Verbeteren ontvangst KaKu/CoCo SUN-500

Hi Gents,

Veel gezocht en me krom ge-Googled maar helaas niet een antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Ik heb een riante verzameling KaKu SUN-500 (SUN500?) ontvangers om mijn rolluiken aan te sturen. Ik merk dat de ontvangst niet altijd goed is en dat het luik dan niet dicht (of open) gaat. Ik heb dat met de TPC-300 en de HomeWizard.

Verhogen van het zendvermogen van de TPC of HW lijkt me niet de beste optie. Vinden de buren vast niet fijn :) Dus ik zit er aan te denken om een antenne te solderen aan de SUN-500 (de HomeWizard zit nog deftig in garantie en wil ik nog niet "modden").

Ik weet bijna zeker dat de antenne op het losse bordje zit wat op het hoofdbord zit. Nu heb ik twee (nee, drie) linkerhanden als het op electronica aankomt dus ik vraag me af wat nu precies de antenne is op het insteekbordje en hoe ik die kan vervangen. Volgens mij heb je een stukje draad nodig van +/- 16,8 cm die aan de basis van de antenne moet worden gesoldeerd. Ik heb onderstaande foto's toegevoegd en ik hoop dat iemand kan aangeven hoe en waar ik de antenne moet bevestigen.

Foto1
http://s8.tinypic.com/350lyxu_th.jpg

Foto 2
http://s8.tinypic.com/125sutz_th.jpg

Foto 3
http://s8.tinypic.com/2le036e_th.jpg

Alvast bedankt! :)

Greetz,

S.J.Onnie

Hi T-sec,

Dank voor je reactie!

De repeater werkt (helaas) alleen met de KaKu ontvangers met automatisch code systeem. Ik heb de schakelaars met code-schijfjes.

De AEX-701 is te combineren met alle KlikAanKlikUit zenders met het automatisch codesysteem (productcode begint met een A, zoals AYCT-102, ATMT-502, etc.).

En er zit volgens mij een praktisch probleem in/aan zo'n repeater. Het stuurt namelijk een tweede keer een signaal. Stel nu dat het eerste signaal goed is ontvangen (het rolluik start dan met omhoog of omlaag gaan) en de repeater stuurt vervolgens het signaal nogmaals en ook dat wordt goed ontvangen. Dan stopt het rolluik volgens mij vervolgens weer.

Elke keer als u het betreffende aan of uit signaal stuurt met de afstandsbediening zal de signaalversterker deze zendcode oppakken en nogmaals versturen.

Ik kan me natuurlijk vergissen maar volgens mij is een repeater meer bedoeld voor aan/uit ontvangers.

Een antenne om de ontvangst te verbeteren lijkt me in dit geval (toch?) de enige mogelijkheid ;)

Greetz,

S.J.Onnie

Arco

Special Member

De koperdraad die je ziet is de antenne. Die ontvanger zit in veel kaku's. Ik heb er hier een redelijk aantal, en die werken uitstekend.
Meestal zijn er problemen als de frequentie verlopen is, of al er meer als 1 ontvanger vlak bij elkaar zitten (< 50cm)
Hangen ze niet ongunstig? Beste niet vlak op metalen of betonnen oppervlakken hangen, dan heb je weinig ontvangst...
Kan ook zijn dat de voedingsspanning niet goed is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Arco,

Dank voor je reactie!

Ik vermoed dat je de dikke koperdraad bedoelt en niet het spoeltje dat van koper is. De dikke koperdraad zit aan twee zijden op het bordje gesoldeerd. Als ik een antenne wil toevoegen dan moet ik uit zien te vinden op welk soldeereiland ik die moet vastknutselen. Heb je een idee?

