Vaillant HR solide ketel

Arco

Special Member

is erg vervelend als je een 'ouderwetse' kraan hebt (warm/koud apart). Als je echter een thermostaatkraan heb is het geen enkel probleem.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik heb ook thermostaatkranen.
De enige manier om er een straal water met constante (handvriendelijke) temperatuur te krijgen is de kraan ver open te draaien.
En dat is niet erg prettig als het water alle kanten opspettert daardoor... (ook gebruik je dan veel meer water als je nodig hebt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Apart dat dat niet lukt. Ik zou verwachten dat dat moet lukken. Ik heb in de keuken geen thermostaat kraan maar een mengkraan. Ik krijg handwarm water door de hendel in de hete stand te zetten maar met een kleine straal. Door de lage doorstroming produceert de ketel lauw water (ik meen iets van 30 graden) en heb je het gewenste effect.
Uiteraard werkt dit niet optimaal. Als er ergens anders in het huis warm water gevraagd wordt (verwaming, douche) dan gaat de ketel warmer water produceren en verbrand je je handen...
Ik was echter mijn handen voornamelijk met koud water dus heb er niet echt last van. Ik woon in een appartement en het koude water is nooit echt ijskoud, dat scheelt wel.

Alex P

Golden Member

Op 8 juni 2015 17:50:30 schreef lemming_nl:
Apart dat dat niet lukt. Ik zou verwachten dat dat moet lukken.

Had ik vroeger ook. Als je zodanig water tapt dat er minder warm water gebruikt wordt dan de tapdrempel, dan slaat de ketel af en wordt het koud. Thermostaatkraan mengt dan weer meer "warm" bij, ketel gaat weer aan enz.

Huidige ketel heeft geen boilervat en tapdrempel nul. Bijzonder prettig.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Anoniem

Op 8 juni 2015 08:29:33 schreef EricP:
[...]Als je het nou een 'brak ontwerp' noemt, is het misschien handig om eerst te snappen hoe een boiler werkt...

Ach EricP, na 22 jaar als servicetechnicus te hebben gewerkt bij een installatiebedrijf, 6 jaar productontwikkeling bij een fabrikant van elektroboilers en cv-ketels en inmiddels een aantal jaren werkzaam bij een keuringsinstantie voor gasapparatuur denk ik dat ik mij kan beroepen op enige ervaring met verwarmings- en warmwaterapparatuur.

Ieder warmwater-apparaat heeft zijn eigen specifieke eigenschappen wat betreft het toepassingsgebied. Het is de kennis van de installateur om voor iedere klant een toestel aan te bieden wat het best past bij de eisen van de klant. Is een klant over bepaalde eigenschappen van een toestel niet tevreden dan heeft of de installateur zijn werk niet goed gedaan of de klant heeft bezuinigd op een voor hem geschikt toestel. Je kunt het vergelijken met het kopen van een nieuwe auto. Koop je een Kia Pikanto, verwacht dan niet dat deze auto comfortabel rijgedrag vertoont bij een topsnelheid van 280 km per uur.

Wat betreft de storingen aan een ketel of warmwaterapparaat, daarvan wordt zo'n 75 % niet veroorzaakt door het apparaat maar door de installatie die er achter hangt en waar de fabrikant helemaal niets aan kan doen. En voor wat betreft het "te verwachten gebruik" van een toestel kom je toch weer terug bij de taak van de installateur.

Slechte ketels worden er in Europa echt niet meer gemaakt. Door de eisen die in Nederland door het Gaskeur aan een toestel worden gesteld behoren de in Nederland toegelaten ketels tot de beste ter wereld. En geloof me ik heb bijna alle gasverbruikende toestellen voor over de hele wereld al een keer gezien.

Jij zegt: "Met 1000W kun je een dikke 14l per uur naar 70oC krijgen, uitgaande van 10oC koudwater temperatuur." Hier laat je duidelijk zien dat je het niet snapt. Om 14 liter water 60 graden in temperatuur verhogen heb je 980 W. nodig. Dit is stilstaand water en daar doe je dan 1 uur over met jouw boiler van 1000 W.

Ik hoop dat ik op deze manier jouw kortzichtige blik een beetje heb verruimd. Misschien dat je je eerst eens een keer echt in de materie moet verdiepen voor dat je conclusies trekt.

Verder geen haatgevoelens hoor. :-)

Anoniem

Op 8 juni 2015 17:26:54 schreef lemming_nl:
Volgens mij is er niets mis met nieuwe ketels, je moet er alleen rekening mee houden.

Uiteraard kan het dat je geen zin hebt in al deze nieuwigheid. Dan moet het vast ook wel kunnen om de ketel anders te programmeren (hogere minimum temperatuur bijvoorbeeld). Of je de minimum watervraag kan veranderen, dat verwacht ik niet. Is hier een ketelmonteur die dit weet?

