Scheidingstransformator voor CAI Antenne signaal

Allen,

Ik heb een (analoge) TV tuner in een PC gebouwd. Echter zodra ik het antenne signaal er op zet, dat klapt de aardlek er uit. Ik denk dat dit komt omdat mijn PC's op een on-geaard stopcontact aangesloten zijn en dat er dus 115V spanning verschil is tussen de antenne massa en het chassis van de PC.

Ik vraag me nu af of het mogelijk is om het antenne signaal via een soort HF transformator aan te sluiten? En als dat kan, is dit voor weinig te koop of zelf te maken? (in de grote orde van enkele tientallen Euro's maximaal)

Ik weet dat dit het beste opgelost kan worden door de PC('s) op een randaarde stopcontact aan te sluiten, Maar de dichts bijzijnde zit vrij ver weg. Een simpel verlengsnoer stuit helaas op onoverkomelijke problemen bij mijn vrouw.

Pas als iets van een HF transformator niet lukt dan heb ik weinig andere keus dan de elektrische installatie uit te breiden zodat ik een randaarde stopcontact vlak bij mijn PC's krijg. (ook wel te doen, maar dan moet ik plafonds openbreken en zo. Niet iets waar ik echt naar uit zie)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Dick Groen

ik denk dat als je de pc uitzet en dan de cai aansluit en weer aanzet het wel werkt. ook kan de cai kabel helemaal niet geaard zijn in jouw huis, het koppelen van de kabel aan de pc gaat dan via de aarde van de cai verdeler verderop in de straat.

een trafo wordt niet vaak gebruikt, maar wel een condensator als scheiding. een bepaald type cai aansluitdoos heeft ook galvanische scheiding. deze worden vaak voor het aop gebruikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een advies, probeer het eens bij de CAI instantie.
Ze hebben daar die CAI Radio/Tv aansluit dozen,
die galvanisch gescheiden is met de afschermmantel t.o.v de kabel en de aansluitbussen.
Er is een doorlus en een eind doos uitvoering.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hoe komt je coax binnen?

Direct je installatie binnen of zit er een AOP tussen?

In het mooiste geval zit er een net AOP tussen welke galvanische scheiding zorgt tussen het interne kabelnetwerk en de 'boze buitenwereld'.

Mocht er geen AOP zitten, dan kun je bv een Hirschmann Abonnee Overname Punt DIO-01 / Technetix DIO-01 plaatsen. Dat is de opvolger van de alom bekende TRAS1000B en is beter afgeschermd tegen 4G interferentie. Daarnaast loopt ie tot 1005Mhz (ipv 862, wat handig kan zijn als op termijn je kabelaar hogere frequenties gaat gebruiken)

Die kun je dan in je meterkast aansluiten en daar ook aan de aarde hangen.

Einddozen individueel voorzien van galvanische scheidingen is imho niet de mooiste oplossing, en je blijft dan met een potentiaalverschil zitten als je ze niet aard.

Sine

Moderator

Als je nog ergens een installatie setje van ziggo oid hebt liggen ben je klaar, daar zat een tratec TRAS1000 bij.

evdweele

Overleden

Echter zodra ik het antenne signaal er op zet, dat klapt de aardlek er uit. Ik denk dat dit komt omdat mijn PC's op een on-geaard stopcontact aangesloten zijn en dat er dus 115V spanning verschil is tussen de antenne massa en het chassis van de PC.

Als de aardlekschakelaar uitspringt loopt er dus meer dan 30mA.
Dat is wel heel erg veel voor de lekstroom die een netfilter zou mogen geven.
Als het aan het netfilter van de pc zou liggen zouden heel veel mensen die wél met een geaarde pc werken last hebben dat de aardlekschakelaar eruit klapt.

Toen ik jaren geleden nog een CAI-aansluiting had heb ik eens gemeten wat de spanning was tussen de mantel van de CAI-kabel en de veiligheidsaarde in de woning; die was 90V. Ik heb toen alleen niet gemeten of er ook een beetje vermogen van dat potentiaalverschil kon worden afgenomen.
Om de brom die dat potentiaalverschil in mijn stereo-installatie veroorzaakte weg te werken heb ik er toen een mantelstroomfilter tussen gezet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 4 mei 2015 23:04:28 schreef Sine:
Als je nog ergens een installatie setje van ziggo oid hebt liggen ben je klaar, daar zat een tratec TRAS1000 bij.

De tras1000 voldoet niet volledig aan de kabelkeur eisen tbv instraling van 4g netwerken.

De dio-01 is de opvolger welke dat wel is. Ik zou geen tras1000 meer plaatsen anno 2015.
Het is beter dan niets maar als het ff kan doe het dan meteen goed.

Zie oa http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40802939#40802939

Hi Impatt.

Dan ligt je binnen installatie niet aan aarde zodra je de buiten mantel van de coax aard is het probleem weg althans jij voelt niets meer.

Het kan zomaar zijn dat een van de aansluiting op tap stroom voerend is dus dat een lekke tv van de buren de boosdoener is.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het signaal uit de CAI is vaak erg sterk. Een beetje demping is dan niet erg, zodat je dit simpele ding kunt maken:

(bron: diverse RSGB-boeken)

In plaats van de antenne moet je de CAI-aansluiting denken, en in plaats van de televisie natuurlijk de pc.

Je kunt de coax doorknippen en de twee uiteinden gebruiken om de lussen te maken, maar je kunt dit ding ook apart maken met een plug en contraplug. Dan kun je hem er zo tussen pluggen (en weer weghalen als het niet bevalt).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Nieuwsgierig naar de inhoud van de mantelstroomfilters die ik vroeger heb gebruikt heb ik er even een opengemaakt.

Klik op de foto's voor een vergroting.

@elektron920 hieronder:

Het is bedoeld voor de vroegere TV-banden, dus van 45 tot 900MHz.
AlleKabels geeft op 5 tot 1000MHz.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hi heer evdweele,

Ziet er fraai uit weet u nog voor welke frequenties dit bruikbaar is?

Gr Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Blue Sky

Cableguy

Er zijn Tratec galvanische scheiders in F en in IEC formaat, die knoop je zo tussen je kabel.

Ik heb geen betere foto:

http://www.uploadarchief.net/files/download/galvaf.jpg

Waar rook is, is stroom