0-10V sturing ballast TL vanuit Siemens Logo

Beste lezers,

ik ben o.a. bezig met het programmeren van een dimmer. Vanuit een Siemens Logo i.c.m. uitbreidingsmodule stuur ik 0-10V uit. Ik heb dit met een multimeter gemeten aan de module en dit lukt. Echter zodra ik deze aan de ballast aansluit gebeurd er niks; de lampen blijven met dezelfde lichtsterkte branden.
Ik heb dit tevens met een instelbare spanningsbron gedaan, dus 0-10V op de ballast en dan werkt het dimmen wel. Nu heb ik iets gelezen over een potmeter die ertussen zou moeten, maar ik wil het juist direct vanuit mijn software (PLC) kunnen regelen/dimmen, dus ZONDER aan een potmeter te hoeven draaien.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Het liefst een oplossing waarbij ik geen andere ballast/dimmer nodig heb.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg Rob

Sine

Moderator

Ik weet niet helemaal hoe die logo daarmee omgaat.

1-10V dimming werkt met een spanning die uit de TL VSA's komt, als de logo niet kan sinken zal dat inderdaad niet gaan werken.

Volgens de specifikatie is dat 0.6mA per VSA, Als je een enkel VSA wilt dimmen zou je genoeg moeten hebben aan een 1k weerstand parallel aan de uitgang van de logo.

Wil je meerdere TL's dimmen zal er iets van een drivertje tussen moeten, dat is al te doen met een enkele PNP transistor.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Daar zit inderdaad het probleem .
Je dimmer heeft een uitgangsstuurspanning van 10 Volt, Die spanning moet je verlagen om de lamp te kunnen dimmen. bv door deze spanning kort te sluiten gaat je lamp uit.
Ik bedoel hier dus de stuurspanning.

De LOGO! stuurt een signaal uit, en is niet instaat om de spanningsbrin vanuit je dimmer naar beneden te trekken.

Een oplossing weet ik zo niet, of een weerstand tussen de draden het gewenste resultaat heeft, je zou het kunnen proberen, een weerstand kost bijna niets.
Anders moet je er een transitor met een paar weerstanden tussenbouwen.

1 op 1 gaat het inderdaad NIET,

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jochem

Golden Member

Een weerstand (niet tussen LOGO en VSA, maar tussen signaal en GND) werkt ongetwijfeld prima, zo lang je binnen de specificaties (mbt minimale/maximale stroom) van zowel VSA als LOGO kan blijven.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het een en ander proberen :)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.