Project SRM (Switched Reluctance Motor)

Sinds enige tijd ben ik geïnteresseerd in de Switched Reluctance Motor. Nu heb ik besloten om er een te bouwen, puur uit interesse en om er wat van te leren. Maar de twijfel slaat een beetje toe, en ik vraag me af of dit wel zo eenvoudig is.

Het plan was als volgt:

1. Ik neem een stappenmotor met 8 spoelen en draai met een draaibank de tanden uit het stator pakket.
2. Vervolgens neem ik de rotor, en pers de as uit de rotor.
3. Hierna ontwerp ik een stator (zoals in de SRM afbeelding) laat deze laseren of ponsen, verbind deze tot een geheel, en pers deze om de originele as.
4. Ik sluit de motor aan op een standaard stappenmotor regelaar.
5. Testen!

http://s22.postimg.org/sk11v14u9/SRM_Page_1.jpg

Denken jullie dat dit mogelijk is?

Met vriendelijke groet,

Sven

pamwikkeling

Special Member

Uit welk soort blikpakket ga je je anker maken ? Liefst geen gewoon plaatstaal.
Niet vergeten het anker uit te balanceren ?
Kogellagers op het anker ? Ga je die inbouwen in de oorspronkelijke motordeksels ?
Hou je ermee rekening dat de rotor meer gaat opwarmen als de stator. Dus de uitzetting zal groter zijn, dus ga je een spelingsruimte moeten voorzien voor de uitzetting.
Hoe groot ga je de radiale asbelasting kiezen ? Dit bepaalt mee de grootte van je lagers.
Als je je rotor blikpakket op de rotor as gaat persen, gaat dat vervormen, dus moet je dat terug afdraaien.
Welke perspassing ga je nemen tussen rotor as en rotor blikpakket ?
Hoe ga je weten waar je rotor staat ? Moet je geen hall sensoren inbouwen ?
tja, veel vragen waar je ook een antwoord op moet weten ...

@pamwikkeling
Bedankt voor je reactie. Ik heb een hoop research gedaan, maar zit inderdaad nog met een hoop vragen.

Stator:
- Moet ik de volgorde van de spoelen wijzigen?
- Wat is de ideale luchtspleet maat tussen de stator en rotor?

Rotor:
- Wat is de beste legering en materiaaldikte voor het rotorlaminaat?
- Is het nodig om de stalen rotor met aluminium te omhullen, zoals gedaan wordt bij de rotor van een inductiemotor? (misschien ook vanwege luchtverplaatsing?)
- Hoe worden de lamellen aan elkaar verbonden, en moeten deze van elkaar geïsoleerd zijn?

Regelaar:
- Is een standaard stappenmotor regelaar toe te passen (met of zonder encoder)? Zo nee is er een stuk hardware/software te verkrijgen waarmee ik een aangepast stroompatroon (amplitude, frequentie, vorm) op meerdere uitgangen synchroon mee kan simuleren.

Overigens is mijn basis werktuigbouwkunde/mechatronica, dus wat de mechaniek betreft hoef je je geen zorgen te maken.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zoals altijd zijn er geen harde antwoorden te geven op je vragen; elk ontwerp is een moeilijke balans tussen heel veel verschillende variabelen.

Het maken van een SRM is heel eenvoudig: je neemt een zogenaamde "hybride" stappenmotor (die werkt op een combinatie van een permanente magneet in de rotor, en de variabele reluctantie daarvan), en stookt de rotor heet genoeg om de magneet te demagnetiseren. Je houdt dan een motor over die zuiver op variabele reluctantie werkt; bijna niet te onderscheiden van de originele stappenmotor, behalve dat de cogging torque vrijwel helemaal weg is, en het maximale koppel flink gedaald.

Ik heb hier ook wel eens over zitten denken, maar dan juist helemaal andersom; ik wilde met een asynchrone motor beginnen; de stator helemaal origineel laten, en van de rotor de kooi verwijderen en er sluiven in maken om de reluctantie te veranderen.

