Klokpuls werkt niet 4017 IC

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

en wat meet je op Q0, Q1, Q2 tm/ Qveel ? Leds verkeerd om ?

Hoei, een breadboard, maakt alles wel contact ? draadjes en weerstanden zal wel gaan, maar halen die switches de contactveren wel ? en de IC's kunnen wel eens zeer twijfelachtig contact maken.
Alle pinnen op het IC zelf nagemeten ?

Zie ik nou goed dat Carry Out aan een van de voedinglijnen hangt ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 april 2015 20:46:11 (72%)

stop het overmatig spatiegebruik !

Het is gewoon een kwestie van op het IC meten of je overal de juiste spanning hebt.
Dus: zit het IC wel goedom in het breadboard?
hangt de Vdd inderdaad aan de plus?
hangt de Vss inderdaad aan de min?
zit clock inhibit wel aan de min?
Zit reset wel aan de min?
Gaat clock input omhoog en omlaag bij indrukken en loslaten van de schakelaar?

Op 17 april 2015 21:09:28 schreef rew:
Verder: Zitten je schakelaars goed om? Als je ze in je breadbord een kwartslag verkeerd gedraaid hebt, maken ze altijd verbinding.

Ik denk dat dit de eerste kanshebber is: Allereerst is ook mijn ervaring dat dit soort schakelaartjes absoluut onbetrouwbaar werken in een breadboard. Ik soldeerde er altijd afknipte pootjes van onderdelen aan, dan waren ze tenminste betrouwbaar in een breadboard te steken.

Die schakelaartjes heb je echter ook in verschillende varianten: sommige hebben alleen een verbinding die diagonaal loopt (met 2 pootjes onder maakt alleen het linkercontact verbinding bij indrukken met het rechtsboven-contact maar er zijn nog meer varianten, waaronder beide pinnetjes aan onderkant die contact maken met de beide contacten aan de bovenkant.
Het zou dus kunnen dat als het schakelaartje wel contact maakt, dat dus altijd staat te doen, in plaats van alleen bij indrukken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.