Frame snel elektronisch verlengen

Maar in mijn vorige ruwe berekening kwam ik uit op 2.15 L/s, zou hij zelfs deze hoeveelheid aan kunnen?

=================

Ik heb even opnieuw een ruwe berekening gemaakt met wat aannames.
Stel ik gebruik dezelfde dubbelwerkende cilinder als bij mijn vorige berekening: https://www.conrad.nl/nl/iso-cilinder-20-x-125-rm8020m125-581839.html
D = 20 mm (= cilinder diameter)
d = 8 mm (= zuigerstang diameter)
S = 125 mm (= slag cilinder)
Pmax = 10 bar (= maximale druk)
Pmin = 1 bar (= minimale bedrijfsdruk)
En deze CO2 patroon: http://www.aquaplantsonline.nl/p/7463/jbl-proflora-u95-co2-wegwerppatr…
95g CO2 op 275 bar

Aannames:
In totaal mag het complete systeem 3 kilo wegen, dus 1,5 kilo per kant. Per kant heb je dus een statisch frame en dynamisch frame. Dit dynamische frame zou dan zeker niet zwaarder dan een kilo mogen wegen, eerder een heel stuk minder. Maar om wat extra veiligheid in mijn berekening in te passen neem ik een te duwen kracht van 20N aan.
Minimale druk voor de cilinder is 1 bar, dus voor onnauwkeurigheden neem ik even 1,5 bar aan.

Berekeningen:
Om 20N te duwen heb ik nodig:
P = (F * 40) / (pi * D^2) = 0.636 bar
En trekken:
P = (F * 40) / (pi * (D^2 - d^2)) = 0.758 bar

Dit is minder dan de minimale druk van 1 bar (1,5 bar in mijn geval) dus ik gebruik verder een druk van 1,5 bar.

Het volume voor drukken:
V = (pi * D^2 * S * (Ps + Pa) * 10^-6)/4 = 0.0981 dm3 (=L)
En trekken:
V = (pi * (D^2 - d^2) * S * (Ps + Pa) * 10^-6)/4 = 0.0825 L

0.0981 + 0.0825 = 0.1806 L nodig per open&dicht beweging

Het CO2 patroon heeft 275 bar met 95 gram. Bij 1 bar is dit:
0.095 / 1.986 = 0.0478 m3 = 47.8 L
Om het volume in het patroon te berekenen gebruik je dan pV=constant:
47.8 * 1 = volume_patroon * 275 -> volume_patroon = 47.8 / 275 = 0.174 L
(ter controle, afmetingen van het patroon zijn diameter=4cm en hoogte=17.5cm
(pi * D^2 * h)/4 = (pi * 0.4^2 * 1.75)/4 = 0.22 L
Dus dit klopt wel, dezelfde ordegrootte )

0.174 L @ 275 bar -> 47.8 L @ 1 bar
0.174 L @ 1.5 bar -> 0.261 L @ 1 bar
--------------------------------------
~ 47.5 L beschikbaar

Beschikbare volume / benodigde volume voor open&dicht = aantal keeper bewegingen
47.5 / 0.1806 = 263 bewegingen

Volume om hem open te drukken is 0.0981 L, stel ik wil dit in 0.1 seconden gedaan hebben. Dan is het debiet wat ik nodig heb 0.0981*10=0.981 L/s

Conclusie
1. Kloppen mijn berekeningen? 263 bewegingen zijn een stuk meer dan dat ik verwachtte uit zo'n klein patroon
2. Klopt mijn dubiet berekening? Is 0.981 L/s haalbaar?
3. En klopt het dat de snelheid van openen alleen te beïnvloeden is met de druk die je erin stuurt? En deze dus niet veel lager te krijgen is omdat 1 bar het minimum druk is?
4. (deze minimum druk is toch t.o.v. de atmosferische druk? Dus stel bij 1 bar atmosferisch is de minimale werkelijke bedrijfsdruk 2 bar?)

Shiptronic

Overleden

Snelheid van openen kan je beïnvloeden Door een restriktor te plaatsen waardoor je flow naar de cilinder minder word.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik begrijp dat de flow wordt bepaald door aansluiting op de cilinder. Maar is er een manier om aan de hand van deze aansluiting te berekenen wat de maximale flow wordt? Dit is een reactie die ik kreeg van iemand:

Als je een ventiel zoekt wat voldoende flow heeft om deze cilinder aan te sturen heb je eenvoudig weg voldoende aan een ventiel dat ook een M5 aansluiting heeft.

Een ventiel wat een flow heeft van 100 liter per minuut is al voldoende. Wij hebben deze ventielen wel, maar in de meest courante series is het kleinste type al zo'n 300 liter.

Dit kun je zonder problemen toepassen, want de flow in de cilinder wordt toch besgrenst door de M5 aansluiting.

