Vaillant HR solide ketel

We hebben een Vaillant HR solide verwarmingsketel. Die werkt goed op wat onhebbelijkheden na... ;)
Als je handwarm water uit een kraan wilt hebben (in een normale straal), dan gaat dat een paar minuten goed.
Daarna wordt het water langzaam ijskoud, en na een halve minuut wordt het weer warm. Na een paar minuten herhaalt dit zich weer.

Laatst was er een monteur voor onderhoud waar ik dit ook aan vroeg, die zei dat daar niets aan te doen was, 'dat hoort zo'
Ik moest de kraan maar verder openzetten. (niet handig, dan spettert het water alle kanten op)

Is dat helemaal niet in te stellen? Ik neem aan dat zo'n redelijk moderne ketel de watertemperatuur controleert. Hij kan dan toch aan gaan als 'ie afkoelt?
(mijn oude ketel uit 1985 had daar totaal geen last van, en daar zat maar weinig electronica in, toch wel ergerlijk... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ritmeester

Golden Member

Ik heb dit probleem ook maar dan met een AWB ketel. (is trouwens Vaillant)
Ik heb er geen boiler inzitten, waarschijnlijk jij ook niet.

Als ik de warmwaterkraan open zet tot een redelijke straal komt er inderdaad heet water uit de ketel. So far, so good.

Als er echt heet water uit de kraan komt dan zie je dat de waterstraal minder wordt. Het lijkt wel of het wordt afgeknepen. De ketel slaat dan af omdat er te weinig water door de leiding loopt die hij moet verwarmen.

De driewegklep is overigens al een keer vervangen maar heeft het probleem niet verholpen.

Ik heb dus het vermoeden dat het probleem bij de kraan zit doordat rubbers en of afdichtingen uitzetten door het hete water waardoor de waterstraal wordt afgeknepen. De kraan weer verder opendraaien en dan komt er vanzelf weer heet water. Soms niet, uit is dan echt uit. Kraan dichtdraaien en dan weer openen reset het probleem :-)

Het betreft hier een simpele kraan in de wasbak in de douche.

I love it when a plan comes together !

Ketel heeft een geintegreerde boiler. Het gaat me niet om heet water (dat gaat goed), maar om meer 'handvriendelijke' temperaturen.
Wat me ontgaat is waarom de boiler eerst helemaal af moet koelen voordat de intelligentie(?) in de ketel weer gaat opwarmen.
't is gewoon heel ergerlijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ketel word aan de verkeerde kant geknepen !
Dit heb je ook met een geiser.
Knijp je de aanvoer gaat het goed.
MAAR....en hier heb ik ook vaak last van gehad, is dat de waterdruk door je leverancier een paar millibar terug geschroefd is en dat klopt de afstelling van de ketel niet meer.
Dit zou ik eerst eens navragen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Het lijkt me eerder iets in de firmware van de ketel, want als ik de kraan verder open zet gaat het wel goed...
Leidingdruk varieert hier wel vaker. Bij warme dagen kun je heel goed zien dat de druk lager is, er komt dan veel minder water uit de kraan (ook de koude)
(schijnbaar wil men je dwingen om 's zomers/op warme dagen minder water te gebruiken door de druk te verlagen...)
Het heeft verder geen invloed op het probleem.

[Bericht gewijzigd door Arco op 5 juni 2015 21:17:39 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik geloof je direct.
Ik wist ook niet dat er een boiler in je ketel zit, ik was nog aan het typen.
Bij een geiser is dit echt een probleem vandaar.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
Dok

Golden Member

Driewegmenglep stuk?
Kun je controleren door warm water te vragen en aan de aanvoerleiding te voelen die zou niet warm mogen worden,doet die dat wel is je mengklep een beetje dood..
Wordt je ongeveer 50€ teruggezet.
Maar dan doet ie het wel weer.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

er wordt niets aan de waterdruk gedaan in de zomer, die is gewoon lager omdat er meer gebruik is, meer douchen en tuinsproeiers. vorige week was het echt bal, toen lag hier een groot deel van de regio zonder water voor een uur. dat er minder water uit de kraan komt als deze heet wordt is normaal, er moet meer zuurstof meekomen met hogere temperaturen, vandaar dat warmwater ook standaard 12mm is in huizen, tov 15mm van de koudwaterleiding.

