vaatwasser draadmanden roest

Hallo,

De draadmanden in mijn vaatwasser zijn op enkele punten doorgeroest.
Weet iemand hoe je dit het beste kan repareren?
Gewoon afschuren, en daar witte verf overheen, of raakt deze verf direct aangetast door het vaatwaspoeder?
Heb ik iets speciaals nodig, zoja, wat?
Speciale instructies?

Een nieuwe draadmand is absurd duur, dus dat doe ik niet.

Graag jullie advies.

Er ist wieder da...

ik zou zeggen, ruil de mand op de vuilstort met een andere machine.. reparatie met verf werkt niet, de glansspoel en zeep lost veel op. tayraps zijn wel bruikbaar om losse onderdelen te fixen, de betere met rvs lock gaan langer mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

IDD omwisselen is het beste, goed ontroesten en verfen kan je proberen. Dit euvel ontstaat omdat de vaatwasser altijd gesloten word na gebruik. Als je de vaatwasser op een kiertje laat blijven rekken en de deurrubbers in een betere staat.

ok,

Dat je de deur beter open kan houden op een kier wist ik niet.
Goede tip.
Ik deed dit al voor de wasmachine ivm schimmelvorming.
Deur en zeepbakje openzetten na gebruik.

Er ist wieder da...

Er wordt een middel op de markt gebracht door Plasti Dip.
Het heet Rerack.
Ik heb er geen ervaring me en zou graag horen of het inderdaad werkt werkt.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Maar heeft iemand ervaring met Rerack (van Plasti Dip)speciaal voor vaatwasser rekken?

Er bestaat ook een middel om beschadigd emaille (badkuip e.d.) te repareren, dat is waarschijnlijk duurzamer dan gewone verf. Misschien een experiment waard??

Mvg
Gijs.

pa3gws

Golden Member

Wat is het merk en type van de vaatwasser?
Grote kans dat er ergens imitatie manden te vinden zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Dit middel voor emaille herstelling bestaat al heel erg lang: Remaille

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb Remaille al eens geprobeerd om roestplekjes op een vaatwasser rek weg te werken.
Het bleef er niet lang op zitten en ik kan het niet aanbevelen voor deze toepassing.

EricP

mét CE

Voor remaille geldt hetzelfde (in deze context) als voor welke verf dan ook: als de roest niet voor 100% verwijderd is, 'kraakt' de roest het, waardoor de laag niet dicht meer is en de boel gewoon door roest.

Tevens geldt dat laagdikte belangrijk is (net als bij verf) - een te dunne laag is niet 'dicht'.

Daarnaast moet het tegen vaatwasmiddel kunnen - dat durf ik niet te zeggen. Vaatwasmiddel is een vrij agressief goedje, het moet tenslotte 'zooi' verwijderen zonder mechanisch contact - puur chemisch dus.

Arco

Special Member

Metaal vooraf insmeren met een roeststopper/omvormer, zoals Kurust van Hammerite...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedenk wel dat de draadrekken nieuw worden gecoat door ze dompelen in een of andere vinyl oplossing, waardoor een dikke plastische laag ontstaat. Met hetzelfde materiaal zou je ook willen repareren door lokaal aan te stippen.
De Rerack van Plasti Dip schijnt zulke eigenschappen te hebben.
Belangrijk is dat de reparatie goed hecht en afdicht op de overgang naar de bestaande coating.
Ondertussen nog niemand die ervaring heeft met Rerack?
Of zou het spul gelijk zijn aan de Plasti Dip waar ze bijv. auto's mee pimpen?

ik heb zojuist op ebay in de VS zo'n flesje re-rack gekocht.
Flesje 8 dollar. Verzenden 10 dollar....

Ik ga het gewoon proberen.

Er ist wieder da...
Arco

Special Member

Wel heel goed ontroesten of met Kurust bewerken. Anders ligt de boel geheid weer eraf binnen de kortste keren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, de verzendkosten zijn hoger dan de prijs, ook als je in Nederland bestelt. Of, in andere gevallen vragen ze goud geld voor zo'n potje.
Houd ons op de hoogte van het resultaat, ook na meer wasbeurten, Hoop dat ons rek thuis ondertussen niet al te onooglijk wordt.

ik denk dat het goed reinigen van de coating waar het spul op moet gaan hechten ook nodig is, deze is vaak nogal ruw geworden door het zout en glansspoel middel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik heb mijn draadmanden weer in orde.
Eerst heb ik de roestige rotte stukken eruitgebroken.
Daarna overtollig roest verwijderd, en een roest-hechtingmiddel eropgestreken. Dit stopt verder roesten van binnenuit.
Hierna heb ik 4 lagen van dat RE-RACK spul aangebracht.

Het aanbrengen met de bijgeleverde kwast gaat moeizaam. Het spul is vrij dun, en je strijkt de laag er dus ook weer snel af.
Daarom heb ik het in 4 keer aangebracht totdat er een dikke laag zichtbaar was.

De foto's heb ik aan dit topic toegevoegd. Hopen dat is is gelukt.

Na 2 keer de vaat te hebben gedaan geen verder roesten zichtbaar.

Een goede aanrader, dat RE-RACK!!!

Er ist wieder da...

Blijf je ons op de hoogte houden hoe de coating zich houdt in de tijd?

Het is gelukt, maar het rek was wel eigenlijk rijp voor de ijzerboer!!! Er waren grote stukken weg zag ik wat het rek niet steviger maakt. Nu de deur van de vaatwasser openlaten na gebruik en wat glansspoel/ zout in de machine.Blijft het allemaal wat beter...

Ik zal terugmelden als het over maanden bedrijf nog steeds goed afdicht. En ook eens over een jaar.
Ik merk in ieder geval al heel duidelijk dat mijn vaat er weer goed schoon uitkomt, en niet stroef van de roest. De vaat is ook vlekvrij nu.
In Nederland is die RE-RACK dip niet te krijgen in zo'n klein tipex potje. Moet je dus zelf importeren.
Op ebay staat een seller.

Er ist wieder da...

Zo ongeveer 1.5 jaar geleden had ik hetzelfde probleem en daarbij was een steun waar het wieltje op zit helemaal weg, zodat de korf niet meer bleef hangen. Een nieuwe korf is nog wel leverbaar, maar deze kost bijna even veel als een nieuwe machine. Nu was mijn machine wel een hele dure, maar tegenwoordig koop je al een machine voor veel minder. Ik ben aan de gang gegaan met een stuk RVS staf en RVS strip. Voor mij niet moeilijk, want als hobbyïst heb je altijd wel iets in huis dat te gebruiken is. Dus met de draaibank en epoxy kan je veel doen. Net nog even in het apparaat gekeken en alles ziet er nog picobello uit, wel zie ik wat roest op een andere plaats komen, dus dat heeft de aandacht.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik houd liever mijn oude vaatwasser. Dat was ook een dure, 15 jaar geleden.
Machines van tegenwoordig goedkoper?
Het is maar hoe je het bekijkt.
Vaak (op enkele uitzonderingen na) krijg je ook veel minder kwaliteit voor de lagere prijs die je betaald.
Ik lees al veel over plastic binnenwerk (ipv RVS ).De hele vaat stinkt..
Slechtere kwaliteit, of gewoon ongeschikte waterpompen.
Of ingebouwde booby-traps/zwakheden in het design waardoor de machine er na 1000 wasbeurten mee stopt.
4 jaar oud en de printplaat moet vervangen worden, want de microprocessor is ermee gestopt. Voor 300 euro een nieuwe print. Misschien handig om dan gelijk 3 printen te bestellen. Dan kun je elke 4 jaar wisselen.

Er ist wieder da...