Ik heb 9 SUN-500 ontvangers in gebruik en er zijn er een stuk of 4 die af en toe weigeren. Niet elke keer maar vaak genoeg om onbetrouwbaar te zijn. Op dit moment heb ik met één ontvanger eigenlijk continue problemen. Ik heb de HW al eens opnieuw gepositioneerd en dan doen de weigerende ontvangers het wel goed maar dan vallen er weer andere ontvangers uit *zucht* Als ik de weigerende ontvanger vervolgens aanstuur met de KaKu zender dan werkt het meestal meteen. Soms moet ik meerdere keren op de zenderknop drukken.

De SUN's liggen allemaal boven mijn (houten) verlaagd plafond. Beton zit er niet in de buurt. Over de volle lengte van mijn dak loopt wel een stalen balk (IPE volgens mij) maar dan zouden alle ontvangers er last van moeten hebben.

Je hebt het over een verlopen frequentie. Met mijn drie linker handen snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Kun je dat toelichten en is er wat aan te doen?

De voedingsspanning zou in orde moeten zijn. De SUN's zijn allemaal aangesloten op individuele stopcontacten met een tweede stopcontact daar direct naast op dezelfde groep. Ik heb op geen enkel stopcontact ooit een probleem gehad met spanningsval o.i.d.

We zijn bijna bij een oplossing ;)

Greetz,

S.J.Onnie

probeer eens een andere batterij in de AB van het systeem. kaku werkt vaker met 12v batterijen of een lithium knoopcel. die lijken goed te meten maar onder last van het zenden zakt de klemspanning best in. daardoor loopt het zendbereik ook terug..

pas nog 1 ab gehad die wel de led deed oplichten, maar verder leek het ding stuk te zijn, was ook de batterij die te ver heen was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Testman,

Tx.

Het probleem doet zich echter voor bij de HomeWizard (die hangt aan een stopcontact via een USB voeding). De ab doet het meestal OK (zie vorige post).

Dus vraag blijft: hoe verbeter ik de ontvangst van de SUN-500?

Greetz,

S.J.Onnie

Arco

Special Member

Die ontvangers werken met voeding via een grote seriecondensator welke vaak geen/te weinig capaciteit meer heeft als 'ie ouder wordt. In dat geval vervangen.
Aan de antenne zou ik niet gaan sleutelen, het wordt dan waarschijnlijk alleen maar slechter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Arco,

Oh, sjit, daar ga ik met mijn gebrekkige electronica kennis :)

Hoe herken ik zo'n seriecondensator (afgezien van de grootte :) )? Is dat "een geel groot ding" zoals ik dat zie zitten op het hoofd bord?

En waarom geen antenne? Ik heb zo her en der al menig modje gezien waarbij aan een WCD ontvanger een draadje werd gesoldeerd om de ontvangst te verbeteren. dat was ik ook van plan maar niemand kan mij vertellen hoe ik dat bij een SUN-500 kan doen.

Greetz,

S.J.Onnie

Arco

Special Member

Condensator is groot en meestal geel (kan ook een andere kleur hebben. Staat 'X2' op)
De antenne werkt normaal gesproken prima, een spriet zal het waarschijnlijk slechter doen. De on-board antenne is speciaal daarvoor afgestemd.
Dat type antenne (aan 1 zijde geaard) is ook beter geschikt voor ontvangst in moeilijkere omstandigheden als dat een open dipool is...

http://www.uploadarchief.net/files/download/yc1000%202.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je echt aan de antenne wilt gaan sleutelen vermoed ik dat je de linkse aansluiting van 2le036e.jpg moet hebben.
De andere kant lijkt mij aan het massavlak verbonden te zitten.
Werkt het niet kun je altijd de oude nog terug solderen.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

Op 23 mei 2015 15:34:17 schreef Arco:
Condensator is groot en meestal geel (kan ook een andere kleur hebben. Staat 'X2' op)
De antenne werkt normaal gesproken prima, een spriet zal het waarschijnlijk slechter doen. De on-board antenne is speciaal daarvoor afgestemd.
Dat type antenne (aan 1 zijde geaard) is ook beter geschikt voor ontvangst in moeilijkere omstandigheden als dat een open dipool is...

