Galvaniseren/Verzinken, wat problemen


Zoutzuur als electrolyse bad? Mijn scheikunde is 20 jaar en een beetje geleden, maar lost daar niet een gedeelte van mijn werkstuk in op?

De zoutzuur die ik bij de gamma halen kan gebruik ik voor het schoonmaken een beetje.
Te hoge stromen geven drab. Laat lage stromen lopen. Neem je tijd.
Stroomsterkte gaat in ampere herinner ik me, dus hoeveel A dan?
@Hoeben hierboven

Ik herinner me dat ik als 12-jarige pogingen deed, en dat afveegbare korrelige resultaat kreeg. Met welk metaal ik probeerde weet ik niet meer,
in die tijd waren de dubbeltjes nog van zilver, dus het zal wel een dergelijk muntje zijn geweest.

@Eloque

De URL die je gaf zegt 1 tot 5 A, Aan de hand van het oppervlak van wat je galvaniseert kun je dan uitrekenen hoeveel zink je moet transporteren voor een gewenste dikte (20 tot 70 um),

Hij gebruikt een acculader, de kleinere geven rond 1 A. Dat is niet kritisch, als het maar gelijkstroom is en je altijd de polen goed aansluit, hij waarschuwt immers dat je als zinkbron niet een verzinkt voorwerp moet nemen omdat als het zink eraf is je bad verziekt is. Dat gebeurt dus ook als je verkeerdom aansluit.

Het mag dus gewoon half of dubbelgelijkgerichte wisselstroom zijn.

Verder geen metalen bak gebruiken, als container, maar een plastic of glazen bak.

Nu kan het zijn dat de azijn die je gebruikt niet geschikt is, omdat die toevoegingen bevat. Azijn lijkt me een onzekere factor, en zout zit wellicht Jodium in, maar dat zal niet veel zijn en staat op de verpakking als dat het geval is. Hoewel de toevoeging "tafel"zout kan duiden op toevoeging van antiklonterstoffen. Mogelijk is zout als gebruikt voor afwasmachines een betere keuze.

Ik vermoed dat zogenaamde ijsazijn tamelijk zuiver is.
Op 1 april 2015 22:19:44 schreef Eloque:
Zoutzuur als electrolyse bad? Mijn scheikunde is 20 jaar en een beetje geleden, maar lost daar niet een gedeelte van mijn werkstuk in op?

De zoutzuur die ik bij de gamma halen kan gebruik ik voor het schoonmaken een beetje.

Nog even geïnformeerd bij een echte galvanisering , er komt ook nog kcl en boriumzuur bij te pas , ik was iets te eenvoudig in mijn gedachten . :)
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Heel vroeger heb ik in de weekeinden bij mijn buurman in zijn bedrijf gewerkt. Chromen, Nikkelen, Cadmeren, Verkoperen, Verzinken, Beitsen enz enz.
Het materiaal kreeg VOOR het verzinken een behandeling in water met zoutzuur en Dreft. Mocht het een stuk ijzer zijn waar al, vanuit het verleden, zink op aanwezig was zag je het flink bruisen.
Zoutzuur wordt dus gebruikt om zink te verwijderen. Niet in het zinkbad zelf.

TonHek
[Edit]

In de zinkbaden hingen aan de zijkant allemaal Titanium korven met zink -broodjes, -balletjes, -platen.
Na het verzinken werd de zinkhuid afgesloten middels het passiveren van het werkstuk. Hiermee ontstond ook een lichte blauwige kleur. Ook kon het werkstuk met ander passiveermiddel legergroen gemaakt worden.
Met de analyse van de zinkvloeistof zelf heb ik me nooit beziggehouden, wel moesten we regelmatig additieven tijdens het werken toevoegen.

[Bericht gewijzigd door TonHek op 3 april 2015 11:59:11 (35%)]

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Ik kom heel vaak bij mijn klant die galvaniseert, maar gewoon voor technisch onderhoud en storingen, hou me ook niet bezig met de inhoud van de baden, maar ik zie dat men geregeld met zoutzuur en dergelijke sjouwt.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
@DE
Dat zoutzuur is o.a. om residu van het walsen van het metaal e.d. te verwijderen. Daarna wordt het materiaal ook middels diverse spoelbakken afgespoeld.
Zoutzuur gaat dus niet in het zinkbad.
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Raadselachtig.(voor mij dan) Net als topicstarter wilde ik gaan verzinken. Ik heb dezelfde ingrediënten gebruikt in dezelfde verhoudingen. In plaats van een zink laagje komt er een koper laagje op het ijzer. Toch heb ik de + op een zinkanode(watersportwinkel) en de - op de ijzeren onderdelen gezet. Wel heb ik de ijzeren onderdelen aan koperdraad hangen maar daar staat dus ook de - op. Wat is de verklaring?
Ik heb hier nog een Delta M24 20HE staan die te koop is.