Praktisch elke moderne cv-ketel heeft een menu waarin je het toestel naar jouw wensen kunt aanpassen. De tapdrempel is niet instelbaar, de warmhoudfunctie meestal wel. Er zijn diverse ECO en comfort instellingen afhankelijk van het merk. Helaas gebeurt het maar al te vaak dat een toestel wordt geinstallerd en de gebruiker het zonder uitleg zelf maar moet uitzoeken. Heel jammer want goed uitleggen kost hooguit een kwartiertje.

Sine

Moderator

Op 8 juni 2015 09:08:00 schreef High met Henk:
onze Remeha Calenta heeft hetzelfde probleem....
Dus niet alleen aan vaillant gelieerd probleem

vermoede dat ze allemaal dezelfde toeleveranciers hebben

Het is niet zozeer een leveranciersprobleem maar een principe "probleem" (als je dat al zo mag noemen)

Die moderne ketels hebben een (platen) warmtewisselaar voor het tapwater en geen of amper buffer meer, dat is leuk en mooi omdat je geen watervoorraad continu hoeft staan warm te stoken.

Nadeel is dat een ketel een minimumlast wilt zien, je kunt de brander niet tot 0 vermogen terugschroeven. Dus als je minder warmte (water) afneemt dan het minimale vermogen van je ketel gaat je ketel pendelen of uit omdat anders de temperatuur te ver oploopt.

Logisch, verklaarbaar, niets aan te doen.

Anoniem

Helemaal met Sine eens. Vind je dat een probleem, dan heb je een verkeerde ketel aangeschaft. In dat geval had je een toestel moeten kiezen met een voorraadboiler. Alleen is deze wel wat duurder.....

Het is de combinatie regelingen en van de capaciteiten. De tapwater flow , de brandercapaciteit , de tapwatertemperaturen , de cv temperaturen , de grootte van de buffer . Of alles binnen ontwerpparameters functioneert is in het veld heel lastig te controleren . Dan moet je er een aantal metingen aanhangen en de resultaten analyseren. Dat is niet te betalen. Dus als je een maandagmorgen ketel hebt ben je er klaar mee. Er zit dus al een hoop automatisering in een ketel , maar een bewaking en controle of het dynamisch gedrag binnen de ontwerpparameters zit is er niet . Alleen harde storingen komen door .

Op 8 juni 2015 09:08:00 schreef High met Henk:
overigens gaat het nu alweer een tijdje erg goed, maar SOMS wordt je ineens getrakteerd op een koude douche! En even later is hij weer gewoon warm. Gelukkig slaat hij niet door naar heet.

@HmH: heb je een ISense thermostaat? Daar zit een programma in voor tapwatertemperatuur; bij mij bleek aanpassen daarvan de oplossing voor een onverklaarbare lauwe douche op zaterdagochtend.

DE OLDE

Overleden

Op 6 juni 2015 09:12:39 schreef Arco:
Dus eigenlijk zwetst de monteur uit z'n nek als hij zegt dat het pendelen tussen warm en koud normaal is en er niets aan te doen is... ;)
Ik zal eens naar die NTC's kijken...

Ik zou even testen met ietsje meer waterafname dan het minimum vereiste en gaat hij in de fout, gewoon de desbetreffende monteur er bij halen en zeggen je hebt je werk niet goed verricht , los het maar op , en wel gratis, punt uit .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Sine

Moderator

Op 6 juni 2015 09:12:39 schreef Arco:
Dus eigenlijk zwetst de monteur uit z'n nek als hij zegt dat het pendelen tussen warm en koud normaal is en er niets aan te doen is... ;)
Ik zal eens naar die NTC's kijken...

Deze had ik gemist ...

Nee, de monteur heeft gelijk, zoals boven al beschreven: neem je minder energie af dan de ketel minimaal kan leveren heb je een probleem.

Shiptronic

Overleden

Afhankelijk welk systeem er gebruikt word?

De ketels die ik ken kijken met een temperatuur voeler aan koud inname kant, eens die onder een bepaalde waarde ( er komt ~10°C binnen) duikt is er afname en stookt de boiler op tot de sensor weer warm word.

Maar als er met druk verschil gewerkt word, dan is het lastig.