[afbeelding]

Yup! De condensator heb ik gevonden:) Maar die ga ik nooit kunnen vervangen want daarvoor ben ik teveel een noob :s

Ik wil zeker niet eigenwijs zijn en ben blij met al jullie goede adviezen maar ik had begrepen dat de 433MHz ontvangers het best functioneren met een antenne van ongeveer 16,8 cm. De lus die op het bordje zit komt daar niet in de buurt. Call me simple maar ik dacht dat ik met het vervangen de ontvangst simpelweg kon verbeteren... Wat zie ik over het hoofd?

Greetz,

S.J.Onnie

Op 23 mei 2015 15:41:35 schreef teunhaperen:
Als je echt aan de antenne wilt gaan sleutelen vermoed ik dat je de linkse aansluiting van 2le036e.jpg moet hebben.
De andere kant lijkt mij aan het massavlak verbonden te zitten.
Werkt het niet kun je altijd de oude nog terug solderen.

Hi Teun,

Tx! Dat kan ik sowieso proberen met een reserve SUN-500.

Antennelengte 16,8 cm en het uiteinde netjes geisoleerd, schat ik in?

Greetz,

S.J.Onnie

Arco

Special Member

Er zijn 1001 verschillende antenne's, en de open dipool (spriet) is er daar een van. (inderdaad ~17cm voor 433MHz 1/4 golf antenne)
Voor dit soort doeleinden minder geschikt, omdat ze het in moeilijke omstandigheden slechter doen en richtinggevoelig zijn.

De grounded-loop antenne die er nu op zit is veel beter, en is netjes even gevoelig in alle richtingen.

Steek als test eens twee ontvangers om in een andere hoofdprint. Dan weet je of het probleem in de ontvanger of in de hoofdprint zit...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 23 mei 2015 15:56:14 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De antenne lengtes zijn ook een gegeven bij volle golflengte.

Meestel gaan ze precies een halve, een kwart of zelfs maar een Achste van een golflengte gebruiken in een klijne behuizing.

jouw lengte voor 433 MHz zou bij een kwart golflengte dan 17,32 cm gaan bedragen.

Neovo.

[edit]
Arco was me voor...
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op zaterdag 23 mei 2015 15:56:34 (14%)

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
evdweele

Overleden

Op 23 mei 2015 10:17:19 schreef S.J.Onnie:
Ik merk dat de ontvangst niet altijd goed is en dat het luik dan niet dicht (of open) gaat.

Bij "niet altijd goed" denk ik direct aan hinder (storing) van een andere zender op 433 MHz.
Dat is het geval als het de ene keer wel werkt en een andere keer niet. Als het werkelijk aan de ontvanger ligt zou het probleem er altijd moeten zijn.

Andere ontvangers hoeven geen last te hebben van die hinder (storing) omdat ze op een andere plaats in huis hangen.

Met name buitenunits van weerstations met een bijna uitgeputte batterij willen nog wel eens voor veel last zorgen.

Edit:
@Arco hieronder: ik heb dat ge-eikel met de afstandbediening van mijn autoportieren. Voor mijn woning werkt het ding zelden en ben ik hier de straat uit werkt het altijd.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 23 mei 2015 16:14:31 (12%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Als je een buurman hebt met een hoofdtelefoon op 433MHz kan dat ook heel vervelend zijn... :(
(kon dat met mijn SDR stick horen en mijn kaku's deden niets meer tot 'ie uitgeluisterd was)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 mei 2015 15:53:21 schreef Arco:
*snip*

Steek als test eens twee ontvangers om in een andere hoofdprint. Dan weet je of het probleem in de ontvanger of in de hoofdprint zit...

Goed idee! Dat ga ik zo even proberen :) Moet wel even mijn plafond open prutsen maar ach....

Keep you posted!