Ik neem aan dat de flow berekend kan worden aan de hand van M5, druk, volume cilinder en kracht die verzet moet worden. Maar ik kan hier geen formule van vinden om het mee te berekenen. Of maak ik ergens een denkfout?

edit: Het is nu wel een beetje veel pneumatisch gerelateerd ipv elektronisch. Ik kwam naar dit forum met de insteek dat het elektrisch zou worden. Maar nu heb ik de optie tot pneumatisch en elektrisch waar ik nog een keuze uit moet maken. Ik hoop niet dat het een probleem is dat ik pneumatische vragen stel? Maar stel dat het uiteindelijk toch via luchtdruk gaan, het zal dan toch nog elektronisch geregeld moeten worden :p :+

[Bericht gewijzigd door MarkosMark op maandag 8 juni 2015 11:42:51 (19%)

Mijn zoektocht was de laatste dagen gericht op pneumatisch, maar nu blijkt dat we wat elektrisch onderdelen hebben die ik kan gebruiken. Waaronder motoren. 2x Maxon graphite brushes, de specificaties van mijn motoren staan niet meer online. Lijken denk ik op deze (moet ik voor de zekerheid nog even nagaan)
http://www.maxonmotor.com/maxon/view/product/motor/dcmotor/re/re25/339…
Alleen dan een Stall torque van 2070mNm
Maar ik wil pneumatisch niet meteen compleet afschrijven, al is de kans vrij groot dat ik toch voor elektrisch ga.

Pneumatische vraag:
Reduceerventiel
Ik heb festo als oriëntatie gebruikt voor het vinden van componenten, maar hun werken met een druk van maximaal 6 bar en in enkele uitzonderingen van 16 bar. Dat betekent dat ze geen reduceerventiel hebben om 57.3 bar* (95gr) of 57.3bar (12gr) CO2 patronen te reduceren naar ~2 bar.

Op andere sites zoals conrad kom ik ook niet verder dan 20 bar drukregelaar. Is er wel een mogelijkheid om 275 bar of 57.3 bar te reduceren naar 2 bar? En aan wat voor prijsklasse moet ik dan denken?
Of wat zijn goede en betaalbare webshops waar ik kan kijken voor pneumatische onderdelen? (Mag ook internationaal)
Bij de paintball shops zie ik wel regulatoren die hoge druk kunnen verlagen, maar deze gaan volgens mij niet lager dan 30 bar..

* Het lijkt erop dat deze CO2 patronen alleen getest zijn tot 275 bar (Wat ook in de advertentie staat) al dacht ik in het begin dat deze 275 leverde (als ik dit qua volume bereken komt 275 ook redelijk overeen met de afmetingen die gegeven zijn) Maar in de product sheet staat Dampfdruck bei 20 °C: 57300 hPa ofwel 57.3 bar

Pomp/compressor
Als alternatief ben ik opzoek naar een kleinere pomp. Ik heb dan volgens mij 2 opties.
1) een pomp die een klein flesje vult zodat deze 0.08L lucht kan leveren op 2 bar. Maar dat betekent dat ik een pomp nodig heb die meer dan 2bar kan leveren (ik kom nu alleen pompjes tegen die 1.9 bar (28 psig) kunnen leveren) en ze moeten een flow hebben van minimaal 0.08/4 = 0.02 L/sec= 1.2 L/min (4 seconden zit minimaal tussen twee bewegingen in) Deze kleine pompjes hebben typisch een flow van 2.5 - 11 L/min.
Ik kan kijken of ik een dubbelwerkende cilinder kan gebruiken die ook een minimum van 1,5 bar accepteert. Maar is 1.9 bar dan niet een beetje aan de lage kant? Want dan zal het drukflesje groter moeten worden om na een volledige beweging niet onder de werkdruk te komen (van 1,5bar bijvoorbeeld)

2) een pomp die direct de cilinder van 0.045L kan vullen (de heen beweging). Maar als ik dit op 0.15 seconden wil doen, dan heeft deze pomp een flow nodig van 0.045 / 0.15 = 0.3 L/sec = 18 L/min
Ik ben nog geen pompje tegengekomen die deze flow aan kan. Ik weet ook niet echt een webshop waar ik dit in zou kunnen vinden. Ik ben nu gewoon via google shops aan het zoeken die zoiets mogelijk kunnen leveren, alleen dat is nog niet echt succesvol geweest. Ik weet dat dit niet echt het vakgebied is van de leden hier, maar misschien heeft iemand hier toch een gouden tip voor.

Elektronische vraag:
Als ik met motoren werk zit ik met het afremmen op het eind punt. Als ik hetzelfde principe gebruik als het andere team, dus een motor met touw die het frame uit trekt, dan blijft de motor gewoon een seconde lang draaien. Maar dat betekent dat er een soort van "slip" op de motor zit (ik weet niet wat de vakjargon voor dit is) Ik wacht nog op hun specificatie van de motor dat ze gebruikt hebben. Ik weet alleen dat het een Maxon motor is, ik weet nog niet welke precies (dus misschien/hopelijk dezelfde als die ik al heb liggen). Hebben alle motoren de mogelijkheid om te kunnen slippen? Of is dat iets wat specifiek motor afhankelijk is? Want in dat geval kan ik een soort van rubber gebruiken aan de eindslag (zo heeft dat team het ook gedaan)

Zou deze "slip" eventueel ook toegepast kunnen worden bij een kogelomloopspindels of trapeziumspindels?

