permeabiltiets afstemming

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Ik bouwde een LC oscillatortje dat werkt in het gebied rond 100 MHz. C is vast en L wordt geregeld door de kern meer of minder diep in de spoel te laten zakken.
In de uiterste standen zit de kern midden in de spoelkoker of is die juist boven de koker uitgetrokken. Zoals te verwachten verloopt de gemeten frequentie verre van evenredig met de positie van de kern.

In cursussen wordt de inductie van een spoel met kern berekend. Helaas vind ik enkel de formule voor een kern met waarde µ in het centrum van de spoel.

Weet iemand waar ik een uitleg over het verloop van L bij uitschuivende kern kan vinden?

Op voorhand bedankt,

Eduard

Ik denk niet dat je die gaat vinden, er zijn teveel onbekende parameters.

Op hoeveel windingen heeft de kern nog invloed?
Hoe is de vorm van de spoelkern op de uiteinden? enz

Dat zal een proefondervindelijke opdracht worden.
Wat je wel kan doen is een grafiek uittekenen en daaruit zelf een conclusie trekken.

LDmicro user.
elmowww

Golden Member

Je kunt de waarde uitrekenen als spoel met kern (maximale inductie) en als waarde zonder kern (luchtspoel, minimale inductie). Door het uitschuiven van de kern ga je steeds meer richting de laatste.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Eduard2

Golden Member

Bedankt voor jullie snelle antwoord.

Het zal inderdaad opmeten worden. Kerntje verbinden aan de een lineaal en terwijl L meten bij verschillende diepte. Op die manier kan verder worden uitgevlooid hoe naar frequentie betere lineariteit kan worden bereikt. Zowel elektrisch als mechanisch kan dit worden bijgestuurd. Wellicht wordt het een compromis tussen afstembereik en lineariteit.

Met uw antwoorden weet ik dat rekenen op basis van een opgemeten grafiek wellicht de enige haalbare methode wordt.

Wat mij betreft mag deze draad worden beëindigd.

Vriendelijke groeten,

Eduard