Het net voeden vanaf een accu, dus een gesychroniseerde netinverter vanaf accu

ja dat levert een fijn rendement ;) opladen vanaf het net cker ;)

LAAT MAAR HOOR

jij bent degene die moeilijk doet.

hoe kunnen wij nou weten dat je 10 accu's hebt?

als jij voor iedere kW die je tijdens de nacht nodig hebt zelf inverteert ipv teruglevert win je 7 cent. waarschijnlijk minder, want we weten je nachttarief niet.

stel dat die accu's gloednieuw zijn moet je zoveel investeren dat het je niets oplevert. als je die accu's op marktplaats zet kun je meer verdienen.

maar als je dit echt wil doorzetten, kun je beter off grid gaan. je installatie werkt nu optimaal, tijdens de zonuren levert je inverter aan het huis en aan het net. er loopt geen stroom dubbel door de meter, alleen wat over is wordt teruggeleverd.

als je die accu's met pure wind/water/zon zou kunnen opladen, zonder dat je huidige PV installatie minder presteerd
kan je misschien de accu's zo in serie zetten (bijvoorbeeld 5x12=60v) dat je via een relais de van panelen naar accu's kan schakelen. of die solar inverter ook met accu's overweg kan is de vraag.

GMT+1

Ja Duhh

als ik 10 x 250 Ah solar accu's heb staan die nu niks doen denk ik dat ik er iets mee zou moeten kunnen doen.

Nu heb je dus ineens weer 10 zonne accu's staan. Eerst alleen een stomme start accu waar alles op moest draaien.

Je bent niet eerlijk. Vertelt niet wat voor systemen je hebt en het is evenmin echt duidelijk wat je nu wilt bereiken. Dan ga je exact vragen of het werkt met een auto accu.

Als het antwoord dan negatief is ga je zeuren over een rendement en koffie. Dat alles terwijl het antwoord al is gegeven dat het met grotere accu's wel kan maar erg begrotelijk wordt.

Bovendien is je al een paar keer verteld dat je met een 12 volt systeem niet zo veel kunt. Waarom denk je dat grotere accu systemen allemaal 24, 48 of zelfs 96 volt zijn. Een prius gaat zelfs dacht ik richting de 300 volt. 12 volt wordt alleen gebruikt in heel kleine ups-jes gebruikt. En niet zonder reden.

Op 16 april 2015 21:25:08 schreef DUHH:
Ik heb 4 digitale telwerken, ze kopen stroom die ik terug lever voor zo'n 15 eurocent en ik koop voor zo'n 22 eurocent de kw/h

Ik gok erop dat TS het volgende bedoelt:

Elektriciteitsbedrijf levert stroom voor 22 cent/kWh, en kopen door jou geleverde stroom terug voor 15 cent/kWh.

Als je dan zonnepanelen hebt liggen, is het natuurlijk logisch zoveel mogelijk v/d opgewekte stroom zelf te gebruiken. 22 cent bespaard is immers meer dan [22 cent betaald, 15 cent teruggekregen].

Maar wat te doen als je méér opwekt dan eigen verbruik? Meest simpele is dat overschot terug te stoppen in het net: 15 cent/kWh daarvoor vangen is nog altijd beter dan er niks mee doen & dus ook niks vangen. :p

Blijft over dat verschil tussen 15 en 22 cent. Logische vervolgstap is dan natuurlijk dat overschot opslaan (in een accu) tot je het wel zelf kunt gebruiken.

Alleeeennn... dan zul je dus "opslaan in accu, en daar weer uit halen" moeten doen voor minder dan 7 cent/kWh. Okee de techniek schrijdt voort, maar ik ben wel redelijk zeker dat dat niet gaat lukken met een formaatje huis-tuin-en-keuken installatie. De kosten & beperkte levensduur / rendement van accu's zijn gewoon dusdanig dat energie uit een accu relatief duur is. Zélfs als de energie die je erin stopt, 'gratis' is.

Mogelijk dat die 7 cent opslagkosten/kWh voor grote installaties haalbaar is. Maar voor kleine installaties is het simpeler denk ik: haal er een accu bij, en het gaat je (netto) geld kosten. In vergelijking met uit 't net trekken, dat is.

Je huis even van energie kunnen voorzien als het net uitvalt, is een leuke bijkomstigheid maar een heel andere doelstelling.