In het begin werd er best veel gereageerd maar nu bijna niet meer. Komt dat door iets wat ik doe? Vinden jullie dat er te weinig initiatief of eigen onderzoek door mij wordt verricht? Zijn er bepaalde regels waar ik mij misschien niet aan houd? Of zijn er toevallig gewoon weinig gebruikers die een toevoeging hebben aan dit topic? :)

Ik begrijp uiteraard dat het een forum is en geen helpdesk. Ik verwacht of eis of wat dan ook natuurlijk niets. Het verschil in reacties valt mij alleen op

Lambiek

Special Member

Op 17 juni 2015 10:48:09 schreef MarkosMark:
In het begin werd er best veel gereageerd maar nu bijna niet meer.

Dat gebeurt wel vaker.

Komt dat door iets wat ik doe? Vinden jullie dat er te weinig initiatief of eigen onderzoek door mij wordt verricht? Zijn er bepaalde regels waar ik mij misschien niet aan houd? Of zijn er toevallig gewoon weinig gebruikers die een toevoeging hebben aan dit topic? :)

Ik denk dat het neerkomt op het laatste.

Pneumatische vraag:
Reduceerventiel
Ik heb festo als oriëntatie gebruikt voor het vinden van componenten, maar hun werken met een druk van maximaal 6 bar en in enkele uitzonderingen van 16 bar. Dat betekent dat ze geen reduceerventiel hebben om 57.3 bar* (95gr) of 57.3bar (12gr) CO2 patronen te reduceren naar ~2 bar.

Dat komt omdat de meeste pneumatische installaties uit een compressor gevoed worden. Daar is de druk +/- 8 bar, dus het is logisch dat ze daar geen reduceerventiel voor hebben

Elektronische vraag:
Als ik met motoren werk zit ik met het afremmen op het eind punt.

Als je de motor kortsluit op het moment dat je hem stilzet, remt hij behoorlijk af. Denk dat het in jou geval toereikend is.

Als ik hetzelfde principe gebruik als het andere team, dus een motor met touw die het frame uit trekt, dan blijft de motor gewoon een seconde lang draaien. Maar dat betekent dat er een soort van "slip" op de motor zit (ik weet niet wat de vakjargon voor dit is)

Dat zou je mechanisch op kunnen lossen met een slip koppeling, daar kan je de slip van in/afstellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 juni 2015 15:19:00 schreef Lambiek:
[...]
Dat komt omdat de meeste pneumatische installaties uit een compressor gevoed worden. Daar is de druk +/- 8 bar, dus het is logisch dat ze daar geen reduceerventiel voor hebben

Ik loop nog steeds een beetje tegen de druk van de standaard CO2 patronen aan en de werkdruk van cilinders.
De beste oplossing lijkt mij om zelf een drukcilinder te vullen tot een druk van +/- 8 bar. Ik heb wel bijvoorbeeld meerdere fietspompen gevonden die tot 8 bar kunnen vullen zoals deze: http://www.fietspomp-expert.nl/sks-air-x-press
Maar dan moet ik opzoek naar kleine lichte drukcilinders die zelf gevuld kunnen worden. En een koppelstuk van de fietspomp aansluiting tot die van de drukcilinder. Zijn er toevallig leden die ervaring hebben met kleinere drukcilinders die zelf te vullen zijn?

Maar ik kwam ook deze CO2-fietspompen tegen:
http://www.fietspomp-expert.nl/fietspompen/co2-pompen
Met een maximale druk van rond de 8 bar. En deze werken als ik het goed begrijp op dezelfde CO2 cilinders van ~58 bar.
Zou ik zo'n fietspomp kunnen modificeren zodat deze als reduceer ventiel zal werken? Of zal de flow die deze fietspomp doorlaat te laag zijn om mijn cilinder snel te laten bewegen?
Bij deze kun je volgens mij zelfs de druk instellen tot max 8 bar (en dus ook lager):
http://www.fietspomp-expert.nl/sks-airgun

Op het werk gebruiken we reduceerventielen om van 300BAR (argongas pakket) terug te gaan naar 4 BAR die dingen zijn groot/zwaar en vooral heel duur.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

Op 4 juni 2015 11:39:04 schreef Shiptronic:
Snelheid van openen kan je beïnvloeden Door een restriktor te plaatsen waardoor je flow naar de cilinder minder word.

Wel de restriktor aan de uitgaande kant van de cilinder gebruiken . De drukzijde moet vrij kunnen instromen.

Op 20 juli 2015 14:09:07 schreef Gadget_inc:
Op het werk gebruiken we reduceerventielen om van 300BAR (argongas pakket) terug te gaan naar 4 BAR die dingen zijn groot/zwaar en vooral heel duur.

Ik was inderdaad al bang dat het groot (en duur) zal worden bij grotere reductie. Al is een reductie van 58 bar naar 2~8 bar natuurlijk wel een stuk minder al. Maar dan ben ik nog bang over het formaat. Daarom vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn met die CO2-fietspompen.