Slechte prestaties powerline adapter

Ik heb ze ook even in gebruik gehad/getest !
Kliko is de juiste weg.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Zo heb ik eens een 2de proximus decoder gaan zetten bij een familielid, met meegeleverde powerlineadapters.
De decoder wilde maar niet opstarten, Proximus gebeld en het eerste wat die dame vroeg of hij in zo'n verdeeldoos met kabel zat, ja natuurlijk want op een slaapkamer heb je niet zoveel wdc's.

Hij moest eruit en als eerste zitten, toen heb ik zo'n verdeelstekker gezet voor de powerline en voor de rest.
Het werkte toen zonder problemen.

LDmicro user.

je hebt op zolder geen buis zitten die nog ledig naar de meterkast loopt? tegenwoordig niet zeldzaam.. iig zou ik zoeken naar een bekabelde oplossing. zowel wlan als powerline is rommel en 120mbit is echt niet haalbaar met fatsoenlijke overdracht die ook stabiel blijft..

wlan net als powerline maakt reclame met 450mbit en dergelijke, maar dat is allemaal ZONDER encryptie erop. met bijv wpa2 op wlan houd je dan bijlange na geen 450mbit meer over..

evt kun je naar de slaapkamer gaan vanuit de zolder en daar een cat5e kabel bijtrekken bij de cai aansluiting..

thans haalt die 120mbit bijna niemand bij de kabelboeren. een goedkope router met 100mbit poorten houdt bij 80mbit al op. om over de 120mb te komen heb je dus een gigabit router nodig met qqs uitgezet. nadeel van die 120mb down is de erg lage upload van 12mb, dat remt bij gamen en dergelijke toch wat af. ook doet de cai bekabeling nog wat af aan de snelheid. een splitter en 2 tv aansluitingen nog voor het modem werkt vaak wel maar is niet best voor de signaal sterkte.

op wlan zit je beter in de 5GHZ band als de 2.4GHZ band, deze 2e band zit nog niet zo veel op omdat de meeste routers nog 2.4GHZ zijn. oa de verizon box van upc heeft wel 5GHZ wlan aan boord maar de wireless key staat er niet zo duidelijk op te lezen als de 2.4GHZ key..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 24 juni 2015 23:50:25 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi Fikske86,

De adapters zijn gevoelig voor geschakelde voedingen...
Je steekt de poweline adapter altijd direct in de wandcontactdoos!
Dat geld aan beide zijde, dus ook de andere kant waar de netwerkverbinding de adapter in gaat.

Laptop adapters zijn de grootste stoorbronnen, ht zelfde geld voor goedkope LED lampen of gewone lampen via dimmers die op het zelfde aansluiting zitten.

Verder werk het geheel het beste als de powerline adapters op de zelfde 230V groep zitten.

Omdat op het doosje staat dat ze b.v. 150 Mbit zijn, betekend het niet dat ze altijd deze snelheid halen.
Er zijn vele factoren die de maximale snelheid bepalen, net als bij een WIFI verbinding.

Ik haal hier op mijn 5Ghz WIFI verbinding 17-Mbyte/sec, ga ik twee ruimtes verder dan is het nog ongeveer 10-Mbyte/sec.
Op de 2,5Ghz band, haal ik ongeveer 8MByte/sec, daar valt het snel weg als je naar andere ruimtes gaat.
De rede, er zijn meer dan 50 andere draadloze netwerken in die band aanwezig.

Het zelfde geld een beetje voor de powerline adapter.
Dit is ook een radio verbinding maar dan via de 230V net.
Op dit 230V net zijn ook zeer veel stoorbronnen aanwezig, zoals de hierboven aangegeven geschakelde voedingen.

Het zal bij jou een mix zijn van geschakelde voedingen die storen en een andere groep.

Voor normaal browsen emailen is 20mBit ruim voldoende ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Ik gebruik zelf Devolo powerline adapters en heb het zelfde probleem gehad. Ik heb het opgelost door de powerline adapter die aangesloten is op de Ziggo router in de meterkast te plaatsen. Als de adapter in de zelfde contactdoor zit als de router heb je haast geen snelheid. Mijn Ziggo router staat in de kamer en ik kon heel eenvoudig met een UTP-kabelonder de vloer door naar de meterkast.
Ik haal nu overal in huis 200 mbits.

Leg gewoon een CAT5-draadje.

Ik heb een paar maanden geleden een 20mm-gat door de vloer geboord van onze benedenverdieping naar boven om eindelijk verlost te zijn van het gehannes met wifi. Nu zijn alle computers in dit huis met 1 GB/s met elkaar verbonden. Ik wil nooit meer wat anders. Het was de moeite van het stoffen en het deels opbreken van de laminaatvloeren totaal waard. Zo'n powerline adapter geeft nog beroerder verbinding dan wifi.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

@ testman: Er liep inderdaad nog 1 loze leiding vanaf meterkast, dit is alleen een bouwfoutje en is volgelopen met beton, hier hebben ze niks meer aan kunnen veranderen.

Vloeren doorboren gaat ook niet, heb overal in huis vloerverwarming zitten.

Daarbij zit mijn router in de meterkast alsook de moeder adapter, ik weet niet op welke groep deze aangelegde stopcontacten gemonteerd zijn.

Ik zou dus nog een nieuwe vertakking kunnen maken op de groep van bijv de wasmachine? Dan maar vanaf daar met een utp mijn weg zien te vervolgen.

20mbit is inderdaad genoeg voor wat internet gedoe, wordt alleen misselijk tijdens het downloaden van mijn blue-ray`s :(

Hensz

Golden Member

Volgens mij moet je ook met vloerverwarming nog steeds in een vloer kunnen boren zonder veel te raken. Zeker pal in de hoek liggen geen leidingen.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Behalve voor storende voedingen, verwacht ik eigenlijk dat b***plugs ook gevoelig zijn voor voedingen met goede netfilters.

