Hallo,
Jaren terug kocht ik de labvoeding Voltcraft FSP13,8-12/15A bij Conrad. Nooit uit de doos geweest. Onlangs bij een opruiming de doos weer tegengekomen en maar op marktplaats gezet. Verkocht. De koper meldde een dag of twee na ontvangst dat de voeding het niet doet. Wel spanning maar geen stroom na aansluiten van een afnemer.

Inmiddels heb ik de voeding weer terug en idd kan ik een aangesloten 12V apparaat niet laten werken.

Letwel het is een fabrieksnieuwe voeding.

Ik hoor graag het verlossende bericht dat het aan iets heel simpls ligt en de voeding weer vlot naar de koper terug kan.

Is het niet zo simpel en moet het apparaat gerepareerd worden, dan hoor ik ook graag oplossingen.

Dank voor het meedenken

grt van Raymond.

Schema staat er bij op de site. Als er wel spanning is (hoeveel?) zal de netzekering nog wel goed zijn.
Meten is weten.

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/510832-s…

Open maken, foto's maken en posten.
Spanningen bij Q1 en Q4 meten.

Dank voor je antwoord Henk. Een wasmachine oid repareren gaat prima, maar electronica is different koek :)

De spanning is 12,77V. Prima dus.
Hij levert alleen geen vermogen.

Voor een voeding die gespect is voor 13,8V lijkt 12,77V me juist niet in orde.
Istie al open? :)

idd moet er 13,8v uitkomen. deze voedingen zijn dermate slecht van opbouw dat het vervoer best eens een onderdeel krom kan hebben gekregen of uit de solderingen op de print.

13,77 heeft de koper laten meten door de TD op het bedrijf waar hij werkt. Zal zelf ook eens meten.
Ik heb de voeding in de doos helemaal omwikkeld met die grote luchtkussens en in een stevige kartonnen doos gefrot. Lijkt mij sterk dat het daaraan ligt.

Mijn meetresultaat: 13,79V

Wat is een volgende stap? Openmaken?

hij geeft nu 13,80V aan

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

je schreef 12,77v, dat is te weinig. 13,77v is prima.

maak het ding eens open en een foto van de binnenkant, scherpe foto!

ook zwaar gezoem te horen die door de heel dikke zware tafel voelbaar is

Ik kom er nu achter dat de behuizing al open geweest is, de verf is eraf geschraapt door de borgringetjes onder de schroefjes. Ik stop nu even met het onderzoek en contacteer eerst de koper, want ik heb hem zelfs nog nooit aangehad.....

Tot zover

Iedereen zeer bedankt voor het meedenken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (68%)]

Die verf zat er natuurlijk al op voordat ze hem in de fabriek dicht hebben geschroefd, dus dat de boel iets beschadigd bij de montage lijkt mij vanzelfsprekend.

alleen die 4 schroefjes voor de bovenkap hebben die beschadiging. Is echt naderhand gebeurd. Ik heb ook nog nooit gezien dat een nieuw apparaat zo'n beschadiging al had. De montage is echt wel dusdanig uitgekiend dat zoiets niet voorkomt.

Ik vermoed, al meteen bij het lezen van je openingspost, dat je koper iets gedaan heeft waar ie kapot van gegaan is. Sommige mensen "doen maar wat" en hebben niet door waar ze mee bezig zijn.

(Ik had een X-terminal te koop gezet (met intel I960 processor, niet 8086 compatible), en de koper vroeg: "Is het makkelijk Windows 95 te installeren?". Ik heb hem het ding niet meegegeven.)

Terug naar die voeding, die koper kan natuurlijk de boel in 1x kapot krijgen. Dan schroeft ie hem open, ziet geen zekering, of maakt de boel verder kapot door eea te "meten", en gaat dan bij jou klagen.

Maar jij zit nu in een lastig parket: Dat kan jij nooit meer aantonen.

Voor het "reparen is leuk" kan je doorgaan met het proberen de boel te repareren, maar de koper aansprakelijk stellen voor de schade die hij toegebracht heeft kan je vergeten. Best case kan je hem repareren en de koper tonen dat ie werkt en nogmaals laten kopen. (met het risico dat ie gaat klagen: Na een dag was ie kapot (*), ik wil toch weer m'n geld terug).

(*) Hij heeft hem weer gemold.

oke heren, ik heb 6 foto's van elk ongeveer 11MB. Ze staan hier: hmmm te groot, dan maar op een externe site zetten en hopen dat ik een link kan plaatsen, komen er zo aan....

voila:

https://goo.gl/photos/eRfHKCTgVedHvfSk8

[Bericht gewijzigd door raymonidas op (13%)]

In de koelrib lijkt iets los te zitten. eerste foto rechts onder. 6de foto links boven. Heb je daar een betere foto van?
Daar lijkt een onderdeel dat tegen de koelrib moet zitten scheef te zitten.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op (24%)]

Ik gok een beetje op defecte 2n3055 torren.
Als men de voeding heeft gebruikt als lader en de accu omgepoolt heeft aangesloten, gaan die wel door (spreek uit ervaring) :-)

Als die allemaal CE sluiting hebben zou de Vout hoger zijn dan 13.8V Kijk eens of het instelpotje op de print invloed heeft op de Vout.

Ik schreef ook gokje.
Me is lazy ;-) dus het (nog) schema niet bekeken.

Op 9 juni 2015 19:07:38 schreef Gadget_inc:
Ik gok een beetje op defecte 2n3055 torren.
Als men de voeding heeft gebruikt als lader en de accu omgepoolt heeft aangesloten, gaan die wel door...

transistor Q1 is dan ook stuk.

Als de uitgangsspanning onbelast netjes 13,8V is en belast naar de 0V gaat, dan kan het haast niet anders dat de 3 2N3055's (VX2) geen collectorspanning krijgen. Meet de spanning over Cx (3x4700uF). Deze moet ruim boven de 15V zijn. Belast en onbelast. Zo niet, controleer de dioden VX1. Deze onderdelen zitten op de groene print.

ik heb de beschermkapjes en koellichamen losgeschroefd en een foto van de power transistoren gemaakt. Toegevoegd aan het album.

Nu even doorpiepen.
Meter op diode stand.
Het liefst uit het circuit, dus draadjes los nemen en even labelen zodat je weet waar ze zaten.

Handiger is eerst even te kijken of de 13.8V voedingspanning reageert op het draaien aan de instelpot.

ik heb nu twee transistoren bemeten. Eentje heeft op alle mogelijkheden max weerstand (oneindig).
De andere met twee metingen oneindig en de andere tussen de pootjes 412 kohm. Is alle oneindig goed of is de 412 kohm goed?

Maw, wat moet ik meten?

Meter op diode-stand zetten.
Dan meten tussen B en C, en tussen B en E. Tussen beide moet je een diode meten (dus doorlaten in 1 richting, omgekeerd oneindig)

Dit ziet er vreemd uit, misschien mislukte poging tot reparatie.

dit gaat mij boven de pet. Ik meet tussen de pootjes en daarna weer maar met omgedraaide meetpennen. Vervolgens hetzelfde met een pootje en de behuizing van de transistor.

Bij een transistor was alles oneindig en bij de andere tussen de pootjes die 412 kohm. Ik heb daar weer een foto van toegevoegt. zie:

ArjanMDat lijkt mij gezichtsbedrog. Het isoplaatje heeft pootjes waardoor de boutjes gaan. Daarop een kunststof ringetje met een moertje. Omdat er aan de binnenzijde van het koellichaam een verdieping is gefreesd (enkele tienden van een mm), zit het kunststof ringetje wat scheef.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]