En hoe heet deze VHF antenne ?

Je zal hem wel eens gezien hebben bij scheepvaart maar de naam en het merk zijn me totaal onbekend.
Zo te zien een dipool maar waarom dubbel ?

De modernisering is de achteruitgang.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het stralingspatroon (veel heen en weer, weinig dwars) is ideaal voor bijvoorbeeld een brug. De schepen komen maar van twee kanten.

De constructie herken ik onmiddellijk; het is een Kathrein.
De coaxkabel loopt in de dragerarm naar de dipool. Scherm aan de onderste helft, binnenader aan de bovenste helft. De zichtbare rechthoekige constructie werkt als balun (en aanpassing, maar dat is een detail).

Misschien staat hij wel in de catalogus die ik op het werk in de kast heb staan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Idd een Kathrein, ik heb ditzelfde type geplaatst bij de Goereese sluis.
tbv de radioverbinding met de scheepvaart en de sluis.
En een zeer goede voor /achter verhouding.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nul dB, als het goed is...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

dat stond in de beschrijving...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Jullie zien dat de bovenkant galvanisch aan de drager zit...
Al jaren rijdt ik hier wel eens langs en dan ga je dat denken.
Het ziet er echt zo uit. Toch leerzaam om te zien hoe de mast het diagram beïnvloed.

Eeh, opmerking hij lijkt enorm op een Ross ? Zit die fabricant in .it ?

[Bericht gewijzigd door D Tech op maandag 18 mei 2015 20:08:00 (12%)

De modernisering is de achteruitgang.

Dit soort ooit eens nagebouwd in mijn vrije-radio tijd.
Deed het verbluffend goed moet ik zeggen ... tot ieders verbazing.

Had geen opengewerkt model, heb toen eigenlijk gewoonweg gegokt hoe hij in elkaar zat (ik had geen internet) ... en inderdaad zoals onze FET beschreef had ik hem ook nagebouwd uit de losse pols ;-).

Henry S.

Moderator

Op 18 mei 2015 20:00:06 schreef D Tech:
Eeh, opmerking hij lijkt enorm op een Ross ?

Die is op de zelfde bouwmethode gebaseerd, een dipool met gammamatch.

Zit die fabricant in .it ?

Kathrein is Duits.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dit is geen gammamatch.
De straler is gewoon onderbroken, en de coax is bij die onderbreking aangesloten. De 'ring' is de isolator, van kunststof.
Over deze open plaats staat de rechthoekige 'omleiding'. Die verbindt voor DC de boel weer door en maakt de drager HF-vrij, zodat je het een balun zou kunnen noemen.
Hij is alleen geen kwartgolf, maar korter en dus inductief. Dat wordt weer goedgemaakt door de straler ook korter te maken - dus capacitief.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Ik had idd de onderbreking op een tekening gezien, hoe ik dan op een gammamatch kom... Het leek er wel aardig op.

Maar in eengammamatch zit een capacitieve koppeling terwijl hier de twee stralerdelen direkt met de coax verbonden zijn.

Btw, hoe worden de twee antennes, zoals de Kathrein, gekoppeld?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 mei 2015 21:47:49 (46%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 19 mei 2015 21:42:48 schreef Henry S.:
Ik had idd de onderbreking op een tekening gezien, hoe ik dan op een gammamatch kom... Het leek er wel aardig op.
Btw, hoe worden de twee antennes, zoals de Kathrein, gekoppeld?

Goeie vraag. Een van de beste dubbele dipolen is de HB9CV die met een tegenfase werkt. Voor mij
allemaal moeilijk in mijn hoofd te visualiseren waarom dit zo goed werkt. En nou deze dubbele Kathrein..

Maar wat ik zei, hij lijkt op deze 'Ross' antenne:

www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Category-472847/Broadcast-antenne.html

Die shop kende je nog niet hè ?

De modernisering is de achteruitgang.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De capaciteit in een gammamatch is om de zelfinductie van de lus, gevormd door de koppeling, op te heffen.
Hij is echter niet altijd nodig: je kunt hetzelfde resultaat bereiken door de straler (de hele antenne dus) wat korter te maken; hij wordt dan ook op het aftakpunt capacitief.
Er zijn echter combinaties van maten van de gamma waarbij je dat niet redt. Een condensator is dan handiger.
En het regelt ook eenvoudiger af: je maakt eerst de dipool 'pas', en regelt dan de condensator op beste swr.

Bij de dubbele dipolen wordt vaak een aparte verdeler gebruikt.
De dipolen worden ieder gewoon op 50 ohm afgeleverd. Ze beïnvloeden elkaar maar weinig, doordat ze elkaar bijna niet zien (normaal dan; in het plaatje in de startpost wel wat).

--
Een HB9CV is geen 'dubbele dipool'. De lengtes zijn verschillend, de 'dipolen' zien elkaar juist sterk, de voeding is anders, en de bedoeling is juist een sterke richtwerking.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org