Op 16 april 2015 22:05:20 schreef DUHH:
als je meter terug draait dan geef je je stroom dus eigenlijk te goedkoop weg.

Volgens mij niet. Als je zonnepanelen wekelijks 50kWh opwekken, overdags, en je verbruikt zelf wekelijks 50kWh, overdag en 's nachts, staat op het eind van het jaar de meter op nul. Je hoeft dan geen stroomkosten te betalen. Wel netwerkkosten en zo.
Dat geldt natuurlijk alleen voor een meter met zo'n wiel er in, een analoge mechanische meter.
Als je een huis hebt met zonnepanelen die overdags de meter laten terugdraaien heb je al die accu's helemaal niet nodig.
Als je echt off-grid, eilandbedrijf, wil gaan wordt het een ander verhaal.

om F g, wat een getroll

Ik heb een 2025 Wp grid connected systeem met subsidie. Dit wil ik laten zoals het is.

Daarnaast heb ik overige voorraad liggen, hoofdzakelijk off grid spul.

Nu zou ik graag een tweede systeem maken, een systeem dat zoveel mogelijk de opgewekte stroom direct in het net stopt maar het zou fijn als je ook wat op kan slaan en dus later als net stroom kan gebruiken, snachts of tijdens een blackout. Me pc vond de blackout laatst niet zo fijn ...

Maar het is zo dat het dan allemaal 12 volt zou zijn, alles in serie is leuk maar 2 80 Wp, 1 x 150 Wp 3 x 65 Wp in serie ???? liever niet !!

Maar goed ik denk dat het dus 1 extra inverter moet worden die dan vanaf de acu's gevoed word met een voedings schakeling want zo accu's op een inverter gaat niet erg werken, de spanning zal namelijk niet zo gauw inzakken als er ampere's worden getrokken.

dus van stroom opwekkers naar laadregelaars naar accu's en dan via en voedings schakeling naar de netinverter. voor eiland bedrijf kan ik met een kleine sinusomvormer het net nabootsen als er een black out is. Dan zal ik eerst zelf handmatig moeten schakelen maar goed, je kan niet alles hebben. Dus bij een blackouot eerst het net loskoppelen en dan vanaf accu een eiland starten en vervolgens doet mijn 2015 wp grid systeem ook gewoon weer zijn werk.

Ik vind het niet erg als ik wat moet betalen voor luxe, daarnaast zou ik graag een uitbreidbaar systeem opbouwen, erg fijn dat jullie me allemaal op de rendabelheid wijzen maar daar had ik niets over gevraagd.

een dag en nacht tarief kennen we hier niet.

Spanning en stroom zijn "uitwisselbaar". Als je 10kW nodig hebt, kan je 10000A bij 1V nemen, 1000A bij 10V, 100A bij 100V, 10A bij 1000V of 1A bij 10000V. Maakt niet uit.....

Behalve dan dat 1V en 10V bij aanraking veilig zijn. 100V doet auw en gaat meestal wel OK, maar 1000 en 10000V zijn vrijwel altijd dodelijk. Aan de andere kant is het zo dat je voor 1A bij 10000V een dun koperdraadje volstaat (met wat dikkere isolatie dan je gewend bent), maar bij 10000A zul je aan massieve koperen balken moeten denken.

Vandaar dus dat er altijd naar een compromis gezocht wordt. In een auto is aanraakveiligheid belangrijk. Dus dikkere draden bij een laag voltage. In je huis is 230V gebruikelijk. Langere afstanden, dus hogere koper-kosten als je een lager voltage zou gebruiken.

Bij bijvoorbeeld een prius wordt ook met hogere spanningen gewerkt. De kosten van het "veilig opbergen" van de gevaarlijke spanningen wegen dan op tegen de lagere kosten van de kabels voor het vervoren van de stromen die anders erg hoog zouden zijn.

In jou geval is dus het werken met een "veilige spanning" waarschijnlijk net zo onhandig als in die prius: onhandig hoge stromen -> Onhandig dikke en dus dure kabels.

De reden dat "men" wat "flauw" tegen je doet is dat het er op lijkt dat je bewust informatie achterhoudt. Daardoor gaan mensen proberen je te helpen, (op basis van verkeerde aannames) en vervolgens trek je 1 voor 1 alle aannames onderuit. Als je was begonnen met: Ik heb 10 verschillende 12V accus, goedkoop op de kop getikt (gratis)....

