Raspberry Pi FM zender met filter

Hallo,

ik ben bezig om repeaters te maken van mijn radiostation om in (berg)dorpen te plaatsen in het noorden van Argentinie.
De source komt via internet binnen, dat is verrassend genoeg vrijwel overal beschikbaar.

Nu gebruik ik daarvoor een raspberry pi gekoppeld aan een fm zender (pkbee 15 watt).

Maar ik heb ontdekt dat er software is gemaakt voor de raspberry pi om via een GPIO pin dmv DPLL het HF signaal te genereren, zelfs stereo met RDS.

Natuurlijk zit daar veel rommel bij, zodat het eigenlijk niet bruikbaar is. Nu de vraag:

Is het te doen om dit weg te filteren met een bandpassfilter? en daarna te versterken?

groeten,

Mariano

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee; je moet het zien als een aardig grapje. Wel knap bedacht trouwens.

Je zou de harmonischen van de zendfrequentie wel weg kunnen werken - zo'n filter zou je normaal ook gebruiken - maar binnen de band zelf krijg je het niet schoon.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ah dat dacht ik al.

Maar hoe erg is de vervuiling binnen de omroepband?
Elk bergdorpje heeft bijvoorbeeld zijn eigen basisschool en als ze een radiozender krijgen op school is het groot feest en het is de enigste radiostation in de weide omtrek.

Shiptronic

Overleden

Er vliegt ook nog wel eens het eea. over die bergtoppen wat er niet blij van word ;)

Maar zit zelf wel te spelen met die gedacht om zo audioout van de Raspb. in een autoradio te krijgen. Maar dan via de lucht maar direckt op een afgeschermde antennekabel ( gekoppelt met een C-tje?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op de harmonischen van de zendfrequentie luistert daar niemand, en als je bij ontvangst het geluid acceptabel van kwaliteit vindt, is het prima. Vervuiling BINNEN de omroepband kun je zelf beoordelen als je twee van die RPi's optuigt.

[Bericht gewijzigd door Dr Blan op vrijdag 15 mei 2015 18:42:31 (24%)

mel

Golden Member

Op 15 mei 2015 18:39:45 schreef Dr Blan:
Op de harmonischen van de zendfrequentie luistert daar niemand, en als je bij ontvangst het geluid acceptabel van kwaliteit vindt, is het prima. Vervuiling BINNEN de omroepband kun je zelf beoordelen als je twee van die RPi's optuigt.

Militaire luchtvaart?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Je weet dus niet wat je er allemaal uitgooit ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Maar hoe erg is de vervuiling binnen de omroepband?

Ik zou eerder zorgen hebben over storingen buiten de omroepband... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toch verlopen deze threads altijd via het vaste stramien:

"Iets wat alle anderen ingewikkeld doen, kan ik heel simpel.
Is dat ook goed?"

Nee, dat is niet zo goed.

"Oh, wèl hoor, want in dit land zijn ze tóch achterlijk / wonen er toch nauwelijks mensen / kan ik toch niets storen."

Gelukkkig staat het land bekend om zijn zachtaardige wetsbewakers, en het leger durft al helemáál niet te klagen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

misschien is het een idee om in de studio een (goede) stereocoder/limiter te plaatsen en de output te digitaliseren (a/d converter) en als stream internet op te sturen. Bij het ontvangstpunt heb je dan alleen een d/a converter (met filter) nodig om het signaal uit te zenden. Op deze wijze zou je een schoon signaal de ether in kunnen sturen. Succes, Robert

@FETerman

Ja dat heet naar ik meen common sense.

Als je de formele weg volgt, voorzover die niet bestaat, wordt die loper ad hoc voor je uitgerold, ben je tonnen aan smeergeld en jaren verder voor het formeel mag.

Ga je gewoon je gang, dan ben je geen stuiver kwijt, gaat het 8 a 16 jaar prima, kun je daarna met een fractie van het aanvankelijk uitgespaarde smeergeld de lekken dichten en zo.

evdweele

Overleden

"Oh, wèl hoor, want in dit land zijn ze tóch achterlijk / wonen er toch nauwelijks mensen / kan ik toch niets storen."

Die opvatting hoorde ik vroeger zelfs in Nederland.
"Ik heb geluisterd op mijn portable radiootje en mijn piratenzender stoort absoluut niet".
Alleen wel gek dat de mobilofoonnetten van de hulpdiensten erdoor werden platgelegd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

"Oh, wèl hoor, want in dit land zijn ze tóch achterlijk / wonen er toch nauwelijks mensen / kan ik toch niets storen."

jammer dat het zo overgekomen is, ik zie dat zelf niet zo.

Mijn eerste vraag was of met een bandpassfilter de storingen eruit te filteren zijn. Daar werd op gereageerd dat alleen een lowpass filter mogelijk zijn zou, binnen de omroepband zouden storingen overblijven.

Omdat er in de wijde omgeving geen activiteit in de omroepband is, leek me dit niet zo'n probleem. Dat dit niet zo goed is als een 'echte' zender snap ik ook wel.

evdweele

Overleden

De enige manier om zeker te weten dat er geen ongewenste producten uit de 'zendertjes' komen is door te kijken/meten met een spectrumanalyzer.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik vraag me toch af Mariano:

Je wilt met een basisbandsignaal uit een RPi n eerste instantie een 15 watt FM zenderunit Pkbee 15 aansturen. (dat zijn kitjes)

Nu heb je bedacht dat je die PKbee weg zou kunnen laten die die RPi gelijk laten zenden in de omroepband.

Dat is wat ik begrijp. Je moet dan een omroepbandfilter hebben, om out of omroepband spurious te onderdrukken.

MAAR besef je wel dat de RPi hooguit 10 mW maakt, zodat je toch een 15 watt FM eindtrap nodig zult hebben?

@ Mariano,

Ik denk dat je dit wel kan toepassen en zelfs in stereo het is niet zo ingewikkeld om een basis signaal te maken en met subsampling kan je L,R L+R/2 19KHz en 38KHz maken.

Iets anders is het om een RF signaal uit de raspberry pi te halen.
Er wordt gebruik gemaakt van het feit dat je de klok frequentie kan instellen iets hoger of iets lager in eerste orde benadering is dit wanneer de verandering voortvloeit uit de verandering van de ingangsamplitude FM modulatie maar het gaat hier om een spreadspectrum uit een tabel wordt de stap grote en verandering gelezen uiteraard is deze tabel te vullen met een afgeleide van het ingangssignaal maar de kwaliteit???? meten dus.

Voor het uitgansfilter zou je kunnen kiezen voor een LP-filter deze is gemakkelijk te bouwen 4...8 orde filter afhankelijk van de sterkte van de harmonische omdat de band waar je werkzaam in wil zijn kleiner is dan 1 octave heb je in band geen last van harmonische voordeel van dit filter eenmaal de Fc afgeregeld en je hoeft niets meer te doen ook als je een andere frequentie in de band kiest.

Maar omdat je gebruik maakt van spreadspectrum techniek zullen er ook spurious ontstaan deze zijn onvoorspelbaar en kunnen dus ook in de gewenste band vallen.
Om deze reden rechtvaardigt het gebruik van een complexer bandfilter.

Na het bandfilter zal je moeten versterken om het gewenste vermogen aan de uitgang te bereiken.

Of deze techniek voordeel oplevert zal je zelf moeten beoordelen.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

bedankt voor de antwoorden.
Ik ga er wat mee experimenteren.

is een RTL-SDR geschikt om te meten? Ik heb de RTL2832U+R820T2 SDR besteld.

Dr. Blan, 15 Watt is niet echt nodig, het zijn maar kleine dorpjes en de hele boel moet worden gevoed met een zonnepaneel. 10 mW is echter wel weinig, een paar Watt volstaat wel.

Toen ik het voor de eerste keer las, dat je een RPi kunt omtoveren tot een radiozender, dacht ik dat het een 1 april grap was. Daarna toch maar even geprobeerd, en het werkt ook nog. Zodoende ben ik aan het nadenken of het toepasbaar is in specifieke gevallen.

groeten,

Mariano

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt verdorie nog beter zo'n auto-MP3-FM-speler oppeppen.
Voor gewone mensen geeft dat veel teveel breedbandstoring, maar het is tenslotte altijd nog minder dan wat zo'n Raspberry Pi neerzet.

En nee, met een RTL-dongle kun je niet hetzelfde als met meetapparatuur - althans, andere mensen niet. Maar ik heb niet het idee dat het antwoord veel gaat uitmaken. :)

Probeer niet al te veel op zo'n vreselijke missionaris te gaan lijken. Die mochten ook altijd alles, vonden ze, omdat ze zich 'van de Heere' boven de wet verheven voelden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 mei 2015 16:51:18 schreef Frederick E. Terman:
En nee, met een RTL-dongle kun je niet hetzelfde als met meetapparatuur

LOL heel toevallig nét op 12 mei deze video op Youtube gezet hahaha! Maar 't is wel behelpen met zo'n kleine bandbreedte. https://youtu.be/QBsr687bylc

Gr, Bert.

rbeckers

Overleden

FET, over de missionaris. Dat varieerde enorm.

Maar m.b.t. de rest heb je volkomen gelijk.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat verschilde. Ik bedoel die vreselijke. ;)

Wat die dongle betreft: je kunt er niet mee meten. Veel dingen kun je wel zien (zie boven); dan heb je geluk.
Maar van iets dat je wel ziet, bepalen of het uit de dongle komt of van buiten, en in dat laatste geval: meten (zoals TS vraagt) hoeveel het dan is, is toch weer lastiger. Dan heb je meer aan meetapparatuur.

Het werkt trouwens beide kanten op: soms zie je afgrijselijke grastapijten die niet van jou zijn, en soms zie je niets engs, terwijl dat wel zou moeten.
Maar voor een tientje is het natuurlijk een geweldig ding, die dongle!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 11 mei 2015 17:41:08 schreef Frederick E. Terman:
Nee; je moet het zien als een aardig grapje. Wel knap bedacht trouwens.

Je zou de harmonischen van de zendfrequentie wel weg kunnen werken - zo'n filter zou je normaal ook gebruiken - maar binnen de band zelf krijg je het niet schoon.

Nou een grapje, het kan echt!
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index.php/Turning_the_Raspberry_Pi_In…

Ook is er een zendamateur die al over 7000 duizend kilometer een radioverbinding heeft gemaakt met de RP, zij het dan op de HF banden.

zie ook http://a17.veron.nl/httpdocs/nieuws.php
en
http://a17.veron.nl/httpdocs/bulletin.php

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Shiptronic

Overleden

RDS is er ook al , nu alleen nog DAB+ ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

bedoel je DAB+ voor de Rpi dab+ is layer1 mpeg1 dat kan je zo verwerken.
Of bedoel je een stik voor dab+ maar die is er ook al?

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Ook is er een zendamateur die al over 7000 duizend kilometer een radioverbinding heeft gemaakt met de RP, zij het dan op de HF banden.

Dat is erg ver. ;)