Greetz,

S.J.Onnie

Op 23 mei 2015 16:06:07 schreef evdweele:
[...]Bij "niet altijd goed" denk ik direct aan hinder (storing) van een andere zender op 433 MHz.
Dat is het geval als het de ene keer wel werkt en een andere keer niet. Als het werkelijk aan de ontvanger ligt zou het probleem er altijd moeten zijn.

Andere ontvangers hoeven geen last te hebben van die hinder (storing) omdat ze op een andere plaats in huis hangen.

Met name buitenunits van weerstations met een bijna uitgeputte batterij willen nog wel eens voor veel last zorgen.

Het zou storing kunnen zijn. Hoewel de buurman op ruim 10 meter van me afzit ;)

Ik ga het kleine bordje met antenne eerst maar eens vervangen voor een ander en kijken wat er gebeurt.

Met al jullie hulp weet ik zeker dat ik tot een oplossing kom! Tx to all :D

Greetz,

S.J.Onnie

[Bericht gewijzigd door S.J.Onnie op zaterdag 23 mei 2015 17:10:36 (32%)

joopv

Golden Member

Continu zendende (ongelicenseerde) 433MHz spullen mogen al een behoorlijk aantal jaren niet meer verkocht worden.

Wat er in het verleden verkocht aan b.v. draadloze hoofdtelefoons is zal hier en daar nog wel gebruikt worden maar veel zal het niet zijn verwacht ik. Vooral omdat die ook de hele tijd gestoord worden door allerhande andere 433MHz meuk.

OK, dus ik heb de hoofdprint en de antenneprint even omgewisseld. Dat heeft niet geholpen. Wel ben ik er achter gekomen dat je van de SUN-500 twee revisies hebt. De antennemodule van het nieuwere type is wezenlijk eenvoudiger.

Ik heb de oorspronkelijke module eerst even onder het plafond vandaan laten bungelen in de vrije ruimte. Effect is dat de ontvangst onmiddellijk was. Terug geplaatst boven het plafond wilde de ontvanger het niet consequent doen ;(

Ik heb een nieuwe (verse) SUN-500 geplaatst en die doet het boven het plafond uitstekend! Arco heeft dus volgens mij gelijk. De ontvanger is verouderd (go figure!). Tijd om een voorraadje SUN-500 schakelaars op de kop te tikken ;)

PS. De antenne-mod wil ik nog wel proberen op de oude KaKu ontvanger. For the time being ben ik iig geholpen.

Tx to all!!

Greetz,

S.J.Onnie

Arco

Special Member

Zoals gezegd ook liefst geen 2 ontvangers dicht bij elkaar, min. 50cm ertussen. Anders storen ze elkaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 mei 2015 17:13:58 schreef Arco:
Zoals gezegd ook liefst geen 2 ontvangers dicht bij elkaar, min. 50cm ertussen. Anders storen ze elkaar.

Hi Arco,

Dichtstbijzijnde ontvanger zit op minimaal 2,5 meter van deze.

Lijkt idd een kwestie van veroudering te zijn. Nooit gedacht dat electronica een THT datum kan hebben :lol:

Greetz,

S.J.Onnie

wrs zijn de serie condensatoren gaar in die ontvangers. als het relais inschakelt zou er nog minstens de relais spanning over moeten blijven aan voeding, vaak is dit niet meer zo. die gele zijn rommel, een goede vervanger kan het langer volhouden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 mei 2015 18:52:44 schreef testman:
wrs zijn de serie condensatoren gaar in die ontvangers. als het relais inschakelt zou er nog minstens de relais spanning over moeten blijven aan voeding, vaak is dit niet meer zo. die gele zijn rommel, een goede vervanger kan het langer volhouden.

Hi testman,

Ik sta open voor suggesties:

  1. Welke (serie)condensator heb ik dan nodig?
  2. Hoe soldeer ik de oude los? M.a.w. welke contactpunten zijn van de brakke condensator? Het is namelijk nogal "vol" op de hoofdprint |:(

Greetz,

S.J.Onnie