bootstrap en chargepump

Voor school moet ik de L6203 motor driver IC.
Maar ik heb geen idee wat de bootstrap pinnen zijn en waarvoor ze dienen.
En wat de Charge pump is.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Arco

Special Member

Dat staat toch netjes beschreven in de datasheet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dag,

http://users.ece.utexas.edu/~valvano/Datasheets/L6203.pdf

Op pagina 11 van bovenstaande datasheet staat een beschrijving van wat ze bedoelen met 'bootstrap' circuit en de 'Charge Pump'.

Even een zetje in de goede richting:

Zoals je ziet in het blokschema op pagina 1 zitten er in het driver IC (L62xx) vier DMOS transistoren (FET's). De bedoeling van die interne transistoren (FET's) is dat ze op een bepaald moment in geleiding komen (gestuurd worden). Om deze transitoren (FET's) goed in geleiding te laten komen moet er intern in het IC een bepaalde spanning staan tussen (over) de gate en de source. Hoeveel dit moet zijn staat in de tekst op pagina 11.

Nu is er een probleem, de sources van de vier transistoren (FET's) zijn niet allen op de zelfde manier aangesloten. Zo is er een verschil in de bovenste twee en de onderste twee. Bij twee van de vier tranistoren (FET's) hebben ze intern een truukje moeten toepassen om ze ten allen tijde goed laten te geleiden (sturen). Hoe ze dit gedaan hebben staat ook beschreven in de tekst op pagina 11.

Aangezien dit een schoolvraag is mag ik niet alles voorkauwen en is het nu aan jou om in eigen woorden uit te leggen (samen met bovenstaand zetje) wat de ontwerper hier bedoelt met Bootstrap circuit en Charge Pump.

Tip: laat dit truukje nu net datgene zijn waar jij naar zit te zoeken.

groeten

Robbe

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.