het probleem van dat uitvallen op warmwater met een awb ketel ken ik, was een membraan wat in de ketel vervangen diende te worden meen ik. dat zorgt voor de doorstroming.

de driewegklep welke gaar is komt vaker voor, dan warmt de cv ook op als je warm water gebruikt. heb dat hier ook al vaker gehad, ik trek de kap er dan af en rammel de klep een paar keer op en neer. werkt voor een tijd weer prima, of in de zomer zet de kranen van de radiatoren dicht, geen cv stroming werkt ook.. om de 1 of andere reden steeds als de ketel bijgevuld was kwam dit bij mij voor. dat hoeft maar eens in de 1,5 jaar doorgaans..

heb hier ook een vaillant ketel, wel zonder boiler. standaard staat het ding op eco mode. zet je die uit in het menu dan heb je eerder heet water, maar slaat het ding ook vaker aan op warm water bijstoken. is ergerlijk als de cv aanstaat, want elke keer warm water stoken kost 5 min geen cv stoken alles bijeen opgeteld, aanwarmen duurt dan erg lang..

[Bericht gewijzigd door testman op 6 juni 2015 01:28:41 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klep zal het wel niet zijn, want de monteur heeft de hele ketel nagekeken en zegt dat alles prima is.
Volgens hem hoort het zo, en moet ik de kraan maar verder openzetten als ik warm water wil houden.
Ik neem aan dat er een temperatuurmeter in de boiler zit. Ik begrijp dan niet waarom de boilerverwarming pas weer aanslaat als de 'ie steenkoud is geworden...
(moet in deze moderne tijd toch wel wat geavanceerder kunnen lijkt me...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit geen boiler in de Valliant maar een warmte wisselaar.
Deze hebben meestal last van verkalking waardoor bij minder doorstroming de ketel afslaat of gaat moduleren. (interne temp. sensor)
Vervangen of ontkalken van de warmte wisselaar is meestal de oplossing.
Voor de liefhebber heb ik nog enkele onderdelen beschikbaar van mijn (oude) ketel.

er zit op de warmtewisselaar voor tapwater een ntc die op een thermistor lijkt. als je deze loshaalt van het koper slaat de ketel niet gauw aan, omdat het koude water binnenkomt op de plek waar die ntc zit. het plotselinge temperatuurverschil laat de ketel inschakelen. echter regelt de ketel niet op die sensor de watertemperatuur, maar met de aanvoer en retour ntc's van de brander leidingen bovenin de ketel. de ntc op de warmtewisselaar schakelt wel de ketel in op warmwater, dus check dat ding eens. ook kan er idd ook kalk in de wisselaar zitten. dat ding hier is 12 jaar oud, maar nog nooit ontkalkt geweest maar heeft dit probleem ook niet.

[Bericht gewijzigd door testman op 6 juni 2015 09:06:30 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus eigenlijk zwetst de monteur uit z'n nek als hij zegt dat het pendelen tussen warm en koud normaal is en er niets aan te doen is... ;)
Ik zal eens naar die NTC's kijken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dok

Golden Member

NTC`s gaat waarschijnlijk niet je probleem zijn.
Die CV ketels hebben gewoon een probleem dat ieder jaar de inhoud van de diewegmengklep stukgaat, (gaan we weer,wordt je vijf of zes tientjes terruggezet) .
Dus even naar een CV-boer die dat spul verkoopt, en je bent weer de eigenaar van een lekkere warme douche...

