ideeen voor aandrijving dynamo->motor

Ik heb een plan verzonnen waar ik de mechanische aandrijving wil inwisselen naar elektrisch. De bedoeling is dat met een dynamo op lage toeren een stroom wordt opgewekt waar dan direct een elektromotor mee word aangedreven. Eventueel met accu of condensator als buffer maar in principe moet de beweging van punt a naar punt b worden over gebracht met zo min mogelijk verlies. Alsof er een aandrijfriem tussen a en b loopt maar dan volledig elektrisch.

Is dat mogelijk of geeft dat zo veel verlies dat het niet rendabel zou zijn?
Is het een probleem dat het om lage toeren gaat of hoeft dat niet uit te maken?
Wat voor soort electromotoren/dynamo's zouden hier geschikt voor zijn en wat zou er aan regeling tussen moeten?

Ik ben benieuwd of iemand hier goede ideeen over heeft helaas kom ik kennis tekort om dit zelf uit te dokteren.

Shiptronic

Overleden

Wat ga je aandrijven? iets meer info is wel handig.

Fiets auto vliegtuig ? Of is dit weer een geheim energie free project ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Het hangt van de toepassing af wat een acceptabel rendement is.

Bij bijvoorbeeld een auto is het zo dat de koppeling, versnellingsbak , overbrenging en differentieel bij mekaar al een bepaald rendement hebben. Als je "ongeveer" dat renement haalt of beter is het "acceptabel".

Maar op een fiets is het zo dat ieder verlies al snel veel is. Verlies je 10%, is dat veel slechter dan de ketting. Dan is het tricky om een vergelijkbaar rendement te halen. (Ik weet niet zeker of het rendement van de ketting beter dan 90% is, maar volgens mij blijft het tricky om het rendement van de ketting te evenaren).

Maar ik zit inderdaad toch al jaren met het idee om gewoon een dikke dynamo op m'n trapas te zetten en een BLDC motor op het achterwiel.... Als het rendement rond de 90% te krijgen is, lijkt het me aantrekkelijk worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Wat noem je laag in lage toeren?
Als het toerental lager wordt, dan wordt de dynamo duurder.

Op 26 maart 2015 11:58:00 schreef Shiptronic:
Wat ga je aandrijven? iets meer info is wel handig.

Fiets auto vliegtuig ? Of is dit weer een geheim energie free project ?

Ja dit project is strikt geheim en een ieder die hier met de gouden tip komt krijgt een aandeel in de winst hahaha. Had ik maar zo'n zo'n idee, maar ik blijf voorlopig leunen op de huidige natuurkunde wetten.

Bedankt voor de snelle reacties allemaal trouwens!

De bedoeling is een speciale fiets te maken waar door de plaatsing van trappers en aan te drijven wiel een ketting erg onhandig zou zijn. In principe is de bedoeling dat het een elektrische fiets word maar daarvoor moet hij wel met trappers aan te drijven zijn en de motor dus moet ondersteunen. De bedoeling is dus dat de dynamo aan de trapas de accu oplaad en de met de nodige weerstand de aansturing is voor de snelheid waarmee de fiets door de elektromotor wordt aangedreven. Mocht de accu helemaal leeg zijn wil ik graag dat je het wiel direct (dynamo->regelaar->wiel) aangedreven word met zo min mogelijk verlies natuurlijk. Dit is meer een nood voorziening en mag dus best iets verlies opleveren.

Vergeet het maar, een accu opladen geeft altijd verlies.

Een accu opladen met trappers en hiermee ook nog rijden is heel heel moeilijk, tenzij je een echte wielrenner bent.

LDmicro user.

Even voor de goede orde de accu zal vol geladen zijn bij vertrek. Ik begrijp dat je niet kan laden en aandrijven tegelijk!!! Ik probeer dus onder geen beding energie te genereren die er niet is! Als je het bovenstaande goed door leest zou dat duidelijk moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:39:56 (34%)

Het rendement van kettingoverbrenging is zo'n 98% (wiki)
Een goede naafdynamo (SON) heeft een rendement van rond de 50%

Als het puur voor het experiment is, zal er vast iets werkend te bouwen zijn. Met zeeeer grote verliezen tov van een 'gewone' kettingaandrijving.

Edit: Ik lees bovesnstaande goed door:

De bedoeling is dus dat de dynamo aan de trapas de accu oplaad en de met de nodige weerstand de aansturing is voor de snelheid waarmee de fiets door de elektromotor wordt aangedreven.

en snap er eerlijk gezegd niks van...

Action expresses priorities LH

Op 26 maart 2015 13:28:41 schreef LetterHenk:
en snap er eerlijk gezegd niks van...

Probeer het over een andere boeg zie het als een elektrische stuur bekrachtiging. Met een relatief lage inspanning een zwaardere taak uitvoeren.

