PIC programmeren, doel Gear Position Indicator

Die heb ik daar gezet voor als er stoorpulsen op de ingang komen dat de stroom door de zener beperkt wordt.
Idem voor negatieve spanningen, dan werkt de zener als een gewone diode.

Blijkbaar kan de ECU maar een kleine stroom leveren, cmos uitgang? dan is die 10K nog een extra beperking.

Op 26 april 2015 20:21:10 schreef sanscorp:
Ik ga straks de pic flashen

Je spreekt al als een echte pic-ker :) :) :)

Is er iemand die een goede en makkelijk verkrijgbare railtorail opamp kent en al mee gewerkt heeft?

LDmicro user.

Is er iemand die een goede en makkelijk verkrijgbare railtorail opamp kent en al mee gewerkt heeft?

Je kunt eens kijken naar de MCP6022, goed verkrijgbaar en betaalbaar.
Zelfde pinout als de good old LM358.

Dat ziet er idd goed uit, Vdd-20mV max uitgangsspanning.
Eentje voor mee te nemen in de toekomst.

LDmicro user.

met wat ik zo snel lees, kan je met een opamp een signaal "aftappen" zonder dit te belasten zodat (in dit geval) de ecu er niets van merkt?

Dus bijv. ideaal voor het aftakken van een lambdasensor signaal omdat dit met mv werkt en ke dit absoluut niet wil verstoren?

of is er een andere reden waarom je een opamp gebruikt?

Ik kan zo als leek even geen toepassing verzinnen voor een "versterker" in een electronisch circuit..

Waarom zou je willen dat het signaal versterkt wordt?

en wat houdt rail to rail in?

tja alleen door te googlen kom je er niet :p

De eigenschap van een opamp zoals in Lambieks tekening is een soort buffer, versterking =1 met een zeer hoge ingangsimpedantie en lage uitgangsimpedantie.

De ECU zou er niks van merken en de uitgang is ideaal om dingen mee te doen, kan ook meer stroom leveren.

Railtorail is een eigenschap van het soort opamp, waar de uitgang zo dicht mogelijk tot de voedingsspanning kan gaan alsook tegen de massa (gnd)

Het signaal moet voor mij niet versterkt worden, maar door die 10K zijn de spanningsverschillen tussen de versnellingen verkleind.
De ECU uitgang kan de gevraagde stroom niet leveren, dus moet er een buffer achter met versterking 1x.
Waarom 1x versterking, wel omdat je maar 5V kan meten met de pic en de ecu uitgang is al 5V .

Je kunt ook versterkers maken met een opamp maar hier is dat niet gewenst.

LDmicro user.

ahh dua je corrigeert de 10k eigenlijk waardoor je niet de huidige 4.05 volt maar de volledige 5v weer hebt en daarmee dus het bereik weer tot je beschikking hebt.

Als ik de wiki's lees dan kom ik geen snars verder haha.

als ik nu alleen een tlv271 neem en de zener en condensator op pin 1 daarmee vervang, ben ik er dan al?

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 26 april 2015 23:16:56 (19%)

TLV271 = Vdd-320mV -> uitgang max 4.68v
MCP6022 = Vdd-20mV -> max 4.98V

En aangezien je het onderscheid zo groot mogelijk moet maken zou ik kiezen voor een MCP6022 (MCP6021) als je die kunt kopen.
Tussen de opamp en de controller moet je dan geen zener meer plaatsen, maar dat is voor later als je van plan bent een andere print te maken.

Eerst dit afmaken en kijken naar eventuele problemen. De volgende versie moet de goede zijn anders blijven we bezig.

NB. de verbindingskabel naar de led zou 1draad extra moeten hebben voor een fotodiode of LDR, om te dimmen in de toekomst.
Ik weet het, ik doe mezelf veel werk cadeau maar we geraken er wel uit.

edit: Dit weekend nog iets gekregen om te maken voor de zoon, heeft het wagentje gekocht zonder motor en elektronica en papa zal wel de rest afmaken.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 27 april 2015 08:27:58 (10%)

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Midden tussen de tellers iets boven de controle lampjes zit daar een los kapje waar de indicator in kan bouwen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

helaas niet :)
Ik ga straks nog wel even kijken, wellicht wordt het een bracket.