Eerst hint je naar dat je kosten wil besparen, dan blijk je de acccus al te hebben (gratis?) En als jij zegt 10 accus te hebben, dan is de natuurlijke aanname van mensen dat het 10 dezelfde accus zijn. Gaat men weer moeite voor je doen om suggesties te maken, haal JIJ het weer onderuit met dat het allemaal verschillende accus zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met zo'n kakafonie aan panelen kan je echt niet veel hoor. Rendement valt vies tegen.
En met zo'n klein vermogen? Laad je accu's op en doe er iets mee op 12V ipv naar het net terugleveren. Desnoods werk je nog met een inverter zodat je off line ook nog 230V ter beschikking hebt.

Of, andere optie, je pakt effe -tig duizend euro en zet iets serieus op dat je wel aan het net kan koppelen.

Hier staat er zo'n accu'tje. Kleine zeecontainer formaat. Vroeger hadden we dan ook een MAANDafrekening van om en bij de 20.000€ en nu is dat nog tussen de 950 en 2000€. In de winterperiode is het vaak niet haalbaar om de redox accu voldoende bij te laden om er elke nacht op te draaien, vandaar.

Prijskaartje? Ga maar eerst effe zitten, uit de zon, met je rug tegen de leuning.

rbeckers

Overleden

@Appel
Hoeveel Ah en welke spanning?

Er word hier veel gezeurd en weinig op vragen geantwoord en weinig gelezen.
verschillende
Iemand anders zei "koffie apparaat of maschine" en ik zei Panelen en niet verschillende accu's ...

Ok stel ik heb een grote accu dan kan het wel ??? met welk apparaat dan en hoe dan ?? want dat zijn mijn vragen mar die worden nog steeds niet beantwoord of alleen met ja met een grote accu kan het maar als ik die aan de eerste de beste netinverter hang gaat dat niet helemaal goed komen lijkt me.

En nog maals als ik 100 Watt aan het net kan leveren ben ik al blij.
12 Volt x 8 Ampere is 96 Watt is voor mij prima en dat gaat prima hoor door een 6mm2 waar ik hier toch nog een paar honderd meter van heb liggen ....

Dus kan iemand me helpen met een voeding vanaf 12 Volt accu naar een inverter, waarschijnlijk dus naar een hogere spanning en met een stroom begrenzing. En gaat dit dan wel met een inverter met mppt bijv. ??

Het gaat mij helemaal niet om de rendabelheid, ik wil graag vanaf 12 volt accuspanning naar 230 synchroon aan het net, that's it.

Op 17 april 2015 10:54:40 schreef DUHH:
.....ik wil graag vanaf 12 volt accuspanning naar 230 synchroon aan het net, that's it.

Met een inverter die bedoeld is voor zonnepanelen dus. Moet je alleen even zoeken naar een model dat geschikt is voor een ingangsspanning van 12VDC. En ook kijken naar het vermogen dat je wilt terugleveren. Die dingen zijn allemaal begrensd, dat staat gewoon in de specificaties.

@rbeckers, er staan 4 cellcubes van 130 KWh elk. Spanning? Deze leveren aan het net wanneer de panelen het niet doen, dus uitgangsspanning is 400V, max 30KW per stuk dacht ik.

@hoeben, koeling, kost heel veel energie.

Op 17 april 2015 06:10:38 schreef DUHH:
om F g, wat een getroll

... erg fijn dat jullie me allemaal op de rendabelheid wijzen maar daar had ik niets over gevraagd.

Je had ook niet gevraagd om het daar NIET over te hebben.

En nu alle fragmentjes van je situatie bijna bekend zijn, blijkt meer-rendabiliteit het enige te zijn dat je met die installatie wil bereiken.

Op 17 april 2015 10:54:40 schreef DUHH:
Er word hier veel gezeurd en weinig op vragen geantwoord en weinig gelezen.

Er worden hier ook veel onduidelijke en onsamenhangende zinnen getypt vol luie schrijffouten.

[Bericht gewijzigd door RalcoBe op vrijdag 17 april 2015 11:26:45 (24%)

Op 17 april 2015 06:10:38 schreef DUHH:
om F g, wat een getroll

Ik heb een 2025 Wp grid connected systeem met subsidie. Dit wil ik laten zoals het is.