Dus er lopen 2 systemen door elkaar. De ene is een gewone elektrische fiets maar dan zonder ketting en de andere is net als bij een elektrische fiets de accu leeg is je nog kan trappen via de ketting. Dat wil ik dan zonder ketting! Dus direct van dynamo naar wiel met zo min mogelijk verlies. Misschien is het verlies zo groot dat het praktisch niet mogelijk is maar dat weet ik dus niet.
Als je zegt dat een goede naaf dynamo 50 % rendement heeft en er daar ook nog de rest van de verliezen af moeten is het waarschijnlijk heel hard trappen en nauwelijks vooruit komen.

Zo'n naafmotor in het wiel van een elektrische fiets zal een rendement hebben van zo'n 80%. Als je hem als generator gebruikt moet je ook op zo'n rendement komen.
Neem er twee, de ene als motor, de andere als generator >:)

Op 26 maart 2015 13:47:40 schreef amperio:
Probeer het over een andere boeg zie het als een elektrische stuur bekrachtiging. Met een relatief lage inspanning een zwaardere taak uitvoeren.

Al eens gezien wat daarachter zit van vermogen?

Je probeert beter te doen dan een bestaande elektrische fiets, maar dat zal niet lukken.

Edit: mijn vroegere leraar zei altijd, "je niet iets uit niets"

LDmicro user.

Gewoon roepen dat iets niet kan is nog makkelijker dan roepen dat iets wel kan zonder te weten of het daadwerkelijk mogelijk is. Kun je een en ander ook onderbouwen?? Ik denk dat ik je leraar snap maar zijn opmerking raakt taalkundig kant nog wal. Je kunt niet van niets iets maken lijkt me iets handiger.

Ik denk dat je echt niet begrijpt wat ik wil bereiken want ik ga er helemaal niet van uit dat ik een efficiëntere elektrische fiets wil maken. De efficiëntie zal namelijk minder zijn maar de uitdaging is om de verliezen te beperken! Het enige wat echt belangrijk is gaat over het vervangen van de mechanische overbrenging (ten koste van wat efficiëntie!) met een volledige elektrische overbrenging en de vraag hoe dat het beste zou kunnen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:40:23 (18%)

Ten eerste ik roep niet, ik schrijf wat ik denk als antwoord op een vraag.

Ten tweede, van een onduidelijke vraag moet je nu niet direct een passend antwoord verlangen.

......

Edit: aangezien je geedit hebt het volgende. Als je met de trappers een dynamo aandrijft zul je ook een overbrenging nodig hebben, dat zijn al 2 verliezen, de overbrenging en de dynamo.
Daar moet je nog de lader bijtellen en het verlies in de accu, de omzetting en de motor.
Reken maar eens.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 26 maart 2015 15:20:10 (14%)

LDmicro user.

Wat is je doel precies? Proof of concept?
Of voor het eggie dit idee uitwerken met een beter rendement dan... ja dan wat eigenlijk? :)

Als het gaat om het eerste, dan denk ik dat het vast zal lukken om vooruit te komen. Met de benen aandrijven van een generator/dynamo om daar een elektrische aandrijving mee te voeden.
Maar gezien de verliezen zal lopen, denk ik, sneller zijn.

In het tweede geval. Succes >:-)

Action expresses priorities LH

De bedoeling is dat het daadwerkelijk gemaakt gaat worden. En de winst zit hem niet in de efficiëntie maar in het ontwerp van de fiets omdat de constructie een normale ketting verbinding bijna onmogelijk maakt.

Laat ik de vraag splitsen in de hoop duidelijkheid te scheppen. Stel dat ik het achterwiel aan zou willen drijven met een dynamo op de trapas (zonder overbrenging!!!). Hoeveel rendement zou ik kunnen verwachten en met welke techniek zou ik de beste opbrengst krijgen? Alternatieven zijn er wel maar hebben ook de nodige problemen. (Een hydraulische verbinding, een cardanas met meerdere kruis koppelingen).

Laat ik even voorop stellen dat ik blij ben met alle commentaar! Maar met dat kan gewoon niet kan ik zo weinig. Vroeger kon er helemaal niks en moet je eens kijken wat we nu allemaal kunnen. Als het technisch niet haalbaar is dan is dat jammer maar wel graag op basis van feiten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:40:34 (23%)

Beste
wanneer een motor 80% efficiëntie heeft, en een generator ook 80 % , dan is de totale efficiëntie 64%
100 watt input zorgt voor een output van 64 watt.

Met deze 64 watt output kan u een extreem grote kracht maken, echter, de output kracht maal afgelegde weg zal maar 64% zijn van de kracht maal afgelegde weg van de invoer.
eddy

Arco

Special Member

Zelfs als het lukt is het (heel) veel minder efficient als een kettingaandrijving. Waarom zou je dat willen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Direct drive dus.
Kijk eens hier:
http://www.m-gineering.nl/son12v.htm
Hier staan de prestaties van de genoemde SON dynamo.

Aangenomen dat je die technisch gezien direct op de trapcadans kan laten draaien.
Bij 25km p/u is het rendement zo'n 50% maar dan moeten je benen:
Omtrek wiel 2,2m
Snelheid 417m p/m
417/2,2 ≈ 190 RPM!
Das wel een beetje teveel van het goede :)

De helft is voor een geoefende fietser geen probleem.
Dan zie je op de pagina van de link in de tweede grafiek dat je ongeveer 6V/3W tot je beschikking hebt om om te zetten in beweging.