Bij een klant met zo'n ding werkte hij nog net wel in het vaste stopcontact maar niet meer met een verlengsnoer van een meter ertussen. Het luistert dus best wel nauw, en ik begin er beroepsmatig gewoon niet aan behalve als het spul er al zit en zonder veel moeite weer aan de praat te krijgen is.

Wifi is meestal beter, maar op sommige plekken zit de ether ook al best vol. Draadje trekken heeft toch mijn voorkeur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben er ook vanaf gestapt, als de wasmachine aanstaat werkte het al helemaal niet meer.

Op 25 juni 2015 00:30:43 schreef Fikske86:

Vloeren doorboren gaat ook niet, heb overal in huis vloerverwarming zitten.

en langs buiten? gaatje door de muur, UTP kabel erdoor, langs de buitenmuur omlaag en daar weer naar binnen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Weggooien die zooi...
Gaat nooit goed werken, en je bent een prachtige stoorzender voor de buurt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Komaan, nooit goed werken...
Ik kan er u tientallen tonen waar het wel goed werkt, al jaren geen problemen.
De enkelingen waar het niet goed werkt horen we, de anderen niet..

Niks gaat boven een vaste verbinding, maar in veel gevallen kan dat niet en niet iedereen heeft 2 rechtse handen ;)

LDmicro user.
mel

Golden Member

Op 25 juni 2015 08:08:33 schreef Jinny:
Weggooien die zooi...
Gaat nooit goed werken, en je bent een prachtige stoorzender voor de buurt.

Helemaal mee eens,zeker als je buurman zendamateur is :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is zeker geen reden, want wie heeft er nu nog een zendamateur als buurman? een uitstervend ras.

En een goeie zendamateur heeft daar geen last van, ik spreek niet over diegenen die alleen goed kunnen praten.
Het is eerder omgekeerd, buren hebben eerder last van een zendamateur. :p :)

LDmicro user.

vloerverwarming is ook nog te doen, warmtecamera lenen/huren en je kunt zo zien waar de leidingen liggen als je de cv aanzet. die slangen liggen idd in lussen dus in hoeken ligt niks. op blote voeten lopen werkt ook goed. hier liggen de cv leidingen door de vloer heen, kan op blote voeten in de winter prima merken waar de slangen liggen.

door de spauwmuur heen kan ook prima, nieuwe huizen hebben een spauw van 10cm of meer. tussen isolatie en buitenmuur kan dat prima. evt de thermostaatleiding vanuit de thermostaat naar de cv ketel op zolder toe voorzien van extra cat5e? miss kun je deze in de doos achter de thermostaat wel gunstig doorboren naar een kast aan de andere kant van de muur of dergelijke.

ik zou ook die powerline dingen vergeten, je ( of de buren) hoeft maar een nieuwe elektronische aankoop te doen die stoort op het net en het spul werkt geheel niet meer. ook PV inverters storen nogal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 25 juni 2015 10:50:02 schreef MGP:
Dat is zeker geen reden, want wie heeft er nu nog een zendamateur als buurman? een uitstervend ras.

En een goeie zendamateur heeft daar geen last van, ik spreek niet over diegenen die alleen goed kunnen praten.
Het is eerder omgekeerd, buren hebben eerder last van een zendamateur. :p :)

Ben ik het niet mee eens. de buren kopen van alles, en doordat ze er geen verstand van hebben meestal zo goedkoop mogelijk, dus grote kans op de idiootste hf storingen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

er zijn nog best wat zendamateurs, maar in vergelijk met 20 jaar terug niet meer. er is een kaart op internet waar ze opstaan. evengoed zou ik er ook liever geen langs me hebben. ofwel heb je zelf storing ervan, of je krijgt klachten dat hun storing hebben van jouw "goedkope" tv :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

dat is dus een uitdaging om te immuniseren >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 25 juni 2015 00:47:58 schreef Hensz:
Volgens mij moet je ook met vloerverwarming nog steeds in een vloer kunnen boren zonder veel te raken. Zeker pal in de hoek liggen geen leidingen.

Dit kan zeker, en anders een warmtebeeldcamera lenen. Dan kun je precies zien waar de leidingen lopen. sorry, testman was mij voor :-)

Op 25 juni 2015 11:24:52 schreef mel:
dat is dus een uitdaging om te immuniseren >:)

't Is vaak al een uitdaging om er over te communiceren.... ;-)

@TS: blijf in ieder geval weg van TP-Link powerline adapters. Ze werken technisch (in ons huis) best wel goed, maar ik heb er nu al van 3 van de 4 exemplaren, na ruim 2 jaar dezelfde elco moeten vervangen wegens het "bol staan syndroom" en dientengevolge uitvallen van betreffende adapter. YMMV uiteraard.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Heb je 1-fase of 3-fase? bij 3-fase moet je zorgen dat ze beide op dezelfde fase zitten (of fase-couplers gebruiken). Daarnaast is zoals gezegd het van belang dat je ze 'direct' op de installatiekabels zet, dus niet via stekkerdozen enz maar direct op de wcd.

Maar het blijft storingsgevoelig, met name voor (brakke) schakelende voedingen.

Loopt er geen luchtventilatiebuis ofzo waar je een utptje door kunt vissen?

Of een coaxkabel? (Dan kun je moca gebruiken wat een stuk stabieler is)
Desnoods outdoor utp kabel buitenlangs, al dan niet door een regenpijp

Shiptronic

Overleden

Coax ? dan kan je ook UTP leggen toch?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Als er al COAX ligt kun je misschien ook met Hirschman MOCA's uit de voeten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.