PIC programmeren, doel Gear Position Indicator

ah zo.. ja ben nu dingen door elkaar aan het halen.

Ik gebruik het kristal wel, plaats ik aan beide kanten wel een 30pF disc.
Het bordje zelf hoeft niet super compact te zijn omdat ik het display (welke wel erg klein is) los van het bord ga monteren.

Ga even een schema maken.

Voor zover ik tot nu toe gevonden heb:
LED segmenten op RB0 t/m RB7 Common Anode op RA0
RA6 en RA7 zijn voor de external oscilator.
voeding 7805 met diode en afvlakcondensatoren aan beide zijdes.

Volgens mij moet ik dan alleen nog weten welke weerstanden ik nodig heb, VSS en VPP van de 16F88 aansluiten en dan ben ik er toch?

Zal straks in splan eens een schema proberen te maken.

[attachment=1]Hier heb je een schema dat samen met de software werkt en 2 softwareversies, deze van 12Mhz en die van 4Mhz.

LDmicro user.

Wat is dat bij pin 1, 5,1?
een zener??

Ben het schema even aan het namaken incl. de spanningsregelaar.
Ga morgen ochtend first thing verder.

Was ook al met het bordje bezig tijdens het tekenen :P

Shiptronic

Overleden

Tijd kritisch is hier niet van belang , kan toch prima zonder kristal op zijn eigen interne RC-klok lopen ?

Pin 1, 5.1 is idd een zener , netter was 4,7 om te voorkomen dat Vdata niet boven Vcc uitkomt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

maar 4.7 zou je in principe wel kunnen gebruiken, maar je zit dan maar 10mv boven versnelling 6 tussen 6 en N in.

https://lh3.googleusercontent.com/-XAQh2s6Rv0Q/VTtyarhxDBI/AAAAAAAAD_M/SBJt36_7TXQ/w977-h776-no/schema.jpg

Niet aan elkaar geplakt maar dit is juist toch?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 19:58:06 (43%)

Dat ziet er goed uit, enkel aan dat display moet het DP (punt) de Anode zijn.
Voorzie aan de ingang wat plaats om iets bij te plaatsen, een spoeltje of een condensator...

Moest je teveel last hebben van storingen kunnen we altijd nog een softwarefilter bijprogrammeren.

Maak het nu eerst af, zodat alle problemen gekend zijn, dan kunnen we die in de software aanpakken, als dat kan.
Die zenerdiode moet er zeker staan en niet alleen tegen overspanning maar ook tegen negatieve spanning.

Edit: ik zou voor C3 een 100nF kiezen of een elcootje van 1µF er staat op de print een elco, das ok

LDmicro user.

Tot zo ver ben ik net gekomen, de rest van de onderdelen moet ik halen..

https://lh5.googleusercontent.com/-7Y5IX2YhVx4/VTtzED5VVEI/AAAAAAAAD_Y/h4QbRNd1k1Q/w800-h386-no/concept1Boven.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-gkmhmPXZEVU/VTtzECBtApI/AAAAAAAAD_c/LIuxyHd0P4Q/w800-h335-no/concept1onder.jpg

Ik ga even kijken of het lokale winkeltje open is, zo niet dan moet ik de spullen in A'dam bestellen en kan ik het maandag pas ophalen.

Er zit nog een winkel hier, maar die rekent (zonder grap) 2 euro voor 1 weerstandje...

en mijn programmer werkt niet mee in Windows 8.1
ik ga dus ASAP terug naar windows 7 (werkt wel meer niet lekker)

Nu even kijken of de eeuwenoude laptop met winxp nog op wil starten zodat ik iig de hex op de chip kan flashen.....

ik zal ook een 100nf op C3 zetten, doe hem er wel naast dan.

Als je toch moet bestellen, koop dan ook een resonator ivp dat kristal.

LDmicro user.

stond wel in de planning.
Ga kijken of ik het vandaag kan krijgen als het niet te duur is (klein ander winkeltje, goedkoper dan 2 euro per weerstand maar aanzienlijk duurder dan EOO in Amsterdam.

Niet alle winkels hebben die resonators in voorraad, ook niet in BE, heb er mij een zakje gekocht bij één van de adverteerders hiernaast.
Zijn wel schokbestendiger.

Vroeger heb ik nog vogeltraceer (valkeniers) zendertjes hersteld, telkens was het overtone kristal kapot (433Mhz).
Bij een landing kreeg dat zendertje soms een klap en was het kapot.

Het is nu al jaren geleden, weet er iemand welke (mini) kristallen dat kunnen? Want er stond niets op die kristallen en ikzelf kon ze niet bestellen (Japan).
Waren meegeleverd bij de aankoop tot ze opgebruikt waren.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 25 april 2015 13:24:56 (61%)

LDmicro user.