Nu jij weer :)

Action expresses priorities LH

Op 26 maart 2015 15:32:51 schreef Arco:
Zelfs als het lukt is het (heel) veel minder efficient als een kettingaandrijving. Waarom zou je dat willen?

Omdat de constructie een gewone ketting verbinding bijna onmogelijk maakt en het alleen hoeft te werken als de accu leeg is. Zodat je eventueel naar huis kan fietsen net als met een gewone elektrische fiets ook zou kunnen.

Op 26 maart 2015 15:36:51 schreef LetterHenk:
Direct drive dus.
Kijk eens hier:
http://www.m-gineering.nl/son12v.htm
Hier staan de prestaties van de genoemde SON dynamo.

Aangenomen dat je die technisch gezien direct op de trapcadans kan laten draaien.
Bij 25km p/u is het rendement zo'n 50% maar dan moeten je benen:
Omtrek wiel 2,2m
Snelheid 417m p/m
417/2,2 ≈ 190 RPM!
Das wel een beetje teveel van het goede :)

De helft is voor een geoefende fietser geen probleem.
Dan zie je op de pagina van de link in de tweede grafiek dat je ongeveer 6V/3W tot je beschikking hebt om om te zetten in beweging.

Nu jij weer :)

Super!
Kijk dat zijn opmerkingen waar ik een beetje droevig van wordt maar wel een reëel beeld scheppen. Conclusie: is dus mogelijk maar je kunt beter steppend naar huis gaan. Ik was er al bang voor. Zou het schelen als de dynamo een grote diameter heeft een veel magneten/polen? Hij zou rustig 30 of 40 cm in diameter kunnen zijn. Zou dat de efficiëntie verhogen bij een laag toerental?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 maart 2015 19:41:12 (56%)

Arco

Special Member

Het zou helpen als je dan omschrijft waarom een ketting niet zou kunnen, dan kunnen wij misschien een alternatief aandragen...
Het heeft anders weinig nut om oplossingen aan te dragen die toch worden afgeschoten. (oplossing met dynamo en motor lijkt me niet levensvatbaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De reacties zijn allemaal wel erg negatief, vind ik.

Als ik stevig doortrap op mijn fiets, dan haal ik zo'n 30km/h (ja, ik heb een oud barrel, en mijn conditie is ook wel eens beter geweest, ooit...).

Bij deze snelheden is rolweerstand te verwaarlozen t.o.v. luchtweerstand. Het verband tussen luchtweerstand en snelheid is kwadratisch, dus als ik maar 25% vermogen zou kunnen trappen, dan zou ik alsnog 15 km/h kunnen halen. Best redelijk ;-)

Oftewel: zelfs bij grote omzetverliezen onderweg kan het nog steeds een werkende oplossing opleveren. Of het acceptabel is dat je zwaar moet trappen voor een lage snelheid, hangt af van de gebruiksomstandigheden.

Het lijkt me niet handig om de dynamo exact synchroon te laten lopen met de motor, omdat de toerentallen dan niet fijn zijn om te moeten trappen. Op een normale fiets vindt tenslotte ook een versnelling plaats (groot tandwiel bij de trappers, klein tandwiel bij het achterwiel).

Op 26 maart 2015 16:33:34 schreef Fox2:
Het lijkt me niet handig om de dynamo exact synchroon te laten lopen met de motor, omdat de toerentallen dan niet fijn zijn om te moeten trappen. Op een normale fiets vindt tenslotte ook een versnelling plaats (groot tandwiel bij de trappers, klein tandwiel bij het achterwiel).

Mee eens de motor zou sneller moeten draaien dan de dynamo en in een ideale wereld zou dat verschil regelbaar moeten zijn. Ik weet niet of dat te realiseren valt.

Op 26 maart 2015 16:33:34 schreef Fox2:
De reacties zijn allemaal wel erg negatief, vind ik.

Niet negatief, dat zijn vragen waar miljoenen mensen mee bezig zijn.

Fabrieken waar met de meest geavanceerde apparatuur met massa's geld naar gezocht wordt om de huidige toestanden iets te verbeteren.

Iets namaken daar kan ik inkomen, maar iets nieuws verzinnen zoals in dit topic en dan nog zo geheimzinning doen zoals in het begin, dan kan je zo'n antwoorden verwachten.

Energie omzetten = verlies hoe je het ook bekijkt.

LDmicro user.
Arco

Special Member

In ideale omstandigheden (goede toerental) zou de efficiency waarschijnlijk iets van 65...70% zijn (luchtweerstand nog daargelaten).
Die efficiency haal je in de praktijk dus zelden. (met 50% mag je blij zijn).
Ik denk dat het zinniger is om de fietser mee te laten trappen tijdens het electrisch fietsen, en die (dynamo)energie in de accu te steken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com