Tja en verkeerde keus? Soms heb je niks te kiezen als de ketel van de woningbouw is :(

Zelf alle kranen vervangen voor ventielen met een elektronische regeling er op http://www.eq-3.de/max-heizungssteuerung.html .(waarbij een Raspberry Pi, kijkt hoeveel de kranen open staan en de ketel pas inschakelt als minimaal 1 kraan meer dan 45% geopend is ) Nu zou ik graag een ander pomp willen hebben , de oude kan alleen aan/uit en heeft 2 vaste standen, nieuwe pompen ( Grundfos ALPHA II) http://nl.grundfos.com/content/dam/dutch/GNL_Home/ALPHA2_BROCHURE.pdf kijken naar de flow, als dus meerder kranen zijn geopend gaat deze sneller pompen en bij nauwelijks flow heel langzaam. Verschil is ook oude pomp doet 80W de nieuwe rond de 5W.

Het is mijn ketel niet en ik heb ook geen ketelsleutelbrevet, hoewel iets met gas me niet vreemd is :) De huidige pomp lekt op de aansluitingen dus systeem, moet leeg en de pomp er tussen uit.

Nu is er een 1 op 1 drop in pomp, maar niemand wil hem plaatsen, de storingsdienst wil een opdracht order van de woningbouw. En die willen niet mee werken omwille van de kosten. Ik wil zelf de pomp wel aanschaffen, maar daar willen ze ook niet aan mee werken om dat dan in de toekomst met onderhoud/defect er een strijd zou ontstaan wie waar verantwoordelijk voor is :( (hoezo de storingdiens mag van mij de pomp leveren dus de garantie zit bij dezelfde club) en ze zijn bang dat ik geld ga vragen voor de pomp als ik het huis verlaat ?? Zelf plaatsen is een eitje, maar ik mag er niet aan komen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 9 juni 2015 08:02:01 schreef jan_55:
Het is de combinatie regelingen en van de capaciteiten. De tapwater flow , de brandercapaciteit , de tapwatertemperaturen , de cv temperaturen , de grootte van de buffer . Of alles binnen ontwerpparameters functioneert is in het veld heel lastig te controleren . Dan moet je er een aantal metingen aanhangen en de resultaten analyseren. Dat is niet te betalen. Dus als je een maandagmorgen ketel hebt ben je er klaar mee. Er zit dus al een hoop automatisering in een ketel , maar een bewaking en controle of het dynamisch gedrag binnen de ontwerpparameters zit is er niet . Alleen harde storingen komen door .

Jan_55, bij een deel van de huidige generatie combiketels is de warmwatervoorziening "zelf lerend" Hiermee past de ketel aan de hand van het warmwatergebruik van de gebruiker zelf de comfort standen aan. Onder andere Intergas kan dit.

Anoniem

Op 9 juni 2015 13:08:21 schreef Shiptronic:
Nu is er een 1 op 1 drop in pomp, maar niemand wil hem plaatsen, de storingsdienst wil een opdracht order van de woningbouw. En die willen niet mee werken omwille van de kosten. Ik wil zelf de pomp wel aanschaffen, maar daar willen ze ook niet aan mee werken om dat dan in de toekomst met onderhoud/defect er een strijd zou ontstaan wie waar verantwoordelijk voor is :( (hoezo de storingdiens mag van mij de pomp leveren dus de garantie zit bij dezelfde club) en ze zijn bang dat ik geld ga vragen voor de pomp als ik het huis verlaat ?? Zelf plaatsen is een eitje, maar ik mag er niet aan komen :(

Shiptronic, er speelt nog iets mee. Voor dat de woningbouw toestemming kan geven moet je eigenlijk eerst schriftelijk toestemming hebben van de serviceafdeling van de ketelfabrikant. Vaak weten ze al lang wat de invloed van deze pomp op de huidige ketels is. Als zij aangeven dat er geen bezwaar is loopt de woningbouw geen risico en zijn ze eerder bereid om ook hun toestemming te geven. Je mag namelijk niet zonder toestemming van de fabrikant wijzigingen aanbrengen aan een cv-ketel.

doorgaans met een tapspiraal ketel is meer warm water minder temperatuur. heb het ding hier op 65 graden staan wat max is van die ketel. dat wilde ik naar 75 graden krijgen maar dat is niet te doen met de aanvoer en retour sensoren van de cv waar deze mee rekent. wel heb ik in het begin de afstelling voor maximale water doorvoer onderin de ketel bijgesteld, zodat er met douchen nog afdoende waterdruk overblijft. dat betekende ook 1/3 van de gaatjes in de douchekop dichtlijmen maar ok. ook het max stookvermogen van 80% af fabriek naar 100% gezet.

er komt pas 65 graden water uit als de ketel eerst vol open is gezet en daarna terug wordt geregeld. meteen weinig warm water nemen laat dit veel langer duren. er komt volgende week een monteur want het ding heeft 2,5 jaar geen onderhoud gehad. vind het prima zo, maar de woningbouw vind alleen die vaste onderhouds dingen nog belangrijk, wat je zelf meld aan storingen is na 4 weken nog niet opgelost of zelfs iemand voor langsgekomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Hoe zou het warmwatergedrag zijn van een tapspiraal die doorheen de verwarmingsspiraal loopt? De ketel zal meestal relatief weinig te verwarmen hebben maar regelmatig tapwater moeten leveren. Geen driewegklep die stuk kan en verder een behoorlijk eenvoudige constructie.