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Dat vermoeden van die 3weg klep lijkt het zeker!!! Kan ook een slechte actuator op de 3 weglkep zijn, maar 9 vd 10x de zgn insert (klepje zelf)

als de klep het probleem is ben je daar zo achter, de cv leidingen worden dan warm. hier is die klep 3x vervangen in 12 jaar, 1x heb ik het gezegd bij 2 jaarlijks onderhoud en er werd meteen een andere ingezet. 1x is het binnenwerk ervan vervangen, je kon vantevoren een bonk horen met sluiten meen ik toen..

vaak is het probleem in de winter aanwezig als de klep steeds van cv naar tapwater over moet gaan. in de zomer blijft deze staan op tapwater en is dan ook sneller warm heb ik gemerkt.

overigens geld bij deze ketels vaak ook als de keteldruk lager is als 1 bar de ketel nog op 1/2 vermogen stookt als beveiliging. dan heb je bij tapwaterbedrijf dus ook tragere opwarmtijden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Deze ketels hebben een tapdrempel. Dit betekend dat er een minimale hoeveelheid water getapt moet worden voor dat de ketel gaat branden op warm water. Dit is ongeveer 1,5 liter per minuut.

Als er kalk in de perlator (zeefje onder de uitloop van de kraan) zit kun je het zelfde probleem krijgen. Probeer eens te tappen zonder perlator. Mocht het probleem verholpen zijn dan kun je de perlator een nacht in de azijn zetten om te ontkalken. Ook de zogenaamde "water besparende" perlators kunnen dit probleem veroorzaken.

Ik bedenk mij net dat deze ketels een filter in 1 van de leidingen bij de driewegklep hebben. Als deze vervuild is kun je dit probleem ook hebben.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op 7 juni 2015 00:37:44 (13%)

EricP

mét CE

Als er kalk in de perlator (zeefje onder de uitloop van de kraan) zit kun je het zelfde probleem krijgen. Probeer eens te tappen zonder perlator. Mocht het probleem verholpen zijn dan kun je de perlator een nacht in de azijn zetten om te ontkalken. Ook de zogenaamde "water besparende" perlators kunnen dit probleem veroorzaken.

Wat je dus feitelijk zegt, is dat het een brak ontwerp is. En de brakheid komt ten volle tot uiting als je naar de mening van de fabrikant te weinig water gebruikt.

Mijn eerste idee is inderdaad ook een flowsensor die niet lekker reageert, 2de was een klep die blijft plakken en pas als je er 'hard genoeg aan trekt' wat doet.

Dat het eerst even goed gaat, komt natuurlijk door een buffertje aan warm water.

* EricP is toch blij met een klassieke boiler. Al wil ik warm water druppelen: het werkt gewoon. En die dikke straal doet het ook als ik die wil.

Ik had hiervoor een ketel uit '85, die werkte prima. Nooit problemen mee en altijd heet water in elke gewenste hoeveelheid. Maar ja, die moest vervangen worden.
Ik zal bij het volgende bezoek van de onderhoudsmonteur eens vragen over die klep.
Bij het laatste bezoek heeft 'ie het warmwaterdeel nagekeken en volgens hem is er niets kapot, maar hoort dat zo, niets aan te doen.
(en aangezien de ketel bij hen in onderhoud is valt er dan weinig meer aan te veranderen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het hoort niet dat probleem. Tsja, die uit 85 was zeker nog niet eens een VR ketel denk ik, dus die luste nogal wat gas. Wij hebben een van de eerste HRs van AWB/ Kiddy (Pro Nox 20.41WT) en spint al sinds 94 goed nadat ikzelf het schoonmaken doe en daarna laat checken op rendement/ veiligheid. Nog een paar jaartjes volhouden en dan een nieuwe. Maar ja wat dan??

Anoniem

Op 7 juni 2015 06:43:53 schreef EricP:
[...]Wat je dus feitelijk zegt, is dat het een brak ontwerp is. En de brakheid komt ten volle tot uiting als je naar de mening van de fabrikant te weinig water gebruikt.

Mijn eerste idee is inderdaad ook een flowsensor die niet lekker reageert, 2de was een klep die blijft plakken en pas als je er 'hard genoeg aan trekt' wat doet.

Dat het eerst even goed gaat, komt natuurlijk door een buffertje aan warm water.

* EricP is toch blij met een klassieke boiler. Al wil ik warm water druppelen: het werkt gewoon. En die dikke straal doet het ook als ik die wil.

