I R compensatie toepassen

Hallo,

Voor een schoolopdracht moet ik de I R compensatie berekenen die toegepast moet worden. Ik heb allerlei sites op het internet bekeken en gelezen, maar ik kom er nog niet uit.

De motorgegevens die bekend zijn, zijn als volgt:
Synchroon toerental = 1500 RPM
Pnom = 1 kW
n rotor = 1435 RPM
rendement = 91%
cos phi = 0,87
Inom 400V = 2,55
Ia/In = 4
Ta/Tn = 2,4
Tz/Tn = 2,1
Tk/Tn = 2,6
massa traagheidsmoment (kgm2) = 0,02

De motor wordt aangesloten op een frequentieregelaar, die regelaar krijgt 400V 50Hz binnen.
In de beschrijving staat verder nog dat over het Ohms gedeelte van de motorspoelen 16V valt.

Voor zover ik weet moet ik die 'Ia/In = 4' gebruiken, maar verder dan dat weet ik het niet.
Ik lees op internet ook wat over EMK / tegen-EMK, maar daar staat verder niets over in de opdracht.

Dus mijn vraag is eigenlijk hoe ik de I R compensatie uit kan rekenen met deze gegevens, of heb ik nog meer nodig?

Probeer het boekje "zo is het (frequentie) geregeld" te pakken te krijgen, daar staat dit in.

(Het stukje "In de beschrijving staat verder nog dat over het Ohms gedeelte van de motorspoelen 16V valt." is trouwens een behoorlijke hint in de goede richting als ik mijn energietechniek goed onthouden heb.)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Dankjewel voor de reactie.
Ik heb dat boekje niet, wellicht dat ik ergens een digitale versie kan vinden op internet, dat zal ik eens kijken.

Omdat het synchroon toerental 1500 RPM is, neem ik aan dat deze motor 4 polen heeft. Dan moet ik die 16V wel maal 4 doen, toch?

Wat zou dan het rendement ongeveer maximaal zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/