onbekend component van Fairchild

Kruimel

Golden Member

Zat er één of ander component tussen dat hij zou kunnen gebruiken zoals een inductie ergens?

Het enige wat ik kan bedenken is dat er in serie met het zonnepaneel een inductie zit ergens die energie opslaat tot een vooraf ingestelde stroom. Als de fet dan uitschakelt kan met de spanning op die inductie de accu worden geladen. Zo zou je een accu moeten kunnen laden als er niet genoeg spanning van de zonnecellen komt om de accu direct te laden.

De oorzaak van het kapot gaan van de fet is hier overigens nog niet mee gevonden.

Groet,
Kruimel

Ook ik had recent te maken met de 75329P en als je die goegelt dan vind je meteen tig datasheets - is gewoon een simpele 13 in 1 dozijn Fet,
die door Fairchild (niet meer) gemaakt wordt.
Opgevraagd bij de local electroboer en die had de IRF 3205 als vervanger - met nog betere specs: 110A, 200W.
Meteen 2 in de solarlader gefrommeld en het ding werkt weer A-okay!

Heb fotoos bijgevoegd van de lader en aangegeven waar de 3 fets
in het circuit hun werk doen dmv de letters A, P en V.
1 voor het zonnecel deel - 1 voor het acculaad deel en 1 voor het verbruikers deel.
Ik ben niet zover gegaan om de print eruit te halen en het sirkwie
te bekijken, want dat boeit me niet.........
Waarom de/een Fet er zomaar uitknalt kan verschillende oorzaken hebben
denk ik - verkeert aansluiten, kortsluiting, statiese ontlading etc.

Heb nog wat pics bijgevoegd voor de duidelijkheid.

Sukses aan allen met dit probleem.

PS. Graag geen kommentaar op mijn schrijfwijze, ik tiep graag foneties.

Tubes Will Rock 4 Ever!
maartenbakker

Golden Member

Zolang je niet over logies (loozjies) begint of andere woorden die foneeties dubbelzinnig zijn, vind ik het al lang best. Beetje Elektuur-nostalgie.

Maar hoe dan ook een goeie tip; gewoon de FET's vervangen en de boel werkt weer. Dat scheelt een hoop gedoe want dat is meestal niet het standaardadvies.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Grappig dat ik altijd weer op CO terecht kom... Dit maal omdat ik de FET (75329P) had gegoogled.

Ik heb zo te zien dezelfde solarcontroller als Robock (qua type (GCR-800) sowieso, maar ook qua print zie ik zo snel geen verschil, ik weet dat er verschillende versies van zijn onder de Steca en BP-naam, het plastic kapje wijkt wel licht af).

Mijn controller werkt niet meer, vermoedelijk door een externe kortsluiting (spanning-stroomdisplay erop aangesloten en de isolatie van één van de dunne voedingsdraden bleek na een poos beschadigd, vermoedelijk heeft deze de shunt geraakt en is deze te heet geweest, is maar een gokje).

Ik heb de FET's eruit gesoldeerd en eentje gaf een paar ohm i.p.v. oneindig volgens een FET meetmethode elders op deze site. 10 vervangers IRF3205 besteld en toen had iets anders mijn aandacht weer nodig (of was ik weer afgeleid...) dus heb niet de volgende stappen van het controleren van de FET doorlopen. Even later bedacht ik me dat er maar ééntje stuk was, heb deze eruit gelaten in het LOAD circuit en de andere twee (die het zonnepaneel en de accu schakelen) er weer ingezet.
Nu knippert het LOAD lampje rood-groen.

Volgens deze link
- is dit een te hoge load-current,
- de automatische actie is dat de load afgeschakeld wordt en
- als oplossing wordt aangegeven dat de load verminderd moet worden.
Als ik de zekering eruit trek (volgens mij specifiek voor de load) verandert er niets.

Wordt vervolgt. En ik weet dat het een oud topic is, maar mijn probleem sluit er m.i. perfect op aan, dus denk ik dat het hier aan vast plakken logischer is dan een nieuw topic starten (dan zou ik waarschijnlijk niets plaatsen).

Update:
De in China bestelde IRF3205 zijn binnen, op de print gesoldeerd en betere boutjes gebruikt om ze vast te zetten (originele lijken wel van blikijzer, zie foto van Robock: ze zijn van boven tot onder hol!).
De solarcontroller werkt weer!

Ik vraag me af waarom de solarcontroller maar een 8A exemplaar is terwijl de oorspronkelijke FETs 55A waren en de vervanger 110A en hoe de software dit beperkt.
Er zit nu een 22V 10A paneel op (om een 12V accu de winter door te helpen en een beetje te testen) en van de zomer komt er hopelijk een 44V 5A paneel op voor 24V. (Zelfde paneel, maar één van de twee heb ik elektrisch gezien in tweeën gedeeld en deze twee strings parallel gezet met een schakelaar: paneel (1) is nu 22V 5A of 22V 10A (schakelbaar) en paneel 2 is origineel: 44V 5A)

maartenbakker

Golden Member

Jeetje, waren dat echt boutjes? Op de foto lijken het wel popnagels... Lekkere kwaliteit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 6 november 2018 19:41:04 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."