De tapdrempel heeft niets met een brak ontwerp te maken. Dit soort doorstroom toestellen hebben een tapdrempel nodig om niet door de eerste de beste druppelende kraan continue op warm water te moeten branden. Als je dat niet wilt heb je een verkeerde ketel gekozen. Toestellen zonder tapdrempel zijn er ook. Deze hebben een boilervat en schakelen bij een druppelende kraan zo nu en dan even over op warm water. Gevolg: een hogere energie rekening.

Wat jij zegt over een buffertje warm water klopt niet. Dit toestel heeft een platenwisselaar wat je niet kunt zien als buffer.

Wees gelukkig met jouw boiler ondanks dat dat juist een brak ontwerp is. Die warmt bij iedere druppelende kraan lekker op en zadelt jou dan op met een hoge energierekening. Een laag vermogen elektrische boiler wordt dan zelfs niet eens meer warm omdat de energie van het element direct door het koude water wordt afgevoerd. Als jij de inhoud van de boiler hebt verbruikt zit jij met koud water terwijl deze cv-ketel ondanks de tapdrempel eindeloos warm water kan leveren. :-)

Ik heb (lees:"door de strot geduwd") een nieuwe Intergas combi en die doet precies hetzelfde alswat Arco beschrijft.
Waterzuinigheid wordt beloond met koud water.. Bij gewone afname is er niks aan de hand,maar bij zuinig gedrag slaat ie af.En daar zit de ontwerp fout.Die ketels zijn niet geschikt gemaakt voor kleinschalig gebruik.De drukverschil opnemers zijn onderin van de curve te ongevoelig.
Wat doet een monteur tegenwoordig? kap eraf,..4 schroeven losmaken en branderdeel bekijken en eventueel doorblazen/kwasten.
Ik heb 'm vorige zomer precies dit probleem voorgelegd en of hij weet er geen snars vanaf..of het is een ingestudeerd zinnetje van de fabrikant.. "nee, er is niks mis hoor, doet 't goed".
Water en energie besparing is gewoon onmogelijk met dit soort brakke ontwerpen.

Overigens met mn nieuwe besparingsmethode ben ik nu van 66Kuub naar 22kuub water p/j gegaan...en t kan nog lager.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

de waterdruk is ook een factor, hangt de ketel op zolder en is de waterdruk maar een 2 bar krijg je daar ook problemen mee. heb er hier eigenlijk geen last van, de ketel levert ook heet water op een klein straaltje water. echter is het water dampend heet krijgen een ander procede, eerst vol open en dan de hete kraan knijpen en langzaam komt het water dan aan de 70 graden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zoals HenkR zegt lijkt mij dit 'gewenst' gedrag. Vooral als je mengkranen gebruikt is het prettig als je geen warm water verbruikt als je kraan niet exact in de koudste stand staat.

Op 8 juni 2015 01:24:28 schreef Arabel:
[...]
Waterzuinigheid wordt beloond met koud water.. Bij gewone afname is er niks aan de hand,maar bij zuinig gedrag slaat ie af.[...]

Dat lijkt me toch ook logischverwacht? Als je zuinig wilt zijn is handwarm water gebruiken niet de goede manier. De ketel wordt dan buiten zijn optimale punt gebruikt. Ik verwacht dat de fabrikant zijn efficientieklasse niet meer haalt als hij dat toestaat.

Vlgs installatie handleiding is minimaal tapwaterdebiet 1,5 ltr/min . Dat kun je simpel meten met een emmer onder de kraan. Bij dat debiet moet de ketel aanspringen en blijven branden.
In de parameters kun je instellen of de tsa wordt warmgehouden en je kunt de ww temperatuur instellen die hoort op 60 te staan.
Als je een thermostaatkraan hebt dan kan het zaak zijn om die eens schoon te maken , er zitten waarschijnlijk zeefjes in de kw en ww aansluiting . De nieuwe cv ketels maken meer druk op tapwaterzijdig en een thermostaatkraan werkt niet goed als er teveel drukverschil is tussen kw en ww aansluiting.
De nieuwe 3 weg kleppen zijn gevoelig voor vervuiling. Als je een nieuwe ketel hangt in een bestaand systeem , zeker als het een gelaste installatie is hoort er een filter in de cv retour.
Maar inderdaad alle vernieuwing is geen verbetering , wel meer omzet .