Sensoren voor de timing van de commutatie lijkt me essentieel, zeker in een vroeg stadium van je ontwikkeling. Het is zeker mogelijk om het geheel sensorloos te sturen, vanuit stilstand, als je goede spanning- en stroommeetcircuits hebt en een slim algoritme, maar het lijkt me verstandig om eerst met sensoren te beginnen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 25 mei 2015 14:06:04 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ok, ik begin maar gewoon met experimenteren, baat het niet dan schaad het niet. Als basis wou ik beginnen met een leadshine NEMA 23 (wat groter en handzamer) stappenmotor met encoder. En dan kijken wat er er gebeurt.

- Kan iemand me misschien wat literatuur aanraden? Ik kon ''elektrische motoren ontwerpen voor dummies'' nergens vinden.
- Verder, kan iemand me meer vertellen over het maximaal haalbare rendement (in deze tijd, met huidige technieken) vergeleken met andere soorten motoren? Ik kan hier geen constante data over vinden hoewel ABB dit type motoren als meest efficient voor de industrie bestempeld. Toch vertrouw ik de marketingafdeling liever niet..

''The elimination of these slip losses leads to an efficiency increase of about ~0.6 percent (220kW motor) to 8 per-
cent (3 kW), as well as a 20 – 40 percent increase in power and torque density for the same insulation temperature class.''

http://www09.abb.com/global/scot/scot234.nsf/veritydisplay/46ab92b48dd…

@SparkyGSX: Kun je me misschien meer vertellen over het koppel in verhouding tot het rendement? Daalt dit ook aanzienlijk?

pamwikkeling

Special Member

''The elimination of these slip losses leads to an efficiency increase of about ~0.6 percent (220kW motor) to 8 percent (3 kW), as well as a 20 – 40 percent increase in power and torque density for the same insulation temperature class.''

Dit vraagt om nader onderzoek ....

Tot voor het verbod op de verkoop van IE1 motoren, dat van kracht werd op 16 juni 2011 was de onderstaande motor een courant verkochte motor.

Siemens IEC motor model 1TZ9002-1AB5, bouwgrootte 100L, asvermogen van 3 kW, 4 polig, rendementsklasse IE1, toerental 1425 t/min, rendement 81.5 % bij 4/4 belasting en rendement 83.0% bij 3/4 belasting.

Stel dat de motor aan 100% vollast draait.

Het uit het net opgenomen elektrisch vermogen is dan gelijk aan asvermogen / rendement of
3000 / 0.815 = 3681 Watt

Het geleverde koppel is dan asvermogen / hoeksnelheid of
3000 / (2 x 3.1415 x 1425/60) = 20.1 Nm

Indien het geleverde koppel gelijk blijft en de slip zou helemaal weg vallen,
dus synchroon draaien van de motor, en dus ook het maximaal haalbare rendement,
dan wordt het asvermogen gelijk aan koppel x hoeksnelheid of
20.1 x ( 2 x 3.1415 x 1500 / 60) = 3157 Watt

Het rendement zou dan stijgen naar 3157 / 3681 = 0.857 of 85.7 %

Dit is ten opzichte van 81.5 % rendement slechts een stijging van 4.2% ipv 8%

Nu kan je wel zeggen dat het niet meer gaat over een motor van 3 kW maar over een motor die 3,157 kW asvermogen levert. Om dit probleem weg te werken veronderstellen we dat een daling van het asvermogen met 157 Watt ook een gelijke daling van het opgenomen elektrische vermogen tot gevolg heeft.

Het rendement zou dan gelijk worden aan 3000 / (3681 – 157 ) = 0.851 of 85.1%
Ook hieruit blijkt dat een stijging van 8% te optimistisch is en beperkt moet worden tot 3.6 % (85.1 - 81.5 = 3.6)

Indien de motor niet voor 100% belast is, maar zoals in praktijk meer voorkomt, eerder aan 75% belast is, zal de slip kleiner zijn en het toerental dus nog stijgen. Het verschil met synchroon toerental zal dus kleiner worden en de theoretische maximale rendements stijging wordt dus ook kleiner. Daarbij komt nog de motoren meestal ontworpen worden om hun hoogste rendement te hebben bij 75 - 80 % belasting. De hoger vermelde siemens motor heeft bij 3/4 belasting een rendement van 83.0 % in plaats van de 81.5 % rendement bij 4/4 belasting. Een rendementsstijging van 8% is dan nog moeilijker haalbaar.

Blijkbaar is de marketing afdeling toch in een te euforische stemming geweest of is men vertrokken van de meest energieverslindende motor uit een ver verleden.