Zie http://www.ferroli.nl/static/downloadcenter/2012/04/1030395_LR_bestand…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wij hebben ook een valiant hr solide. Dit ding doet eigenlijk altijd prima zijn werk en we hebben nooit problemen met te koud / pendelend water.

Voor zover ik weet zijn er 3 instellingen in het diagnose menu m.b.t warm water. Als eerste of de eco stand al dan niet aan staat. In de eco stand wordt het tapwater niet op temperatuur gehouden totdat er ergens een kraan open gaat. deze staat bij ons uit.

Verder heb je de 'warme start' temperatuur, dit is de temperatuur waarop het tapwater wordt gehouden (tenzij in eco modus) en de uitstroomtemperatuur op welk niveau het water wordt gebracht als er een kraan open staat.

wellicht wil je deze instellingen even nalopen en bijv de warme start temperatuur wat hoger zetten

Spanning staat en stroom gaat!

Ik had hetzelfde probleem (warm water viel uit tijdens douchen).
De service monteur heeft bijna alles vervangen om te vinden waar het vandaan kwam, zelfs de regelunit vervangen.
Uiteindelijk bleekt het de thermostaat (een ICY slimme thermostaat ingesteld op OpenTherm) te zijn.
De thermostaat omzetten naar aan/uit heeft het probleem hier in ieder geval opgelost.

Met vriendelijke groet

Sine

Moderator

Dat is vreemd .. en als je doel is besparen werkt dat avenrechts.

Een modulerende (opentherm) regeling is zuiniger dan een aan/uit regelaar. Dat kan zomaar eens 20% schelen.

Dus een 'oplossing' kan ik dit niet noemen.

Sorry Sine voor mijn gebrekkige uitleg

Het probleem zit em in de regelunit van Vaillant. Die raakt nog wel eens in de war van sommige opentherm thermostaten.
Of je zou kunnen zeggen dat de ICY een gebrekkige opentherm implementatie heeft, maar op mijn vorige CV (Agpo Ferolli) heeft ie het altijd probleemloos gedaan.

Volgens mij zou het wel een oplossing kunnen zijn voor Arco's probleem (warm water wat er mee op houdt) mits hij een opentherm thermostaat gebruikt.

Verder denk ik dat het verschil tussen modulerende thermostaat en slim aan/uit schakelen niet heel erg groot is.

met vriendelijke groet

Arco

Special Member

Ik gebruik een Chronotherm 4 van Honeywell (inderdaad opentherm)
Ik neem toch aan dat een gerenommeerd merk als Honeywell toch wel een goede implementatie zal hebben...
(hoewel je na het VW gedoe zo langzamerhand aan alles en iedereen gaat twijfelen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou het eerder gooien op de gebrekkige opentherm implementatie van de Vaillant (ook duits toch? ;-)

Een van de symptomen bij mij was dat ook de 3 weg klep op de meest gekkke momenten (midden in de nacht, zonder warmtevraag van cv en zonder lekkende warme kranen) heen en weer ging.

Servicemonteur is 2-3 keer langs geweest voor we erachter kwamen.

groet

waardeloze ketelfirmware dan, tapwater heeft altijd voorrang op cv stoken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Er wordt ook wel gezegd dat het komt door het feit dat gebruik van < 1.5 liter per minuut door de ketel als een 'lekkende kraan' wordt gezien.
(1.5 liter lijkt me toch wel een héél erg lekke kraan... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien eens zo'n open therm gateway aansluiten dan kun je meer zien wat er gebeurd. Ik heb met een oude remeha en een draadloze chronoterm rare dingen gezien met het warm water. Via de ketelbediening niet lager in te stellen , met de remeha interface ook niet , met de ot gateway wel. Alleen toen ik die er tussen uit haalde en de chronoterm weer direct aansloot ging het setpunt weer omhoog. Die draadloze chronoterm geeft zo te zien alleen ruimtetemp setpunt via open therm door. Hoe de ketel dan aan z'n setpunt komt voor warm water ?? Als een gateway wordt aangesloten geeft die ook een warm water setpunt door. In de ketelsoftware zal ergens een fabrieksinstelling zitten. Met nieuwere ketels zul je met een diagnose pogramma van de fabrikant veel kunnen zien .

[Bericht gewijzigd door jan_55 op zondag 27 september 2015 23:22:31 (12%)