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=502

dit is wat ze bij eoo hebben
waag het er gewoon op, de 330 ohm weerstanden en de twee 22pf ker. conde satoren hebben ze sowieso wel hier in Almere.

Edit: Geslaagd, resonator met 3 pootjes 4mhz, 7x 330ohm weerstand en gewoon voor de zekerheid 2x 22pf.

totaal € 3,70

kan hem dus nu afmaken (moet dan alleen even weten waar pootje 3 aan vast moet, massa?)

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 25 april 2015 13:42:32 (35%)

Bestel er één van 6Mhz dan pas ik de instelling aan. (moet 3 pinnen hebben, niet die 4Mhz met 2 pinnen, anders moet je weer de condensatoren plaatsen.)

Je kunt wel het kristal laten zitten voor de testen.

LDmicro user.

ze hadden hem hier in Almere met 3 pinnen, dus heb nu de 4MHz resonator ;)

vorige post ook aangepast.

Op 25 april 2015 13:22:25 schreef sanscorp:
kan hem dus nu afmaken (moet dan alleen even weten waar pootje 3 aan vast moet, massa?)

Het middenste aan de massa leggen, de 2 andere aan de 15 en 16

LDmicro user.

dacht ik al, maar heb er maar 1 gehaald dus denk vraag het voor de zekerheid :D

Nogmaals bedankt ;)
ga zo verder en dan hoop ik dat de programmer mee werkt.

Nou, ik ben niet zo snel, maar dit is voor nu het resultaat:

https://lh4.googleusercontent.com/-TurTbmAhihw/VTuu-pPo5pI/AAAAAAAAEAA/N4Fd-KEcxyw/w800-h345-no/schema%2Bconcept2%2Bklaar.jpg

display zit er tijdelijk op met een kort draadje.
Heb alles gecontroleerd op eventuele sluiting, alle connecties nog eens nagezien, dus ga er maar stroom op zetten :)

https://lh4.googleusercontent.com/-FBtP1ljQrCU/VTux5jINyEI/AAAAAAAAEAc/ynY6VFqmCQk/w800-h611-no/schema2.jpg

Het schema is vast niet op de officiële manier gemaakt, misschien dat er ik nog C1 of R1 of wat dan ook bij ga zetten om het af te maken.

Nou hij fikt niet in de vlieg :)

Ik heb een 1 op het display staan, als ik er 5v op zet (even van het bordje zelf af) dan krijg ik een 5 in het scherm.
Koppel ik hem weer af, dan gaat hij naar 3 en 2 en dan zelf terug naar 1.

De spanning direct na de regelaar, varieert met 4.98 tot 5V
De voeding (netvoeding) is nu een 12V 1A adapter van een willekeurig apparaat en geeft 12.10 ~ 12.11V af.

Hij reageert wel echt super snel, iets wat bij andere DIY projecten en volgens mij zelfs bij die van 80 euro niet zo is.. Dat is erg mooi! :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 19:59:12 (79%)

Koppel een potentiometer (10K tot 47K) aan de ingang, uiteinden tussen de+ en de- 5V en de loper op de ingang en spelen maar.

Op 25 april 2015 18:02:11 schreef sanscorp:
Nou hij fikt niet in de vlieg :)

Nog nooit gehoord, dacht dat het al in de fik stond....

Edit: hou er rekening mee dat alles onder de 1,43V aanzien wordt als 1 , aangezien de N = 5V

Op 25 april 2015 18:02:11 schreef sanscorp:
als ik er 5v op zet (even van het bordje zelf af) dan krijg ik een 5 in het scherm.

Dat is niet juist dat moet een 0 zijn, neutraal = alles wat boven de 4,74V is (uitgerekend).

LDmicro user.

Zal eens kijken ;)
heb een 10k potmeter liggen.
eerst even eten :)

hahaha slaat ook nergens op, het is niet in de fik gevlogen.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 25 april 2015 18:18:06 (32%)

het heeft een reden dat die 'andere' en 'dure' apparaten dat niet hebben, je moet er namelijk één of andere vertraging in steken.
ze doen dit namelijk zodat het apparaat niet reageerd op storingen. stel dat uw spanning ergens een korte piek krijgt, dan zou u schakeling heel snel eens naar N springen en dan terug naar de versnelling.
maw, jouw schakeling zou snel genoeg kunnen zijn zodat die op de motor continue aan het schommelen is tussen versnellingen waardoor je display altijd een 8 aanduid (omdat alle segmenten kort oplichten).

ik had hetzelfde toen ik mijn opamp voltmeter maakte voor de auto. heb die dan 'vertraagd' door een ingangselco aan het signaal te hangen.

voor men huidige schakeling waarbij ik het aantal liters in men brandstoftank wil weergeven, zit er geloof ik een vertraging van 30sec op (zodat die niet op en neer gaat als ik bochten neem, want de brandstof gaat heen en weer in de tank waarbij de vlotter ook op en neer beweegt

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 25 april 2015 18:44:58 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dat klinkt logisch, maar een vertraging is ook softwarematig in te bouwen toch?

ik vind de snelheid wel fijn.
is het ingangssignaal op te vangen met een elco dan?