Daarnaast heb ik overige voorraad liggen, hoofdzakelijk off grid spul.

Nu zou ik graag een tweede systeem maken, een systeem dat zoveel mogelijk de opgewekte stroom direct in het net stopt maar het zou fijn als je ook wat op kan slaan en dus later als net stroom kan gebruiken, snachts of tijdens een blackout. Me pc vond de blackout laatst niet zo fijn ...

Oh! Zeg dat dan gewoon! Dat wist ik niet!

Op 17 april 2015 06:10:38 schreef DUHH:
dus van stroom opwekkers naar laadregelaars naar accu's en dan via en voedings schakeling naar de netinverter. voor eiland bedrijf kan ik met een kleine sinusomvormer het net nabootsen als er een black out is. Dan zal ik eerst zelf handmatig moeten schakelen maar goed, je kan niet alles hebben. Dus bij een blackouot eerst het net loskoppelen en dan vanaf accu een eiland starten en vervolgens doet mijn 2015 wp grid systeem ook gewoon weer zijn werk.

Maar ff zien of ik je goed begrijp: jij denkt dus dat je met het starten van een kleine net-inverter je PV-installatie ook weer aanslingert? Wat denk je dat je PV-inverter gaat doen dan? Die gaat in het slechtste geval gewoon leveren en blaast jouw lullige invertertje op: de impedantie van het net is zo laag, daar kan zo'n PV-inverter prima tegenin gaan. Zo'n eilandbedrijf met gesimuleerd net door accu-inverter, is een schijntje en wordt zo naar de gallemiezen geholpen als je daar een 2 kWp systeem mee gaat laten leveren.

Maar, de meeste PV-inverters zijn snuggere dingen, dus hoogstwaarschijnlijk start hij niet met jou gesuggereerde eilandbedrijf: de inverter ziet waarschijnlijk allereerst een sinus die niet aan de voorwaarden voldoet (iets dat met een 12 Volt inverter al snel een 'modified sine wave' is namelijk) en zal daarnaast mogelijk een impedantieprobleem op z'n net-aansluiting waarnemen en stomweg niet gaan leveren.

Maar goed, probeer het zou ik zeggen...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

mja, zoiets zat ik al aan te denken, dat 2 kwp systeem levert natuurlijk gewoon, maar wat gebeurd er met al dat vermogen als ik het niet opneem en het ook niet terug kan het net is ??

Normaal gaat het terug in het net maar als ik dat bij een blackout loskooppel en dan een net simuleer (met een pure sinewave inverter uiteraard)
dan kan al dat vermogen niet weg als ik het niet gebruik.

Zal toch eens wat documentatie moeten naslaan.

Nu zag ik deze (troep ik weet het) en daar staat ook bij Over Current Protection Yes, er zijn ook wel wat filmpjes etc te vinden hoe deze dingen wat verbeterd kunnen worden.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/zonnepanelen-en-to…

Als jij een net gaat simuleren dan krijg je dezelfde effecten als wanneer de toevoerkabel veels te dun is. De spanning loopt op en de inverter gaat eruit. Kan je dit in balans krijgen? Wss niet. Met een generator erbij kan het nog enigszins lukken indien deze daarop wordt voorzien. Maar het verhaal blijft hetzelfde, geen of onvoldoende last, boel stil.

2 collega's van me hebben het geprobeerd, beiden zijn ze ermee gestopt. De ene na een dag, de generator ging flink over z'n toeren toen de koeling in rust ging, de andere na een paar weken, door problemen met apparaten van de spanningspieken omdat de generator niet snel genoeg reageerde. De PV ging pas uit na 30s overspanning, dat was dus te lang.

Zowel een zonnepaneel omvormer als een spreekwoordelijke China Tech modified sine omvormer (dat wil zeggen, vieze gore blokgolven) zijn bij lange na geen "grid forming inverters", en dat is wel wat je hier nodig hebt. Een ECHTE grid forming inverter levert niet alleen een echte, nette sinusvormige spanning, maar kan ook nog eens reëel en reactief vermogen leveren, wat betekend dat hij in 4-kwadranten bedrijf moet kunnen (positieve en negatieve stroom bij positieve en negatieve spanning), en heeft closed-loop control systemen om zowel de spanning als de frequentie te stabiliseren.

