets verschillen. Meer informatie onder andere op www.philipsradios.nl/forum

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

De TS heeft dezelfde vraag op het NVHR forum gesteld. http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=192041

Daar blijkt het type een Greatz Comedia 4R te zijn. Deze radio heeft al FM aan boord. Ombouw is dus nutteloos. Alleen herstel helpt hier.

Jammer dat hier geen info over het type radio is gegeven.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 8 maart 2015 01:20:00 (10%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Het lijkt erop dat er minstens 4 verschillende Graetz Comedia 4R bestaan, maar toevallig hebben ze wel allemaal FM aan boord.

Het komt vrijwel altijd als mosterd na de maaltijd, maar hierbij nog maar eens de dringende oproep aan de TS en andere lezers om bij vragen over een specifiek apparaat (zoals reparatie- of ombouwvragen) ALTIJD het volledige typenummer en eventueel andere beschibare relevante informatie in de startpost te vermelden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn excuses, ik had inderdaad vergeten het type erbij te plaatsen. Het klopt dat mijn radio reeds FM heeft, dewelke ook defect is. Ik doe dit als eindwerk in mijn opleiding elektronica in het volwassenenonderwijs. Alles enkel herstellen is duw geen optie, er moet iets 'nieuws' inzitten. Ik hoor eens verder bij Eduard hoe hij me kan helpen.

Hugo Welther

Moderator

Op 8 maart 2015 10:49:25 schreef CMoens:
.... Alles enkel herstellen is duw geen optie, er moet iets 'nieuws' inzitten. ...

Barbaar

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Tsja, het belang van herstellen wordt in het onderwijs kennelijk onderschat. De feitelijke barbaren zijn dan degenen die in het onderwijs de eisen stellen.

Ik vermoed dat je als je de volledige werking van de originele tuner aan de hand van het schema kunt verklaren, dat feitelijk een zwaarder 'ontwerpproject' is dan een schakeling rond een IC bouwen. Repareren is op dat moment ook opeens simpel.

Trouwens, de schakeling rond het IC is op dit moment nog "closed source" (Eduard gaat hem wel vrijgeven heb ik begrepen, maar neem aan dat hij dat niet eerder doet dan dat hij hem publiceert) dus voor onderwijsdoeleinden heb je daar ook niet zoveel aan.

Nouja, zelfs al is de school kortzichtig met eindwerken, misschien krijg je na het inbouwen van een dergelijke schakeling de smaak dusdanig te pakken dat je de tuner ook nog een keer gaat repareren. Kan soms heel simpel zijn, composietweerstandje hoogohmig bijvoorbeeld, voedingsspanning te laag (dan krijg je wel meer problemen in je radio - vandaar dat op zijn minst een diagnose stellen best belangrijk is). Of de buis is gewoon 'op', dat luistert in de FM-oscillator kritischer dan bij veel andere buizen die na 60 jaar nog als origineel functioneren.

Niet doorvertellen, maar dat defecte weerstandje of die defecte buis kun je zelfs vinden zonder de schakeling te begrijpen ;)

P.S. Het hangt ook van het volledige typenummer af of er bijvoorbeeld een FM unit met EC92 of ECC85 inzit. Als je een schema zoekt kan dat ook bij ombouw van belang zijn, want er kunnen meer verschillen zijn. Er moet in elk geval nog iets achter Comedia 4R.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 8 maart 2015 10:49:25 schreef CMoens:
Ik doe dit als eindwerk in mijn opleiding elektronica in het volwassenenonderwijs. Alles enkel herstellen is duw geen optie, er moet iets 'nieuws' inzitten.

Als er zo'n tuner van Eduard in de radio is gebouwd, wat is dan je eigen inbreng in het geheel geweest?
Een 'black box' met een paar draden aangesloten.
Het zou mij niet tevreden stellen als ik dat zou moeten presenteren.

Als je een kapotte radio van 60 jaar oud hebt gerepareerd en kan uitleggen hoe de radio werkt en wat er aan defect was geeft heel wat meer voldoening.
En als het 'nieuw' moet zijn kan je beter een complete radio met een paar ic's helemaal zelf bouwen. Als je van de ic's de werking kan verklaren heb je laten zien dat het met je kennis van de elektronica wel goed zit.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Op 8 maart 2015 16:12:15 schreef evdweele:
Als je een kapotte radio van 60 jaar oud hebt gerepareerd en kan uitleggen hoe de radio werkt en wat er aan defect was geeft heel wat meer voldoening.