EricP

mét CE

De tapdrempel heeft niets met een brak ontwerp te maken. Dit soort doorstroom toestellen hebben een tapdrempel nodig om niet door de eerste de beste druppelende kraan continue op warm water te moeten branden.

En daarmee is het dus een brak ontwerp...

Als je dat niet wilt heb je een verkeerde ketel gekozen. Toestellen zonder tapdrempel zijn er ook. Deze hebben een boilervat en schakelen bij een druppelende kraan zo nu en dan even over op warm water. Gevolg: een hogere energie rekening.

Ding doet precies wat het moet doen: warm water leveren. En als de warmwaterkraan druppelt, doet het ding ook precies wat het moet doen: druppelend warm water leveren.

Wat jij zegt over een buffertje warm water klopt niet. Dit toestel heeft een platenwisselaar wat je niet kunt zien als buffer.

Ook een platenwisselaar heeft een inhoud die blijkbaar op temperatuur gehouden wordt, aldus het verhaal van TS...

Wees gelukkig met jouw boiler ondanks dat dat juist een brak ontwerp is.

En wat is daar zo brak aan? Veel eleganter gaat het niet worden...

Die warmt bij iedere druppelende kraan lekker op en zadelt jou dan op met een hoge energierekening.

Mispoes. Die begint pas met opwarmen als de temperatuur (onder) in het vat te laag wordt. Als je het nou een 'brak ontwerp' noemt, is het misschien handig om eerst te snappen hoe een boiler werkt...

Een laag vermogen elektrische boiler wordt dan zelfs niet eens meer warm omdat de energie van het element direct door het koude water wordt afgevoerd.

Waar komt dat lekkende-kraan trauma bij jou vandaan? Het zit je wel dwars he? Overigens... zelfs als het boilertje maar 1000W doet, dan moet die kraan wel heel fors lekken om de boel niet meer warm te krijgen. Met 1000W kun je een dikke 14l per uur naar 70oC krijgen, uitgaande van 10oC koudwater temperatuur. Dat is geen lekkende kraan meer...

Als jij de inhoud van de boiler hebt verbruikt zit jij met koud water terwijl deze cv-ketel ondanks de tapdrempel eindeloos warm water kan leveren. :-)

Dan is je boiler te klein of staat te laag qua temperatuur :). Maar voordat ik er 120l heet water doorgejaagd heb... (let wel: HEET water. Dus als het kouder moet, komt er koud water bij en heb je per saldo meer)
Uiteindelijk heb je gelijk: het kost meer energie. Want koud water zoals de TS heeft, hoef je tenslotte ook niet op te warmen. Toch?

Maar al met al zijn die 'energie zuinige' doorstroomketels aan alle kanten waardeloos. Er komt weinig warm water uit (het moet 'ter plekke' opgewarmd worden, en het vermogen is daar gewoon te klein voor). Als je wat forsers koopt om ook een bad vol te kunnen laten lopen, dan wordt het ding snel 'duur'. Mijn ouders hebben ook zo'n ding. Bakkie afwaswater duurt een minuut of 3. Meer water komt er niet uit. Waardeloos (maar ja, de kraan staat wel vol open, dat wel...). Douchen kun je er nauwelijks (te weinig opbrengst), dus ga je maar in bad. Kraan aan zetten, eierwekker zetten en daarna badderen. Scheelt vast veel energie tov. ff douchen. Gedoe met een 'tapdrempel'. Electro-mechanische zooi die stuk gaat (zie hierboven). Ik gok erop dat het 'onderhoud' aan dat ding ruim meer kost dan het beetje energie wat er in een boiler weglekt door de niet-perfecte isolatie. En die boiler werkt gewoon zonder gezeik.

Verder precies wat lemming zegt: de ketel fabrikant gaat voorschrijven hoe jij je water gebruikt.

Anyway... Ik wens de TS sterkte met z'n miskoop. Heb er helaas geen hapklaar antwoord op, behalve dat ik om mij heen voldoende mensen met soortgelijke problemen ken om te herkennen dat dit geen 'incidenteel' iets is...