Om iets dergelijks te doen, kom je echt uit bij een inverter van Victron, Mastervolt, of een dergelijke, professionele fabrikant met bijbehorende prijzen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens mij niet. Als je zonnepanelen wekelijks 50kWh opwekken, overdags, en je verbruikt zelf wekelijks 50kWh, overdag en 's nachts, staat op het eind van het jaar de meter op nul. Je hoeft dan geen stroomkosten te betalen. Wel netwerkkosten en zo.
Dat geldt natuurlijk alleen voor een meter met zo'n wiel er in, een analoge mechanische meter.

niet helemaal waar: ook met 4 telwerken worden de standen eerst gesaldeerd en dan pas verrekend, gelijke uitkomst dus met achteruitdraaiende feraris meters, althans in NL.

stop het overmatig spatiegebruik !

ok duidelijk, het eiland bedrijf kan ik dus wel vergeten zolang ik iets kleins wil doen, aan de andere kant aan het net leveren met mijn offgrid paneel verzameling met een kleine buffer accu en een goedkope inverter gaat waarschijnlijk makkelijker als gedacht.

Nice

Eilandbedrijf hoef je niet te vergeten, want er zijn ook inverters die werken zonder netkoppeling. Alleen mag je die weer niet gebruiken als je wel aan het net gekoppeld bent.

Ik dacht er aan het net los te koppelen en dan een eiland te starten maar dat zou vooral aantrekkelijk zijn als ik mijn sunnyboy 2100 dan op dat eigen eilend net laat werken maar dat gaat denk ik niet lukken.

Hier vind je nog een foto van een binnekant van zo'n chinese dinky

http://forum.zelfbouwenergie.nl/index.php?topic=139.0

Ik denk dat ze bedoelen met Over Current Protection Yes, een zekering ,.... dan gaat voeden met een accu dus niet lukken ...

Wat een lol! Op die foto's van jouw link zitten gewoon transistoren/FETS niet eens tegen het koelblok aan! Wat een ontzettende brol kun je toch verkrijgen op deze planeet...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ja, ik zij ook niet dat het een goeie was ;)

http://files.sma.de/dl/18925/SB240-DNL1442web.pdf

Hier zie ik ook gewoon een maximale ingangstroom opgegeven worden.

Die dingen zijn allemaal begrensd, dat staat gewoon in de specificaties.

Zou je er één kunnen noemen dan ?? De spanning kan ik eventueel nog omzetten denk ik maar het amperage beheersen lijkt me lastiger..

Ik kan natuurlijk ook met een goedkope inverter en dan weer gelijkrichten, maar dan valt die gewoon in de beveiliging als er teveel gevraagd word dus dat kost me niet alleen een hoop omzettings verliezen maar gaat ook niet zomaar werken.

Er zijn dus een aantal mensen die heel wijs schijnen te zijn maar hun kennins niet willen delen en er zijn er een aantal die mij bekritiseren maar ondertussen over 130 kw/h uur accu's babbellen.

Ik heb nog steeds niet 1 echte optie gevonden. Een zekering in het apparaat helpt me niet. En gewoon zeggen dat ze het allemaal kunnen is kul ik kan er niet eens 1 vinden.

Zal dus toch maar een ander topic gaan starten over een zelf te bouwen voeding vanaf 12 volt naar 12 of 40 volt en een bepaald laag amperage.

Kan ik eerst even kijken welke inverter ik graag wil hebben of aan welke ik kan komen en dan later maar de schakeling gaan toveren want zo kom ik geen steek verder. Helaas.

DUHH, Victron maakt dat soort spulletjes voor gebruik in campers, boten, ...

Kijk daar maar eens op. Je kan kiezen tussen een gecombineerde of een aparte lader voor je accu's.
Voor kleinere vermogens kan je met een 12V systeem uit de voeten, voor meer vermogen ga je hoger moeten in spanning.

Ik wens je er veel succes mee, leerzaam zal het zeker wel zijn, let voor jezelf een beetje op de kosten, het is iets wat weinig wordt toegepast en dus prijzig.

Hier een linkje, daar zit echt alles in 1 toestel wat jij zou kunnen gebruiken.

https://www.stroomwinkel.nl/p-3287-victron-easysolar-12160070-16-mppt-…