We zullen het moeten testen, ik hoop dat er geen piekspanningen in zitten, ik zou verwachten van niet want anders zou de motor ook constant wisselen tussen verschillende mappen en dat zou dan zeer merkbaar moeten zijn tijdens het rijden.

Ik heb echter al een flinke periode met een zgn de-restrictor gereden welke de ecu laat denken dat deze continue in de 4e versnelling staat en toen merkte ik geen verschil met soepelheid in het rijden.

zodra ik wat heb kunnen spelen met de potmeter vanavond, zal ik de teller op de motor monteren. Heb al een geschakelde plus met zekering aangelegd tijdens het aftakken van het GP-Sw signaal.

@MGP (weet uw naam niet eens) zou ik de broncode eens mogen zien? Ik ben erg benieuwd of ik het kan "lezen" / begrijpen.

Mag evt. via PM of per mail, zal het alleen voor eigen gebruik houden. heb tot nu toe al weer een boel geleerd.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 25 april 2015 19:19:52 (13%)

Op 25 april 2015 19:17:00 schreef sanscorp:
dat klinkt logisch, maar een vertraging is ook softwarematig in te bouwen toch?
ik vind de snelheid wel fijn.
is het ingangssignaal op te vangen met een elco dan?

Als het echt moet dan kun je er één plaatsen, maar dan aan de ingang, niet na de 10K.
Softwarematig ook op verschillende manieren op te lossen, maar door de nu ingeprogrammeerde windows tussen de verschillende trappen moet je al grote en langdurige pieken hebben.
Nu wordt er elke 10mS een sample genomen, als je dus een heel korte piek hebt zal die max 10ms te 'zien' zijn.

Maar ik vrees eerder voor de spanningsniveau's tussen de versnellingen, maar we zien wel.

Eerst alles proberen en alle uitmeten(spanningen) over de zener bij de verschillende versnellingen.

@MGP (weet uw naam niet eens) zou ik de broncode eens mogen zien? Ik ben erg benieuwd of ik het kan "lezen" / begrijpen.

Geen probleem, maar wacht tot alles in orde is.
Ik zal er dan wat commentaar bijzetten en wat opkuisen.

Mag evt. via PM of per mail, zal het alleen voor eigen gebruik houden. heb tot nu toe al weer een boel geleerd.

Plaats uw adres in uw profiel, dan kan ik het mailen als het klaar is.

LDmicro user.

Profiel is bijgewerkt :)

Er zit natuurlijk wel nog een 10k weerstand op het ingangssignaal, is dat wellicht de reden waarom deze bij 5v de 5e versnelling aangeeft en geen N?

Is die 10k een pull-up weerstand of is er een andere reden waarom deze er tussen zit?

Tussen de versnellingen in krijg je vreemde waarden inderdaad, nu schakel ik niet vaak mis en als het mis is voel ik het ook altijd, maar ook dat zullen we moeten testen.

Nu ben ik alleen al aan het stoeien met de potmeter...
3 pootjes, twee naast elkaar gepakt (meet dan 0~11k ohm) en daar aan 1 kant de 5v aan gezet en aan de andere kant het ingangssignaal, maar kom niet verder dan 5 op het display

En zonder die 10K? overbruggen

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 25 april 2015 19:55:20 (25%)

LDmicro user.

sorry.. ben lekker bezig, had de - niet aangesloten..

+5v op eerste pootje, sig. in. op middelste pootje, - op 3e pootje toch?

zal hem ook eens overbruggen.
Als ik de 10k overbrug dan springt het scherm naar 0 ;)
Pak ik hem met die 10k dan is het 5

Shiptronic

Overleden

Potmeter: links massa, rechts 5V, midden is dan je signaal van 0?=?5

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 25 april 2015 19:56:23 schreef sanscorp:
Als ik de 10k overbrug dan springt het scherm naar 0 ;)
Pak ik hem met die 10k dan is het 5

Ik zou er toch een weerstand insteken, misschien verlagen naar 330 ohm of een andere van ongeveer die waarde, dient om die zener te beschermen.
Ik had niet verwacht dat een serieweerstand zoveel verlies zou veroorzaken.

Maar we kunnen de spanningen altijd nog aanpassen.

Als je iets voorhebt, meet en geef de spanning, over de zener, mee bij de briefwisseling ;)

LDmicro user.