Is teveel werk. Houdt de jeugd van tegenwoordig niet zo van... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is ook te duur. Daar houdt de klant van vandaag dan weer niet van.

Bovendien: een apparaat van pakweg twee jaar oud, dat is volkomen voorbijgestreefd. Als dat defect gaat is dat een mooie aanleiding om iets nieuws te kopen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Ik verkeerde in de veronderstelling dat het bij een opleiding ging om het begrijpen van de leerstof, maar dat zal wel weer zo'n achterhaald middeleeuws idee van mij zijn ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Bovendien: een apparaat van pakweg twee jaar oud, dat is volkomen voorbijgestreefd.

Hangt van het apparaat af. Een Sennheiser MD421 bestaat al ruim een halve eeuw en nog steeds niet vaak voorbijgestreefd... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De MD421 is van 1960!! en nog steeds geweldig.
Hans.

Een buizeneindtrap dat is het.
evdweele

Overleden

Nu ik e.e.a. op het Forum voor oude radio's heb nagelezen link denk ik niet dat er nog enige relatie met elektronica of radiotechniek te bespeuren valt. Een internetradio in een oude kast bouwen, dat is alles.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 8 maart 2015 21:05:08 (12%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 8 maart 2015 13:51:34 schreef maartenbakker:

P.S. Het hangt ook van het volledige typenummer af of er bijvoorbeeld een FM unit met EC92 of ECC85 inzit. Als je een schema zoekt kan dat ook bij ombouw van belang zijn, want er kunnen meer verschillen zijn. Er moet in elk geval nog iets achter Comedia 4R.

Het is een Comedia 4R,3366 inderdaad met een ECC85 er in. Sowieso heb ik de passie vor buizenradio's te pakken en heb er al twee klaar staan om effectief te herstellen (zonder de barbaar uit te hangen en hier iets in te bouwen). Maar voor dit moment hang ik vast aan de opdracht en zal 'gewoon herstellen' niet voldoende blijken. Echter kies ik er zelf voor om het uiterlijk volledig authentiek te houden, geen led's displays of dergelijke. Ik wil met de bestaande afregelknop de (ingebouwde) FM radio aansturen. De phono ingang gebruik ik om een rpi op aan te sluiten.
Als ik zelf kon kiezen had ik natuurlijk voor het volledig herstellen gekozen, deze 'jeugd' heeft wel de handen en passie daarvoor.

Misschien kun je hier wat ideëen opdoen.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
maartenbakker

Golden Member

Ah kijk, je krijgt de smaak dus niet te pakken, je hebt hem al :)

Ik begrijp dat je inmiddels in contact staat met Eduard en ook al iets van een plan hebt liggen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vind dat de meeste forumleden hier wat te hard reageren. Je kunt van modern volwassenenonderwijs niet verwachten dat ze zich bezighouden met geven van een opleiding in het herstellen van een 60 jaar oude Buizen FM tuner. Das meer iets voor de hobbysfeer. Het aanpassen naar moderne media daarentegen is meer aktueel, zelfs al komt daar een black-box aan te pas. Willen of niet, we leven in de tijd van black-boxes, ic's pic's, propellors, arduino's...enzv.
Sommigen programmeren,ze , anderen passen ze toe.

groeten

Kris

Arco

Special Member

Dat begrijp ik, maar ik zie niet in waarom daar een bejaarde radio voor moet worden omgebracht... ;)
Nieuwe electronica hoort ook in een nieuw jasje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 maart 2015 01:06:01 schreef Arco:
Dat begrijp ik, maar ik zie niet in waarom daar een bejaarde radio voor moet worden omgebracht... ;)
Nieuwe electronica hoort ook in een nieuw jasje...

Ts heeft duidelijk gesteld dat de oude radio niet "omgebracht" :-) wordt.
de oude FM tuner wordt gebypassed, de ombouw is omkeerbaar.

en het is nu al duidelijk, binnen 25 jaar vliegt die ombouw er weer uit om het wonder van analoge FM ontvangst te aanschouwen en te beluisteren. Maar dat is binnen 25 jaar, ondertussen zitten we met het "nu".

groeten

Kris