Lambiek

Special Member

Op 26 april 2015 20:26:47 schreef MGP:
Maak je later toch nog een andere versie want ik vermoed dat je toch een opamp(rail to rail) zult moeten plaatsen, aangezien er tussen de 6de en N bijna geen verschil meer is.

Had ik dat tig posten terug al niet voorgesteld.

Op 23 april 2015 13:29:14 schreef Lambiek:
Persoonlijk zou ik het zo doen, het signaal bufferen via een opamp.
Hier heb je een voorbeeld, wel met de nodige condensatoren erbij natuurlijk.
[afbeelding]

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, Lambiek je hebt gelijk, en dat is frustrerend, niet omdat je gelijk hebt ;) maar omdat ik iets aan het programmeren ben waar ik niks kan aan meten.

Ik begin zelfs te vermoeden dat het geen dc spanning is maar pulsen omdat er geen logica in de spanningen zit, maar ja, we zijn nu bezig en het moet lukken.

Moest die "brommer" hier staan dan was het al lang in kannen en kruiken, dan konden de achterliggers zelfs zien in welke versnelling hij rijdt :)

Het programma met de eeprom en dim functies is al gereed van gisteren maar ik moet het nog testen en als dat hier weer te sprake komt zijn we weer goed voor 100 berichten ;)

Op 26 april 2015 22:36:58 schreef MGP:
De eigenschap van een opamp zoals in Lambieks tekening is een soort buffer, versterking =1 met een zeer hoge ingangsimpedantie en lage uitgangsimpedantie.

Maar ik heb u al vernoemd :p

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 27 april 2015 10:49:49 (11%)

LDmicro user.

De dimmer adhv een fotocel, kan toch gewoon op / tussen de 5v van de CA?
Dat hoef je niet te programmeren en werkt voor mij uitstekend.

Ik ben nu al tevreden haha en dacht dat het einde in zicht was :p

Lambiek

Special Member

Op 27 april 2015 10:46:12 schreef MGP:
Ik begin zelfs te vermoeden dat het geen dc spanning is maar pulsen omdat er geen logica in de spanningen zit, maar ja, we zijn nu bezig en het moet lukken.

Je zou eigenlijk de scoop er eens aan moeten hangen, en kijken wat voor signaal het is. Het zou me ook niet verwonderen als het een sinus vorm zou zijn.

@ sanscorp,
Heb je wel de gnd van je motor verbonden met de gnd van je controller print?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja, ik heb dus een tijd terug een scope gekocht, 3 maanden lang proberen uit te zoeken hoe dat kreng werkte, toen zat ik in geldnood en heb ik hem weer verkocht.....

Maar als er iemand in de buurt van Almere tijd en zin heeft om eens te meten dan hou ik mij aanbevolen haha.

Lambiek

Special Member

@ sanscorp,
Ik had nog wat toegevoegd aan mijn vorige post, heb je dat gedaan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 april 2015 10:58:47 schreef sanscorp:
De dimmer adhv een fotocel, kan toch gewoon op / tussen de 5v van de CA?

Nee, zo werkt dat niet. (+-70mA sturen..)

Dat hoef je niet te programmeren en werkt voor mij uitstekend.

Ik zal het eerst testen, vooral die dimfunctie (helderheid) en dan hier online plaatsen (+ schema) met goed verkrijgbare componenten zodat de discussie tot een minimum beperkt blijft.

Ik ben nu al tevreden haha en dacht dat het einde in zicht was :p

Dan kan iedereen ermee doen wat hij wilt. :p
Er zullen nog wel liefhebbers zijn, maar die mailen dan meestal of er iets kan aangepast worden.
Google is wereldwijd en CO staat regelmatig op kop ;) , ze betalen goed zekers...

LDmicro user.

Ik heb jaren geleden ook een gear indicator gemaakt voor een Suzuki (Bandit) en kan jullie zeggen dat het gewoon een gelijkspanning is die op de draad naar de ECU gaat staan. De versnellingsindicator op het motorblok is gewoon een soort draaischakelaar waar weerstanden in zitten die naar massa geschakeld worden. Om het probleem met de neutraal op te lossen heb ik toen gebruik gemaakt van de aparte draad die ook op deze schakelaar zit en naar massa wordt geschakeld op het moment dat de neutraal geselecteerd wordt. Dit heeft als voordeel dat je niet telkens het symbool van de neutraal in je display krijgt op moment van schakelen. Ik heb er toen voor gekozen om het display te blanken als er geen geldige waarde kan worden waargenomen.
SCHEMA

Bedankt, ik was ook al tot de conclusie gekomen dat het idd analoog is.
Wat ik niet versta dat N = 5V is, ook in andere berichten op google en dat het in uw schema aan de massa ligt.

LDmicro user.

@MGP: als neutraal geselecteerd is wordt geen van de weerstanden geselecteerd (die draad zweeft/hangt aan 1k pull-up) en wordt een andere draad naar massa geschakeld.

idd ik begin te dolen, dacht dat er afgetakt werd aan de loper. |:(
Duhhh en was dan nog de verkeerde smilie ook..

LDmicro user.

sorry het is allemaal niet gelopen als gepland vandaag..
Heb met migraine op bed gelegen en kon even niets verdragen vandaag.

Nu zakt het naar vervelende hoofdpijn maar dan kan ik wel weer lezen ;)

Ja de gnd ligt direct aan de accu van de motorfiets.

En ik vind het niet erg om een versie 2.0 te maken hoor! Maar weet niet hoe jij er in staat en / of überhaupt nog verder wil :p

Juist omdat het idd best frustrerend kan zijn om simpele dingen door een totale leek uit te laten voeren en dan maar hopen dat ik het goed doe.

Verder zijn het inderdaad echt weerstanden die in een fysieke schakelaar zit.

Ik ben nog helemaal nergens aan toe gekomen en ga zo maar eens een poging wagen.

Spoedig herstel, maak je geen zorgen over mij, ben meer gewoon dat een beetje frustratie ;) en zo erg is het nu ook niet.

V2 komt er na een evaluatie van wat je nu hebt, je moet je niet opjagen want ik moet alles nog eens opstellen, zeker niet voor het WE, want ik heb ook nog sociale verplichtingen in het dorp.

Moesten er nog veranderingen aan gebeuren na jouw testen, dan neem ik ze ook nog mee.

LDmicro user.

Komt goed, daar heb ik alle vertrouwen in!
Na versie 2 (als we dat beide door willen zetten) moet ik zelf maar gewoon leren en snappen hoe het ladder programma werkt zodat ik eventueel zelf nog dingen toe kan voegen of aan kan passen.

PIC is net geflashed met SW versie 1.2 waarbij de 0 naar een - is veranderd en de voltages zijn aangepast :)
Dat flashen gaat nu gelukkig wel vlot na een hoop opstartproblemen.

Ik ga hem nog 1x inbouwen maar dan goed, flashen kan altijd nog (kan er zelfs een ICSP connector op zetten zodat ik met de laptop alleen maar een kabeltje hoef te steken :)

Oh ja, ik gebruik voor de kabel van bordje naar display trouwens gewoon CAT5e (shielded en twisted pair) :) Zal beter zijn dan in tape gewikkelde 7 losse draadjes

Op 27 april 2015 17:53:28 schreef sanscorp:
moet ik zelf maar gewoon leren en snappen hoe het ladder programma werkt zodat ik eventueel zelf nog dingen toe kan voegen of aan kan passen.

Forget it, V2 is nu zeker 10x zo ingewikkeld als wat je hebt gekregen(V1).
Als je het niet zelf gemaakt hebt, is het bijna niet te doorgronden en dat is van de meeste programma's zo, in gelijk welke taal.

Misschien kun je 2 fijne draadje aan die kabel vastmaken, voor later.

Edit: vergeet niet dat vaste koperkernen makkelijk afbreken.

LDmicro user.

Hmm ik probeerde optimistisch te zijn haha.

In dat geval zal ik hopelijk zelf ooit eens een versie schrijven.

Heb wel net de icsp header op het bordje gemaakt en aangesloten en het display met langere kabel aangesloten. Deze aan de display zijde met hotglue waterdicht en stevig gemaakt.

Isoleren zal voor nu gewoon met tape inpakken zijn. Voordat ik dit doe zal ik alles nog vastzetten met een druppel hotglue.

Positie wordt waarschijnlijk toch boven het middelste display, alleen goed en netjes het plastic weghalen. Heel project an sich haha.

De netwerkkabel zal vastgezet worden, de kabel zelfs is ook erg stug en aan het bordje zet ik ook alles vast zodat er zo min mogelijk kans is op een kabelbreuk.

Werkt het niet dan kan ik het altijd nog vervangen.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op maandag 27 april 2015 19:37:53 (17%)