JVC DVD/videorecorder tikkend geluid

Deze DVD speler deed eigenlijk alleen nog dienst als versterker, maar nu is hij ermee opgehouden. Zodra de stekker in het stopcontact zit geeft ie een tikkend geluid, wat in de buurt van de voeding vandaan lijkt te komen. Ik heb er een filmpje van gemaakt waarop dat geluid te horen is:

https://www.youtube.com/watch?v=n4I7NX1IX8Q

Ik heb vrij weinig verstand er van maar als ik de binnenkant bekijk zie ik niet zo snel iets geks:

http://i.imgur.com/C67OXckl.jpg

http://i.imgur.com/yu7OCWpl.jpg

Het lijkt op het probleem zoals hier omschreven http://www.circuitsonline.net/forum/view/99561/1/jvc+dvd+elco maar misschien kan iemand mij vertellen hoe ik het moet aanpakken voor mijn DVD speler, net een andere type, namelijk de JVC XV-THR1E. De speler gaat helemaal niet meer aan, geen lampje branden, niks.

Wie kan mij op weg helpen? Als er van iets anders foto's nodig zijn dan hoor ik dat graag.

Met haardroger eerst eens proberen met de elcos opwarmen,diodes in de voeding allemaal nameten,elcos vervangen.

en meet of de voedingen voor de eindtrap niet in sluiting liggen. de voeding kan dan niet opstarten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij deze types altijd beginnen met de 27u elco in de primaire voeding te vervangen. Dat ding is altijd rot.

Henry S.

Moderator

En de andere elco's in het secundaire deel van de voeding zijn ook niet zoveel soeps.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Naast het grote koel lichaam zit IDD een 27 uF elco, is idd altijd rot vervang deze voor een 33 uF en gaat weer jaren mee.De secundaire elco's zijn niet veel soeps, maar gaan vreemd genoeg erg lang mee.lekker laten zitten....

In het filmpje (op youtube) uit de startpost is een constant ratelend geluid te horen. Tussen de 'ratel-tikken' zit telkens 20ms - 40ms - 20ms - 40ms etc., etc., 20ms (50Hz), 40ms (25Hz).
Heeft iemand een verklaring hoe dat geluid-tijd-patroon ontstaat?

Ik heb van een stukje van het geluid een afbeelding geschoten:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/jvc%20xv-thr1e%20tikkend%20geluid%20(circuitsonline_net)%20(img_3417).jpeg
(Klikbare afbeelding)

het tikken zal 1 van de 2 zijn, ofwel die 27uf elco primair welke ik in allerlei toepassingen met smps voedingen rot tegenkom ( dan meestal 47uf ). ofwel sluiting op 1 van de voedinglijnen. gezien het jvc is en er wrs klasse d eindtrappen inzitten zou ik dan gokken op de versterker voedingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Update: vrij rigoureus aangepakt, namelijk de hele boel weer dichtgeschroefd en een nieuwe versterker en speakers gekocht. Had ik een goede reden om wat nieuws te kopen ;-) Weet er zelf te weinig vanaf om dit goed op te lossen, veel verder dan iets nieuws erop solderen gaat het niet en dan zou ik dus precies moeten weten wat ik moet vervangen en waarmee. Toch bedankt iedereen, misschien kan dit topic later iemand nog helpen!

Dat wel, maar eigenlijk zonde van onze tijd zo...jammer...

Op de afbeelding in de startpost is de elco niet 27 uF maar 100 uF.

http://www.uploadarchief.net/files/download/jvc%20xv-thr1e%20tikkend%20geluid%20(circuitsonline_net)%20(img_3424).jpeg

(Deels gewist)

[Bericht gewijzigd door P.Techneut op donderdag 26 maart 2015 04:26:52 (49%)

het gaat niet om de grote primaire bufferelco maar de 27uf elco van de hulpvoeding primair..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Update #2: Mijn vader, met meer kennis van deze zaken, dacht met jullie instructies het wel te kunnen fixen. Dus dat gaan we alsnog proberen, dan kan er nog iemand weer blij gemaakt worden als hij weer werkt. Wordt vervolgd!

Voor nog geen 7,50 heb je dat ding weer aan de gang, voorzien van fatsoenlijke elco's en weer jaren werkend. Goede low-ESR elco's kopen, er kunnen niet zomaar de eerste de beste gewone in van de elektroboer op de hoek!!! Hou daar rekening mee!

Dit is bijna 99% de start elco van de voeding, ik heb ongeveer 10 jaar voor JVC gewerkt en veel de DRM serie gerepareerd. Dit type is een afgeleid van de DRM serie, ik heb toevallig laats mijn eigen DRM nog gedaan 27uF klein elcotje vlak bij de fet in de buurt.

Even goed checken of je fet niet in sluiting staat wel nog wel eens gebeuren. Ik heb die elcotjes ook nog wel liggen bij intresse, maar je kan er van alles in stoppen hoor komt niet zo nou. Ik zeg hier hardop dat dit echt een kloten voeding is, in in standby bijna 17watt pakt. Ik gebruik die van mij dan ook alleen maar als ik hem echt nodig heb en hal de stekker er ook ieder keer uit. Wat ook nog een beetje scheelt is je in je menu het ding energie safe zetten. Alleen duurt je opstart dan weer 2min.

[Bericht gewijzigd door cyberpater op vrijdag 27 maart 2015 16:57:54 (50%)

Ik heb exact hetzelfde probleem als hier beschreven.
Wie kan mij aan de juiste onderdelen helpen, of eventueel
de reparatie voor mij willen uitvoeren?
Uiteraard tegen vergoeding.

Op 27 maart 2015 16:46:52 schreef cyberpater:
Dit is bijna 99% de start elco van de voeding, ik heb ongeveer 10 jaar voor JVC gewerkt en veel de DRM serie gerepareerd. Dit type is een afgeleid van de DRM serie, ik heb toevallig laats mijn eigen DRM nog gedaan 27uF klein elcotje vlak bij de fet in de buurt.

Even goed checken of je fet niet in sluiting staat wel nog wel eens gebeuren. Ik heb die elcotjes ook nog wel liggen bij intresse, maar je kan er van alles in stoppen hoor komt niet zo nou. Ik zeg hier hardop dat dit echt een kloten voeding is, in in standby bijna 17watt pakt. Ik gebruik die van mij dan ook alleen maar als ik hem echt nodig heb en hal de stekker er ook ieder keer uit. Wat ook nog een beetje scheelt is je in je menu het ding energie safe zetten. Alleen duurt je opstart dan weer 2min.

cyberpater,
kun jij mij verder helpen?

maartenbakker

Golden Member

Die beschrijving is vrij duidelijk, hooguit dat iemand het positienummer weet. Zoek het kleine elco'tje in het primaire deel. Het zou zomaar kunnen dat deze op de foto vlak achter de grote elco staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."