Eindschakelaar / sensor goederenlift

Hallo,

Ik doe de opleiding mbo werktuigbouwkunde niveau 4 en als eindproject hebben we bedacht om een goederenlift te maken met een weight limit van 150 kg. Deze goederenlift komt in een woonhuis en zal in een schacht geplaatst worden van 440 cm x 60 cm x 50 cm. De lift zal goederen (denk aan zakken met aardappels en kratten bier) vervoeren van de begane grond naar de kelder en vice versa. Het platform van deze lift wordt 60 cm x 40 cm.

De lift wordt doormiddel van een takel/lier verticaal op en neer verplaatst.
Mijn vraag is nu, als deze lift naar beneden komt, en stel er ligt een krat bier o.i.d. onder de lift (op de grond dus) dan willen we graag dat de stroom naar de lier onderbroken wordt doormiddel van een sensor.
Is er een soort sensor die bijv. geplaatst kan worden aan de onderkant van het platform (de lift) zodat zodra er een object onder de lift komt de lift zal stoppen met bewegen? Ik dacht zelf aan een fotocel of iets dergelijks.. Het moet een soort sensor worden die een bepaald oppervlakte kan 'scannen'.

Iemand ideeën misschien? :D

mvg. Teake

Het eerste waar ik aan zou denken is een plaat onder de lift, van 60x40 cm dus, met iets van een veer erachter. Tussen de plaat en de lift monteer je dan een microswitch http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=198. Afhankelijk van de belasting schakel je met de microswitch direct de motor, of gebruik je een relais o.i.d. Zeker als er nog andere beveiligingen zijn zal een relais wel handig zijn.

Nadeel van een optische sensor is dat het lastig is om het hele oppervlak te checken op objecten.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Plus dat optische sensors gevoelig zijn voor stof, wat nogal durft voorkomen in kelders en dergelijke.

Een andere benadering kan zijn dat je in de motorsturing een tijdlimiet inbouwt: de motor wordt uitgeschakeld nadat hij bv. anderhalf keer de tijd heeft gedraaid die normaliter nodig is voor het traject.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 22 april 2015 22:44:51 (51%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 april 2015 22:41:11 schreef kloppertje:
Het eerste waar ik aan zou denken is een plaat onder de lift, van 60x40 cm dus, met iets van een veer erachter. Tussen de plaat en de lift monteer je dan een microswitch http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=198.

Ja je bedoelt dus op de vloer? of aan de lift zelf?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 april 2015 23:06:49 (27%)]

Moet hij stoppen zodra er iets ligt of zodra hij dat object echt raakt?

In dat laatste geval kun je een slappe reep beveiliging toepassen. Zodra de kabel van de lift dan slap komt te staan slaat je motor af.

Anders misschien een lichtscherm zoals bijv. Sick die maakt?

Liever niet dat die het object raakt nee xd

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 april 2015 23:05:29 (81%)]