24 Volt
20 Ampere

Dat lijkt me goed genoeg.
Stroombron heb ik. Ik zoek een verklaring voor de verkopering in plaats van de verzinking.
Shiptronic

Golden Member

Ophangen met metaaldraad of kunststof?
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
De onderdelen hangen nu aan koperdraad.Het maakt toch niet uit aan wat voor materiaal het hangt , als het maar stroom geleid? De electronen gaan toch van het zink naar het ijzer. Dan zou het zink toch meer moeten slaan op het ijzer? Waar komt de koper stroming dan vandaan?
benleentje

Golden Member

Maakt misschien wel uit als de kopperdraden ook een deel in het bad zelf zitten. Probeer eens staaldraad.
Op 18 april 2018 21:35:33 schreef Jeandam:
De onderdelen hangen nu aan koperdraad.Het maakt toch niet uit aan wat voor materiaal het hangt , als het maar stroom geleid?

Kennelijk wel!
Ik doe een slag naar een verklaring: Ik vermoed dat het koper, ondanks de stroom, bijv. door de samenstelling van het bad in oplossing gaat en vervolgens omdat ze ook positief geladen ionen vormen op het ijzer neerslaan.

Heb je geen ijzerdraadje ergens liggen?
Don't Panic!
Ik ga morgen alles aan ijzerdraad hangen en doe dan verslag. Voor nu welterusten.
Tidak Ada

Golden Member

Heb ooit ergens (Grote C ?)een setje gekocht om lakbeschadigingen aan de auto te galvaniseren Dat werkte gewoon op de accu. Maar het blijkt niet goed zitten en is zelf-limiterend. Laagje blijft te dun. Roestoplossr werkt beter.....
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Zeker geen ijzerdraad gebruiken, dat geeft bruine troep in de vloeistof. Beter de koperdraad zover uit de vloeistof trekken dat alleen de zinkplaat de vloeistof raakt. Dan zal het zink iets uit de vloeistof komen maar dat kan geen kwaad.
.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op 19 april 2018 01:23:37 (99%)]

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
In de oude startpost staat Rood (+) aan de zinkplaat en zwart(-) aan het werkstuk dit klopt volgens mij niet omdat zo de elektrische stoom loopt en wat je nodig bent is de elektronenstroom en deze loopt van - naar +
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Nee, je wilt de positief geladen zink ionen naar de min hebben.
Het is overigens niet het zink in de plaat dat neerslaat op het werkstuk, maar de ionen uit de zinkzout(ZnCl2 ?)oplossing.
Het gevolg is dat het zink van de plaat 'oplost' in de zoutoplossing onder dissociatie van het water om het evenwicht te behouden. Er komt dan ook H2 bij vrij. Hoe de reactie precies verloopt moet je maar aan een chemicus vragen. Ik vermoed dat er ergens HCl wordt gevormd, wat weer zink uit de plaat doet 'oplossen'.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 19 april 2018 09:45:20 (13%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
https://www.frost-auto.nl/metaal---zwarten---verzinken---ver...-verzinken hier hebben ze complete setjes voor verzinken/vernikkelen.

als ik naar de adapter kijk, dan denk ik niet dat je heel veel stroom nodig gaat hebben
Tidak Ada

Golden Member

Zie ik daar van die brakke Chinese snoertjes met krokodillenklemmetjes ?
Het geheel lijkt mij fors aan de prijs....!
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Ik zag dat de links in een bericht van de TS niet meer werken.
Maar ik wist nog te herinneren dat ik indertijd het plaatje over het verzinken had opgeslagen.
Hier is het plaatje in hoge resolutie.
Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Voor de anode (+): Geen ijzerdraad gebruiken. Gebruik zinkdraad, of zorg dat de elektrische verbinding met je zinkplaat boven de oplossing blijft.

Het probleem is dat je koper in oplossing gaat tijdens de reactie. Waarschijnlijk zul je ook waarnemen dat je oplossing een beetje groenblauw wordt. De kleur wordt veroorzaakt door een complex van koperionen (Cu(Cl4)2-) in oplossing.

Vervolgens krijg je dat aan de kathode (-, je te verzinken werkstuk) de koperionen makkelijker gereduceerd worden dan zink (de reductiepotentiaal van koper is lager), en daarom zet zich koper af, en geen zink.

Je kunt wel rustig koper of ijzerdraad gebruiken voor de kathode (verbinding met je werkstuk). Het oplossen van het koper gebeurt alleen aan de anode.


Betreft het stroom en spanning verhaal: er is een bepaalde minimale spanning nodig voordat de reactie kan plaatsvinden. Ik heb geen zin op het voor deze specifieke reactie uit te zoeken, maar het is eigenlijk nooit meer dan 3V ofzo.
Dan heb je nog de elektrische weerstand van de 'cel'. Die is min of meer ohms, en dat bepaalt dus vooral de stroom door de cel (bij constante spanning). De reactiesnelheid is proportioneel met de stroom door de cel. Te snel/te hoge stroom geeft een lelijke coating.

De weerstand van de cel is onder andere afhankelijk van het oppervlak van je electrode. Het is het beste om de stroom door je cel te laten afhangen van het oppervlak van je werkstuk. Groot werkstuk--> grotere totale stroom. (maar constant x aantal mA per cm2)
"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun