"High End" Audio van Banggood ;-)

blackdog

Golden Member

Hi Lezers,

Ik hoopte dat in het zakje uit China de regelbare voeding zat, waar meerdere hier op het Forum, het al over gehad hebben.
Dit was echter niet zo, het was de NE5532 voorversterker print.

Nee, ik heb geen aandelen bij Banggood, maar hier is de link nnaar het printje.
http://www.banggood.com/NE5532-Volume-Tone-Control-Board-Kit-10-Times-…

Wat kan ik er voorlopig van zeggen...
Het is een mooie print en zeer goed soldeerbaar.
Van één potmeter waren de pootjes krom, net als van de rode chinch ingang, met een klein tangetje was dit snel opgelost.
Verder kan ik alleen maar zeggen, dat er goede kwaliteit onderdelen geleverd worden.
Alleen zou ik de NE5532A er graag bij geleverd zien, wat er bij zit is de versie zonder "A"
Dus er is kans dat je een IC treft met een hoger ruisgetal.

De uitgangscondensator is wat mij betreft een beetje "wazig" er wordt een mooie ELNA elko meegeleverd,
maar deze is lager in waarde dan aangegeven, 3,3uF i.p.v. 4,7uF.
Ook blijven er twee film condensatoren over, waarschijnlijk bedoeld om ever de ELNA elco's te zetten.
Ik heb deze componenten niet geplaatst en vervangen door een WIMA 6,8uF.

Verder zijn de vier potmeters gelijk en deze hebben een waarde van 50K en zijn lineair.
Dit kan wel voor de volume regeling, maar dan moet de potmeter in de tegenkoppeling hangen voor een LOG karakteristiek.

Hier wat plaatjes van de werkvolgorde, het geheel was in ongeveer 1 uur gebouwd.

Dit is de handel die in het zakje zat, let vooral op het statische schuim voor de IC's, ook de folie er omheen is van het statiche type :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/BG-5532-VV-01.png

De werstanden als eerste geplaats, typisch een gevalletje, "we willen zo min mogelijk verschillende weerstandswaarde gebruiken..."
Of dit erg is, weet ik nog niet...
http://www.bramcam.nl/Diversen/BG-5532-VV-02.png

Het solderen gaat goed met deze print, ik heb gekozen voor 0,7mm soldeer en 370C tip temperatuur.
Een soldering duurt hiermee net ff meer dan 1 seconde.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BG-5532-VV-03.png

Dit is de onderzijde nadat hij is geboend met IPA
http://www.bramcam.nl/Diversen/BG-5532-VV-05.png

De bovenzijde nadat hij geheel klaar is, er boven liggen de componenten die ik niet gebruikt heb.
Rechts boven de laatste potmeter zie je de twee Rode WIMA 6,8uF condensatoren die ik geplaats heb ter vervanging.
Helemaal rechts bovenaan komt de AC binnen vanaf de trafo, de drie aansluischroefjes er onder is links en rechts uit.
Helemaal links zie je de ingangen, de gain is instelbaar met de twee weerstanden die je links van het eerste IC ziet,
deze zijn 22K, wat dan ook de ingansimpedantie is daar de weerstanden op de inverterende ingang terrecht komen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/BG-5532-VV-04.png

Weet ik al wat van de specificaties, nee...
Later deze week ga ik er wel aan meten met de Audio Analyzer, dit was even een ontspannings "uurtje" ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Mooi printje alhoewel de spoortjes een "Retro-plaktape" gevoel geven :-)

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 12 mei 2015 22:44:45 (97%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Lijkt me een leuk kitje!

Je kan er alsnog je eigen NE5532A in stoppen en eventueel kan je ook de andere componenten aanpassen, want dat kost toch allemaal vrijwel niets.

Henry S.

Moderator

Opzich leuk, maar horen die IC-voetjes niet direkt in de Kliko? ;)

Chinese metaalfilmweerstanden blijken vaak koolweerstanden te zijn, wat heb jij?

Zie ik daar Philips/BC condensators?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 12 mei 2015 22:58:23 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Leuk :) Ik zie wel enige onhandigheden en ben benieuwd naar de metingen.
Een NE5532 krijg je naar mijn ervaring electrostatisch niet stuk.

Zijn die oranje C'tjes niet keramisch?

maartenbakker

Golden Member

Zo te zien zijn het echte mosterd-C'tjes in een wat ongelukkig uitgevallen of naar keus een vaderlandslievende kleur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi,

Zover ik het kan achterhalen zijn de oranje condensatoren een Philips type, dit zijn film condensatoren, geen Cer.

Voetjes, ze klemmen goed, maar ik heb ze speciaal laten zitten, net al de meegeleverde NE5532 IC's.

De weerstanden, ik heb er een viertal getest en deze waren binen 1%.

Wat de printbaantjes betreft, ze zien er mooi gemaakt uit,
met mooie bochtjes, lijkt mij echt door een computer gemaakt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Toch is met die bochten wel redelijk retro. Mijn oude philips voeding heeft ook van die vloeiende banen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zover ik het kan achterhalen zijn de oranje condensatoren een Philips type

Het lijken inderdaad Philips MKT's. Die gele (C2) zijn wel keramisch?

[Bericht gewijzigd door markce op woensdag 13 mei 2015 10:00:05 (34%)

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Leuk om te zien dat ook jij blij bent met die Wima Ctjes
Ideaal,zo klein dat ze niet meer ruimte dan een elco innemen.
Natuurlijk is het geen MKP, maar toch vele malen beter dan een elco als koppel of uitgangs C!

Ik heb ze niet groter dan 2u2, waar heb jij die 6u8 gevonden?

Groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Ha die Gertjan,

Reigelt heeft een paar typen, houd rekening met 10% nauwkeurigheid bij b.v. filters zoals ik deze gebruik.

http://www.reichelt.de/index.html?&ACTION=446&LA=446&SEARCH=wima&OFFSE…

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Bram, bedankt!

En nog een stuk goedkoper ook dan ik gewend ben!

Die 10% maakt me niet uit, ik gebruik ze vooral als in- en uitgangs condensator.
Daar heb je net wat grotere waarden voor nodig, maar met deze C's i.p.v een elco klinkt het beter en is het robuuster.
Kan iemand er tenminste probleemloos 48v Phantom op zetten....

Nu hou ik er gauw over op, voor ik weer een topic van je derail.....

nog een groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Nou ik vind het geen probleem dat we hier over deze condensatoren praten.
Dat hoort bij deze High End audio print *grin*

Zo even een trafotje zoeken en dan kan later vandaag de Analyzer er even aan tijdens de pauze.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi lezers,

Tussen de werkzaamheden door af en toe tegen de Analyzer aan gekeken waar de voorversterker print aan hing.

De eerste meting was om uit te zoeken wat de potmeters doen.
De rechtse is de volume regelaar.
De gain is rond de 12 db, en dat is wat mij betreft goed voor de audio apparatuur van tegenwoordig.

De gain is eenvoudig instelbaar door twee weerstanden aan de ingang.
Bij mij zijn deze 22K per kanaal, deze 22K is dan ook je ingangs impedantie.

Als eerste 1Khz blok gebruikt, om de toonregeling recht te zetten.
Dat is toch minder makkelijk dan het lijkt.
Zover ik het heb kunnen meten is het een drievoudige toonregeling.
Daarna de frequentie karakteristiek gemeten, was ik niet echt blij mee.
De volume potmeter had ik zo ingesteld dat de gain1 is.
1V in is 1Volt uit.

Ik had al aangegeven dat alle potmeters 50K zijn, dat geld dan ook voor de volume regelaar.
Hierdoor is de uitgangsimpedantie in verhouding hoog en ktijg je bij de electrische middenstand de grootste hoogafval.
Dit is ongeveer -1 dB bij ruim 20Khz.
Bij de volume potmeter volledig open (+12dB) gain, is het -1dB boven de 100Khz.

Dit is dus door een verkeerde keuze van de potmeter (BOM optimalisatie brrrr)
Een voorversterker waarbij de audio neuroot gaat zeggen dat je de interlink kan "horen"
Dit is net een buizen voorversterker met een te hoge uitgangs impedantie.
Dus toch een High End product *grin*

Ik krabte mijzelf toch wel een beetje op mijn hoofd, bij de vervormings meting.
Ongeveer 0,03% vervorming bij 1Khz, daarna bij 100Hz, zelfde waarde, Que!
Deze muts, had op dat moment de ingang van de voorversterker aangesloten op de Hameg functie generator,
de vervorming is de ruisvloer van de 14 bits DA converter in dit meetinstrument.
Wat verder uitstekend is, maar niet goed genoeg om te testen wat de ruis en vervormingsvloer is van deze print.
Na de Analyzer uitgang te hebben aangesloten en het niveau aangepast, was de vervorming gelijk aan die van de Analyzer 0,0009% voor 1Khz en 4V uit.

Later nog meer over dit printje, zoals ik al aangaf, ik heb niet zoveel tijd op het ogenblik.
Verder nog geen schema kunnen vinden, jullie wel.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Geinig allemaal. Zijn die pots een beetje goed, op de waarde na dan?

OT: Waarom deden ze dat met die vloeiende hoeken in die PCB's? Of waarom doen ze het nu niet meer? Het lijkt me juist dat met het plakken van symbolen je juist makkelijker met rechte stukken en hoeken aan de slag kunt.

Hugo Welther

Moderator

In "the old days" maakte je een track met een rolletjes crepe tape van een bepaalde breedte. Dan zijn vloeiende bochten heel simpel te maken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
miedema

Golden Member

Klassieke audio ontwerp probleem.
Berekend en gemeten met de volume pot vol open.

Maar in de middenstand is de uitgangs impedantie het hoogst...
Dus daar is, net als in dit geval, de meeste hoog afval.

Helaas slijten de meeste volumeregelaars 90% van hun leven rond half open....

Volume pot helemaal aan de uitgang? In mijn ogen ook een ontwerpfout!
- grote signalen oversturen zonder dat je er wat aan kan doen
- uitgang graag laag ohmig om probleemloos kabelcapaciteit aan te sturen.

groet, Gertjan.

In "the old days" maakte je een track met een rolletjes crepe tape van een bepaalde breedte. Dan zijn vloeiende bochten heel simpel te maken.

Ik krijg er niet echt een beeld van. Is crepe tape van dat papieren tape? Zou het kunnen dat het ook bekend is als schilderstape?

Dan zie ik nog niet echt hoe je daar een bocht mee kan maken. Dan rimpelt het toch? Of knip je het uit ofzo?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
blackdog

Golden Member

Hi heren,

Zullen we weer OT gaan...

Praat over oplossingen voor de hoge uitgangsimpedantie, vraag over het ruisgedrag, regelkarakteristiek van de toonregeling.
Hoe ik hem wil gaan toepassen enz, please :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Ja, hoe wil je hem eigenlijk toepassen? Dat heb ik geloof ik gemist ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Ha die Maarten,

Dat heb ik ook nog niet verteld waarom ik deze print heb aangeschaft.
Ik was een half jaar geleden al bezich hem aan te schaffen, maar toen had Banggood hem niet meer op voorraad.

Ik heb volgens mij hier ook al een ontwerp laten zien voor een Symetrische microfoontrap.
Dit printje zou er achter moeten komen, of in iedere geval mij een toonregeling opleveren voor het microfoon signaal.

Waardient dient dit geheel dan weer voor schiet je waarschijnlijk te binnen... :-)

Ik wil ook wat filmpjes maken met uitleg, niet zoals zo velen op het Internet voor de Blah Blah en kijk mij eens, maar omdat het denk ik duidelijk wat toevoegt aan de uitleg.

Het geheel komt niet op "Kijk Mij Eens Tube" maar op een van mijn domeinen, met voldoende bandbreedte.

Dit is nog allemaal in het prille stadium, snappie?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Op 13 mei 2015 19:08:16 schreef necessaryevil:
Geinig allemaal. Zijn die pots een beetje goed, op de waarde na dan?

Haperende lopers bijv geven 'leuke' effecten in tegenkoppelingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Henry,

Die haperende lopers zijn enigzins op te lossen door parallel weerstanden.
Dit past alleen niet in iedere schakeling.

Een Low Cost oplossing voor dit printje is een weerstand parallen te zetten aan de uitgang.
Deze weerstand 10 tot 15x lager dan de potmeterwaarde, hier dus 4K7 tot 2K2.
Dit dus voor een lineaire potmeter zoals hier gebruikt.
Hiermee verkrijg je een "redelijke" LOG karakteristiek, vooral in het meest gebruikte regelgebied.
De uitgansimpedantie wordt hiermee maximaal 2 of 4K op de ongunstigste stand van de 50K volumepotmeter.

Beter is natuurlijk een goede potmeter te gebruiken, en dan wel een van voldoende lage waarde.
Hou er rekening mee, dat bij gebruik van een 2K2 of een 4K7 potmeter, dat de uitgangselco in waarde moet worden verhoogt.
Het beste is ook, om een serie weerstand op te nemen van zeg 33 Ohm met de uitgangscondensator.
Dit zorgt er voor dat de opamp stabiel blijft als hij een langere kabel moet sturen en de potmeter volledig open staat.

Nog even een korte les over de uitgangsimpedantie van een potmeter.
Als de potmeter laag Ohmmig wordt aangestuurd, zeg minstens 10x lager als impedantie dan de potmeter zelf.
Dan is de uitgangs impedantie van de potmeter, de waarde van de potmeter gedeeld door 4.
Dus een potmeter van zeg 10K die aangestuurd wordt door een impedantie van 100 Ohm, heeft als maximale uitgansimpedantie 2,5K.
Je kan nu gaan zeggen, Bram! je vergeet de 100 Ohm te verrekenen, dit is met opzet,
het heeft weinig zin voor de uitkomst, daar potmeters vaak 10 a 20% zijn wat waarde betreft.

Nog een ding voor het inzicht, bij volume potmeters in de mechanische middenstand NIET de electrische middenstand.
Bij LOG potmeters in de mechanische middenstand ongeveer 10% elektrische middenstand!!!

Bijna alle HIFI apparatuur heeft veel te veel gain.
Dan zegt men, dat men meestal op zeg de 12 uur stand draaid voor lekker hard en hij kan dan nog helemaal naar de 10 voor half stand...
De versterker clipt dan meestal al bij de 12 uur stand :-)
Hoor je dus bij de "12" stand dat het geluid al veranderd (clippen begint) dan heb je meestal 15 tot 20dB te veel gain.

Later meer over dit hemelstormend ontwerp ;-)
Het is zeker niet slecht en met goede potmeters, voorzie ik geen enkel probleem in gebruik als je mijn opmerkingen meeneemd.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.