Lineaire generator

Dit topic is gesloten

Hallo allemaal,

ik ben bezig met ene proef projectje maar snap de resultaten niet zo goed. Het moet uiteindelijke een lineaire generator worden die ik later aan diverse aandrijvingen zou kunnen hangen zoals een stoommachine, golfslag of een stirling motor.

Hiervoor heb ik spoelen gemaakt waar in een perspexbuis cilindervormige permanent magneten heen en weer bewegen. Nu gaat het goed met 1 of 2 spoelen maar als ik 20 spoelen maak lijkt de voltage af te vlakken of zelf te verminderen en de ampèrage is nihil.

Ik heb meerdere opstellingen uitgeprobeerd, waarbij ik de afstand tussen de magneten, de spoeldikte en de afstanden tussen de spoelen gelijk heb gehouden, de spoelen zijn doorgelust. (2cm magneten, 2 cm tussen ruimte en ook twee cm tussen de spoelen van 2 cm dik, schematisch hieronder weergegeven)

??? _ ??? _ ??? _ ??? _ ??? == == == == ==

Ook heb ik bij bovenstaande tussen de lege ruimtes van de spoelen een extra spoel gewikkeld die ik als tweede streng spoelen apart heb doorgelust.

??? _ ??? _ ??? ¬_ ??? _ ???
??? _ ??? _ ??? ¬_ ??? _ ???

Spoelen strengen los getekend, maar zitten om de zelfde buis, dus visueel zie je:
__ __ __ __
?????????????????????????
--- --- --- ---

Om de spanning regelmatig te krijgen heb ik een gelijkrichter er tussen gebouwd en wilde uiteindelijk een condensator er bij zetten om de spanning af te vlakken.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe je de ideale magneet spoel afstand moet bepalen en of het zin heeft om bijvoorbeeld 3 spoelstrengen te maken in plaats van 1 of 2, omdat ik het idee heb dat de spoelen elkaar op een zekermoment gaan tegen werken.

Ik ben een hobbyist en leergierig maar duidelijk geen elektrotechnicus, kan iemand mij een zetje in de goede richting geven?

DikkieDirk

Klinkt allemaal erg interessant, maar zonder de juiste gegevens kan je vraag moeilijk beantwoord worden.

• Wat is de afstand tussen je magneten en je spoels?
• Waar baseer je op dat de spoels tegenwerken?
• Hoe meet je de spanning?
• Wat is de dikte van het spoeldraad en hoeveel windingen?
• Op wat voor manier bewegen de magneten door de spoels

Hi PatNowak

De magneet is rond 36 mm en de spoelen zijn om een buis van rond 50 mm gewikkeld, dus de afstand komt neer op 7mm

Als ik er ledjes op aan sluit werkt het niet over de volle lengte als ik de magneten beweeg, terwijl wel alle spoelen door gekoppeld zijn

een multimeter die ook de maximale spanning kan vast houden gebruik ik om de metingen te verrichten

Heb verschillende diktes gebruikt, beste resultaat is met 0,5 mm, het aantal windingen weet ik niet precies, maar de spoel hoogte is 25 mm (totale diameter spoel is dus 100 mm

Ik beweeg gewoon met de hand de magneten door de spoelen, ik schat de frequentie in op 30 “slagen” per minuut

Was een snelle reactie, ik hoop dat je hier een beter inzicht hebt gekregen.

Henry S.

Moderator

Slotje, tegelijkertijd voor topicstarter en reageerder spelen is niet netjes.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#accounts

Dat houdt ook in dat het 2e account geblokkeerd wordt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten